PDA

View Full Version : Teveel / teweinig Gain -> Ruis?



Megadeth22
8 december 2008, 22:13
Hoi!
Aangezien mijn muzieksmaak meer naar de zwaardere metalen kant neigt, en ik graag dingetjes opneem, heb ik een kabeltje aangeschaft waarmee ik direct in mijn lijningang van mijn computer in Garageband kan opnemen. Werkt voor cleane tonen heel fijn, prachtig resultaat, maar als ik meer mijn muziek wil opnemen (thrash metal bijvoorbeeld) moet ik natuurlijk er distortion opzetten.
Maar ik krijg dan al heen snel dat het meer ruis klinkt dan een strakke distortion; met weinig gain en met veel gain, waarbij natuurlijk met veel gain het erger is. Ik heb verschillende dingetjes geprobeerd (o.a. Amplitube metal, maar nog steeds hetzelfde effect) en wil zo graag mijn muziek opnemen.

Het ligt niet aan het kabeltje; ik heb eerst dingen opgenomen met mijn microfoon van 2 euro, daar neigde het ook al bijna naar die ruis.

Gear (misschien dat het hieraan ligt?)
Schecter 7 snaar / Fender Strat
Istudiolink kabeltje
-> Mac mini lijningang, opnemen met Garageband.

Bij voorbaat dank. :)

Soulflyhigh
8 december 2008, 22:20
Als je de gate wat verder openschroeft dan zul je zien dat er een hoop van je ruis wordt weggenomen. Je manier van opnemen is naar mijn idee niet een ideale manier van opnemen qua metal. Het grappige is dat ik met de zelfde setup en zo'n behringer buizendingetje al hele goede resultaten heb behaald.

Megadeth22
8 december 2008, 22:27
Als je de gate wat verder openschroeft dan zul je zien dat er een hoop van je ruis wordt weggenomen. Je manier van opnemen is naar mijn idee niet een ideale manier van opnemen qua metal. Het grappige is dat ik met de zelfde setup en zo'n behringer buizendingetje al hele goede resultaten heb behaald.
Tja, geen geld voor een goeie microfoon en een rijtjeshuis (dus het geluid kan niet te hard) zijn mijn voornaamste redenen voor deze setup mja :seriousf:

Gate huh.. zit dat bij Garageband?

Megadeth22
8 december 2008, 22:45
Net even gekeken, en inderdaad de ruis tussen de stukken gitaarspel in is weg, maar het zit blijkbaar in het geluid zelf. :(

Megadeth22
9 december 2008, 16:08
:???:
:(

tientekens

Han S
9 december 2008, 16:26
Maar een distortion bevat veel compressie en een gitaarelement ruist behoorlijk. Die ruis ga je nogal versterken met de compressie. Ik heb beroemde gitaristen in de studio gehad met 105dB aan ruis als ze niet speelden en 110dB aan gitaargeluid als ze wel speelden.

hole
9 december 2008, 16:32
Ga je rechtstreeks met je gitaar in de Line/mic input van de computer?

Da's ook niet echt optimaal volgens mij (ik heb verder geen ervaring met opnemen, maar wel met spelen op die manier, en dat klinkt voor geen meter) (en zorgt ook voor oversturing van het signaal)

Megadeth22
9 december 2008, 16:56
Ga je rechtstreeks met je gitaar in de Line/mic input van de computer?

Da's ook niet echt optimaal volgens mij (ik heb verder geen ervaring met opnemen, maar wel met spelen op die manier, en dat klinkt voor geen meter) (en zorgt ook voor oversturing van het signaal)
Klopt. Ik heb inderdaad vaker gehoord dat het niet echt optimaal is, maar het zou toch beter moeten kunnen dan met een goedkoop microfoontje dat gemaakt is voor het opnemen van zang of vocals of stemmen.

Ik heb dus ook de Gate geprobeerd, dat haalde inderdaad de stukken ruis weg tussen mijn gitaarspel (noisegate) maar niet de ruis zelf dus het moet denk ik in de toon zelf zitten. Ik wil best een 20 seconde geluidsfragment opnemen met Garageband (zo gedaan) zodat jullie kunnen horen wat er fout is?
Zou heel erg helpen
:)

heinz3110
9 december 2008, 17:51
Tja, een gitaar via een line-ingang. Een lineingang is veels te ongevoelig voor een gitaar (impedantieverschil) en zal het outputsignaal van je gitaar sterk dempen. Resultaat: dood en dof geluid, en niet zo veel signaal. Als je dat dan boost met je fadertje in je geluidsmixer van je Mac ( of Pc) gooi je het volume wel omhoog, maar ook de eigen ruis van de ingang van het geluidskaartje.

En die ruis hoor je dan helemaal terug als je een of andere gitaarversterkerplugin gebruikt met een hi-gain setting.

