PDA

View Full Version : cantaloupe island



leguy
8 december 2008, 23:00
ik heb een klassieke gitaar opleiding genoten waar ik heb geleerd dat F mineur
van La moll groot komt, met als voortekening 4 b-mollen.nu ben ik een jazz nummer aan het instuderen (cantaloupe island) in F mineur en hier zijn maar 3b-mollen aan de voortekening kan mij iemand deze jazz regel verklaren en met welke toonladder kan ik het beste over dit nummer soleren:satisfie:

paulusdeBKB
8 december 2008, 23:19
Ik ben een een ui in Jazz! maar over Fmineur kun je bijv. F mineur pentatonisch spelen en F Dorisch. Db79= Db bluesladder of Mixolydisch en Dmin = D mineur pentatonisch.

Ik neem aan dat iemand me wel verbetert als het niet klopt.

Succes!

terrasbeest
9 december 2008, 06:10
Nummer is in C majeur.

Jimi Hendrix
9 december 2008, 08:48
Nummer is in C majeur.

dan toch c mineur.
maar dat klopt niet, staat toch echt in Fm.
Zouden dus 4 mollen moeten zijn, maar omdat je over het fm-akkoord dorisch speelt (althans dat doen ze op de opname), heb je maar 3 mollen nodig. Blues klinkt trouwens ook goed.

Over de Db79 speel je dan mixolydisch of ab melodisch mineur of wat nog meer goed klinkt.
Dm7: d dorisch.
Evt in de laatste maat c7 denken (db melodisch mineur) en je komt weer wat mooier terecht aan het begin.
Wat ook leuk/vaag klinkt: laatste maat db7 voor de dm7 a7 denken (Bb mel mineur ofzo).

EuroCinema
9 december 2008, 09:59
Wij spelen 'm ook. 1 leuke manier is om Fm penta te spelen over de Fm, Abm penta over de Db en Am penta over de Dm. Zo kun je makkelijker themaatjes ontwikkelen: wat je over de Fm neerzet, kun je drie vakjes hoger herhalen/mee varieren en vervolgens nog een vakje verderop doorgaan. Zo voorkom je een hak-op-de-tak overgang van het ene akkoord naar het andere.

terrasbeest
9 december 2008, 10:29
Ik speel het niet/ nooit gespeeld, was effe gaan kijken in het Hal Leonard Real Jazz Book,geen mollen of kruisen, vandaar.....

EuroCinema
9 december 2008, 11:48
Bij jazzstukken kun je vaak niet spreken van "de" toonaard van het stuk, dus de voortekening is vaak meer pragmatisch gekozen: het scheelt een boel kruisen en mollen in het stuk zelf. Soms kiest men er ook voor om alleen accidentals te gebruiken en voortekening achterwege te laten.

gorgasm
9 december 2008, 12:31
op postst van €film en Jimi; zo'n dingen moet ik nog meer leren. Want nu plak ik teveel licks aan elkaar.

Anyway jimi, ik ben blij weer ene reply te zien van je!

Navar0x
11 december 2008, 09:38
Het stuk staat in c mineur, de 4e trap van c is dus f, maar je kan over de F gewoon F-mineur spelen. (Pentatonisch kan natuurlijk ook) Over de Db7 kun je Db mixo spelen en over de D-7 D dorisch.

Voidhead
11 december 2008, 11:51
Het stuk staat gewoon in F mineur... ik snap wel wat je bedoeld met Cm omdat het je F mineur dorisch speelt. Maar toch Fm klinkt als thuis in dit stuk en is dus ook de toonsoort. Je moet dit soort stukken meer modaal benaderen, het is geen echte functionele harmonie.