PDA

View Full Version : Marshall JCM



Mr. Dynamite
7 december 2008, 12:56
hey,

ik ben dus aan het kijken naar nieuwe versterker en kom deze versterkers tegen;

Marshall JCM 600: de 602 versie. 2*12 en nog een 2*12 speakerkast eronder 4*12 dus.

Marshall JCM 800: de 4212 versie. met 2*12 speakers.

Marshall JCM 900: de 4502 versie. ook met 2*12 speakers.

ik speel vooral hardrock denk aan: AC/DC, Guns 'n Roses, Airbourne, Greenday
ik vind het wel fijn om best veel gain te hebben dat hij dus niet altijd op 10 moet staan.

wat is de beste keuze?

greetz

tillens
7 december 2008, 12:59
hey,

ik ben dus aan het kijken naar nieuwe versterker en kom deze versterkers tegen;

Marshall JCM 600: de 602 versie. 2*12 en nog een 2*12 speakerkast eronder 4*12 dus.

Marshall JCM 800: de 4212 versie. met 2*12 speakers.

Marshall JCM 900: de 4502 versie. ook met 2*12 speakers.

ik speel vooral hardrock denk aan: AC/DC, Guns 'n Roses, Airbourne, Greenday
ik vind het wel fijn om best veel gain te hebben dat hij dus niet altijd op 10 moet staan.

wat is de beste keuze?

greetz

Als je hardrock speelt zou de keuze voor een jcm 800 voor de hand liggen. Alleen op je tweede vraag mbt gain en volume zou de jcm 600 een betere keuze zijn. Het zijn alleen amps die niet te vergelijken zijn. De jcm 800 is toch wel een holy grail voor veel gitaristen vanwege het rock karakter. De jcm 900 is wat scheller en wordt hier vaak genoeg onderuit gehaald.. de 600 is de opvolger zover ik weet van de jtm 60, wat meer blues georienteerd is.. heb je ze al getest?

Chris Winsemius
7 december 2008, 12:59
ik speel vooral hardrock denk aan: AC/DC, Guns 'n Roses, Airbourne, Greenday
ik vind het wel fijn om best veel gain te hebben dat hij dus niet altijd op 10 moet staan.

wat is de beste keuze?

greetz

JCM800: 1959, 2204 of 2203 + pre '83 kast
overdrive-je d'r bij voor solo's

Mr. Dynamite
7 december 2008, 13:04
Als je hardrock speelt zou de keuze voor een jcm 800 voor de hand liggen. Alleen op je tweede vraag mbt gain en volume zou de jcm 600 een betere keuze zijn. Het zijn alleen amps die niet te vergelijken zijn. De jcm 800 is toch wel een holy grail voor veel gitaristen vanwege het rock karakter. De jcm 900 is wat scheller en wordt hier vaak genoeg onderuit gehaald.. de 600 is de opvolger zover ik weet van de jtm 60, wat meer blues georienteerd is.. heb je ze al getest?

Ik hoor idd veel goeds over de 800 maar vooral dat dit een zeer goed classic rock is AC/DC dus in die richting maar ik wil wel veel gain hebben en wil dit werken met een pedaaltje ervoor ik heb nog een MXR distortion plus liggen duss... :???:
testen is lastig want ze zijn allemaal 2dehands en dan moet ik heel nederland door en ik heb zelf geen auto en ik weet zo 123 ook niet een muziek zaak waar ze de amps hebben:confused:

the sure thing
7 december 2008, 13:45
JCM800 als je scheur (overdrive) het belangrijkst vindt: de JCM 600 als je clean ook belangrijk vindt. De JCM900 zou ik niet doen. Die is alleen geschikt voor Iron Maiden/Anthrax geluid....

marter544
7 december 2008, 13:49
Ik hoor idd veel goeds over de 800 maar vooral dat dit een zeer goed classic rock is AC/DC dus in die richting maar ik wil wel veel gain hebben en wil dit werken met een pedaaltje ervoor ik heb nog een MXR distortion plus liggen duss... :???:
testen is lastig want ze zijn allemaal 2dehands en dan moet ik heel nederland door en ik heb zelf geen auto en ik weet zo 123 ook niet een muziek zaak waar ze de amps hebben:confused:

Jawel, dan zou ik level van je pedaal helemaal opdraaien en drive helemaal dicht, dat je em als boost gebruikt zegmaar.

