PDA

View Full Version : Probleem Rivera Rake Footswitch (FS-7)



iWishmaster
8 december 2008, 14:57
Plotseling heeft mijn Rivera kuren gekregen bij het footswitchen. Wanneer de footswitch niet aangesloten is, doet de amp het prima zonder problemen. Zodra ik de footswitch aansluit, deelt kanaal 1 plotseling de volumeknop met kanaal 2!

Info:
De amp heeft 2 kanalen met elk een boostfunctie. Ik heb dus 3 knoppen op de standaard meegeleverde FS-7 footswitch: Channel switch, Channel 1 boost, Channel 2 boost, elk met een LED op de footswitch en op de amp. Op de amp moeten alle push-pulls voor het switchen ingedrukt staan, anders werkt de footswitch niet (en dit doe ik dus ook). Beide kanalen hebben een aparte 'Volume' (gain) knop en 'Master' (volume) knop. Er is geen master voor beide kanalen.

Wanneer ik nu de footswitch aansluit, gebeurt het volgende:
-Boostfuncties werken beide naar behoren.
-LED van kanaal 1 (crunch) gaat aan op de amp en footswitch, ongeacht welk kanaal geselecteerd is: normaal is deze uit wanneer de amp op kanaal 2 (clean) staat.
-Kanaal 1 (Crunch) werkt naar behoren
-Kanaal 2 (Clean) werkt, maar deelt nu de 'Master' knop met kanaal 1 (crunch)! Ofwel: kanaal 2 (clean) gaat erg zacht, tenzij ik de 'Volume' en 'Master' knop van kanaal 2 (clean) helemaal open draai (want die doen het ook nog steeds). Wanneer dan de stekker van de footswitch eruit haal, wordt ik weggeblazen door het volume aangezien de master niet meer gedeeld is (en dus kanaal 2 (clean) op 10/10 staat)

Ik heb de schakelaars en LED's doorgemeten en deze werken allemaal naar behoren. Ik heb de soldeerverbindingen nagelopen (en nagesoldeerd), maar het probleem is niet verholpen. Er staat een spanning van 17V over de schakelaars van de boosts, en een spanning van 7V over de schakelaar van de kanalen switch. Wat dat betekend weet ik ook niet precies.

Wat kan er mis zijn? Ik denk (en hoop) dat het aan de footswitch ligt en niet aan de amp. Ik ga nog proberen of ik het kanaal wel kan schakelen met mijn GT-8 zodat ik weet of het aan de amp of footswitch ligt, maar ik wil toch graag de originele footswitch blijven gebruiken.

iWishmaster
8 december 2008, 21:02
Zojuist nog even wat getest:
Heb gemeten welke 2 pootjes van de 8-pins din stekker bij de channel switch horen. Wanneer ik deze 2 kortsluit, gaan alle LED's uit en komt er geen geluid meer uit de amp. Beide draadjes los en de amp staat op het clean kanaal.

Iemand ideeën?

Hier was iemand met een soortgelijk probleem, maar geen antwoord (pm verstuurd iig...)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=87543&highlight=rivera

Chroxy
8 december 2008, 22:42
PM ontvangen ;)

Tjah! Euh, ik weet het ook nie meer zo helder.
Ik heb in ieder geval in de footswitch zitten solderen en nieuwe verbindingen gelegd; waarna het probleem het dus deed. Het probleem was er ongeacht of de footswitch aanstond of niet!

Het ging mijn technische kennis boven mijn pet uit. Ik heb hem laten repareren (voor veel geld) waarna ik hem nog gaarder terug kreeg; 3 maanden niet gebruikt en 1e keer dat ik hem aanzet springen 2 buizen. Dit weer laten repareren bij een goede en gerespecteerde reperateur en sindsdien (en vele honderden euros lichter) deed hij het weer perfect.

De footswitch heb ik echter nooit meer laten repareren en heb de amp na zelf flink te testen, zodat ik zeker wist dat hij in orde was, verkocht (lang slepend verhaal wat misschien ook nog op het forum te vinden is)..

Mja.. geen rivera voor mij; wat heb ik met mijn bak een gezeur gehad, pff! En nu; JCM800, Vox ac-15 en Marshall Silver Jubilee; alle 3 gekocht voor de prijs van een nieuwe Chubster en damn; wat een geluiden heb ik nu tot mijn beschikking!

heb je zelf dus aan de footswitch geprutst? en ik zou hem dus laten wegbrengen ;) Beter nie kloten aan rivera's

iWishmaster
8 december 2008, 22:56
heb je zelf dus aan de footswitch geprutst? en ik zou hem dus laten wegbrengen ;) Beter nie kloten aan rivera's

Nou geprutst niet, gewoon doorgemeten en de verbindingen opnieuw gesoldeerd voor de zekerheid.

De amp zelf doet het gewoon goed, zolang ik de footswitch maar niet aansluit.

