PDA

View Full Version : Een uurtje spam op de radio.



Han S
7 december 2008, 22:25
Uw moderator was afgelopen maandag op de regionale radio met een klein uur lullen over opnemen in de studio. Daar kan wat interessants bij zitten voor degenen die wat meer met opnametechniek hebben.

De compressie op zo'n radiostation is enorm en dat kun je goed horen aan de ademhaling van ondergetekende en in de muziekfragmenten is dat ook heel goed te horen.

Als je het wilt horen moet je even hier (http://westfrieslandradio.podcastserver.nl/index.php?dir=West-Friesland%20In%20Bedrijf/)naartoe en dan de MP3 downloaden van de uitzending. Het is de uitzending van 01.12 (19) WF_in bedrijf_eerste_uur.

vincent136
8 december 2008, 15:20
ik zal eens luisteren, ben benieuwd

beruk
8 december 2008, 16:09
Wat een amateurs die presentatoren! Achtergrond geluid is ook erg storend, zaten jullie in een oude kerk ofzo? Inhoudelijk erg informatief.
Analoog rules!:hippie:

Han S
8 december 2008, 16:12
Het zijn ook vrijwilligers, bepaald geen professionals en ze moeten het doen met donateurs, dus technisch gaat het af en toe niet helemaal perfect. Maar je kunt goed horen wat zo'n enorme compressie doet met je geluid en waarom ze dat doen is mij nog steeds niet duidelijk. Zo wordt het geluid van de popzenders ook helemaal naar de kloten gecompressed.

Als je naar westfrieslandradio.nl gaat kun je via de webcam in de studio kijken, is boven in een sportcentrum.

skanky
8 december 2008, 16:48
Als je naar westfrieslandradio.nl gaat kun je via de webcam in de studio kijken, is boven in een sportcentrum.

Boven welk sportcentrum zitten ze?

Han S
8 december 2008, 18:13
De Koedshal in Oosterblokker.

Roman
8 december 2008, 18:41
ja, die kaa uu tee comps op de zenders.
Dan doen ze, zo heb ik me laten informeren, om "luistermoeheid" tegen te gaan. Te veel dynamic is daar de oorzaak van. Tsja, wat zal ik zeggen... het blijft STOM!

vincent136
8 december 2008, 19:15
ja, als je naar 3fm luistert word je ook gek. Het ergste is nog dat onze cd speler in de auto altijd naar het nieuws overspringt. Dan schrik je je wezenloos, want het niveau in volume is zo veel groter.. het knalt je speakers uit.

Han S
8 december 2008, 19:28
Je kunt hier (http://www.nederblues.nl/HTML%20Dutch/audio.html) een fragment downloaden van 'Confused woman's bues' zonder de compressie van WF Radio, is een totaal ander geluid. Zoek de tweehonderd verschillen.

In de uitzending begint dat nummer na een klein kwartiertje na al dat nieuwsgenuezel.

Meikel
8 december 2008, 19:30
Best wel aardig uurtje. Misschien als ik een keertje wat ouder ben en me geen student meer mag noemen ik me wat meer interesseer in het opnemen/producen. Voor nu hou ik het voorlopig bij zelf spelen en af en toe live mixen. Ik hang toch iets meer aan de technische kant van de muziek dan dat ik mezelf muzikant wil noemen.

Ben zelf ook vrijwilliger bij een regionale omroep, helaas moeten wij ook regelmatig werken met niet-functionerende apparatuur.
Je bent nu eenmaal een regionale omroep die het moet hebben van donateurs of adverteerders. Des al niet te min kun je best leuke dingen doen, mits je het natuurlijk goed kunt vinden met de mensen die wat meer te zeggen hebben.

De uitzending deed me wel denken aan een programma "De ondernemer aan het woord" wat altijd voor ons was (en in een tijdelijke stop zit op het moment).

Wat de compressie aangaat heb ik me laten vertellen dat het mogelijk met de bandbreedte te maken heeft, maar daar kan ik me ergens ook niets bij voorstellen. In tegendeel zelfs :-/.

MjS
8 december 2008, 19:32
Ik dacht altijd dat die compressie was zodat je de muziek met veel omgevingslawaai (auto, etc) nog steeds kunt horen. Vind trouwens juist die compressie vermoeiend om naar te luisteren, als ik een dag lang in de auto zit word ik na een uurtje die radio wel zat en zet ik een cd op.

