PDA

View Full Version : Limba en danish oil



marc_olly
7 december 2008, 15:12
Heeft iemand ervaring met het gebruik van danish oil op limba?

Ik vind de tekening wel mooi en zie wat op tegen het spuiten in de winter. Ik wil eigenlijk niet wachten tot het voorjaar en kan het niet binnen doen, dus vandaar het alternatief.

Het lijkt me redelijk eenvoudig te doen, maar niet alle houtsoorten zijn er volgens mij geschikt voor?

Thanks,

Marc

Hedge
7 december 2008, 19:24
Geen ervaring, maar als je een reststukje hebt, kun je kijken wat het resultaat wordt.

niekb
7 december 2008, 21:51
Limba is redelijk zacht hout. Ik zou het daarom lakken, dat beschermd wat beter. Verder kan ik je niet helpen..

marc_olly
9 december 2008, 10:19
Ik heb zat reststukjes liggen, dus ik ga het maar even proberen.
Gek, ik had zelf niet de indruk dat het zachter was dan bijvoorbeeld mahonie.
Eerder heb ik een gitaar gemaakt van bubinga en zo had is het inderdaad niet, maar er moet toch wel heel wat gebeuren willen er butsen en deukjes in komen.

Thanks weer !

Marc

Orgasmocaster
9 december 2008, 15:42
Nee, is zeker niet zo zacht als Mahogany of Basswood oid.
ik heb een limba body met tung oil gefinished en een andere met tru oil. tung oil is erg veel werk, want het zuigt er allemaal direct in. Tru oil (wat meer zoals danish is - geloof ik) is een stuk makkelijker, ook omdat het sneller hard en harder wordt.
ik zou wel een grain filler gebruiken vooraf.

niekb
9 december 2008, 19:40
Mijn ervaring is dat het zachte is dan mahonie.
Het zal elkaar niet zo heel veel schelen maar toch.

Met olie zal je ook de effecten van de kou kunnen verwachten hoor. Zeker de droogtijd. Belangrijk om het dus in niet al te koude ruimte te doen.

Lakken kan overigens nog wel hoor. Ik doe het ook nog maar bepaal een beetje van dag tot dag hoe het aanvoelt qua kou en vochtigheid. Ik spuit met nitro en als het stofdroog is hang ik het ergens waar het warmer is verder te drogen.

Als je lak wit uitslaat is het te koud :satisfie:

jan jansen
9 december 2008, 21:20
. Ik spuit met nitro en als het stofdroog is hang ik het ergens waar het warmer is verder te drogen.

:[/QUOTE]

Als je nitro al onder de 16 a 17 graden gaat spuiten vloeit het niet mooi uit en wordt ``bobbelig``,bovendien als het te heet is ook niet want dan droogt het te snel.Meest ideale temperatuur is zo rond de 20 graden en geen wind o.i.d.


E.e.a zelf ondervonden,bovendien een oud meubelmaker vertelde mij zo`n beetje hetzelfde.

JJ

niekb
10 december 2008, 00:41
Ik denk dat het er erg aan ligt hoe je het verdund. Ik gebruik redelijk veel thinner.
Ik hang het werk al na een minuut of 10 weg. Vlak na het lakken dus. Misschien heb ik telkens mazzel maar het werkt ok.
Bij mij vloeit het goed. Het wordt altijd wel iets bobbelig maar dat is wel weg te schuren. De ideale temperatuur is er bijna nooit (zeker nu niet) in mijn geval dus ik moet wat.
Ik kan niet in mijn werkplaats lakken omdat het daar steeds te stoffig is en ik er bezig ben.