PDA

View Full Version : Fender Blues Deluxe zachter laten gaan



SaferSephy
7 december 2008, 21:49
Ik wil een Fender Blues Deluxe gaan kopen maar hoor van velen dat hij echt hard gaat. Op zich geen drama maar tis wel lekker als je om ook op lagere volumes toch die tube saturation kan krijgen. Dus ik kijken wat de opties zijn en kom tot de volgende dingen:

1. Koch Loadbox/Hotplate, Werkt alleen zijn nogal prijzig

2. Omnisonic Volume Box, kerel die een oplossing heeft van 20 eu waarmee hij beweert Loadbox achtige dingen te kunnen:

http://cgi.ebay.com/Tube-Amp-VOLUME-BOX-for-FENDER-Blues-Deluxe%2FDeville_W0QQitemZ130271806864QQcmdZViewIt emQQimsxZ20081127?IMSfp=TL081127118010r14741

Kan uberhaubt wat hij zegt? ik geloof het namelijk niet helemaal.

3. Buizen verwisselen of er 1 uitdraaien, wat is hierin mogelijk?

Hebben jullie nog ideeen of een mening over punt 2 en 3?

MattellicA
7 december 2008, 22:19
Ik wil een Fender Blues Deluxe gaan kopen maar hoor van velen dat hij echt hard gaat. Op zich geen drama maar tis wel lekker als je om ook op lagere volumes toch die tube saturation kan krijgen. Dus ik kijken wat de opties zijn en kom tot de volgende dingen:

1. Koch Loadbox/Hotplate, Werkt alleen zijn nogal prijzig

2. Omnisonic Volume Box, kerel die een oplossing heeft van 20 eu waarmee hij beweert Loadbox achtige dingen te kunnen:

http://cgi.ebay.com/Tube-Amp-VOLUME-BOX-for-FENDER-Blues-Deluxe%2FDeville_W0QQitemZ130271806864QQcmdZViewIt emQQimsxZ20081127?IMSfp=TL081127118010r14741

Kan uberhaubt wat hij zegt? ik geloof het namelijk niet helemaal.

3. Buizen verwisselen of er 1 uitdraaien, wat is hierin mogelijk?

Hebben jullie nog ideeen of een mening over punt 2 en 3?


Kijk even in de impedantie sticky voor die buizen uitdraaien...

Wat die eBay aanbieding betreft, zal waarschijnlijk wel werken, maar baggerkwaliteit opleveren...

BTW: Blues Deluxe heeft toch een master? Wat is dan het probleem?

Eko
8 december 2008, 08:04
Het hard gaan waar hier vaker over gesproken wordt , gaat voornamelijk over het totale volume wat zo`n amp weet te leveren in een kroeg bv. Je hoeft dan niet de amp nog een keer uit te versterken via de p.a. Op huiskamerniveau voldoet hij meer dan genoeg.
Om een echte oversturing op de eindbuizen te krijgen moet echt het volume omhoog. Dan zijn er maar weinig opties. Een Loadbox zoals je zelf al had gevonden , en het kastje wat je in de link had zitten. Dat werkt , denk ik , als een extra volumeknop om het signaal vanuit je voorversterker te knijpen en dan door te zenden naar je eindversterker.
Een Loadbox plaats je tussen de eindversterker en je speaker(s). Zolang je een effectloop hebt kun je dus met deze volumebox uit.
Of ie werkt? Kwestie van uitproberen.

Epic
8 december 2008, 11:05
heb net een PPIMV (http://marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?t=124&highlight=ppimv) laten bouwen in mijn BDLX, werkt prima. Je moet alleen wel een plek vinden voor de master potmeter (ik heb de presence er voor opgegeven).

Ibanez666
8 december 2008, 11:41
Je kunt een 12AX7 vervangen door bijvoorbeeld een 12AT7. Deze tweede geeft minder gain (volume)
Dit werkt prima bij mijn Basmann kloon...

SaferSephy
8 december 2008, 14:56
heb net een PPIMV (http://marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?t=124&highlight=ppimv) laten bouwen in mijn BDLX, werkt prima. Je moet alleen wel een plek vinden voor de master potmeter (ik heb de presence er voor opgegeven).

Klinkt best eng...moet je er persee een potje voor opgeven en werkt dit hetzelfde als een attunuator


Je kunt een 12AX7 vervangen door bijvoorbeeld een 12AT7. Deze tweede geeft minder gain (volume)
Dit werkt prima bij mijn Basmann kloon...

Wat heeft dit voor een invloed, procentueel gezien, qua volume?

Is bijvoorbeeld wat eerst het volume op 3 was nu op 5 of...

Chris Winsemius
8 december 2008, 15:04
Post pi MV kan ook aan de onderkant v/h chassis geplaatst worden.

