PDA

View Full Version : wie hier kan noten lezen er ze overschakelen op gitaar ?



bagheera
10 december 2008, 11:41
hey daar,

ik ben gisteren naar een dirigent geweest van een orkest met een magazine guitar techniques, zo een boekje met allemaal notenbalken met daaronder tabs.
Ik zou graag van de notenbalken kunnen spelen maar hij zegt dat dat echt super moeilijk gaat worden. 5Jaar investeren minstens.
Nu vraag ik me af wie van jullie kan noten lezen en ze overzetten op gitaar.
(zie poll)

Rutger
10 december 2008, 11:51
Vreemd verhaal. Het is maar net hoe je aanleg ervoor is en hoeveel energie je erin steekt om het te leren.

t Is net als een nieuwe taal leren: je moet het leren lezen en begrijpen om het vervolgens zelf toe te passen. Het kost wat tijd en energie maar op den duur doe je het vloeiend. De een heeft hier meer moeite mee dan de ander.

Overigens kom je met noten lezen een stuk verder dan met TABs, het notenschrift is veel uitgebreider (en gecompliceerder) en bovendien heb je er ook wat aan als je ook andere instrumenten wilt bespelen.

bagheera
10 december 2008, 11:53
Vreemd verhaal. Het is maar net hoe je aanleg ervoor is en hoeveel energie je erin steekt om het te leren.

t Is net als een nieuwe taal leren: je moet het leren lezen en begrijpen om het vervolgens zelf toe te passen. Het kost wat tijd en energie maar op den duur doe je het vloeiend. De een heeft hier meer moeite mee dan de ander.

Overigens kom je met noten lezen een stuk verder dan met TABs, het notenschrift is veel uitgebreider (en gecompliceerder) en bovendien heb je er ook wat aan als je ook andere instrumenten wilt bespelen.

hoe lang denk jij dat ik bezig zal zijn. Ik ken alleen het absolute begin van notenleer

Rutger
10 december 2008, 11:55
Ik deed er zelf een jaar of 4 over voordat ik direct van papier een onbekend stuk kon spelen, zij het op een rustig tempo. Maar ik was vrij lui en onwillig als het op noten lezen aankomt, dus ik denk dat als je het echt onder de knie wilt krijgen je het noten lezen een stuk sneller onder de knie zult hebben.

Overigens was ik achteraf wel blij dat ik het toch geleerd had, want het kan verrekte handig zijn :)

gorgasm
10 december 2008, 12:38
laat ons idd 4/5j zeggen als je elke dag oefent enzo.

omzetten kan ja. Maar je kan het op 20 verschillende manieren omzetten(soms)

Pais
10 december 2008, 12:52
Hoe gasten a prima vista weten te spelen op gitaar is me ook een raadsel. Dat zou ik me met alle beste wil van de wereld nog niet in 4 jaar kunnen eigen maken ben ik bang

freakout12
10 december 2008, 12:53
kben aan het leren ^_^

ik kan nog neit specifiek noten lezen maar ik weet al wel hoe lang ze moeten duren als je het een of het andere op blad hebt staan (althans bijna)

iWishmaster
10 december 2008, 13:28
Volgens mij heeft de TS het ook helemaal niet over Prima Vista spelen.

Gewoon een noot zien, en die kunnen spelen op je gitaar (zij het in verschillende posities). Dat kun je in een paar maanden leren en stelt werkelijk helemaal niets voor! Het is geen viool of trompet!

Bloodline
10 december 2008, 13:39
Noten lezen met een gitaar heeft 1 punt wat lastiger is om vloeiend te lezen.
Een gitaar heeft dezelfde noot op meerdere plekken zitten, een piano bijvoorbeeld.

E van octaaf 4 zit wel op 3 verschillende plekken.

Maar ja, een violist heeft dat ook geloof ik dus het kan wel !

