PDA

View Full Version : Fender USA soorten. :S



VanMeekeren
10 december 2008, 14:18
Ik zit een beetje om me heen te kijken om een Fender Stratocaster USA.
Budget tot maximaal 1000.

Nou keek ik even op de Fender-site. Zo, daar staat nog al eens een serie op.

American Deluxe
American Standard
American Vintage
Artist
Classic
Classic Player
Deluxe
Highway One
Special Edition
Standard
VG Stratocaster
Vintage Hotrod

Wat zijn de verschillen tussen al deze planken? Ik zoek er één die goed clean is maar toch wel een beetje kan scheuren. Hangt natuurlijk ook van de amp en pu's af.

Ik wil opzich best later CS pu's halen, als de gitaar maar soliede en degelijk is. Welke raden jullie mij aan? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Van Meekeren

Kakihara
10 december 2008, 14:20
De 'gewone' standard en de Classic Players zijn made in Mexico dacht ik.
voor verdere verduidelijking is het wachten op Yoda Fingers ...

VanMeekeren
10 december 2008, 14:28
De 'gewone' standard en de Classic Players zijn made in Mexico dacht ik.
voor verdere verduidelijking is het wachten op Yoda Fingers ...

Ik zit eigenlijk ook wat te wachten op Fingers. :seriousf:

Daan_B
10 december 2008, 14:29
Ik zit een beetje om me heen te kijken om een Fender Stratocaster USA.
Budget tot maximaal 1000.

Nou keek ik even op de Fender-site. Zo, daar staat nog al eens een serie op.

€1000, dan moet je voor een Highway one gaan denk ik, of een standard of deluxe proberen te scoren op 2e hands sites;).

barno
10 december 2008, 14:29
Fingers heeft dat volgens mij al een paar keer uitgebreid uitgelegd, maar dat terugvinden op het forum ... mss kan hij het zelf copy paisten naar hier.

Kakihara
10 december 2008, 15:02
Fingers heeft dat volgens mij al een paar keer uitgebreid uitgelegd, maar dat terugvinden op het forum ... mss kan hij het zelf copy paisten naar hier.

Inderdaad ... zou misschien wel een sticky moeten zijn. (net als één centraal Gibson vs Epiphone - topic)

rock 'n roll
10 december 2008, 15:22
Ik heb wel de Fingers uitleg voor tele's nog op de pc staan, die voor strats heb ik nog nooit gezien.


Mexico:

Standard: eenvoudige telecaster, geen franjes, gewoon een modern design van de telecaster. gitaar is van matige kwaliteit, maar er zitten goede exemplaren tussen. Afgewerkt in PolyUrethaan (PU) lak

Classic: telecaster, gemaakt volgens de specificaties van vintage instrumenten, maar met moderne componenten. De '50 is gemaakt volgens een mid jaren '50 exemplaar (1-piece maple neck met V-profiel, ash body, 5 gats 1laags slagplaat,...), de '60 is gemaakt volgens een vroeg jaren '60 model (maple neck met rosewood toets C profiel, alder body, 8 gats slagplaat)... De '50 klinkt wat bijtender, aggressiever als de '60. (de '50 heeft meer "twang). Deze gitaren behoren tot de "top of the line" van Fender Mexico. Ze kosten wel wat meer als een standard, maar dat resulteerd in een topinstrument. Afgewerkt in PU lak

Classic Player: beter bekend als de Baja. In feite is dit een classic telecaster '50, maar dan uitgebouwd. Zo is de standaard schakeling (3way, 1V, 1T) uitgebreid met een 4-way switch (neck, neck+brug serie, neck+brug parallel, brug) en faseschakelaar. Er zijn veel meer combinaties mogelijk (6, tov de 3 van een gewone tele). De baja is iets duurder als de classic '50, maar heeft meer mogelijkheden. Afgewerkt in PU lak

Amerika:

HighWay1: De goedkoopste amerikaanse tele die verkrijgbaar is. Zelfde "concept" als de standard uit mexico, alleen met amerikaans hout & hardware. Gitaar is afgewerkt in een zeer dunne, "matte" nitrocelluloselaklaag, die erg snel slijt (relic). De tweede serie (de huidige) is losjes gebaseerd op het 1970 model van Fender (met groot logo). Kwaliteit is vergelijkbaar met de Classics uit Mexico.