Mr. Dynamite
7 december 2008, 14:16
JCM800 als je scheur (overdrive) het belangrijkst vindt: de JCM 600 als je clean ook belangrijk vindt. De JCM900 zou ik niet doen. Die is alleen geschikt voor Iron Maiden/Anthrax geluid....

zo net even Anthrax geluisterd kende het niet.. klink wel vet! :rockon:

nog even wat info:

mijn gitaar : Epiphone sg g-400 met meastro tremelo
pedaaltje: MXR Distortion plus

bij de jcm 602 krijg ik een kast met 2x 12 Celestion G12H-100
dan heb ik dus 4*12" :dance:

de jcm 900 heeft twee 12" Celestion G12T-75 speakers
en hij heeft 2 nieuwe JJ E34L eindbuizen

de jcm 800 nouja niet veel : Volledig buizen, Split Channel, type 4212

Agent_Smith
7 december 2008, 15:34
Jawel, dan zou ik level van je pedaal helemaal opdraaien en drive helemaal dicht, dat je em als boost gebruikt zegmaar.

Sowieso liever een overdrive dan een distortion persoonlijk.

mmrizio
7 december 2008, 16:03
Ik zal het met m'n nieuwe sig nog even wat lastiger maken :-)

Als je niet meteen Ahoy wilt doen zonder PA, is de DSL dat misschien ook een optie.

Maurice

Realeigo
7 december 2008, 16:14
In de ahoy heb je nog steeds naast dat er 25 stacks met Marshalls staan te blazen nog steeds een PA nodig. Daar ontkom je bij zulke grote hallen niet aan.

Mr. Dynamite
7 december 2008, 18:38
Ik zal het met m'n nieuwe sig nog even wat lastiger maken :-)

Als je niet meteen Ahoy wilt doen zonder PA, is de DSL dat misschien ook een optie.

Maurice


je bedoelt jouw dsl 201?? die kan idd ook maar ... we hebben een harde drummer duss...:rockon:

mmrizio
7 december 2008, 22:28
Geen idee of de 2 EL84's genoeg zijn voor jullie drummer. Voor m'n huiskamer was 20w hard genoeg :-)

Maurice

Realeigo
7 december 2008, 22:30
Geen idee of de 2 EL84's genoeg zijn voor jullie drummer. Voor m'n huiskamer was 20w hard genoeg :-)

Maurice

Met een drummer erbij nog steeds hard zat hoor.

Henri H
7 december 2008, 22:43
Mijn JCM800 heeft trouwens 2 G12T-75's.
Ik gebruikte er altijd een Overdrive of een Tubescreamer achtige (uit de GT8 ) bij om te boosten. Werkt prima.
Qua volume zit je ook echt wel goed.
Ik denk eerder dat je drummer zal gaan klagen dan dat jij niet boven het drumstel uit zou komen.

WillemdaGuide
8 december 2008, 10:06
Staat er niet tussen in je openingspost maar ik denk dat een JCM 2000, DSL heel geschikt is voor wat je zoekt. Er wordt hier altijd hoog opgegeven over die JCM 800, maar ik kon er niet veel mee, heeft ook met je manier van spelen te maken, anyway, zo'n JCM 900 vind ik helemaal niet zo slecht als altijd wordt beweerd, kost dan ook niet zoveel. Die 600 ken ik niet, maar heb wel een JTM30 dus het straatje ken ik wel, maar nogmaals, kijk eens naar een DSL50!

Henri H
8 december 2008, 10:31
....kijk eens naar een DSL50!Ik heb wel 's op een DSL gespeeld en vond het op zich wel een fijne bak maar wel behoorlijk verschillend van een JCM800.
Met een DSL zet je echt een beetje een vet muurtje neer met weinig dynamiek naar mijn idee.
Maar als dat is wat je zoekt, ga je gang.
Je kunt hem in verscheidene winkels ook nog wel testen misschien.
Persoonlijk vind ik de JCM800 10 x beter maar smaken verschillen uiteraard.
Een JCM900 raak je denk ik snel op uitgekeken.
Op zich wel een goede distortion maar na een poosje gaat ie (mij in ieder geval) vervelen. De JCM800 verveelt (mij) nooit.
JCM600 en JTM heb ik geen ervaring mee.