Jeroensnake
10 december 2008, 14:43
Het is met notenschrift net zoals met taal, dat je op een gegeven moment hele frases (woorden, zinsdelen) herkent en dus niet meer naar de afzonderlijke noten (letters) hoeft te kijken. Dat is een langzaam proces en komt na veel oefening. De basis is niet moeilijk, maar daarna zul je er enkele honderen uren in moeten stoppen om prima vista te kunnen spelen. En dan nog zul je niet alles in 1 keer vloeiend kunnen spelen. Slechts alles wat in je straatje past.
Ik oefen vrij weinig tot nooit notenschrift op de gitaar, dus ik bak er weinig van.
Op de piano gaat het mij iets beter af (ooit les in gehad). En nu ik zelf les geef, ben ik begonnen met wat meer notenschrift oefenen.

Guitarmania
10 december 2008, 18:17
voor een gitarist is a prima vista onmogelijk. De a zit op verschillende plekken. Je moet dus eerst, als tussenstap, kijken waar je die a pakt.

Als gitarist moet je daarom eerst het hele stuk bekijken en daarna bepalen waar je de tonen pakt.

Pianisten kunnen het gemakkelijk: die hebben maar een a. Al hun andere a's zijn octaaf-a's.

gorgasm
10 december 2008, 19:16
voor een gitarist is a prima vista onmogelijk. De a zit op verschillende plekken. Je moet dus eerst, als tussenstap, kijken waar je die a pakt.

Als gitarist moet je daarom eerst het hele stuk bekijken en daarna bepalen waar je de tonen pakt.

Pianisten kunnen het gemakkelijk: die hebben maar een a. Al hun andere a's zijn octaaf-a's.

wat een gelul vent!
Hoe raken al die gitaristen dan door de toelatingsexamens opt conservatorium?

We zaten op een stage en krijgen een sheet voor onze neus. Ik las me er min of meer door een violist feilloos en de andere gitarist bakte dr nix van.

Op n ander moment word ik dan naar huis gespeeld.

en voor ik stem wil ik eerst toch weten wat je verstaat onder "ik kan het"

Voidhead
10 december 2008, 19:39
Tuurlijk is het mogelijk om als gitarist prima vista te kunnen spelen van blad. Gewoon een kwestie van oefenen... Ik kan het wel 'redelijk' als het tempo niet te hoog ligt en er geen al te gekke ritmische fratsen in zitten. maar het verbleekt bij wat blazers en pianisten weg kunnen lezen bij mij op school. Overigens ben ik wel toegelaten op het conservatorium toen ik echt nog geen reet bakte van van blad spelen, maar dat was dan wel voor de geïmproviseerde muziek richting waarin dit dus in mindere mate een rol speelt.

Wie kent 'm trouwens... Hoe heet die gitarist die speelt in die bigband? Kenny Reed.



(can he read?) ;)

gorgasm
10 december 2008, 20:06
Overigens ben ik wel toegelaten op het conservatorium toen ik echt nog geen reet bakte van van blad spelen, maar dat was dan wel voor de geïmproviseerde muziek richting waarin dit dus in mindere mate een rol speelt.

da snap ik écht niet.

jaspie
10 december 2008, 23:02
kan op noten lezen als ik rustig naar een blad kijk, maar heb nooit de moeite genomen om van blad te leren spelen. Ik zou het eigenlijk wel willen, maargoed het is wss ook onderontwikkeld omdat ik het in praktijk niet veel nodig heb gehad. Ik troost me met het feit dat jongens als jimi hendrix en wes montgomery het ook niet konden:P

hendrix2
10 december 2008, 23:31
Het is wat verminderd de laatste jaren, maar ik ben er wel vrij goed in. De laatste tijd onderhoud ik het ook wat meer en dan merk ik wel dat het weer wat vlotter gaat.

Handige aan noten is de indicatie van ritme ed... wat het perfect mogelijk maakt om een stuk juist te spelen terwijl je dat stuk nog nooit gehoord hebt. Da's een van de nadelen aan tabs, want daar lukt dat meestal niet (of het moet een erg simpel stuk zijn)

Ik denk steeds in noten, ook als ik tabs lees. Zie ik in een tab op de derde lijn (van onder begonnen) een 5 staan, dan denk ik niet: 'hé, vingertje naar vijfde fret' maar ik denk 'sol' (G voor de nederlanders). Komt wss omdat ik eerst 7 jaar ofzo gespeeld heb zonder een idee te hebben wat tabs waren (pre-internet periode). Trouwens, beginnende gitaristen zouden voor echt nummers te spelen beter eens weer wat meer op het gehoor gaan werken. Zo moest ik het doen (en ik spreek dan maar over 10 jaar geleden) en dat helpt echt enorm, maar da's een andere discussie)

bagheera
10 december 2008, 23:49
en voor ik stem wil ik eerst toch weten wat je verstaat onder "ik kan het"

Wat ik bedoel met het kunnen? Simpel kan je het.
Je krijgt een blad voor je neus je kijkt er 5 minuten naar of meer het maakt me niet uit zolang je aan de hand van dat blad toch vrij vlug het hele stuk kunt spelen is dat voor mij " het kunnen ".