Am. Standard: Amerikaanse telecaster, een klasse hoger als de Highway1. Een gewone amerikaanse telecaster, modern design. Deze komt standaard met een koffer (al het voorgaande is met een gigbag). Afgewerkt in PU lak

Am. Deluxe: Het "Top-of-the line" model van Fender. Dit is een hypermodern instrument, met alle comfort voor de speler. De elementen zijn SCN (speciale legering, die geen achtergrondruis opneemt), de achterkant heeft een tummy-cut, voor de beginnende bierbuik van de speler, er is een roller-stringtree, een S1-switch (voor serie-parallelschakeling), staggered tuners, binding rond de body... Afgewerkt in PU lak

Am. Vintage: zelfde concept als de classic's van Mexico, alleen is dit tot in de kleinste details gemaakt zoals een echt instrument uit de oude jaren. Nitrolak is gebruik, cloth-wire,... Het vlaggenschip van deze lijn is de Fender '52 Telecaster, de zogenaamde OERTELECASTER (maple neck, butterscotch body, zwarte slagplaat), het zogenaamde Springsteen-model.

HotRod: Zelfde als de american vintage, maar dan "op ballen", veel hetere elementen

Japan:

Custom: Zelfde als de Telecaster Classic '60 uit mexico, maar dan uitgerust met een dubbele binding rond de body. Ook verkrijgbaar met bigsby.

Korea

Lite Ash: goedkoopste telecaster die je kan verkrijgen, ash body, birdseye maple neck, seymour-ducan elementen. In feite een veredelde squier, maar best goed.


Dan heb je nog de Thinline '69 (singlecoils) en '72 (WideRange humbuckers), de Tele Custom (met LP-wiring & neckhumbucker, gewone telebridge), Deluxe (als de custom, maar dan met 2 humbuckers & tummycut & stratneck). Deze zijn ook van de "classic" lijn uit mexico.

Mr.Fingers
10 december 2008, 15:32
Sorrysorry, maar Mr.Fingers heeft af en toe ook wel eens school! Voor strats heb ik zo'n lijstje nog niet gemaakt, maar deze komt aardig overeen met het tele-lijstje

American Deluxe
American Standard
American Vintage
Artist
Classic
Classic Player
Deluxe
Highway One
Special Edition
Standard
VG Stratocaster
Vintage Hotrod

De vetgedrukten zijn USA-instrumenten, de anderen Mexicaans

barno
10 december 2008, 15:36
heb uw tele uitleg nog eens doorlezen, hulde fingers voor de duidelijke post. Ik ben zelf (na Guttlin uiteraard) nogal een fenderfan sinds jaar en dag, maar ik kan ook nooit aan al die modellen uit. Ik denk dat er per land maar een paar zotten zijn die dat allemaal uit het hoofd kennen ... :)

LP_CL
10 december 2008, 15:40
1000€ en je wil een Fender strat?
Probeer een Eric Johnson tweedehands te scoren. Dit zijn echt zonder twijfel DE beste niet-customshop fenders op deze planeet.

Mr.Fingers
10 december 2008, 15:40
Indien gewenst maak ik wel eens een "fender encyclopedie" met de huidige gangbare fabrieksmodellen & de "vintage-weetjes"

imlikeajungle
10 december 2008, 15:44
Zeker doen, altijd handig!

barno
10 december 2008, 15:49
Indien gewenst maak ik wel eens een "fender encyclopedie" met de huidige gangbare fabrieksmodellen & de "vintage-weetjes"

en jezelf overbodig maken? niet doen, mensen willen een persoonlijk antwoord van de Fender Zot :)

VanMeekeren
10 december 2008, 15:50
1000€ en je wil een Fender strat?
Probeer een Eric Johnson tweedehands te scoren. Dit zijn echt zonder twijfel DE beste niet-customshop fenders op deze planeet.

