PDA

View Full Version : Buizen en Bass



_M_P
9 december 2008, 09:20
Beste mensen,

Ik heb gezocht, maar niet gevonden. Ik heb een vraag. Een vriend van mij wil een nieuwe basversterker kopen. Hij is er erg op gebrand om een fulltube versterker te kopen. Hij zegt namelijk dat het geluid echt significant veel beter is.

Nu ben ik dat met hem eens, als het om gitaren gaat (vervorming, geluidsdruk). Maar bij basversterkers? Als ik bijvoorbeeld een marshall dynamic bass hoor (wat maar deels buizen is) lijkt het mij dat je voor de rest niets nodig hebt. Ook bij een fabrikant als Eden, maken ze veel hybrids.

De vraag is dan ook: is er een wezenlijk verschil (afgezien van smaak) tussen een fulltube en een transistor basversterker?

Graag uw reactie!

Kim Wilson
9 december 2008, 09:26
Mijn broer heeft een fulltube Ampeg B15R 100 watt bascombo, en het klinkt toch wel supermooi. Het lijkt warmer en het geluid lijkt veel verder gedragen te worden dan met een transistoramp. Dus ja, ik denk dat buizen ook voor bas een stuk mooier is.

schwalbe
9 december 2008, 09:42
Qua sound maakt het bijna net zoveel uit als voor gitaar. Nadeel is wel dat je voor bas veel meer vermogen nodig hebt dan voor gitaar, dus het wordt snel duur en zwaar. Zo teringzwaar dat ik mijn buizentop voor bas inmiddels niet meer gebruik; een top die je eigenlijk met zn tweeen moet tillen is geen doen (bovendien heb ik die sound niet voor elk nummer nodig).
Ik gebruik inmiddels modelling voor die sound, is beter betaalbaar en tilbaar ( zoom B2, maar basspod is ook leuk ).
Maar goed; mijn buizenbak is ook zwaarder als gemiddeld dus misschien dat er inmiddels ook wat tilbaars op de markt is.

pol
9 december 2008, 09:43
niet als je een heel strak en zuiver geluid wil, dan is een goeie transistoramp toch beter.

het is maar wat je zoekt natuurlijk.

voor een vet ronkend geluid zijn buizen wel moeilijk te evenaren, maar als het strak en heel duidelijk moet zijn ben toch beter af met transistor, al zijn er ook wel buizenamps die dat niet slecht doen;

en dan is er nog veel verschil in versterkers onderling en kan je niet echt veralgemenen.

maar zeggen dat het ene persé beter is, is onzin.

transistor heeft wel meer vermogen nodig dan buizen ja, maar dat maakt niet uit, dan zijn ze nog altijd goedkoper.

Ik heb bv een Markbass little mark II, 500 watt op 4 ohm, koste me 400 euro occassie, probeer maar eens een buizenamp te vinden die even hard en zuiver speelt voor dat geld.

Harry
9 december 2008, 10:22
mijn vriendin heeft een Hartke 3500, zit ook een buis in. Misschien is voor bas juist de combinatie leuk.

pol
9 december 2008, 10:26
bwa, 1 buisje in de voorversterker geeft nog geen buizengeluid, 't is net in de eindtrap dat je het meeste verschil merkt.
Is dikwijls ook puur marketing.

Ome Keith
9 december 2008, 10:33
Bewerking: Preamp buizen is idd niet vergelijkbaar met full tube maar ook niet met 100% transistor........

Je kan ook een transistor met een buizen preamp zoeken.
Ben nou niet echt een bassist maar ik heb wel een Marshall MB450H aan een 4x10 hangen.
Twee kanaals, 1 heeft een 12AX7 in de preamp voor een "classic" sound.
Kanalen verschillen behoorlijk qua klank.
Voor allebei de kanalen is veel te zeggen.
Dit ding weegt weinig voor de 300 watt bij 400 ohm / 450 bij 2 ohm en is lang niet zo duur als een full tube.
Ik heb trouwens ook wel gebast over een London City DEA 100. Dat ging erg hard met maar 100 watt en klinkt warm. Niet zo strak maar het was ook over een 4x12 gitaarcab

iWishmaster
9 december 2008, 11:01
Ik speel zelf geen bas, maar mijn ervaring met volledig buizen basversterkers is dat ze een enorme lading 'oooompf' hebben. Transistors klinken iets 'liever' om het zo maar eens te zeggen.

arcane
9 december 2008, 11:34
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het meermaals op het forum gelezen: Buizen amps en actieve bassen gaan minder goed samen.

Ik zelf speel met een actieve bas op een hybride (transistor met buis in de voorversterker), dat klinkt prima.

HaroldA
9 december 2008, 11:41
Full tube Ampeg: heerlijk, vet en lomp! Veel meer 'sfeer' dan transistor...
Transistor Ampeg: lekker, maar mist iets. Kan redelijk opgevangen worden door een Sansamp Bass Driver, maar mist toch altijd iets...

yhcmarc
9 december 2008, 12:35
Ik heb veel basamps versleten, misschien wel meer dan gitaaramps zelfs ;) .. en ben uiteindelijk toch uitgekomen bij de fulltube ampegs. Ik gebruik hoofdzakelijk mijn Ampeg V4 (ja, de gitaarversie, klinkt imho beter dan de V4B en zeker beter dan de V4BH) en als backup een SVT CL, bovenop een ampeg 8x10.

Transistors trekken gewoon niet de sound die ik zoek en om een of andere reden miste ik altijd ballen en power (zelfs met een Ampeg SVT4PRO) .. voor mij niets anders meer dan (oude) fulltube amps.