Dat is in ieder geval waar ik mezelf naartoe wil werken

chooky
10 december 2008, 23:53
Het is wat verminderd de laatste jaren, maar ik ben er wel vrij goed in. De laatste tijd onderhoud ik het ook wat meer en dan merk ik wel dat het weer wat vlotter gaat.

Handige aan noten is de indicatie van ritme ed... wat het perfect mogelijk maakt om een stuk juist te spelen terwijl je dat stuk nog nooit gehoord hebt. Da's een van de nadelen aan tabs, want daar lukt dat meestal niet (of het moet een erg simpel stuk zijn)

Ik denk steeds in noten, ook als ik tabs lees. Zie ik in een tab op de derde lijn (van onder begonnen) een 5 staan, dan denk ik niet: 'hé, vingertje naar vijfde fret' maar ik denk 'sol' (G voor de nederlanders). Komt wss omdat ik eerst 7 jaar ofzo gespeeld heb zonder een idee te hebben wat tabs waren (pre-internet periode). Trouwens, beginnende gitaristen zouden voor echt nummers te spelen beter eens weer wat meer op het gehoor gaan werken. Zo moest ik het doen (en ik spreek dan maar over 10 jaar geleden) en dat helpt echt enorm, maar da's een andere discussie)

Yep, ik 'mag' geen tabs gebruiken van mijn leraar:seriousf:
Ik zoek liedjes uit op het gehoor en kom ik er niet uit, dan speelt hij het voor of helpt hij me op weg. Heel soms als ik graag snel een nummer wil spelen en er is 1 akkoord oid waar ik niet uitkom of niet helemaal zeker van ben, check ik het wel (vaak met oh ja... tot gevolg :seriousf:).
Ik merk dat ik daardoor veel leer over de klank van akkoorden.

On Topic; ik kan nog enigzins noten lezen. Ik heb 6 jaar piano en 2 jaar viool gespeeld. Maar op een gitaar heb ik het nog niet uitgeprobeerd. Ritme lezen kan ik trouwens wel, mag ook wel als je 10 jaar djembeles gegeven hebt :cheerup:

Voidhead
11 december 2008, 10:06
da snap ik écht niet.

Het is belangrijker dat je akkoordenschema's meteen kunt spelen/er omheen kunnen improviseren. En dat je gewoon muzikaal bent. Notenschrift is slechts een middel om muziek over te brengen, ik vind goede oren hebben eigenlijk veel belangrijker. Het is alleen erg handig om goed te kunnen lezen in het wereldje van sessies etc...

Rutger
11 december 2008, 10:27
In orkesten en bigbands is (a prima vista) noten lezen een must. k Ben ooit ns gevraagd voor een orkest van een musical waarbij ik op de eerste repetitie 300 pagina's bladmuziek voor m'n neus kreeg en ik gelijk mocht mee repeteren met het orkest. Dat was me helaas wat te hoog gegrepen....

Voor popmuziek heb ik het echter nog nauwelijks nodig gehad, gehoor is hier weer veel belangrijker. Een akkoordenschemaatje en een mp3tje en daar moet je het mee (kunnen) doen.

Mijn leesvaardigheid is de afgelopen jaren dan ook behoorlijk in een slop geraakt... t Is gelukkig wel iets wat je niet gauw verleert als je t eenmaal onder de knie hebt.

Kim Wilson
11 december 2008, 10:46
Wat ik bedoel met het kunnen? Simpel kan je het.
Je krijgt een blad voor je neus je kijkt er 5 minuten naar of meer het maakt me niet uit zolang je aan de hand van dat blad toch vrij vlug het hele stuk kunt spelen is dat voor mij " het kunnen ".

