PDA

View Full Version : interface keuze



JvD.
8 december 2008, 21:06
Ik kan niet kiezen tussen twee apparaten. Ik wil gewoon bandjes kunnen opnemen, en ik interesseer me alleen voor de microfoon ingangen.

welke zou u kiezen?

TASCAM US-1641 (http://http://www.thomann.de/gb/tascam_us1641.htm) vs M-AUDIO FAST TRACK ULTRA 8R (http://www.thomann.de/gb/maudio_fast_track_ultra_8r.htm)
............355 euro.vs 398 euro

allebij usb2.0 en allebij 8 microfoon ingangen.

Op ratio oordelen lukt mij niet meer, het doet beide wat ik wil dat het doet. Vandaar dat ik het liefst een enquête hou, zodat de gitaarnetter mij kan geruststellen met mijn keuze als ik straks naar de winkel ga.

paulusdeBKB
8 december 2008, 21:39
Tascam heeft alles aan de voorkant zitten, vind ik erg rommelig en priegelig uitzien. Werken doen ze allebei wel, neem ik aan.

minoin
8 december 2008, 22:04
Je weet wel dat je naar de Engelse prijzen kijkt? Zijn niet de Nederlandse prijzen...

soup
8 december 2008, 22:49
Je weet wel dat je naar de Engelse prijzen kijkt? Zijn niet de Nederlandse prijzen...

EUR
http://images7.thomann.de/digits/391315/big_2935ab2.gifhttp://images7.thomann.de/digits/391315/big_123a1fa.gifhttp://images7.thomann.de/digits/391315/big_4e3827f.gif
GBP http://images7.thomann.de/digits/391315/small_522cd09.gifhttp://images7.thomann.de/digits/391315/small_522cd09.gifhttp://images7.thomann.de/digits/391315/small_4e40416.gif,http://images7.thomann.de/digits/391315/small_2890f27.gifhttp://images7.thomann.de/digits/391315/small_c6ef0e.gif

Hij heeft toch gelijk.

guhlenn
9 december 2008, 09:15
Op ratio oordelen lukt mij niet meer, het doet beide wat ik wil dat het doet. Vandaar dat ik het liefst een enquête hou, zodat de gitaarnetter mij kan geruststellen met mijn keuze als ik straks naar de winkel ga.

Die tascam is goedkoper en is makkelijker uit te breiden...

Highway49
9 december 2008, 09:23
Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt dat de Tascam 10 ingangen heeft en die andere 'maar' 8. Jij zegt alleen geinteresseerd te zijn in de mic ingangen, waarvan ze er allebei 8 hebben.

Als je bands wilt opnemen, kun je voor drums al makkelijk 8 ingangen kwijt zijn. Die 2 jacks zijn dan makkelijk om gitaar/zang/bas mee in te pluggen vanuit de control-room, zodat deze mee kunnen spelen voor de drums.

Ik neem nog niet/weinig op, maar t beetje ervaring dat ik heb is met het opnemen van de drums, dat je de rest (of in ieder geval de basis instrumenten + zang) erbij inplugt. Als je na de drums de bas op gaat nemen heeft hij ook ff een ruwe zang + gitaar op de achtergrond geregistreerd staan, dan hoeft de rest vd band niet élke take mee te spelen..en voorkom je overgebruikte stembanden al voordat de zanger mag gaan zingen.

De meeste drummers, bassisten en gitaristen horen met het opnemen van hun partij toch graag gitaar en/of zang in de achtergrond om te weten waar ze in het nummer zitten.

Roman
9 december 2008, 09:24
Er zit niet al te veel verschil in behalve dat de XLR aansluitingen bij de tascam aan de voorkant zitten en de m-audio heeft deze aan de achterzijde. Voor beide is wat te zeggen, dus is maar net wat je wilt. De m-audio oogt overzichtelijker, mede doordat de xlr aan de achterkant zit.
qua phantom schakelen ze beide per 4 kanalen. De m-audio heeft 2 inserts, dat heeft de tascam niet.

Ik zou zelf de m-audio kiezen.

berolios
9 december 2008, 10:52
Met mijn Tascam US-122 heb ik ontzettend veel problemen gehad met de USB drivers. Niet dat dit iets moet betekenen voor jouw keuze, maar wel iets om over na te denken.

Verder adviseer ik mensen altijd voor Firewire interfaces te gaan en NIET voor USB. Voor USB overdracht moet je processor namelijk tussenbeide komen, terwijl dit bij Firewire niet het geval is. Er zitten dedicated Firewire chips op je moederbord, dus houd je je processor voor de DSP berekeningen. Maw: USB kost je DSP-power !!

