PDA

View Full Version : Snaren



cas.dekker
9 december 2008, 22:38
hallo,
nog een vraagje.
op mijn simon&patrick wil ik goede snaren leggen maar:
ik heb nu al 2 à 3 keer op rij meegemaakt dat de Elixers die ik er op had gelegd knapten na een week of 2/3 en dat vind ik beetje zonde van het geld(ze zijn redelijk prijzig). ik ben toen maar weer overgestap op D'darrio's maar die zij na een week of 4 al weer versleten(ontstemmen snel en klinken niet mooi meer).
wat kan ik er aan doen?
alvast bedankt

Muzieknono
10 december 2008, 07:25
Waar knappen je snaren???

peter_heijnen
10 december 2008, 08:47
John pearse maakt goede snaren, maar ze zijn ook net iets duurder meen ik.

Als je elixers na 3 weken al knappen kun je mss beter met je gitaar even bij een reparateur langs gaan, volgens mij klopt er dan iets niet.

Welke snaar/snaren breken? Is/zijn het steeds dezelfde? Breekt/breken ze steeds op dezelfde plek?

cas.dekker
10 december 2008, 18:03
ze breken op de kam af en meestal is het een van de hoge snaren(dus G,B of E) , ik heb hem toen al een keer terug gebracht en toen hebben ze gekeken of er geen braampjes op de kam zaten waardoor de snaar zou kunnen knappen maar dit was niet het geval, bij de winkel dachten ze dat de spanning misschien gewoon te hoog was voor de snaren. misschien dat dikkere snaren een oplossing zijn?

Jcusters
10 december 2008, 19:21
steek je de gitaar tussendoor in een gitaarzak? In dat geval kan een handdoek (of één of andere doek) op de snaren leggen 't euvel ook al vaak oplossen. Als je snaar blijft haken achter de binnenkant van je zak, is je snaar natuurlijk stuk.
Steken er mss papieren of een kaft in de voortas van je gitaarzak? deze drukt mss net op de plaats waar de snaar stukgaat.

Verder moet je natuurlijk hard opletten op T°-verschillen. Als je weet dat je gitaar een lange tijd in de vrieskou gaan zitten of op een korte periode van grote T° gaat wisselen, zou ik je snaren losdraaien, zodat er geen spanning komt.

D'addario is normaal toch geen slechte keuze voor op een gitaar hoor...

Jcusters
10 december 2008, 19:27
't kan ook helpen als je de buiging in de snaar (bij opleggen) al maakt voordat je er de volledige spanning op zet (dus zelf wat buigen).

Pais
10 december 2008, 19:41
, bij de winkel dachten ze dat de spanning misschien gewoon te hoog was voor de snaren. misschien dat dikkere snaren een oplossing zijn?

Een vreemde suggestie. Als je in de standaard stemming speelt is het onmogelijk dat de spanning te hoog zou zijn voor de snaren....

Swampash
10 december 2008, 20:25
Volgens mij is het algemeen bekend dat elixer snaren behoorlijk snel breken, met name de D en G snaar. Ik zag in de feedback krant een advertentie van ernie ball coated staan met rps (reinforded) plain snaren. Misschien dit eens proberen?

cas.dekker
11 december 2008, 00:18
er is niks achter blijven haken of iets dergelijks, de snaren breken al dan niet tijdens het spelen(en nee ik rag niet verschrikkelijk hard op mijn gitaar als een randdebiel :p)
temperatuurverschillen zouden het ook niet moeten zijn want hij staat eigenlijk altijd op mijn kamer waar de temperatuur eigenlijk wel ongeveer constant is.
dus wat mij de enige oplossing lijkt is dan toch andere snaren gaan proberen ;)
die ernie balls daar zal ik eens achteraan gaan, heeft er nog iemand suggesties?

p.s. D'darrio's zijn niet slecht maar het fijne aan de elixers was dat ze een maand of 4 mee gingen en de D'darrio's maar 2. ik vind het gewoon vervelend ze zo vaak te vervangen dus komt het er niet van als ik ze elke 2 maanden moet vervangen waardoor ik op een goede gitaar met verrotte snaren speel en das natuurlijk een beetje zonde ;)

Heynis
11 december 2008, 02:35
Volgens mij is het algemeen bekend dat elixer snaren behoorlijk snel breken, met name de D en G snaar. Ik zag in de feedback krant een advertentie van ernie ball coated staan met rps (reinforded) plain snaren. Misschien dit eens proberen?Die titaniumdingen? Ik dacht dat die voor de elektrische gitaar waren?

Ik heb overigens nog nooit een Elixir snaar gebroken, terwijl ik ze wel letterlijk zwart en rafelig speel (duurt wel een jaar bijna). Ik gebruik een APX 500, dus het is nou ook weer niet zo dat mijn gitaar zo kwalitatief geweldig is dat snaren nooit breken.

Ik zou het er op gokken dat je of heel hard aanslaat, of dat er toch wat mis is met je topkam.

freddy
11 december 2008, 17:11
Ik speel altijd op elixer en heb er nog nooit een gebroken.
Als je dikkere snaren gaat gebruiken zal de spanning nog hoger zijn,als er iets mis is met je gitaar,topkam enz...zullen ze nog sneller breken.

Jedeel
11 december 2008, 17:23
Ik speel altijd op elixer en heb er nog nooit een gebroken.
Als je dikkere snaren gaat gebruiken zal de spanning nog hoger zijn,als er iets mis is met je gitaar,topkam enz...zullen ze nog sneller breken.

Ik heb ze wel eens gebroken bij het stemmen van alternatieve stemmingen en weer terug. Ik meen mij te herinneren dat ik bij anderen dit euvel ook wel heb gelezen.

sanderz
11 december 2008, 19:47
John pearse maakt goede snaren, maar ze zijn ook net iets duurder meen ik.


John Pearse kost bij Sacksioni in Amsterdam 12,50 per set. Ik heb ze en ze bevallen me uitstekend qua geluid en qua bespeelbaarheid.

Swampash
11 december 2008, 21:51
De ernie ball advertentie was idd voor electrische slinkys, maar ze zijn er ook in phosphor bronze verkrijgbaar.

cas.dekker
12 december 2008, 16:13
ik heb voor nu even een setje D'darrio's gehaald omdat ik dinsdag moet spelen en met de snaren die er op nu op liggen :p maar ik zal binnekort even naar een speciaalzaak gaan om het nog een keer voor te leggen ;) in ieder geval bedankt voor de tips! ik laat het even weten als het probleem verholpen is!

Groetjes Cas

Laser
14 december 2008, 21:40
Ik gebruik al jaren Elixir nano's .12 op de meeste gitaren, en heb nog maar 1 keer geknapte snaar gehad.
Die éne keer heb ik de ronding van het zadel wat afgerond en gepolijst waar de snaar erover gaat, en nooit meer voorgehad.
Is het zadel mooi afgewerkt? Geen inklemming van de snaar mogelijk? Geen gleuf van de snaar ontstaan? Uit welk materiaal is de kam gemaakt? Is polijsten ervan nog mogelijk?