Dat is in ieder geval waar ik mezelf naartoe wil werken
Bedoel je dan een enkele melodielijn, of hele akkoorden?

Een enkel melodielijntje is best a prima vista te spelen, ondanks dat een bepaalde noot op verschillende plekken terug komt. Dat maakt het juist alleen maar makkelijker. Je moet even kijken hoe hoog en hoe laag het melodietje loopt, om de plek op je hals te bepalen, maar de centrale C is je uitgangspunt, ongeacht op hoeveel plekken die terugkomt.

Ik denk ook niet dat het voor een gitarist moeilijker is dan voor een trompettist. Het verschil is dat trompettisten het notenlezen er al van begin af aan ingestampt wordt, en gitaristen klooien rustig een paar jaar zelf aan. Ja, en dan wordt notenlezen lastig, want dan moet je eigenlijk weer opnieuw beginnen...

Dai
11 december 2008, 13:50
Blazers hebben voor 1 noot (dus op een bepaalde hoogte) in principe één positie (bij koper komt daar nog lipspanning bij), tenzij het een 'fake note' is.. Verder: mollen en kruizen op een piano zijn niet alleen de zwarte toetsen hè.. ;)
Kan verder niet zoveel toevoegen aan het topic, noten lezen is er bij mij met de paplepel in gegoten..:chicken:

Rutger
11 december 2008, 14:55
Ja, gitaristen denken eerder in 'figuurtjes'. Je hoeft de noten van een toonladder niet te weten om een toonladder te spelen: je leert gewoon het figuurtje dat je vingers op je fretboard moeten afleggen uit je hoofd, en je kunt die toonladder met één zo'n figuurtje in alle toonsoorten spelen.

En dat is zowel een plus als een minpunt.

DeiDRagonas
11 december 2008, 14:58
Verder: mollen en kruizen op een piano zijn niet alleen de zwarte toetsen hè.. ;)

Die snap ik ff niet... Maar ik ben dan ook geen pianist. lol.. Die zwarte toetsen zijn toch juist WEL de kruizen en mollen?

Ik ben t wel met Kim W eens.. En ik denk ook dat, als je t echt wil en ook oefend, noten lezen best binnen een jaar te leren is. Mss niet volledig, maar wel goed genoeg om te voldoen aan de omschrijving "ik kan het."

Grt R.

jaspie
11 december 2008, 16:02
Bedoel je dan een enkele melodielijn, of hele akkoorden?



de akkoorden staan er toch veelal gewoon boven(binnen het maatschema) en de melodie in noten? Akkoorden aflezen lijkt me onnodig moeilijk, al zal het best voorkomen.

Dai
11 december 2008, 16:03
http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/peter/Image1.gif
Als je bijvoorbeeld een E speelt, is dat een witte toets. Als je een E# speelt, is dat ook een witte toets! Je zou kunnen zeggen dat dat hetzelfde is als een F, nl. een halve toon hoger dan E. Als je een Cb speelt, druk je ook op een witte toets.

EuroCinema
11 december 2008, 16:04
:listen: En laat de discussie dat E# niet precies hetzelfde is als F maar weer beginnen!

Dai
11 december 2008, 16:04
de akkoorden staan er toch veelal gewoon boven(binnen het maatschema) en de melodie in noten? Akkoorden aflezen lijkt me onnodig moeilijk, al zal het best voorkomen.
Binnen de jazz komt dat sowieso soms voor, omdat er dan een akkoord bedacht wordt waar geen tekentje voor is.. :)

Kim Wilson
11 december 2008, 16:26
de akkoorden staan er toch veelal gewoon boven(binnen het maatschema) en de melodie in noten? Akkoorden aflezen lijkt me onnodig moeilijk, al zal het best voorkomen.
Nee hoor, kijk maar naar partituren voor piano. Of orgel. Als je echt heel goed noten kunt lezen en direct omzetten op de gitaar, is het dus mogelijk om een pianostuk op gitaar te spelen.

Wat Eurocinema al zei, gitaar is een heel visueel instrument. Wij hebben bepaalde figuurtjes voor toonladders en akkoorden. Gitaar is ook een instrument wat je jezelf kunt aanleren, maar daarbij het notenlezen dus niet aanleert. Je kunt best eerst noten leren lezen, en vanaf je notenbalk leren gitaarspelen, maar dat doet bijna niemand.