Han: wel leuk om zo te horen, vind trouwens dat jij meer een radiostem hebt dan die dj's daar!

Han S
8 december 2008, 19:56
Ik heb daar door die compressie meer zo'n 'Candlelight' stem, je kent het wel, Jan van Veen met zijn ontroerende gedichten.

En als je nog eens zo'n programma moet doen, denk goed na wat je wel en niet gaat zeggen, de meeste mensen ratelen maar door. Bereid je goed voor (hadden de DJ's niet zo goed voor elkaar) en probeer het zo duidelijk mogelijk te formuleren. Je hebt het tegen de luisteraar en dat is je doelgroep.

Highway49
11 december 2008, 16:46
Beste Han,

ik ben blij dat ik de tijd heb genomen het volledige interview te beluisteren, leuk verhaal...ontzettend warme stem trouwens ;)

Waar ik nu stiekem van baal, is dat je me nóg meer hebt kunnen overtuigen op het gebied van 'alles in één keer opnemen'. Ik heb zojuist een audio-interface gekocht, waar ik 8 XLR ingangen heb, en nog een aantal line-ingangen.

Nu zou ik toch erg graag gekozen hebben voor genoeg sporen om alles in 1x op te nemen..haha. En in de oefenruimte die eraan komt bij ons een WC nabouwen om de galm in de zang van het album "L.A. Woman" na te bootsen, zou leuk zijn.

Misschien de drums maar met wat minder mics, dan kom ik toch een eind.

Mijn complimenten nogmaals!

Han S
11 december 2008, 16:53
Mijn stem is analoog. :D

Highway49
11 december 2008, 17:01
Quote: You're an analog guy in a digital world

Van het lame (maar wel koele) californication

bert k
11 december 2008, 17:26
Waar ik nu stiekem van baal, is dat je me nóg meer hebt kunnen overtuigen op het gebied van 'alles in één keer opnemen'. Ik heb zojuist een audio-interface gekocht, waar ik 8 XLR ingangen heb, en nog een aantal line-ingangen.

Nu zou ik toch erg graag gekozen hebben voor genoeg sporen om alles in 1x op te nemen..haha. En in de oefenruimte die eraan komt bij ons een WC nabouwen om de galm in de zang van het album "L.A. Woman" na te bootsen, zou leuk zijn.

Misschien de drums maar met wat minder mics, dan kom ik toch een eind.

Mijn complimenten nogmaals!

Kan je niet met een extra mixer een submix van de drum maken? Dus 8 naar 2, of 8 naar 4? Dan kom je een heel eind.

vincent136
11 december 2008, 17:48
Je kunt hier (http://www.nederblues.nl/HTML%20Dutch/audio.html) een fragment downloaden van 'Confused woman's bues' zonder de compressie van WF Radio, is een totaal ander geluid. Zoek de tweehonderd verschillen.

In de uitzending begint dat nummer na een klein kwartiertje na al dat nieuwsgenuezel.

Ja, die compressie is vrij erg, vooral wanneer je die twee fragmenten met elkaar vergelijkt.. dan valt het pas echt erg op.

Daniel91
11 december 2008, 22:17
Net helemaal geluisterd, leuk stukje.

Ik ga volgende week mn eerste stappen op het recordinggebied zetten, heb namelijk gisteren een Zoom h2 op ebay gescoord :)

Han S
11 december 2008, 23:06
Het opnemen van een band of orkest in een keer is nog altijd mijn grootste uitdaging. Het nummer wat je als eerste in die uitzending hoort is 'Confused woman's blues', een eigen nummer van 'Mariëlla Tirotto & The Blues Federation. Door die enorme compressie wordt het geluid bepaald niet beter en daarom heb ik dat linkje naar die sample gepost, om zo te kunnen horen hoe het als MP3 van het origineel klinkt.

Opnemen met een bandje en dan eerst drums, bas en gitaar en dan de bas en gitaar eventueel voor scratch kan ook best leuk zijn. Maar, ik vind dat als een band of orkest echt live speelt, dat er dan echt muziek komt, althans in de meeste gevallen.

De technische beperkingen kunnen er toe leiden dat je eerst drums opneemt en dan de rest stuk voor stuk, bijvoorbeeld als je niet meer dan 8 sporen tegelijk kunt opnemen. Maar dan nog zou je de band in een keer kunnen opnemen, vroeger ging alles direct naar een of twee sporen en daar zijn ook mooie voorbeelden van.

