PDA

View Full Version : Goede mix-koptelefoon



MjS
7 december 2008, 16:57
Ik ben de laatste tijd veel bezig met mixen en opnemen, en dan met name het opnemen van keyboards en elektrische gitaar (met Pedaltone, dus zonder geluid). Nu zit ik op kamers en het is redelijk gehorig, ik zit dus gigantisch veel met koptelefoon te mixen/spelen. Ik realiseer me dat dit niet ideaal is, maar voor het afmixen gebruik ik ook m'n RP5's (ooit een keer upgraden). Alleen de koptelefoon is een goedkope AKG (K44, gesloten), en nu wil ik een koptelefoon die echt substantieel beter is. De AKG past net niet goed (grote oren) en ik merk gewoon dat dingen die ik op koptelefoon mix gewoon veel minder goed klinken.

Mijn vragen:
Is een nieuwe koptelefoon de moeite?
Zo ja, wat zijn aanraders? Budget is plusminus 100 euri, maar ik ben bereid om eventueel 50 euri extra te lappen.

Oh, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik zie vooral mensen die op zoek zijn naar gesloten koptelefoons, ik vermoed dat ik beter uit ben met een (semi?) open model..

Han S
7 december 2008, 17:07
Denk er wel om dat een koptelefoon een extreem stereobeeld geeft en om die reden is het zeer moeilijk om op een koptelefoon een mix te maken die ook op luidsprekers goed zal klinken. Een paar goede nearfield monitoren en die zacht zetten zal betere resultaten geven en dan kun je die mix op een koptelefoon ook gaan luisteren. SPL heeft een koptelefoonversterker uitgebracht waarop je met een koptelefoon kunt simuleren dat je naar luidsprekers zit te luisteren, maar die kost 1700 euro en is dus geen optie.

Ik zou eens naar de Beyer koptelefoons luisteren en naar de Sennheisers.

MjS
7 december 2008, 17:25
Ik zit eigenlijk stiekem ook wel te denken aan nieuwe monitoren, maar hoeveel zin heeft dat in een kamer met zeer slechte akoestiek? 'Thuis' klinken mijn RP5's veel beter dan op m'n kamer (vrij laag plafond, bureau staat noodgedwongen tegen de lange muur), dus ik ben bang dat ik er weinig op vooruit ga. Ik ga even goed nadenken, bedankt voor je antwoord.

Roman
7 december 2008, 20:17
Ik zweer bij Beyer Dynamic, maar anderen weer bij Sennheiser.
Laatst een DT931 aangeschaft voor thuis (waar ik ook nogallus wat loop te klooien met audio), WOW. Die Sennheiser die ik eerst gebruikte ligt nu huilend in een hoekje alleen te zijn.

Han S
7 december 2008, 20:47
Dan heb je nog geen HD580 of HD600 op het hoofd gehad, want die wint het als het gaat om een geluid te beoordelen toch echt van de Beyer. Dat zegt niet dat de Beyer geen geweldige koptelefoon is, maar die klinkt toch wat meer gehyped. De 580 en 600 is wel de meest neutraal klinkende koptelefoon die ik ken en daarin ben ik bepaald niet de enige kwa mening.

Maar de HD600 is ver boven het budget van de TS.

guhlenn
8 december 2008, 09:11
Ik heb de HD 280 pro. Meer voor tracking, maar redleijk neutraal. kost 119,- meen ik. Ik zou er geen mix op durven maken, maar contrleer m;n mixen er wel mee. Ik zou voor de nearfields gaan. Zacht zetten is niet ideaal, maar beter dan een koptelefoon...

MjS
21 maart 2009, 18:49
Op aanraden van jullie mijn uitkoop wat uitgesteld, maar nu moet er wel een koptelefoon komen! Ik heb dit maal niet de intentie om er op de mixen e.d., ik wil de koptelefoon gebruiken voor het tracken. En dan vooral met mijn midi keyboard en elektrische gitaar via Pedaltone. Dus eigenlijk bijna nooit iets wat ook daadwerkelijk 'geluid' maakt (kan het even niet beter verwoorden, maar je snapt het wel ;-)). Ik neem aan dat hiervoor een open koptelefoon het meest geschikt is? Ik zit dan vooral te kijken naar bijv een Beyer DT990. Maar dan nog heb ik wat vraagjes:

- in hoeverre is het geluid van een open koptelefoon in de kamer door anderen te horen? Stel er zit iemand naast me, kan die dan veel horen of valt het mee?
- er schijnen dus ook verschillende weerstanden te zijn, welke heb ik nodig als ik werk met een audiointerface?

bert k
21 maart 2009, 18:51
Met een open koptelefoon kan je publiek in de kamer behoorlijk meeluisteren, afhankelijk hoe hard je hem zet.

Roman
22 maart 2009, 08:35
Open is redelijk te horen, beide kanten op. Het levert, echter, een beter en prettiger stereo beeld dan een gesloten hoofdtelefoon. Dus afhankelijk van je applicatie zul je een open of gesloten moeten/kunnen kopen.

De weerstand, ofwel impedantie, hangt van je interface af. De efficientie speelt hier een rol. Stem je impedantie op elkaar af voor de beste resultaten. In de specs van je interface kun je terugvinden wat je nodig hebt, hoewel dit de gangbare ohmage zal zijn. Met een 32ohm zit je redelijk gemiddeld.
Een iets hogere ohmage wordt in de pro wereld vaak gebruikt, maar je wilt je hoofdtelefoon ook op consumer sources (radio, mp3 etc) kunnen aansluiten uiteraard. Het is geen deelbraker. Zoek uit wat je ?)