Die "20 euro MV" werkt volgens mij in de fx-loop, post pi mv geeft een "overtuigender resultaat".

Andere pre-amp-buizen lossen het probleem niet op....

Ibanez666
8 december 2008, 16:10
Klinkt best eng...moet je er persee een potje voor opgeven en werkt dit hetzelfde als een attunuator



Wat heeft dit voor een invloed, procentueel gezien, qua volume?

Is bijvoorbeeld wat eerst het volume op 3 was nu op 5 of...


Ik ging van 4 naar 6 bij het repeteren.

Rutger
8 december 2008, 16:20
Ik heb betere ervaring met mastervolumes dan met attenuators. Een attenuator werkt vooral goed als het toch al hard gaat maar je niet op het gewenste 'randje' komt. Prettige bijkomstigheid is dat er niet aan je amp hoeft te worden gesleuteld.
Maar als je écht een stuk in volume omlaag wilt vreet een attenuator toch teveel aan je signaal. Dat kun je hier en daar dan wel weer corrigeren met je eq, maar een goede MV doet dat veel beter/prettiger.

HaroldA
8 december 2008, 17:47
heb net een PPIMV (http://marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?t=124&highlight=ppimv) laten bouwen in mijn BDLX, werkt prima. Je moet alleen wel een plek vinden voor de master potmeter (ik heb de presence er voor opgegeven).

Ik heb ook een PPIMV in mijn JCM 800 in laten bouwen en dat werkt IMHO veel beter dan een loadbox. Bij een loadbox ging het nog steeds veel te hard voor thuis.

Ik heb er mijn 2e speaker uitgang voor opgegeven (daar zit nu presence).

SaferSephy
8 december 2008, 20:44
Ik ging van 4 naar 6 bij het repeteren.

Klinkt goed! Ik ga denk ik eerst zo'n volume box proberen, en als dat niet genoeg is ook nog zo'n tube replacement erbij :)

Van het weekend eerst maar eens de amp zelf kopen :P

Chris Winsemius
8 december 2008, 20:59
Klinkt goed! Ik ga denk ik eerst zo'n volume box proberen, en als dat niet genoeg is ook nog zo'n tube replacement erbij :)

Van het weekend eerst maar eens de amp zelf kopen :P

! Dat gaat wel om 'n andere versterker......

SaferSephy
8 december 2008, 22:17
Ik heb wellicht een leuke oplossing, namelijk een betaalbare attenuator, twee stuks om precies te zijn:

https://taweber.powweb.com/weber/lpld.htm

en een:

https://taweber.powweb.com/weber/minimass.htm

de ene werkt met resistors en de andere een "actual speaker motor"...ik weet niet welke hiervan beter is...de laatste is wel duurder.

Shaggy
9 december 2008, 08:56
Je kan ook de deluxe converteren naar el84 met een 2x pentode of 2x triode.

Ik heb een deville op 20 watt draaien met 2x pentode. Verlies van bottom-end maar verbetering van sprankelend highs en ik kan haar thuis gebruiken. Je krijgt class a oversturing en je moet ervan houden.

2x triode zet je de amp op zo'n 10 watt.

Kosten zijn zo'n 100 euro ex 2x el84'ies en binnen 1 minuut heb je de boel omgezet. Je hoeft ook niet te biassen.

misschien is dit wat voor je ?

Lexvandoef
9 december 2008, 09:00
Bedoel je soms een setje Yellowjackets oid? Je kan namelijk niet zomaar een setje EL84's kopen en die in een Blues Deluxe stoppen. Dat past niet en je vernachelt je amp door het wel proberen te laten passen.

Shaggy
9 december 2008, 09:06
Bedoel je soms een setje Yellowjackets oid? Je kan namelijk niet zomaar een setje EL84's kopen en die in een Blues Deluxe stoppen. Dat past niet en je vernachelt je amp door het wel proberen te laten passen.

jaja converteren, je hebt yellow jackets en tonebone. Misschien wel meer maar ik ken ze niet

Lexvandoef
9 december 2008, 12:29
jaja converteren, je hebt yellow jackets en tonebone. Misschien wel meer maar ik ken ze niet

Hoe heb jij het dan gedaan? Laten ombouwen? Kan ook :).

Shaggy
9 december 2008, 13:30
5881 eruit -> yellow jackets erin -> JJ el84 ... van 60 naar 20 watt in 1 minuut :)

Als ik meer vermogen nodig heb verwijder ik de yellow jackets en gooi ik die 6l6's er weer in, allemaal zo gebeurd.


edit: Overigens is het niet zo dat het volume daalt! Doordat de bas afneemt heb je minder druk, dus voor huiskamer en thuis enzo veel prettiger. Nu begint de amp bij 3 al een randje te krijgen, was met 6l6 eerst 8!! De el84 verzadigd veel eerder dan 6l6, daar gaat het de ts om.