PDA

View Full Version : sound james hetfield



killerman36
7 december 2008, 16:44
hallo,
-ik heb nu een aantal maand een spider jam en ben er redelijk tevreden over, toch over de clean en de ac/dc achtige geluiden. het enige wat een stuk minder is zijn de metallica achtige geluiden nu is mijn vraag wat het beste pedaal zou zijn om dit te beteren, een distortion pedaal of misschien eerder een eq pedaal(en welk dan) het geluid dat ik wil is battery, master of puppets that was just your life achtig. de spider jam heeft echter wel geen effect loop, is dit een probleem?
-volgende vraag, valt er iets te doen aan feedback ?op hogere volumes en met veel gain heb ik een irritante feedback zelf als de snaren met linker en rechter hand gedempt zijn, alleen als ik speel niet
alvast bedankt!

robert-gitarist
7 december 2008, 18:10
De sound zoals Hetfield heeft zou je niet kunnen evenaren ;) Daar moet je toch echt een Mesa voor hebben en iets met EMG elementen er in ;) (en zijn handen natuurlijk). Maar je kunt het benaderen. Een goed pedaal hier voor kán zijn de Bloody Mary van T-Rex of een Uber metal van Line6. Beide pedalen hebben veel en strakke gain en veel ballen (bas). Je zou misschien eerst eens een beetje kunnen spelen met de knoppen van je versterker voor je een nieuw pedaal koopt oid. Beetje met je EQ setting spelen dus.

Feedback...verder van je versterker gaan staan? Wat voor gitaar heb je? Misschien dat je elementen gewoon bagger zijn om het maar zo even uittedrukken.

killerman36
7 december 2008, 18:19
ibanez art 120, actieve pick up
ik sta wel maar een drietal meter van de versterker maar ik kan gewoon niet verder, niets aan te doen?

Squier4ever
7 december 2008, 19:04
tip 1: gebruik minder gain dan je denkt te horen, en draai er wat mids in. (ja metallica speelt veel midscoop, maar op een klein kutversterkertje werkt dat niet).

iWishmaster
8 december 2008, 08:52
Op mijn spider (geen Jam, maar een Spider II 210) krijg ik met deze instellingen een redelijke metallica tone:
Channel Metal Red
Gain: 5
Bas: 7-8
Mid: 4
Treble: 7-8

Verder geen effecten (ook geen reverb). Wat ook helpt: redelijk hard aanslaan met een stevig plektrum (1mm ofzo) en veel downstrokes gebruiken, die klinken vaak toch wat krachtiger. Niet teveel palmmuten op de aanslag, Hetfield speelt regelmatig palmmuted, maar ook vaak een slag direct gevolgt door een mute: goed luisteren dus. Dat maakt veel verschil in het geluid.