Maar technische beperkingen wens ik niet te accepteren, dus kan ik 48 sporen tegelijk opnemen als dat moet.

Maar, als je dan alles tegelijk opneemt krijg je te maken met een aantal andere problemen, je krijgt altijd en hoe dan ook overspraak en de kunst is om dat goed te laten klinken. Dan krijg je te maken met de richtinggevoelihheid en de bizarre off axis response van sommige microfoons.

Confused woman's blues is in een keer met de hele band opgenomen, daarbij stonden de bandleden in de grote opnameruimte en de zangeres in de kleine opnameruimte (12 m²) met een Neumann buizenmicrofoon. De beide ruimten worden gescheiden door een glazen wand met glas van een centimeter dik. De Hammond is later gedaan en wel omdat de man die dat speelt de bassist is en die kan geen bas en orgel tegelijk spelen.

Maar zou er naast de bassist een orgeleur zijn geweest, had die ook gewoon meteen mee opgenomen geworden, met eventueel de Leslie in de 'lounge' die weer aan de kleine ruimte grenst.

Het is dus een 'one taker' zoals dat heet en ik vind het een geweldig goed nummer, de zangeres gaat tot de bodem en dat is te horen.

Het mooiste blijft voor mij een echt goede bigband, als zo'n band begint te knallen vind ik het helemaal geweldig, ondanks dat het niet mijn muziek is, maar zoals die mensen met elkaar iets tot stand brengen is geweldig. En om dat goed op te nemen, dat is een heel verhaal en dat krijg je niet zomaar voor elkaar.

Stefan. Ptzl
12 december 2008, 01:18
Ik dacht altijd dat die compressie was zodat je de muziek met veel omgevingslawaai (auto, etc) nog steeds kunt horen. Vind trouwens juist die compressie vermoeiend om naar te luisteren, als ik een dag lang in de auto zit word ik na een uurtje die radio wel zat en zet ik een cd op.

Han: wel leuk om zo te horen, vind trouwens dat jij meer een radiostem hebt dan die dj's daar!


Door men hoofdtelefoon is het geluid ook wel behoorlijk irritant..
ik kan me nergens anders meer op concentreren..

Btw ik had nog een vraagje voor Han :)

Is er genoeg werkgelegenheid als muziektechnicus in nederland/belgie?
Ik moet mijn portfolio nog binnen geven dus heb nog wat bedenktijd!

grts

Han S
12 december 2008, 09:42
Ik denk dat er weinig kans is op een goedbetaalde baan. Ik hoorde dat nu ook Bullet sound studio's gaan sluiten dus ik zie het somber in.

Highway49
12 december 2008, 10:12
Ik had ook al even zitten brainstormen. Ik zou de zang en bas via line kunnen doen. Voor de drums: 1 spoor basdrum, 1 spoor voor beide overheads, 1 spoor voor alle toms, 1 spoor voor snare. 2 sporen voor 2 gitaren, dan heb ik zelfs nog 2 sporen over. Zou ik de drums op meer verschillende sporen kunnen doen, of meerdere mics voor gitaren. Misschien zelfs 2 ambience mics? Weet niet of dat vaak gebeurd...


Maar dan nog zou je de band in een keer kunnen opnemen, vroeger ging alles direct naar een of twee sporen en daar zijn ook mooie voorbeelden van.

Ik vind bijvoorbeeld de drumsound van Led Zeppelin wel wat hebben. Volgens mij heb jij (Han) mij ooit verteld dat deze met 2 mics is opgenomen.

Ik heb alleen het idee dat wanneer je dat in 'deze tijd' doet mensen het niet zien als 'vette drumsound' maar een schrale kwaliteit opname. Dat ze niet doorhebben dat we er expres voor gekozen hebben.

Of ligt dat aan mij?

JeroenSchaaf
12 december 2008, 10:19
net even geluisterd! relaxde stem!

skanky
12 december 2008, 11:15
Han ik ben trots op je! Dat je zo rustig kan blijven met die 2 kansloze en debiele hosts!

