PDA

View Full Version : Schuin/recht cabinet?



Pim_Rashness
8 december 2008, 17:24
Beste mensen,

ik ben van plan om weer aan de Marshall te gaan, maar ik had een vraagje. Wat het is 'voordeel' van zo'n schuin cabinet? (die zegmaar standaard bij elke marshall top zitten) ten opzichte van een recht cabinet? ( die je als je een fullstack hebt onder dat schuine cabinet zet?
Ik hoop dat jullie het een beetje konden volgen:p

Krikkeden 1ste
8 december 2008, 17:33
mmm... het voordeel is dat, wanneer de kast op de grond staat, je niet te ver moet gaan staan om de klank meer in de oren te krijgen... Zo is het te vermijden dat je zonder het te horen overdreven trebles instelt. Bij een rechte kast projecteer je het geluid meer "rechtdoor", en is de klankkleur soms anders wanneer je echt voor de luidspreker gaat luisteren...
Het nadeel is dat de slant kast sneller in je oren staat te "tetteren", en sommigen zweren bij een rechte kast ipv een slant omdat de klank "voller" zou zijn...

Proberen zou ik zeggen...

HaroldA
8 december 2008, 17:34
Wat het is 'voordeel' van zo'n schuin cabinet?

Het grote voordeel vind ik dat als een schuin/slanted/buik/A cabinet op de grond staat je er redelijk dichtbij kan staan en dan jezelf nog goed kan horen.

Bij een recht/base/B cabinet gaat het geluid iets meer 'rechtdoor'.

Een B cabinet heet wel meer inhoud en de speakers wijzen dezelfde kant op, dus deze geeft een iets voller geluid...

Edit: wat "Krikkeden 1ste" zei...

Mr.Bluesbreaker
8 december 2008, 17:35
De bovenste twee luidsprekers in een (angled) 4*12 configuratie zijn enigszins naar achteren gekanteld in plaats van recht vooruit als het ware. Je kunt jezelf iets beter horen als je je kast zonder verhoging op de grond zet. Een rechte kast heeft qua klankkleur door zijn bouw iets meer laag en 'straalt' wat rechter naar voren doordat alle luidsprekers 1 kant op staan gericht.

HaroldA
8 december 2008, 17:54
Wat zijn we het toch weer gezellig met elkaar eens vandaag! ;)

the sure thing
8 december 2008, 18:01
Ik vind een schuine kast gewoon veel stoerder staan :)

HaroldA
8 december 2008, 18:04
Ik vind een schuine kast gewoon veel stoerder staan :)

Dat ook, maar de speakers die er in zitten vind ik het belangrijkste...

VanMeekeren
8 december 2008, 18:21
Volgens Michael Doyle is de enige reden dat Slanted kasten bestaan omdat Jim Marshall het niet mooi vond staan om een top op een grote Straight kast te zetten. Daarom heeft hij er een stuk afgezaagd en voilá: Een A-kast. EN dus was ook de full stack geboren.
(al waren deze eerst wel 8x12 ipv 2x 4x12)

Voor de rest is het verschil tussen beide kasten wel zo'n beetje benoemd.

johnnyz
8 december 2008, 22:52
Ik heb er nog wel iets aan toe te voegen:

In de B kast de rechte zitten de speakers (alle 4)ook een beetje schuin naar bovengericht.

VanMeekeren
8 december 2008, 23:02
Ik heb er nog wel iets aan toe te voegen:

In de B kast de rechte zitten de speakers (alle 4)ook een beetje schuin naar bovengericht.


Heeeel ietsjes ja.. Als ik zo even ruim mag schatten zou ik zeggen dat ze op een hoogteverschil van zo'n 70cm wel 2 hele centimeters naar achteren zijn gekanteld.

casper innosence
8 december 2008, 23:12
alle beetjes helpen..

Maar ik ben ook van mening dat t sterk amp/speaker afhankelijk is, om t allemaal nog ingewikkelder te maken. Ik heb zelf een rechte orange kast en ik speel altijd met oordoppen in en ik hoor dat ding altijd en overal. Gister een show gedaan over een marshall JCM800/1982 A kast, en met oordoppen in leek t wel of ik op de helft van mn gain speelde en ik moest er ook recht voor staan om mezelf lekker te horen. Dus jezelf horen kan ook puur aan de speaker/amp combi liggen in een bandmix is mijn ervaring.

Orpheo
8 december 2008, 23:23
ik haat rechte kasten. ze zien er niet uit, maar ze klinken oh zo lekker, voor mij in ieder geval. ze blazen wel onder je door, maar in de band heb je d'r niet eht last van omdat je vaak wordt doorversterkt, of je gewoon n reden hebt om je amp NOG harder te zetten, omdat je jezelf dan nog lekkerder hoort ;)

casper innosence
8 december 2008, 23:32
haha, als je n orange hebt, mag ie alleen maar recht zijn natuurlijk ;) ennu K&E maakt ook alleen maar rechte of niet?

Orpheo
8 december 2008, 23:45
haha, als je n orange hebt, mag ie alleen maar recht zijn natuurlijk ;) ennu K&E maakt ook alleen maar rechte of niet?
jep. dat is hun filosofie zeg maar. zij vinden straight beter klinken, dus maken ze alleen maar dat.

the sure thing
9 december 2008, 21:52
KOTS! Deels schuine kasten geeft een ingewikkeldere (lees: duurdere) constructiemethode.

pol
9 december 2008, 22:09
jep. dat is hun filosofie zeg maar. zij vinden straight beter klinken, dus maken ze alleen maar dat.

deze lijkt me anders verdacht slanted ;)

http://www.soundslive.co.uk/product~name~Orange-PPC-412---Slope-Front~ID~9625.asp

pol
9 december 2008, 22:10
ik heb beide gehad.

het grootste voordeel is dat je bij rechte cabs nog plaats hebt om tijdens het optreden bier voor je versterker te zetten.

casper innosence
9 december 2008, 22:13
deze lijkt me anders verdacht slanted ;)

http://www.soundslive.co.uk/product~name~Orange-PPC-412---Slope-Front~ID~9625.asp

Dat rechte, ging over K en E, niet orange, want daarvan wist ik dat er schuine waren, maar ik vind dat n orange gewoon recht moet zijn. (en oranje, niet die nieuwe versie die ook int zwart te krijgen is...maar das n andere discussie)

pol
9 december 2008, 22:17
slecht gelezen, sorry.

casper innosence
9 december 2008, 23:59
slecht gelezen, sorry.

no problem :)

Pim_Rashness
10 december 2008, 16:12
ik heb beide gehad.

het grootste voordeel is dat je bij rechte cabs nog plaats hebt om tijdens het optreden bier voor je versterker te zetten.



ik ga voor een rechte:D

Johannes
10 december 2008, 16:36
ik ga voor een rechte:D

Jammer dat door de luidere laagweergave de kans dat je bier eraf stuitert een stuk groter is ;)

pol
11 december 2008, 08:15
je moet ook zwaar bier nemen he... :p