Dat wordt komende optreden de clean maar met mn volumeknop doen en alleen kanaal 2 gebruiken, voordat ik nog meer kapot maak. Ik vind het echt een geweldige versterker en wil 'em niet kwijt, maar ik wil ook geen honderden euro's uitgeven ... Maar hopen dat de Rivera Support kan helpen ofzo ...

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Chroxy
8 december 2008, 23:15
nah, ik bedoel meer of je van te voren (voor hij kapot ging) zelf eraan hebt geprutst? Of dat het probleem 'opeens' ontstond.

Meet eens de relais door, die waren meen ik bij mij toen kapot! (intern dus!)

Orpheo
8 december 2008, 23:54
tja, ben ik blij met mijn engl. niet omdat 't engl is, maar dat ik'm nieuw in de winkel kocht met garantie en de hele rataplan. scheelt ej een hoop kopzorgen. maar goed,

@chroxy: je hebt gelijk joh, je huidige setje is veeeeel toffer dan die ene rivera ;)

iWishmaster
9 december 2008, 08:33
tja, ben ik blij met mijn engl. niet omdat 't engl is, maar dat ik'm nieuw in de winkel kocht met garantie en de hele rataplan. scheelt ej een hoop kopzorgen. maar goed,

@chroxy: je hebt gelijk joh, je huidige setje is veeeeel toffer dan die ene rivera ;)

Tja, voor een prijsverschil van 3000 euro mag je nogal wat kopzorgen hebben als je t mij vraagt.

Smaken verschillen, en jij hebt die Rivera nog nooit gehoord, JCM800 doet er niet voor onder als je t mij vraagt, en een fender twin ook niet voor de clean.



nah, ik bedoel meer of je van te voren (voor hij kapot ging) zelf eraan hebt geprutst? Of dat het probleem 'opeens' ontstond.

Meet eens de relais door, die waren meen ik bij mij toen kapot! (intern dus!)

Probleem is eigenlijk 'opeens' ontstaan ja. Zal eens kijken of ik de relais kan doormeten, bedankt!

Chroxy
9 december 2008, 09:46
Jah, ik geef de relais het meeste kan, maar heb je je footswitch ook al op kabelbreuk getest?

tjah, smaken verschillen inderdaad! Zoals gezegd heb ik een Chubster maanden gehad (en veel bespeeld).. en die is qua opzet vrij gelijk aan de rake.. maar in de buurt van een JCM800 komt hij echt no way. Daarnaast heeft mn bandgenoot een fender twin als backup, waar we over repeteren.. en het diepe clean van een fender twin heeft die ook nie.

marc_o
9 december 2008, 10:01
Een chubster kun je echt niet met een Rake vergelijken, beste Chroxy, aangezien het zelfs nog onder de R55 komt, die inderdaad wat dun klinkt en zo'n beetje het budget-instapmodel van Rivera is. Zet daar maar eens een Rake of een Fandango naast, dan schrijf je zelfs je geliefde JCM800 af in no-time, maar goed. Bel de importeur en laat het pedaal fixen.


Ik heb iets dergelijks ook wel eens met een Engl gehad, leek wel op hol geslagen.

iWishmaster
9 december 2008, 10:03
Jah, ik geef de relais het meeste kan, maar heb je je footswitch ook al op kabelbreuk getest?

tjah, smaken verschillen inderdaad! Zoals gezegd heb ik een Chubster maanden gehad (en veel bespeeld).. en die is qua opzet vrij gelijk aan de rake.. maar in de buurt van een JCM800 komt hij echt no way. Daarnaast heeft mn bandgenoot een fender twin als backup, waar we over repeteren.. en het diepe clean van een fender twin heeft die ook nie.

Kabelbreuk heb ik nog niet uitgebreid getest, maar lijkt niet het geval te zijn. Vanavond ga ik weer verder meten. Ik heb geen schema van de Rake, wel van de Knucklehead gevonden, misschien dat ik daar wijzer mee wordt (heb in ieder geval een idee van wat er mis zou kunnen zijn).

Overigens: ik zeg niet dat de kanalen hetzelfde zijn als die versterkers, maar ik kan niet echt zeggen dat ik ze beter of slechter vind, alleen anders. In mijn oren zijn ze naar die amps gevoiced en doen ze het fender en marshall truukje uitstekend. Met een beetje hulp van een tubescreamer haal ik er alle sounds uit die ik wil hebben (misschien met uitzondering van de zeer brute metal).

iWishmaster
9 december 2008, 10:09
Een chubster kun je echt niet met een Rake vergelijken, best Croxy, maar goed. Bel de importeur en laat het pedaal fixen.


Ik heb iets dergelijks ook wel eens met een Engl gehad, leek wel op hol geslagen.