Jeroensnake
11 december 2008, 18:03
Stukken die specifiek voor piano geschreven zijn, kun je vaak niet hetzelfde op de gitaar spelen. Tappen met twee handen komt misschien in de buurt, maar er zijn maar 6 (of soms 7) snaren. Een pianist heeft 88 losse toetsen en kan met zijn 10 vingers meer tonen tegelijkertijd laten klinken. Er is op de piano echter geen verschil tussen een E# en een F. Vette pech voor de pianist. Blazers, strijkers en gitaristen hebben wat dat betreft meer vrijheid. Probeer maar eens een toon te buigen of schuiven met een piano. Slidepiano? Voet-mute? Ik zie het er weinig doen ...

Hoe noteer je trouwens de toon tussen de E en F in notenschrift ?!

Dai
11 december 2008, 18:19
Als je bedoelt E# of Fb, ligt het aan de toonsoort waarin het geschreven staat. Als je echt een E maar dan een kwart hoger bv. bedoelt, dan komt dat soms wel eens voor. Maar dan meer als een aanloopje naar een F, en staat er een boogje voor de noot.. Andere voorbeelden weet ik eigenlijk niet..:chicken:

DeiDRagonas
12 december 2008, 01:03
:listen: En laat de discussie dat E# niet precies hetzelfde is als F maar weer beginnen!

E# IS ook niet hetzelfde als F!
:cheerup:

Maar ik snap em Dai, thanx.

Ik heb ooit een aantal jaar enkele toneeluitvoeringen begeleidt met een bigband en mijn aanpak als gitarist wat betreft noten lezen was dan als volgt: Vantevoren kijk je ff snel naar de voortekens zodat je, behalve het tempo en maatsoort, weet in welke toonladder het stuk staat. Dit zie je aan de kruizen/mollen aan het begin en kan erg handig zijn bij eventuele (solo) improvisatie later.

Daarna keek ik ff waar ik akkoorden zou pakken en waar ik de melodielijn zou volgen.. En als er nog tijd over was, maakte ik nog ff wat aantekeningen, noteerde wat nootjes onder de notenbalk, etc, om het wat makkelijker te maken.

Wij kregen het bladmuziek tijdens de enige repetitie die wij deden voor zo'n voorstelling. Daarna had je ongeveer twee week om het thuis te perfectioneren en de laatste mogelijkheid om nog wat dingetjes met de gehele band door te nemen was dus de soundcheck. Dan werd gewoon van je verwacht dat je het kon spelen.

Ik merk wel dat het gemiddelde niveau wat betreft notenlezen en theoretische kennis bij gitaristen t.o.v. andere muzikanten (op drummers en bassisten na, lol..) wel erg laag ligt. Soms moet je al blij zijn dat ze die pentatonisch mineur ladder tenminste weten te vinden zo lijkt het wel.. Gitaristen zijn lui... :cheerup:


Grt Roy!

piet elektron
12 december 2008, 09:54
...Vantevoren kijk je ff snel naar de voortekens zodat je, behalve het tempo en maatsoort, weet in welke toonladder het stuk staat. Dit zie je aan de kruizen/mollen aan het begin en kan erg handig zijn bij eventuele (solo) improvisatie later.
...

Grt Roy!

Ik heb van mijn moeder (die wel noten kan lezen) wel eens begrepen dat in de klassieke muziek de laatst gespeelde noot meestal de "root" is, dus dat je het ook daaraan kan zien (als je kruizen en mollen nog niet helemaal goed weet)

_M_P
12 december 2008, 10:00
Ik heb een goed advies voor je.

Koop het boek 'A modern method for guitar'. Heb ik van mijn gitaardocent aangeraden gekregen. Het is een methode, geschreven door William Leavitt, gitaardocent op e Berklee school of music.

Er zijn een aantal delen. Deel 1 begint makkelijk, natuurlijk wordt het steeds moeilijker. Het is een, mag ik wel zeggen denk ik, uitstekende methode om stapsgewijs noten op je gitaar te leren lezen.

Nog een kleine aanvulling: Op het Rotterdams conservatorium is het verplichte kost.