Ik zal het meenemen. Budget is trouwens nog wel wat losjes.. als ik wat rommel verkoop zit ik zo op EUR 1500.

Wat raden jullie mij dan aan?

Mr.Fingers
10 december 2008, 15:51
héhé. Persoonlijke consultaties kunnen natuurlijk nog altijd, doch slechts na het betalen van een billijke vergoeding op het "rekeningnummer ter bevordering van de Fender-activiteiten te Kalmthout" :seriousf:

Mr.Fingers
10 december 2008, 15:52
Van Meekeren: probeer zeker eens een American Deluxe, American Vintage '57 en '62 uit, evenals de HotRod '57 & '62 (een moderne variant van de AV)

VanMeekeren
10 december 2008, 15:58
Van Meekeren: probeer zeker eens een American Deluxe, American Vintage '57 en '62 uit, evenals de HotRod '57 & '62 (een moderne variant van de AV)

Bedankt, ik zal wel eens wat om mij heen kijken. Helaas zit ik wat in een Woestijn zonder degelijke muziek-oase.

wrc_46
10 december 2008, 16:40
Ik speel zelf op een vintage hotrod '57. Scheuren gaat heel goed evenals goede cleane geluiden. Ik zou deze zeker uitproberen. Als je ooit in de buurt van Lommel komt, ben je altijd welkom om de mijne te testen.


Met vriendelijke groet.

edit: Lommel is niet echt bij de deur van Friesland komende excuses.

Rick trodat
10 december 2008, 23:20
€1500,-? Laat er dan één bouwen, of test een van de haar. Absolute aanraders. Spelen en klinken gewoon zeer goed, licht eraan welke. Zijn even goed, of zelfs beter, dan een sommige custom shop fenders. Maar dit hangt weer per gitaar af.

Ik heb zelf ooit een highway gekocht, eerste versie, bijna alles eraan veranderd. Maar standaard zeer goede gitaren. Nadeel vind ik, de body. Op de plek van het brugelement zit een groter gat, dan normaal. Niet helemaal identiek aan de standaard strat body. Voordeel de lak, voelt, klinkt gewoon goed. En hij is goedkoop.

soup
10 december 2008, 23:23
maar dat resulteerd in een topinstrument

:D:D:D


Voor de rest goed stukje tekst.

Di Stefano
11 december 2008, 10:19
Ik zou ofwel de USA standard of USA Deluxe aanraden. Hangt een beetje af wat je wensen zijn. Als je wil scheuren zou ik sowieso voor een humbucker in de brug gaan. In de deluxe zitten betere pickups, daar betaal je natuurlijk een meerprijs voor dus als je ze wil vervangen spaar je beter geld uit door een standard strat te kopen. Verder krijg je locking tuners, een LSR roller nut (bij de HSS modellen) en een pop-in tremoloarm (je hoeft deze niet vast te draaien). Dus zijn de enige hardwareverschillen als ik me niet vergis. Het hout van de body is zogezegd ook beter (maar dat hoor/voel ik eerlijk gezegd niet) en je hebt allerlei fancy opties zoals speciale inlays, zilver fenderlogo,...

bagheera
11 december 2008, 10:40
ik heb onlangs een deluxe tele getest en die was echt zaaaalig, ook de tele vintage hot rod 52 en die vond ik minder daar was ik toch wel even niet goed van.
Maar je wilt een strat dus als de tele zo goed was zal de strat dat ook wel zijn zeker.

cruncher
11 december 2008, 12:46
Paar weken terug een American Serie gekocht,met DeltaTone. Heerlijke strat voor 995,00.

Comfortably Daniel
11 december 2008, 14:29
Ik kan zeer zeker beamen wat LP Cl zei....Probeer een EJ strat op de kop te tikken. Super gitaren, al zitten er ook wat rotte appels tussen helaas.

Mad mind
11 december 2008, 16:28
Ik zou zeker de American standard strat eens proberen. En als je wil scheuren moet je misschiend de HB versie testen. Dat zou ik toch doen. Deze staat bij mij ook nog op de verlanglijst :satisfie: