PDA

View Full Version : Strakker maken



hugo123
8 december 2008, 14:20
Hallo, ik weet dat er laatst een topic over een strak solo geluid was, maar ik zoek eigenlijk iets waardoor mijn distortion strakker wordt. Helpt een equalizer hiervoor? Ik gebruik nu een BD-2 maar die helpt eigenlijk niet zo, en voegt teveel hoog toe.. Iemand een idee? Ik heb trouwens niet echt een clipje over hoe mijn geluid meot worden, maar ik wil gewoon een strakker geluid, soort wall of sound,dus hoe zouden jullie als je gewoon een pedaal of iets anders zou moeten noemen het geluid strakker krijgen?

RonnyV
8 december 2008, 14:27
Ik ken de BD-2 niet echt goed, maar ik verwacht dat het een iets wat milde overdrive zal zijn...

Kun je een voorbeeld geven van muziek waar jou favo geluid in voorkomt?

hugo123
8 december 2008, 14:37
Nou bijvoorbeeld, simple plan.. Die spelen op Mesa's als iemand daar nog iets aana heeft, en dan bijv het eind van Untiteld (wel de live versie (MTV hard rock live))
Of take my hand, the end als die liedjes vand e nieuwe cd.s

Marshallover
8 december 2008, 16:30
Verwacht je nou dat mensen zelf de youtube filmpjes op gaan zoeken? Post hier even wat voorbeelden en je verhoogt de kans op goeie reacties...

Ik heb het wel even voor je opgezocht en denk dat je een compressor nodig hebt. Dikt het geluid wat in. Niet teveel gain, misschien wat midboost en zo te zien speelt die gast op een telecaster. Dus een gitaar met relatief veel mids en hoog...

Succes.

hugo123
8 december 2008, 16:43
OK.. http://nl.youtube.com/watch?v=_QQ0LPqGKys en dan om 3:10 ongeveer.. Zulk soort geluid.. Een compressor, zoiets dacht ik al, wat zijn goede (goedkope) compressors?

marter544
8 december 2008, 17:21
Mesa Rectifier, en een basgitaar daaronder.... Je zult sowieso niet hetzelfde geluid gaan krijgen zonder bassist. Wat voor gear heb je? Ik zou zelf gaan voor iets met een brute drive en wat compressie, maar voornamelijk het basisgeluid, want als de basis niet goed is, gaat een compressor ook niks doen.

hugo123
8 december 2008, 18:14
Ja idd een mesa.. Ik gebruik zelf meestal mijn Epi LP standard, en mijn pedalen, en dan in mijn randall RG50(niet de nieuwe buizenversterker, maar een oude transistor) en wat voor'n brute distortion zou jij aanraden?

hugo123
8 december 2008, 18:23
Had de route 66 of jeckyl & hyde van visual sound, niet een compressor en een drive in zich, misschien is dit dan een optie.

hugo123
8 december 2008, 18:25
Ik heb trouwens even in een filmpje gezien dat hij op een mesa dual rectifier speelt.. Misschien kan iemand hir nog iets mee

hoofd
8 december 2008, 18:34
Als je de boel strakker wilt hebben, raad ik botox aan..

hugo123
8 december 2008, 18:36
Whaha.. Ja bedankt! Maar k heb nu ff met mijn setup gespeeld, en ik heb wel ongeveer zo'n geluidje gevonden, veel bas, en behoorlijk zwaar, maar nog steeds blijft het korrelige en dat wil ik echt weghebben, iemand een idee..?

Marshallover
8 december 2008, 18:46
Whaha.. Ja bedankt! Maar k heb nu ff met mijn setup gespeeld, en ik heb wel ongeveer zo'n geluidje gevonden, veel bas, en behoorlijk zwaar, maar nog steeds blijft het korrelige en dat wil ik echt weghebben, iemand een idee..?