Succes ermee!

J-sus Rulez
9 december 2008, 11:01
Wij hebben de Tascam US-1642 en ik ben er zeer tevreden van...
Doet wat ie moet doen...

kwante
9 december 2008, 19:04
Heb de Tascam nu al een jaar en heeft er voor gezorgd dat ik al aardig wat opnamens heb kunnen maken.
Enigste nadeel vin ik de monitor functie op het toestel, die kon wel iets beter uitgewerkt worden.
Voor de rest niks dan lof.

Groetjes

JvD.
9 december 2008, 19:14
Enigste nadeel vin ik de monitor functie op het toestel, die kon wel iets beter uitgewerkt worden.


kun je hier wat concreter op in gaan?

verder valt het me op dat niemand op echt inhoudelijke dingen komt.
ik hoor vaak:
"tascam heeft betere mic preamps, maar m-audio werkt langer met computers."

kwante
9 december 2008, 19:51
De monitor functie werkt met een draaiknop, staat de knop gans naar links, dan hoor je enkel en alleen het input signaal, draai je de knop naar rechts hoor je enkel het computer signaal.
Ik vindt het tijdens opnamens vaak moeilijk om de juiste verhouding te zoeken tussen het input en het pc signaal.
Als je meer input signaal wil hebben dan daalt het volume van je computer signaal, waardoor dat je dan ook weer je master volume omhoog moet draaien om dezelfde output te kunnen halen.
Het was beter geweest dat deze knop enkel en alleen de hoeveelheid input signaal aanpaste bij het computer signaal zodat het computer signaal altijd constant blijft.
Wil ik dan geen computer signaal horen, dan mute ik deze tracks gewoon.

Hoop dat jullie het een beetje hebben begrepen.

Groetjes

MjS
9 december 2008, 20:12
Geen idee of het ook geldt voor de 1641, maar mijn Tascam US-144 heeft op Windows Vista een instabiele driver (moet vaak loskoppelen en weer aankoppelen, veel problemen met midi tegelijkertijd met audio).

JvD.
9 december 2008, 20:19
Geen idee of het ook geldt voor de 1641, maar mijn Tascam US-144 heeft op Windows Vista een instabiele driver (moet vaak loskoppelen en weer aankoppelen, veel problemen met midi tegelijkertijd met audio).
mijn ervaring met nieuwe besturings systemen is altijd, heel lang wachten voor je voor de nieuwe gaat.

kwante
9 december 2008, 22:12
Geen idee of het ook geldt voor de 1641, maar mijn Tascam US-144 heeft op Windows Vista een instabiele driver (moet vaak loskoppelen en weer aankoppelen, veel problemen met midi tegelijkertijd met audio).

Vista en audio, da gaat denk ik bij nog geen enkele interface goed.

groet

bert k
9 december 2008, 23:01
Ik heb een Tascam US 122 en een laptop met Vista, en dat werkt prima samen. Wat natuurlijk niets zegt over andere interfaces, ik ken de horrorverhalen.

MjS
10 december 2008, 00:02
Ik heb een Tascam US 122 en een laptop met Vista, en dat werkt prima samen. Wat natuurlijk niets zegt over andere interfaces, ik ken de horrorverhalen.

Online zie ik ook meer problemen met de US-144... Zal toch misschien toch verschil maken, hoewel ze vrijwel hetzelfde zijn op de SPDIF na. Heb je ook geen problemen als je gewoon een MP3tje of Youtube filmpje afspeelt? Daarbij heb ik wel eens dropouts (sinds opnieuw schrijven van laatste firmware en herinstallen driver lijkt het nu weer redelijk okay te gaan)...

bert k
10 december 2008, 00:29
Al sla je me dood, ik heb de laptop nooit online. Ik gebruik hem alleen maar om opnames mee te maken.

guhlenn
10 december 2008, 08:37
verder valt het me op dat niemand op echt inhoudelijke dingen komt.
ik hoor vaak:
"tascam heeft betere mic preamps, maar m-audio werkt langer met computers."

De vraag bepaalt de kwaliteit van het antwoord. Lood om oud ijzer, vriend. Waar hou je meer van appels of peren, dat idee.

Highway49
10 december 2008, 10:41
Om nog even terug te mogen komen op het USB verhaal, dat zou veel van je CPU en geheugen eisen.

Ik heb gisteren mn nieuwe Tascam US 1641 geprobeerd in de oefenruimte. Heel simpele opstelling, drums met 3 mics, 2 mics voor de gitaaramps, zang via line (vanuit mengpaneel) en bas via line. In totaal dus 7 sporen.