Han S
12 december 2008, 11:21
Ik had ook al even zitten brainstormen. Ik zou de zang en bas via line kunnen doen. Voor de drums: 1 spoor basdrum, 1 spoor voor beide overheads, 1 spoor voor alle toms, 1 spoor voor snare. 2 sporen voor 2 gitaren, dan heb ik zelfs nog 2 sporen over. Zou ik de drums op meer verschillende sporen kunnen doen, of meerdere mics voor gitaren. Misschien zelfs 2 ambience mics? Weet niet of dat vaak gebeurd...



Ik vind bijvoorbeeld de drumsound van Led Zeppelin wel wat hebben. Volgens mij heb jij (Han) mij ooit verteld dat deze met 2 mics is opgenomen.

Ik heb alleen het idee dat wanneer je dat in 'deze tijd' doet mensen het niet zien als 'vette drumsound' maar een schrale kwaliteit opname. Dat ze niet doorhebben dat we er expres voor gekozen hebben.

Of ligt dat aan mij?

'When the leavy breaks' is kwa drums opgenomen met twee Beyer M160 ribbon mics in het trappenhuis van een of ander gebouw. Maar het drumgeluid werd voor een groot deel bepaald door de heer Bonham.

@ Skanky: ik ben de rust zelve. :D

Highway49
12 december 2008, 12:51
'When the leavy breaks' is kwa drums opgenomen met twee Beyer M160 ribbon mics in het trappenhuis van een of ander gebouw. Maar het drumgeluid werd voor een groot deel bepaald door de heer Bonham.

Ok, dus dat doe je niet zomaar na, mee eens. Het was trouwens 1 van de vele sounds waar ik iets mee heb, maar mijn vraag:

Denken jullie dat wanneer je bewust een 60/70 kwaliteit op probeert te nemen, de 'buitenwereld' vandaag de dag eerder zal denken dat je een lage kwaliteit opname hebt, in plaats van dat ze denken "Hee, gaaf, zo'n oude 'schrale' sound!".

M Kactus
12 december 2008, 13:34
Denken jullie dat wanneer je bewust een 60/70 kwaliteit op probeert te nemen, de 'buitenwereld' vandaag de dag eerder zal denken dat je een lage kwaliteit opname hebt, in plaats van dat ze denken "Hee, gaaf, zo'n oude 'schrale' sound!".

Ik denk eerlijk gezegd het omgekeerde, als je met de buitenwereld leken bedoelt. Leken in de muziekwereld zullen niet luisteren naar de kwaliteit van de opname, naar de apparatuur of de technische kant, zoals faseverschillen. Ze zullen gewoon luisteren naar de sound. Dat klinkt mooi, dat klinkt oud, dat klinkt...
Gitaristen en amateurmuzikanten, daarentegen, zullen het volgens mij eerder hebben over het verschil in kwaliteit en over hoe het beter kan.

Ontopic: Han, ik heb net je radio-optreden beluisterd. Wel leuk, toch ? Zo'n interview weggeven (hoewel de presentatoren wel nogal slecht voorbereid leken, en voortdurend struikelden over hun zinnen)! En je klinkt precies zoals ik me had voorgesteld :p

Stefan. Ptzl
12 december 2008, 22:59
Ik denk eerlijk gezegd het omgekeerde, als je met de buitenwereld leken bedoelt. Leken in de muziekwereld zullen niet luisteren naar de kwaliteit van de opname, naar de apparatuur of de technische kant, zoals faseverschillen. Ze zullen gewoon luisteren naar de sound. Dat klinkt mooi, dat klinkt oud, dat klinkt...
Gitaristen en amateurmuzikanten, daarentegen, zullen het volgens mij eerder hebben over het verschil in kwaliteit en over hoe het beter kan.

Ontopic: Han, ik heb net je radio-optreden beluisterd. Wel leuk, toch ? Zo'n interview weggeven (hoewel de presentatoren wel nogal slecht voorbereid leken, en voortdurend struikelden over hun zinnen)! En je klinkt precies zoals ik me had voorgesteld :p


Ik denk net hetzelfde.. mijn zus of wie dan ook uit de omgeving beoordeelt mijn muziek met "het klinkt nogal somber, het klinkt nogal hevig :p
Maar als mijn zussen het niet mooi vinden is het een goed teken:seriousf:

grts

Rexx
18 december 2008, 13:05
Die hosts waren extreem amateuristisch (in dit onderwerp) maar daardoor kwam jij alleen maar beter uit de verf.
Leuk om te luisteren!

(ps: je hebt inderdaad een goede vertelstem:dance:)