Zoals ik al zei: Niet teveel gain en een compressor...

hugo123
8 december 2008, 18:56
OK.. Dan ga ik eens kijken naar een compressor, misschien weet iemand ook een soort mesa sound in een pedaaltje;)?

robert-gitarist
8 december 2008, 19:07
Yep, Mesa rocket ofzo. Mesa heeft twee onwijs toffe pedalen gemaakt. Almarvk heeft er een te koop, gave dingen zijn dat. Je hebt een bottle rocket en nog een, een chroom kleurige waar ik zo niet meer de naam van weet. Of een compressor de oplossing is voor je probleem weet ik zo niet. Ik heb persoonlijk een bagger hekel aan compressors (hoewel een oude MXR dyna comp wel erg tof is). Ik denk dat je beter uit bent met een goede amp met gain's of een goed pedaal (en dan bedoel ik geen Boss DS-1. Geen slecht pedaal maar als stand alone pedaal zou ik hem niet gebruiken).

Just my 2 cents.

Nitefly7
8 december 2008, 19:31
OK.. Dan ga ik eens kijken naar een compressor, misschien weet iemand ook een soort mesa sound in een pedaaltje;)?

ga ik weer en *flame suit on*: compressor + MI Audio Tube Zone zou een erg goede stap zijn in de richting die jij zoekt....
strak-trekken kun je eigenlijk alleen met een compressor..
en mesa-sound in a pedal vind ik toch (naast de Mesa doosjes) de MI Audio Tube Zone...

Nitefly7
8 december 2008, 19:33
Had de route 66 of jeckyl & hyde van visual sound, niet een compressor en een drive in zich, misschien is dit dan een optie.

spijker op de kop: compressor erbij (misschien zelfs ACHTER de drive... weet even niet hoe dat bij de J&H geregeld is...)

hugo123
8 december 2008, 21:32
Maar de compressor zit toch in de route 66..?

Joene1988
8 december 2008, 21:35
dat klopt, de compressor is van de route 66;)

Lekker pedaal trouwens! heb hem zelluf ook:dance:

hugo123
8 december 2008, 21:39
En als je de sound zou moeten omschrijven, hoe zou je dat dan ongeveer doen?

robert-gitarist
8 december 2008, 22:12
Check jouwbuis eens, staan een heleboel clipjes op. Vooral proguitarshop hebben goede filmpjes. En lees mijn berichtje eens voor je je helemaal gaat blind staren op een compressor.

Mitch
8 december 2008, 22:20
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind een scheursound nou niet per se 'strakker' worden van een compressor. Afhankelijk van welke comp je gebruikt, maar de gemiddelde el cheapo compressor, waar de topic starter nu naar wil gaan zoeken, geeft zo'n lekkere sloppy attack. Zo strak als botox inderdaad, want botox verlamt alleen maar....

robert-gitarist
8 december 2008, 22:54
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind een scheursound nou niet per se 'strakker' worden van een compressor. Afhankelijk van welke comp je gebruikt, maar de gemiddelde el cheapo compressor, waar de topic starter nu naar wil gaan zoeken, geeft zo'n lekkere sloppy attack. Zo strak als botox inderdaad, want botox verlamt alleen maar....

Juist, dat bedoel ik dus:)
Dit soort strakke gains etc horen gewoon uit een goede versterker te komen.
Al zet je er een comp. en een enhancer en een EQ er voor, het zal nooit zo worden als een gain uit een amp ;) Ik heb twee comp's gehad, een Boss CS-3 en een MXR Dyna Comp (oudje, voor de Dunlop tijd nog). Die eerste was echt een ramp, blij dat ik daar vanaf was toen en die laatste is onwijs tof maar, voor de cleane stukken. En ik ben bang dat een compressor niet het pedaal is waar je naar op zoek bent. Waarom ga je niet gewoon een keer naar een winkel toe, diverse pedalen en versterkers uit proberen? Zo doe je ook wat meer ervaring e.d. op ;)

Mitch
8 december 2008, 23:08
En dan ging het ook nog over zo'n transistor Randall toch? Boosten daarvan werkt ook niet op eenzelfde manier als bij een buizenbak. Een buizen pre amp, zoals al eerder aangeraden, zie ik meer heil in dan een kloterige CS3 voor vier tientjes van Marktplaats afhalen.
Kansloos.

robert-gitarist
8 december 2008, 23:53
Opzich valt dat nog wel mee. Ik heb een RG75 van Randall (1*12 combo) maar die klinkt perfect, die klinkt van zich zelf al rete strak, daar heb ik nooit een compressor oid voor gebruikt, enkel een Boss SD-1 oid om hem iets te boosten tijdens solo's, thats it.