De laptop is een 1,66 GHz CPU, met 1 gig geheugen. Hij is van mn werk en zit ook al aardig vol met van alles, van 4 verschillende eigenaren geweest, en niet bepaald een schone laptop dus...ik heb geen enkel probleem gehad tot nu toe, 1 opname van 30 min gemaakt en hij liep nog vlotjes door.

Of zou je dit pas gaan merken als je via playback (noem je dat zo?) bijv. later sporen erbij zou gaan opnemen?

berolios
10 december 2008, 11:14
Om nog even terug te mogen komen op het USB verhaal, dat zou veel van je CPU en geheugen eisen.

Ik heb gisteren mn nieuwe Tascam US 1641 geprobeerd in de oefenruimte. Heel simpele opstelling, drums met 3 mics, 2 mics voor de gitaaramps, zang via line (vanuit mengpaneel) en bas via line. In totaal dus 7 sporen.

De laptop is een 1,66 GHz CPU, met 1 gig geheugen. Hij is van mn werk en zit ook al aardig vol met van alles, van 4 verschillende eigenaren geweest, en niet bepaald een schone laptop dus...ik heb geen enkel probleem gehad tot nu toe, 1 opname van 30 min gemaakt en hij liep nog vlotjes door.

Of zou je dit pas gaan merken als je via playback (noem je dat zo?) bijv. later sporen erbij zou gaan opnemen?
Opnemen van audio kost niet zoveel DSP power. Echter, ga je mixen, dan ga je pas de DSP power van je CPU aanspreken, zeker als je mooie en heftige plug-ins gaat draaien. Je zult dan merken dat de processor significant veel tijd kwijt is aan het aansturen van de USB poorten en dus minder capaciteit effectief kan besteden aan de DSP voor mixage. Resultaat: je kunt minder kanalen/ plug-ins stabiel draaien.

Highway49
10 december 2008, 11:48
Ok duidelijk, dan hou ik vanaf nu op over het USB verhaal, daar is nu genoeg duidelijkheid over denk ik zo, bedankt!

bert k
10 december 2008, 13:10
Opnemen van audio kost niet zoveel DSP power. Echter, ga je mixen, dan ga je pas de DSP power van je CPU aanspreken, zeker als je mooie en heftige plug-ins gaat draaien. Je zult dan merken dat de processor significant veel tijd kwijt is aan het aansturen van de USB poorten en dus minder capaciteit effectief kan besteden aan de DSP voor mixage. Resultaat: je kunt minder kanalen/ plug-ins stabiel draaien.
Snap ik niet helemaal, het mixen doe je toch in de computer? Dan komt er helemaal geen USB meer aan te pas, hooguit een stereo monitorlijntje.

berolios
10 december 2008, 13:13
Snap ik niet helemaal, het mixen doe je toch in de computer? Dan komt er helemaal geen USB meer aan te pas, hooguit een stereo monitorlijntje.
Precies, en dat monitorlijntje kost relatief gezien veel te veel DSP en veel te veel gezeur.

Laat ik het zo zeggen... moest ik nu mijn ProTools setje nog moeten aanschaffen, dan nam ik de Firewire versie en niet meer de USB die ik nu heb... het verschil is gewoon te groot in mijn ogen... en dan draai ik nog op een Macbook Pro !! Tel daar voor de TS de bekende problemen van Windows met een beetje 'moeilijke' USB drivers bij op en dan is wat mij betreft de keuze snel gemaakt !! Het werkt uiteindelijk wel (vaak na veel geklooi), maar de balans is vaak erg fragiel... als je begrijpt wat ik bedoel.

Highway49
10 december 2008, 14:51
Volgens mij bedoelde Bert K juist dat bij het afmixen geen USB meer aan te pas komt en je er dus geen last van hebt.

Je zou inderdaad voor het mixen je hele USB interface achterwegen kunnen laten, en puur gebruiken voor het registreren van je audio.

berolios
10 december 2008, 15:04
Volgens mij bedoelde Bert K juist dat bij het afmixen geen USB meer aan te pas komt en je er dus geen last van hebt.

Je zou inderdaad voor het mixen je hele USB interface achterwegen kunnen laten, en puur gebruiken voor het registreren van je audio.
Ja, maar dat kan niet zomaar bij alle programma's (bijv ProTools) ten eerste.
En ten tweede wil je afmixen op goede studio-monitoren, dus zul je een goede interface nodig hebben.

Maar in theorie hoef je niet per se altijd een interface aan te sluiten om te kunnen mixen inderdaad. Of dat ook verstandig is, is maar de vraag. Editing etc kun je best op je hoofdtelefoon doen, maar dat kost zowieso al niet veel DSP. Mixen moet je niet op een hoofdtelefoon willen doen, dus heb je wel weer een interface nodig.