Wie is de importeur in Nederland eigenlijk?
Ik weet dat Jukebox ooit eens Rivera's gehad heeft, dus die kunnen 'em vast ook wel repareren. Maar ik wil eerst vaststellen of het aan de amp of aan de footswitch ligt eigenlijk.

marc_o
9 december 2008, 10:14
Van de Rivera-site





BENELUX
(BELGIUM, LUXEMBOURG, NETHERLANDS)

Electric Instruments B.V. (http://www.electricinstruments.nl/)
Radioweg 5
1324 KW Almere
T: +31(0)36 54 600 26
F: +31(0)36 54 600 29 ...
E: sales@electricinstruments.nl

Kim Wilson
9 december 2008, 10:16
Nederland Muziek dus. :)

marc_o
9 december 2008, 10:17
Verdomd, mocht ie naar de meeting komen, kan ie 'm meenemen en afgeven, wie weet kunnen ze er direct iets mee...taraaaa

iWishmaster
9 december 2008, 10:29
Verdomd, mocht ie naar de meeting komen, kan ie 'm meenemen en afgeven, wie weet kunnen ze er direct iets mee...taraaaa

Mmm, dat is misschien een goed idee, ik kom eigenlijk zelden in off-topic, lees nu pas dat de meeting zondag al is ...

Heb de 12e een optreden waar ik 'em eigenlijk niet kan missen, hoop dat ik 'em toch voor die tijd al gefixed heb, maargoed.

iWishmaster
10 december 2008, 23:16
Goed, nog t één en ander doorgemeten.

Wanneer ik handmatig verbinding maak tussen de channel switch pin op de din-stekker en de ground, valt al het geluid weg en zie ik een vonkje op de draadjes. Lijkt me duidelijk dat er daar dus iets stuk is in de amp. Dat wordt helemaal openschroeven dus ...

iWishmaster
22 december 2008, 22:19
Ha! Probleem gevonden. Eerst een avondje zitten meten in de amp zelf, maar daar leek alles prima te werken, dus gauw weer dichtgeschroeft en de footswitch eens doorgemeten, maar ook daar niets verkeerds te bekennen.

Uiteindelijke via Skype gebeld met de customer service van Rivera en gevraagd of een idee hadden. Wat blijkt: de ground van de LED's en de ground van de switches komen pas in de amp samen (en niet in de footswitch zelf). Eén van deze maakte kortsluiting met het pootje van de amp switch op de DIN stekker van de footswitch. Deze kortsluiting was alleen te meten wanneer de footswitch ook daadwerkelijk aan de amp aangesloten was ... Just my luck.

Maargoed, het probleem is dus een kapotte DIN-stekker en/of een kortsluiting in de kabel van de footswitch. Dat is gelukkig zo te verhelpen allemaal :dance:.

P.S. Chroxy: er zitten geen relais in de amp, maar optocouplers :). Bedankt voor je hulp!

Orpheo
16 april 2010, 12:25
Sorry voor deze schaamteloze bump, maar ik ben dus ook bezig met een switch te maken ala de fs7, maar ik heb wel alle aardes van de switches EN van de leds al in de switch aan elkaar geknoopt. dus ze komen nu al samen, en in de amp dan denk ik ook al. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan, right?

iWishmaster
16 april 2010, 14:08
In jouw 'schema' staat het zo, er zit dus toch verschil in de footswitches van Riveera. Sowieso, wanneer het werkt is het goed. Bij mij was het uiteindelijk kabelbreuk: nieuwe kabel, nieuwe stekker en voilà, het werkt weer. Ik kan je wel aanraden echt stevige, flinke kabel te kopen: met zoveel aders in de kabel blijft het relatief kwetsbaar.

Orpheo
16 april 2010, 20:55
Dank voor je input. Ik ga de fs zo maken dat de kabel los kan van het pedaal.

Pedaal -> male 25pin d connector -> female plug aan kabel -> 2x 8pin din in de amp.

Via deze methode kan ik via 2 manieren de kabel verlengen. Of via nog zo'n 25 pin kabel, of via n 8 pin din. Dan kan ik alleen maar kanaal,reverb en fx kiezen,maar zo be it.

Mijn huidige footswitchproject is een heel andere kant opgegaan dan verwacht. mijn Metalen zelfbouwbehuizing is n enorme mislukking. Ik heb t nu simepl opgelost. Flinke plank hout,, 5 gaten voor de switch, 5 voor de leds, beschilderd in zwart schoolbordenverf (vind t geweldig spul, heb dr n zwak voor!). Kan ik varieeren met de benaming van de knoppen,haha. Plankje aan de achterkant zodat i e wat schuin staat, en klaar. Het moet drogen nu,en pas na t weekend kan ik ermee verder, maar tis build like a tank,en foolproof. Tis zeker goed genoeg voor nu.wellicht ga ik ooit n mooie hammond-enclosure kopen, maar dat is pas voor wanneer deze t begeeft.