PDA

View Full Version : tip: handige flexibele afscherming



Frits van Mourik
7 december 2008, 23:40
Beste werkbankers,

Het komt nogal eens voor (bij mij althans), dat je een circuitje in een amp zou willen afschermen.
Ik heb al wat afgeklooid door aluminium plaatjes te zagen en te buigen, dan met tape isoleren enzovoorts; je kent dat wel.
Tijdje terug kwam ik op het idee, om een stuk aluminiumfolie te plastificeren met zo'n lamineermachientje voor documenten.
De folie is nu prima geïsoleerd en laat zich makkelijk knippen, buigen en vouwen.
Gaten smelt je er zó in met je soldeerbout; aarden gaat prima met een boutje-moertje of parker, plaatring en tandring op het chassis.
Stevig aandraaien, zodat de tandring door het plastic in de folie prikt.
Probeer maar 'es!

MattellicA
7 december 2008, 23:48
Lekker 'provesoir' (gelijk ze bij ons zeggen) :cheerup:

Maar toch goeie tip, knap gevonden! :cheerup:

cluseau
8 december 2008, 09:13
Ik heb al wat afgeklooid door aluminium plaatjes te zagen en te buigen, dan met tape isoleren enzovoorts; je kent dat wel.

Frisdrankblikje kun je met een gewone keukenschaar knippen en is steviger dan aluminiumfolie. Maat is natuurlijk wel beperkt tot de afmeting van het uitgerolde blik.


Tijdje terug kwam ik op het idee, om een stuk aluminiumfolie te plastificeren met zo'n lamineermachientje voor documenten.

Leuk idee, kan natuurlijk ook met stukje blik


De folie is nu prima geïsoleerd en laat zich makkelijk knippen, buigen en vouwen.

Geld ook voor blik. :seriousf:


Gaten smelt je er zó in met je soldeerbout.

Neem hiervoor een simpele perforator.


aarden gaat prima met een boutje-moertje of parker, plaatring en tandring op het chassis.

Gewoon draadje aan solderen.

Ennehhhhh heeft aluminium net zo'n goede magnetische afscherming als blik. :???:




.

ponq
8 december 2008, 14:35
leuk idee! Bedankt voor het posten.

Frits van Mourik
9 december 2008, 00:59
Frisdrankblikje kun je met een gewone keukenschaar knippen en is steviger dan aluminiumfolie. Maat is natuurlijk wel beperkt tot de afmeting van het uitgerolde blik.

Leuk idee, kan natuurlijk ook met stukje blik

Geld ook voor blik. :seriousf:

Neem hiervoor een simpele perforator.

Gewoon draadje aan solderen.

Ennehhhhh heeft aluminium net zo'n goede magnetische afscherming als blik. :???:




.

Voor mij is frisdrankblik geen optie:
Het laat zich lang zo makkelijk niet plooien, buigen of vervormen.
Veel te ehhh...stevig!
Het laat zich ook niet makkelijk lamineren; dat blik is nogal "geformeerd";
als het je al lukt om het te lamineren, wil het steeds weer de oorspronkelijke vorm aannemen.
Verder is het blik van scheermessenstaal:
superscherp langs de knipranden & zijnde roestvast staal: niet te solderen..

Ik denk, dat roestvast blikstaal idd een betere magnetische afscherming kan bieden, dan een dun alu-folietje;
nogtans ben ik zéér content met mijn resultaten.

Heynis
9 december 2008, 01:09
Iets vergelijkbars heb ik wel eens gezien in diverse stukken oude audio apparatuur. Blijkbaar is het idee dus niet nieuw, maar zeker goed toepasbaar. De meesten van die apparaten hadden trouwens een houten of plastic behuizing, bij een metalen behuizing lijkt dit me niet heel veel toevoegen.

bert k
9 december 2008, 13:28
In dat verband: er bestaat ook koperfolie, helaas niet te koop bij de Albert Heijn. Zou een sjiek alternatief zijn, netjes in plastic.

heinz3110
9 december 2008, 15:04
In dat verband: er bestaat ook koperfolie, helaas niet te koop bij de Albert Heijn. Zou een sjiek alternatief zijn, netjes in plastic.

Ik gebruik vaak blikjes van asperges. Makkelijk te buigen, meteen goed te solderen ook. En met een priem gaatjes erin maken

cluseau
9 december 2008, 16:21
Ik gebruik vaak blikjes van asperges.


Daar heb ik dus een probleem, ik lust geen asperges :seriousf:

@Frits
Ik begrijp dat we verschillende eisen stellen aan de afscherming, ik gebruik dit wel eens in het chassis als staand schotje tussen de versterkertrappen. Daar is de eis om te modeleren niet zo belangrijk en moet het juist een beetje stevig overeind blijven staan.



Het laat zich ook niet makkelijk lamineren.
Da's waar



Verder is het blik van scheermessenstaal:
superscherp langs de knipranden & zijnde roestvast staal: niet te solderen.


Ik denk niet dat frisblikjes van rvs zijn, het soldeerd anders perfect hoor!
Wel is het rete scherp, maja ik kom niet dagelijks in het chassis en daar moet je zoiezo oppassen met wat je met je vingers aanraakt.
RVS is toch ook niet magnetisch, frisdrankblikjes wel hoor!

Het gebruikte materiaal ligt dus een beetje aan de toepassing maar ben overtuigd dat beide mogelijkheden een bijdrage kunnen leveren aan de zelfbouw.

vrgr
Frans.

fredjuh
9 december 2008, 19:55
RVS is wel magnetisch, er zit ijzer in. Blikjes zijn gemaakt van staal of aluminium, dus met magneet te testen. Staat er ook op, zo'n teken van een magneet.
maar leuke oplossing! zijn die koperen banden die je wel eens om trafo's ziet niet ook met plastic erop?
Nu moeten we eigenlijk wel aan de shielding origami he, allerlei mooie vormpjes maken met dit nieuwe materiaal:P