Succes ermee !!

bert k
10 december 2008, 15:15
Wat ik bedoelde is dat bij het afmixen maar twee kanalen naar buiten gaan, en niet allemaal, zodat dat DSP belastingverhaal best wel meevalt.

berolios
10 december 2008, 15:31
Wat ik bedoelde is dat bij het afmixen maar twee kanalen naar buiten gaan, en niet allemaal, zodat dat DSP belastingverhaal best wel meevalt.
Helaas is het dus niet zo dat de belasting van je CPU 1-op-1 samen hangt met het aantal kanalen dat je uitstuurt, er is namelijk een bepaalde offset, die al zeer behoorlijk is. Of het allemaal wel meevalt moet je voor jezelf bepalen, maar ik zou het verhaal niet te snel bagetaliseren, omdat je er zelf misschien niet direct problemen mee hebt. Het verschil met Firewire is significant en ik word soms stapelgek van het USB geneuzel... Maar ik ben dan wel een behoorlijke 'demanding user', zoals dat mooi heet ;).

All I'm saying ;)...

STW
10 december 2008, 21:53
een verschil tussen de m-audio en de tascam: je kunt pro tools m-powered draaien met de m-audio, met de tascam kan dat niet

Highway49
13 december 2008, 01:43
Weet iemand van het volgende probleem?!

Ik heb vandaag mijn Tascam US 1641 in de oefenruimte bij vrienden van mij gezet, met mijn laptop. Ik werk achter de bar waar ze oefenruimtes verhuren, en ken hun goed. Leuk moment om nogmaals het apparaat te testen.

Wat gebeurde er nu, we hebben dat ding op record gezet en ik moest achter de bar staan. Eerste stuk opnemen ging goed (gok dat ze zo'n 40 min achtereenvolgens 'm aan hebben laten staan) Maar daarna stopte ie regelmatig halverwege het opnemen met een error, zoiets als "Too many tracks recording" (ik weet het niet precies want ik was er niet bij....)

Het lijkt me dat dit aan de laptop/software ligt en niet aan het apparaat. Mn harddisk had sowieso genoeg ruimte vrij. Zou het RAM volgezeten hebben dat ie m niet meer goed kon weghschrijven ofzo?

Wel klote, als je dus een live registratie wilt doen moet je dit niet hebben...

Roman
13 december 2008, 19:52
Dunno, wat voor programma gebruik je. Zit daar toevallig niet een (tijd)limit op ofzo? Trialversie wellicht..

bert k
13 december 2008, 20:51
Of er lopen langzaam wat buffers vol. Probeer zo veel mogelijk zooi uit te zetten. Gee virusscanner, geen firewall. Screensaver uit, echt alles wat niet gebruikt wordt uit, dan kom je een eind. Ik heb zelf opnamen van meer dan een uur gemaakt met een tamelijk ouwe laptop, het zou moeten kunnen.

Highway49
15 december 2008, 11:47
Er zat standaard cubase LE bij, die gebruik ik momenteel. Tijdslimiet klinkt logisch, maar de eerste keer gebeurde 't 'pas' na 30/45 min ofzo, daarna een keer na 10 min weer.

Buffer vol zat ik zelf ook al aan te denken, maar als er meteen weer op record geklikt werd ging ie zonder problemen door, dat is dan weer raar.

Helaas was ik er zelf niet bij dus weet niet precies wat er is gebeurd...lastig lastig...in ons eigen hok zet ik ook een PC neer met enkel opname software erop en meer niet. Internetverbinding is er ook niet dus dat scheelt. Komt wel goed denk ik...

JvD.
15 december 2008, 15:51
Het is de tascam geworden. En ik ben zeer te spreken!
Doorslag gaf dat de inputs aan de voorkant zaten.

2dingen die ik niet snap:

- vroeger kom ik selecteren dat ik record wat je hoort uit de pc. dus bijvoorbeeld iets van youtube. Ik kan dat niet meer vinden. ik kan ook niet main-out als recording selecteren in audition ofzo.

- MIDI speelt ie niet af. ookal selecteer ik de interface in guitar pro. het werkt niet. in configuratie scherm heb ik de tascam als midi apparaat geselecteerd.

MjS
15 december 2008, 16:01
Ontvangt de Tascam de midi niet of probeer je echt een midi-file af te spelen?

Midi is zelf alleen data en geen geluid, geluid wordt het pas als je er bijvoorbeeld een virtueel instrument aan hangt. Dus als je in Cubase (ga ik even vanuit omdat die bij de Tascam zit) een midi track hebt, moet je bij out een VSTi selecteren (en niet de midi-out van de Tascam), of de midifile naar een instrument-track slepen.