Harry
9 december 2008, 13:12
bwa, 1 buisje in de voorversterker geeft nog geen buizengeluid, 't is net in de eindtrap dat je het meeste verschil merkt.
Is dikwijls ook puur marketing.

dat zeg ik ook niet....

Bernardduur
9 december 2008, 14:38
Ik heb veel basamps versleten, misschien wel meer dan gitaaramps zelfs ;) .. en ben uiteindelijk toch uitgekomen bij de fulltube ampegs. Ik gebruik hoofdzakelijk mijn Ampeg V4 (ja, de gitaarversie, klinkt imho beter dan de V4B en zeker beter dan de V4BH) en als backup een SVT CL, bovenop een ampeg 8x10.

Transistors trekken gewoon niet de sound die ik zoek en om een of andere reden miste ik altijd ballen en power (zelfs met een Ampeg SVT4PRO) .. voor mij niets anders meer dan (oude) fulltube amps.

+1!

Ik merk t heel erg met mn Tbird + MUDbucker elementen. Op een transistor top mis je het echte laag (heb al teveel tops versleten maar heb nu een transistor Ampeg SVT 200T als backup amp) die opeens erg aanwezig is op mn fulltube Ampeg V4, Bassman(s) of mn Super Secret Bass amp (:)). Ik weet niet waardoor dit komt maar het verschil is zo groot.

casper innosence
9 december 2008, 21:16
Ik heb veel basamps versleten, misschien wel meer dan gitaaramps zelfs ;) .. en ben uiteindelijk toch uitgekomen bij de fulltube ampegs. Ik gebruik hoofdzakelijk mijn Ampeg V4 (ja, de gitaarversie, klinkt imho beter dan de V4B en zeker beter dan de V4BH) en als backup een SVT CL, bovenop een ampeg 8x10.

Transistors trekken gewoon niet de sound die ik zoek en om een of andere reden miste ik altijd ballen en power (zelfs met een Ampeg SVT4PRO) .. voor mij niets anders meer dan (oude) fulltube amps.

Hey Marc,

Ik heb dat zaterdag gehoord in Nijmegen, ronkte erg lekker, was dat puur die ampeg, of gebruik je daar ook nog een Sansamp bij? Overigens vind ik die Orange van Nico STS ook errrruug lekker vinden klinken!


(Oh en cool dat Omission terug is...)

Humedo
10 december 2008, 10:28
In mijn bass-tijd gebruikte ik een Mesa Bass 400+, erg goed geluid in dat ding, maar alle 16 buizen vervangen betekent wel een extra krantenwijk voor een maand of 3 :).

Gibsonman
10 december 2008, 16:39
Eerlijk gezegd vind het voordeel van buizen minder relevant voor bassisten. Een Ampeg SVT klinkt fantastisch maar zo'n strakke Hartke kan mij ook zeer bekoren.

DaveItUp
10 december 2008, 16:49
Hartke met Ampeg vergelijken....

Anyway m'n bassist heeft na z'n hartke tegenwoordig een 70s VT-22(min of meer hetzelfde als een v4) en dat klinkt oneindig veel beter. Gaat ook echt loeihard.,

Gibsonman
10 december 2008, 22:51
Hartke met Ampeg vergelijken....

Anyway m'n bassist heeft na z'n hartke tegenwoordig een 70s VT-22(min of meer hetzelfde als een v4) en dat klinkt oneindig veel beter. Gaat ook echt loeihard.,

Overdrijven is ook een vak ........

pol
11 december 2008, 10:49
beter klinken als een Hartke is nu ook niet zo moeilijk.. is geen topklasse solidstate he, ze zijn dan ook redelijk goedkoop.

_M_P
11 december 2008, 12:41
Allen dank voor de reactie. Voor de pro-buizenmensen: zijn er naast ampeg, Markbass en Mesa nog andere merken die buizenbasversterkers maken?

pol
11 december 2008, 12:47
keuze genoeg

Fender, Marshall, Orange, Eden, Trace Elliot, Hiwatt, Peavey, Traynor, Sound City, etc...

en zowat alle ouwe buizengitaaramps zijn ook prima bruikbaar voor bas, is misschien enkel een kleine aanpassing nodig aan de toonregeling, zolang het laag daar niet uitgefilterd wordt zit je wel goed.

Iceman
11 december 2008, 14:58
Musicman HD150, zelf jaren op gespeeld (basgitaar). Was zoveel gaver dan de Ampeg SVT400T (transistor) die ik daarvoor had.

http://i17.photobucket.com/albums/b78/davemeissner2002/newampshots004.jpg

arjanb01
11 december 2008, 15:40
Eden ? Zijn toch ook volbuizen bass amps ? Wel prijzig maar zeer goed !

Gibsonman
11 december 2008, 15:44
Koch Sadowsky... (ook wat beter te tillen)

schwalbe
11 december 2008, 15:50
Eden ? Zijn toch ook volbuizen bass amps ? Wel prijzig maar zeer goed !


Sindskort heeft Eden 1 fulltube amp. De rest is transistor of hybride.
De Eden fulltube is overigens van Chinese herkomst en is in Duitsland te bestellen onder de Fame naam; Eden heeft hem alleen andersom in zn kast gehangen en er de Eden badge opgeplakt.

yhcmarc
11 december 2008, 17:55
Hey Marc,

Ik heb dat zaterdag gehoord in Nijmegen, ronkte erg lekker, was dat puur die ampeg, of gebruik je daar ook nog een Sansamp bij? Overigens vind ik die Orange van Nico STS ook errrruug lekker vinden klinken!


(Oh en cool dat Omission terug is...)

Thanx, en het was alleen de Ampeg. De Sansamp gebruik ik amper meer, alleen als DI wanneer dat nodig is. Dit keer gebruikten we een H&K Redbox na de poweramp, goed te doen ook.