Dai
12 december 2008, 12:51
Ik heb van mijn moeder (die wel noten kan lezen) wel eens begrepen dat in de klassieke muziek de laatst gespeelde noot meestal de "root" is, dus dat je het ook daaraan kan zien (als je kruizen en mollen nog niet helemaal goed weet)
Klopt, maar er zijn ook een hoop uitzonderingen. Voordat je deze methode gaat toepassen moet je denk ik wel wat weten over harmonieleer!

peter_heijnen
12 december 2008, 13:34
Nee hoor, kijk maar naar partituren voor piano. Of orgel. Als je echt heel goed noten kunt lezen en direct omzetten op de gitaar, is het dus mogelijk om een pianostuk op gitaar te spelen.
Nou, heel veel succes ermee, maw: niet dus!

Om te beginnen zijn op de piano veel grepen -door een enkele hand gespeeld- op gitaar al niet mogelijk. Neem daarbij de tweede grijphand die je op piano wel hebt en op gitaar niet en tel uit je winst.

Kim Wilson
12 december 2008, 13:41
Ja, mee eens. Beetje te snelle conclusies getrokken... :chicken:

Chris Winsemius
12 december 2008, 16:33
Opties poll vind ik zelf wat beperkt (en ik heb het dan niet over dinsdagen en/of tetten ;) ).

Ici:

Ik kan noten lezen maar niet zo snel dat ik het op hetzelfde moment (direct) kan spelen. Meestal maak ik m'n eigen muziek of luister ik gewoon met platen mee, ik maak weleens gebruik van TABs of akkoord-aanduidingen.

RobertoL
12 december 2008, 16:40
Bij noten is het een kwestie van een beetje meer oefenen. Bij tabs zie je het sneller en kan je het sneller spelen. vind ik dan...

DaWi
12 december 2008, 17:25
Ik heb op school vrij intensief muziek les gehad, we begonnen in groep 5 met blokfluit ( ja , ik weet het....), op de middelbare school niet verder dan een beetje klokkenspel plingen, zingen en het daarbij behorende noten lezen.

Buiten dat ik er eigenlijk helemaal geen zin in had om ze te leren lezen, denk ik nu pas na over het feit dat het blijkbaar dus helemaal niet nodig is ("hey, ik kan geen/nauwlijks noten lezen, maar ik kan wel naar het conservatorium met een berg creativiteit"). Probs naar degene die worden toegelaten, ik had het nooit niet voor elkaar gekregen, ook als ik jong was begonnen, want ik had de motivatie en het doorzettingsvermogen er niet voor.

Buiten dat een gitarist het leuk vind om het noten lezen te leren, wat is nou effectief voor de hobby gitarist het nut om dat te leren? Aangezien ik vrij serieus ben (doch net begonnen en dus nog geindoctrineerd met het nut van tabs :satisfie:) zou ik dat toch graag willen weten. Ik heb les bij een particulier en mijn leraar (gitarist met 35 jaar ervaring) kan het wel, maar is er van overtuigd dat zijn lessen "niet lezah, maar spelah" moeten zijn.

_M_P
15 december 2008, 10:08
Ik heb op school vrij intensief muziek les gehad, we begonnen in groep 5 met blokfluit ( ja , ik weet het....), op de middelbare school niet verder dan een beetje klokkenspel plingen, zingen en het daarbij behorende noten lezen.

Buiten dat ik er eigenlijk helemaal geen zin in had om ze te leren lezen, denk ik nu pas na over het feit dat het blijkbaar dus helemaal niet nodig is ("hey, ik kan geen/nauwlijks noten lezen, maar ik kan wel naar het conservatorium met een berg creativiteit"). Probs naar degene die worden toegelaten, ik had het nooit niet voor elkaar gekregen, ook als ik jong was begonnen, want ik had de motivatie en het doorzettingsvermogen er niet voor.

Buiten dat een gitarist het leuk vind om het noten lezen te leren, wat is nou effectief voor de hobby gitarist het nut om dat te leren? Aangezien ik vrij serieus ben (doch net begonnen en dus nog geindoctrineerd met het nut van tabs :satisfie:) zou ik dat toch graag willen weten. Ik heb les bij een particulier en mijn leraar (gitarist met 35 jaar ervaring) kan het wel, maar is er van overtuigd dat zijn lessen "niet lezah, maar spelah" moeten
zijn.