Oplossingen:
-Klein mengpaneeltje ervoor hangen
-opnemen via de line out van een gitaarversterker
- usb geluids"kaart" kopen met een jack/ XLR ingang

Wiellem
9 december 2008, 18:00
Kwam laatst bij iemand die met een Line 6 Toneport speelde op de pc met verschillende amp models, klonk toch wel erg goed.

harrie-beton
9 december 2008, 18:22
De ruis lijkt ook wel te komen door het goedkope geluidskaartje dat in die Mac mini zit. ook de gitaarelementen maken uit. Het lijkt me dat je strat single coils meer ruist geeft dan je 7 snarige met humbuckers toch?

Je moet je keten van geluid even nalopen en door te proberen kijken welke effecten de meeste ruis toevoegen. Misschien moet je gaan opnemen met zo weinig mogelijk effecten.

Met mijn ervaring moet het wel mogelijk zijn om een gitaar op deze manier op te nemen is met weinig ruis.

STW
9 december 2008, 19:10
misschien wist je dit al, maar zo'n 'ouwe' monitor met beeldbuis kan ook door de elementen van je gitaar opgepikt worden, geeft ook n hoop herrie

Megadeth22
9 december 2008, 20:17
Door jullie posts toch eens even goed gekeken naar alle settings, vooral in Garageband, en het is me bijna gelukt! Ik heb i.i.g al bijna identieke tonen gemaakt aan mijn nummers (bijv. Agent Steel - Agents of Steel); als ik meespeel met die plaat dan hoor je het verschil nauwelijks. Wat mijn streven is eigenlijk, gewoon lekker meespelen. :rockon:
Bedankt voor de hulp!

Rexx
18 december 2008, 13:12
misschien wist je dit al, maar zo'n 'ouwe' monitor met beeldbuis kan ook door de elementen van je gitaar opgepikt worden, geeft ook n hoop herrie

Klopt, de zogehete 'elektromagnitische interferentie' als ik het me goed herinner.
Oude monitoren (niet lcd) storen gigantisch op je elementen. Dit kan je voorkomen door ver van je monitor te gaan zitten. (4 meter oid) en dan met je rug naar de monitor.
Of je stelt een redelijk lange pre-count en zet snel de monitor uit voordat je gaat spelen. (..back in the days:cheerup:)

Megadeth22
18 december 2008, 22:19
Klopt, de zogehete 'elektromagnitische interferentie' als ik het me goed herinner.
Oude monitoren (niet lcd) storen gigantisch op je elementen. Dit kan je voorkomen door ver van je monitor te gaan zitten. (4 meter oid) en dan met je rug naar de monitor.
Of je stelt een redelijk lange pre-count en zet snel de monitor uit voordat je gaat spelen. (..back in the days:cheerup:)
Ik was naar de andere kant van mijn kamer gelopen (zo'n 3 meter van mijn monitor) en had gespeeld maar dat maakte niks uit. Ik weet zelf niet echt meer hoe ik het heb opgelost, maar in ieder geval klinkt 't veeeeel beter nu. :blast:

Soulflyhigh
20 december 2008, 15:13
Door jullie posts toch eens even goed gekeken naar alle settings, vooral in Garageband, en het is me bijna gelukt! Ik heb i.i.g al bijna identieke tonen gemaakt aan mijn nummers (bijv. Agent Steel - Agents of Steel); als ik meespeel met die plaat dan hoor je het verschil nauwelijks. Wat mijn streven is eigenlijk, gewoon lekker meespelen. :rockon:
Bedankt voor de hulp!
Goed om te horen. Keep rockin' Ik denk dat in jouw setup een externe geluidskaart zoals bijvoorbeeld een line 6 pod helemaal een meerwaarde zal toevoegen. Garageband is idd een superleuke tool om snel opnames te maken en te bewerken. Als je de digitale amps van Garageband gebruikt hou er dan rekening mee dat de meeste (heavy) amps heel veel bas standaar hebben ingesteld en weinig mids.

Megadeth22
21 december 2008, 01:33
Goed om te horen. Keep rockin' Ik denk dat in jouw setup een externe geluidskaart zoals bijvoorbeeld een line 6 pod helemaal een meerwaarde zal toevoegen. Garageband is idd een superleuke tool om snel opnames te maken en te bewerken. Als je de digitale amps van Garageband gebruikt hou er dan rekening mee dat de meeste (heavy) amps heel veel bas standaar hebben ingesteld en weinig mids.
Ik had inderdaad gekeken naar een extern ding als een POD of Line 6 toneport maar dat wordt zo duur... dus ik kocht een kabeltje van 17 euro en klaar.
Hier een linkje naar een filmpje (die maak ik altijd als ik huiswerk heb :chicken:) waar je mijn geluid 'n beetje kunt horen.

http://uk.youtube.com/watch?v=WT8gBDm6Lu4&feature=channel_page

[Niet "mijn" geluid, ik probeer altijd de band's geluid te imiteren, maar je hoort wel beetje hoe 't klinkt]

Arvoitus
22 december 2008, 17:26
Ik heb hier totaal geen verstand van. Maar het kan ook komen omdat je geen humbuckers hebt, singlecoils zijn namelijk nogal ruisgevoelig.