PDA

View Full Version : '65 SuperReverb VS. '65 TwinReverb



VanMeekeren
9 december 2008, 23:41
Heren,

voor een nieuw band project zit ik een beetje te kijken naar een Fender amp.

Na wat te hebben gelezen hier en daar, schijnen er toch nogal grote verschillen te zitten tussen Fenders. Ik heb zelf alleen ooit eens een Hot Rod Deluxe gehad dus ik heb zelf niet te veel vergelijkingsmateriaal.

Mij viel de Vintage Reissue Series op, en met name deze twee:

1) '65 Super Reverb
2) '65 Twin Reverb

heb er ook 2 kleine filmpjes bij gevonden via de Fender site:

1) SR: http://nl.youtube.com/watch?v=TbYsQo1Jd3Y&feature=related
2) TR: http://nl.youtube.com/watch?v=fFklegm91RI&feature=related

Lijken mij allebei Clean tot je halfweg de helspoorten bent, allermachtig man. Juist wat ik zoek. Heeft iemand eventueel meer informatie over de verschillen tussen deze twee bakken? Of misschien een goed alternatief?

Van Meekeren

Comfortably Daniel
10 december 2008, 11:10
De Twin blijft in elk geval een stuk langer clean dan de Super.
De Super heeft dan weer wat meer spreiding van het geluid en klinkt wat warmer volgens sommigen, door de extra "body".

Beide zijn erg fijne versterkers...zeker als je graag met pedalen werkt. Ikzelf gebruik de Twin Reissue nu al een paar jaar en heb een Silverface Super Reverb gehad, maar helaas verkocht...stupid me.

King of the Blues
10 december 2008, 17:35
Heb een '65 Superreverb gehad... deze versterker krijgt pas op standje 4 / 5 een 'randje'... en dat is echt F@#$ing loud! (ik was vaak op standje 3 al te hard in bandsituatie in een gemiddelde kroeg..). Heb altijd nog spijt dat ik 'm verkocht heb. Destijds had ik het idee dat ik a.g.v. de 10 inch speakers wat 'druk' miste .... Recent heb ik de '65 Ri Twin getest en die is mij behoorlijk tegengevallen, ik vindt persoonlijk de 100 watt (terug te schakelen naar 25 W) 2001 versie veel spankelender... maar daar is het overdrive gedeelte weer ruk

you want fender ? ---> Super Reverb!

Comfortably Daniel
10 december 2008, 20:10
Ik speel nu over de reissue en heb totaal geen probleem met het geluid. In het begin dacht ik dat 't 'm niet zou worden, maar na inspelen van de speakers en andere buizen klinkt ie erg goed.
En inderdaad standje 4 op een Super is erg hard, maar de Twin krijgt bij 4 nog geen randje ;)

Chris Winsemius
10 december 2008, 20:22
Beide amps gaan ontzettend lang clean, TR ietsje meer maar zelf vind ik de SR (oude of replica) net iets lekkerder qua feel, punch en "blues-vervorming".

jacky
10 december 2008, 20:35
Voor zowel twin als super reverb kan je beter een silverface pakken mooier gemaakt betere klank.

twin 100w pakken en een super reverb de 45W

Dosmanos
11 december 2008, 10:52
Redelijk vroege silverface dan wel lijkt me.. De late vind ik minder te pruimen, hoewel misschien nog wel beter dan de reïssues...

the sure thing
11 december 2008, 13:58
Ik zou voor de blackface modellen gaan, of de silverface modellen maar dan zonder mastervolumepot.

Ik vind de super-reverb echt veel mooier, warmer en "vetter" klinken dan de Twin reverb.

Comfortably Daniel
11 december 2008, 14:02
Nou is een Twin ook meer voor het hele cleane werk en een Super meer om een randje aan te hebben. 't Zijn wat dat betreft heel verschillende amps....hoeveel ze ook op elkaar lijken.
Inderdaad, een Super klinkt op zichzelf een stuk rauwer dan de Twin.

the sure thing
11 december 2008, 14:04
... 't Zijn wat dat betreft heel verschillende amps....hoeveel ze ook op elkaar lijken.. . +1 !! Klopt als een bus.

jasses
11 december 2008, 16:22
ik vindt persoonlijk de 100 watt (terug te schakelen naar 25 W) 2001 versie veel SPANKelender

als het om SM-versterkers gaat, vergeef ik dt-fouten met veel graagte.
Is een super reverb eigenlijk steeds 4x10" of bestaan daar uitzonderingen op?

Chris Winsemius
11 december 2008, 16:27
superREVERB was/is altijd 4x10"

voor de blackface reverb versie (brownfaces en tweeds) was ie 2x10"

(niet helemaal zeker:) jaren 80 Super 60 was anders qua configuratie maar dat was ook niet meer "vintage"

Dosmanos
11 december 2008, 16:28
Super reverbs (dus blackface of later) zijn alleen geleverd in 4x10 configuratie. Tweed en brownies is wat anders.