Als je een 'gewone' midi-track afspeelt stuur je alleen die data uit.

JvD.
15 december 2008, 16:03
Ontvangt de Tascam de midi niet of probeer je echt een midi-file af te spelen?

Midi is zelf alleen data en geen geluid, geluid wordt het pas als je er bijvoorbeeld een virtueel instrument aan hangt. Dus als je in Cubase (ga ik even vanuit omdat die bij de Tascam zit) een midi track hebt, moet je bij out een VSTi selecteren (en niet de midi-out van de Tascam), of de midifile naar een instrument-track slepen.

Als je een 'gewone' midi-track afspeelt stuur je alleen die data uit.

i know, dat werkt gewoon in bijvoorbeeld fruity loops. enkel guitar pro doet het niet. welke settings ik ook probeer.

MjS
15 december 2008, 16:31
Ik ken Guitar Pro niet zo goed, maar kun je in het programma de ASIO driver van je Tascam wel selecteren?

JvD.
15 december 2008, 16:33
Ik ken Guitar Pro niet zo goed, maar kun je in het programma de ASIO driver van je Tascam wel selecteren?

yup, ik snap er ook geen zak meer van. ik ben echt wel handig met klooien tot het werkt enzo. maar.. naja..

Highway49
15 december 2008, 22:21
Om het geluid dat uit je comp komt op te nemen moet je in je windows geluidssettings bij de settings van recording 'stereo mix' aanzetten. Dan zou ie moeten werken...

Gedeelte waar ook microfoon / line-in etc staat.

JvD.
15 december 2008, 22:59
Om het geluid dat uit je comp komt op te nemen moet je in je windows geluidssettings bij de settings van recording 'stereo mix' aanzetten. Dan zou ie moeten werken...

Gedeelte waar ook microfoon / line-in etc staat.

yeah, i know. zo deed ik het altijd. maar sinds de tascam kan ik niets meer via windows mixer doen. ik kan alleen het master volume aanpassen, thats all.

Highway49
16 december 2008, 09:07
Oh sorry. Audition in combinatie met de Tascam heb ik al snel opgegeven. Ik was al jaren gewend aan Audition, maar Cubase vond ik qua samenwerking met de Tascam een stuk makkelijker (mede ook omdat in de handleiding hierover werd uitgelegd)

Kun je 't daar niet mee proberen? In cubase kun je namelijk bij device manager o.i.d kiezen of je je standaard soundcard wilt gebruiken, of de tascam.

Echter is een combinatie weer niet mogelijk voor zover ik weet, want je kiest 1 vd 2 volgens mij.

Laat me weten als je eruit bent!

JvD.
16 december 2008, 09:37
Oh sorry. Audition in combinatie met de Tascam heb ik al snel opgegeven. Ik was al jaren gewend aan Audition, maar Cubase vond ik qua samenwerking met de Tascam een stuk makkelijker (mede ook omdat in de handleiding hierover werd uitgelegd)

Kun je 't daar niet mee proberen? In cubase kun je namelijk bij device manager o.i.d kiezen of je je standaard soundcard wilt gebruiken, of de tascam.

Echter is een combinatie weer niet mogelijk voor zover ik weet, want je kiest 1 vd 2 volgens mij.

Laat me weten als je eruit bent!

die tascam werkt prima met audition. ik moet idd mijn oude soundkaart weer installen omdat ze daar wel in de drivers de keuze hebben gemaakt om "what you hear" te selecteren als recording source.

wat een geklooi.

Highway49
2 januari 2009, 13:00
Ik heb nog een vraagje over fantoom voeding...beetje noobish vraagje misschien maar toch voor mij wel belangrijk:

Op mijn audio interface (tascam 1641) zit een knopje voor fantoom voor kanaal 1 t/m 4, en een knopje voor kanaal 5 t/m 8.

Stel dat ik wel alle 8 de sporen nodig heb, waarvan ik 2 mics gebruik die fantoom nodig hebben. De phantooms gooi ik dus bijvoorbeeld in kanaal 1 en 2, waardoor ik niet-fantoom gevoede mics in kanaal 3 en 4 heb zitten. Kan dit problemen opleveren of zal ie er gewoon niet op reageren en kan ik dus gewoon die kanalen gebruiken?

bert k
2 januari 2009, 14:21
Geen probleem, een dynamische mic kan er tegen, die ziet de stroom helemaal niet. (Vandaar de naam Phantom power.) Wel goeie XLR-kabels gebruiken.