Je docent heeft opzich helemaal gelijk. De ontwikkeling van je gehoor, techniek en kennis van ladder, akkoorden etc. is belangrijker dan het lezen van noten. En als je alleen in een bandje wil spelen is het niet nodig.

Echter, als je wil gaan jazzen wordt het belangrijker om lijnen van blad te kunnen lezen. Op die manier hoef je namelijk alleen maar je 'real book (http://en.wikipedia.org/wiki/Real_Book)' mee naar een sessie te slepen om te volgen. Voor je improvisatie maakt het daarentegen weer niets uit.

Het kan ook gebeuren dat je in een wat grotere bezetting (denk: orkest) moet spelen. Meestal krijg je dan een partituur. Dan is het ook handig. Bij Stage Entertainment (lees: Joop van den Ende producties) moeten je als gitarist zeker noten kunnen lezen.

Geeft dat een beetje antwoord op je vraag?

DaWi
15 december 2008, 21:00
Je docent heeft opzich helemaal gelijk. De ontwikkeling van je gehoor, techniek en kennis van ladder, akkoorden etc. is belangrijker dan het lezen van noten. En als je alleen in een bandje wil spelen is het niet nodig.

Echter, als je wil gaan jazzen wordt het belangrijker om lijnen van blad te kunnen lezen. Op die manier hoef je namelijk alleen maar je 'real book (http://en.wikipedia.org/wiki/Real_Book)' mee naar een sessie te slepen om te volgen. Voor je improvisatie maakt het daarentegen weer niets uit.

Het kan ook gebeuren dat je in een wat grotere bezetting (denk: orkest) moet spelen. Meestal krijg je dan een partituur. Dan is het ook handig. Bij Stage Entertainment (lees: Joop van den Ende producties) moeten je als gitarist zeker noten kunnen lezen.

Geeft dat een beetje antwoord op je vraag?

Zeer zeker, en het moedigt niet aan om ze te gaan leren lezen, ik heb op het gebied van Jazz / Orkesten helemaal geen ambitie, doe mij maar een Blues :strat:

Yoshida
21 december 2008, 22:17
Hiervoor heb ik 15 jaar trompet gespeeld. Nu heb ik meer aan lyrics met akkoorden boven de tekst, of (iets minder) aan tabs.

Ik heb begrepen dat de pentatonische toonladder vrij veel gebruikt word, het zal ongetwijfeld eerder zijn gevraagd maar hoe leer ik die het snelst?

Jeroensnake
21 december 2008, 22:37
Gewoon spelen die ladder. Op en neer. Vaak en veel. Langzaam en snel.

Maar daarnaast zou ik toch vooral veel liedjes spelen.
Zoek nummers waarin veel gebruik gemaakt wordt van
die pentatonies. (rock, blues). Of verzin een liedje met die tonen.

r33n
21 december 2008, 22:51
ik kan ook noten lezen (6j muziekschool, trompet gespeeld, piano) maar nooit de behoefte gehad om alle noten op mijn fretboard te weten liggen.

Uiteraard ken en oefen ik mijn toonladders maar toon me een willekeurige fret aan op een willekeurige snaar en tword tellen voor mij. dan spreek ik nog niet over gitaren die in een andere stemming staan, das nog meer tellen.

Heb het ook nog nooit echt nodig gehad dat ik ze moet kunnen lezen op mijn fretboard, maar thelpt soms wel bij het schrijven (muziektheoretisch dan)

Yoshida
21 december 2008, 23:11
Ik vind dat tonen lezen voor gitaar ook wat minder belangrijk is, zolang je maar iedere toon snel kan vinden die je wil spelen, en in het ideale geval 100 achter mekaar in ieder willekeurig tempo.
Het klinkt raar, maar toen ik nog trompet speelde merkte ik dat mijn hand een muzikaal geheugen heeft. Voor gitaar zal het weinig anders zijn. Dat je een gitaar tweedimensionaal bedient en een piano ééndimensionaal maakt het gelijk 4x zo moeilijk (maar ook 10x veelzijdiger).