PDA

View Full Version : akoorden, hoe zitten deze?



zeiler
9 december 2008, 21:28
Hallo,

kom een soort van akoord tegen, en snap hem even niet...

-----
-----
-13--
-----
-11--
-----

nu is

-----
-----
-13--
-13--
-11--
-----

in principe kun je dus een powerchord een extra toon toevoegen, dus de onderstaande de bovenstaande van maken.

-----
-----
-----
-13--
-11--
-----

is het eerste schema dus eigenlijk hetzelfde principe maar dat je dan een toon weglaat? en mag je in dit geval de D snaar ook aanslaan?

was hier ff benieuwd naar. Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Jaap / Zeiler

-=JEROEN=-
9 december 2008, 21:56
akkoord1 = as + as (maar dan oktaaf hoger)
akkoord2 = as + es + as (oktaaf)
akkoord3 = as + es

es is de 5e toon van de Ab ladder, dus as + es = Ab5

2 en 3 zijn dus een Ab5 (power)akkoord, 1 niet.

ErikE
9 december 2008, 21:58
De bovenste is een octaaf. Beide noten zijn een Ab (of G#).
De middelste is een powerchord (grondtoon-kwint-octaaf).
De onderste is ook een powerchord, maar dan zonder octaaf.

Antwoord op je vraag is dus eigenlijk ja. Als je de D snaar er open bij speelt krijg je een verminderde kwint, wat je vaak in metal hoort als een soort "duivelsinterval".

(edit, ik dacht al, waar blijft Jeroen...)

-=JEROEN=-
9 december 2008, 22:01
Of x 11 12 13 x x

x 11 x 13 x x kan je dus niet zo maar vervangen met x 11 13 x x x

(klinkt ook heel anders)

Wat je dus doet is je dempt de D-snaar met je wijsvinger van je akkoord-hand. Je slaat hem dan wel aan, maar je hoort hem (bijna) niet.

zeiler
9 december 2008, 22:39
Of x 11 12 13 x x

x 11 x 13 x x kan je dus niet zo maar vervangen met x 11 13 x x x

(klinkt ook heel anders)

Wat je dus doet is je dempt de D-snaar met je wijsvinger van je akkoord-hand. Je slaat hem dan wel aan, maar je hoort hem (bijna) niet.

zo :D dat bedoelde ik! helemaal beantwoord! super bedankt, ga ik zo nog eens even voor zitten ;)!

-=JEROEN=-
10 december 2008, 00:16
Ja dat dacht ik al. Wordt wel vaker gevraagd. :satisfie:

CatchDude
10 december 2008, 11:33
-----
-----
-13--
-----
-11--
-----

Dit gebruik ik zo vaak, zo'n octaaf! Heerlijk apart geluid, om af en toe er tussendoor te laten klinken. Je kunt zo heerlijk heen en weer schuiven en tegendraads tegen het akkoordenschema van het nummer in gaan hiermee (terwijl je wel in de toonladder blijft). Maar ook konstant alleen maar de basistoon van het nummer herhalen, terwijl de rest van de band wel de reguliere toon/akkoordenprogressie volgt. Heb ooit eens bij een jamsessie bij het nummer 'saterday night' als 2e gitarist bijna het hele nummer alleen maar zo een d-octaaf gespeeld in een relaxed slagje met een paar effecten er op (lichte flanger, snelle en wijde vibe en een echo). Klonk wel vet...