Mr. Dynamite
8 december 2008, 14:43
[QUOTE=H.Huisjes;1888653]Ik heb wel 's op een DSL gespeeld en vond het op zich wel een fijne bak maar wel behoorlijk verschillend van een JCM800.
Met een DSL zet je echt een beetje een vet muurtje neer met weinig dynamiek naar mijn idee.
Maar als dat is wat je zoekt, ga je gang.
Je kunt hem in verscheidene winkels ook nog wel testen misschien.
Persoonlijk vind ik de JCM800 10 x beter maar smaken verschillen uiteraard.


maar uit zoon jcm 800 kun je daar echt een dikke distortion uithalen dan ik vind het wel fijn als ik een goed amp distortion heb namelijk. ik bedoel dat je echt wel gain hebt niet alleen classic rock gain. :satisfie:

greetz

Nielsje
8 december 2008, 14:50
Tja, het is allemaal smaak afhankelijk. Een 800 kan erg fijn zijn, ze zijn ook niet verkeerd, maar sommige mensen zijn volgens mij ècht te lyrisch over dat ding. Zelf heb ik een DSL 100 (te koop overigens) en alhoewel hij niet extreem dynamisch is, is ie best veelzijdig. En voor de muziek die je er mee wil gaan maken, wil dat prima.

Cleane kanaal opendraaien, dan gaat ie wel mooi oversturen, maar dan moet het wel erg hard. Op de crunch mode heb je al veel eerder een bruikbare drive, alleen vind ik die nèt iets minder mooi.

Henri H
8 december 2008, 16:16
maar uit zoon jcm 800 kun je daar echt een dikke distortion uithalen dan ik vind het wel fijn als ik een goed amp distortion heb namelijk. ik bedoel dat je echt wel gain hebt niet alleen classic rock gain. :satisfie:

greetziWishmaster had vorige week of 2 weken geleden nog een topic geopend om zijn JCM800 wat meer te oversturen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115990

Als je de JCM800 flink hard kunt zetten dan heb je voor het slag geluid volgens mij geen drive pedaal nodig om een vette scheur te krijgen.
Vooral voor (sommige) solo's vind ik het fijn om er een drive pedaal bij te hebben.
De meeste JCM800 gebruikers die ook metal willen spelen gebruiken er een drive pedaal bij en/of ze laten de amp modden.
JCM800's rock big time!

the sure thing
8 december 2008, 16:51
En let er a.u.b. op dat DE JCM 800 niet bestaat: er zijn meerdere verschillende types. Het belangrijkste onderscheid is de 1 kanaals en 2 kanaals versie. En ik heb een aantal keer "identieke" JCM 800 gehoord (bijv de 2203) en die klonken beiden verschillend.

HaroldA
8 december 2008, 17:09
En ik heb een aantal keer "identieke" JCM 800 gehoord (bijv de 2203) en die klonken beiden verschillend.

Met dezelfde speakers, buizen, branduren en uit hetzelfde jaar?

the sure thing
8 december 2008, 17:11
Wel uit hetzelfde jaar, en met de zelfde speakercab, maar aantal branduren en type buizen, type condensatoren, enz kan verschillend zijn. We hebben ze toen niet open geschroefd. Wat ik ermee wil zeggen is dat HET JCM 800 geluid niet bestaat.

HaroldA
8 december 2008, 17:18
Wel uit hetzelfde jaar, en met de zelfde speakercab, maar aantal branduren en type buizen, type condensatoren, enz kan verschillend zijn. We hebben ze toen niet open geschroefd. Wat ik ermee wil zeggen is dat HET JCM 800 geluid niet bestaat.

Dan wil je dus ook zeggen dat iedere buizenversterker 'anders' is... (binnen hetzelfde type)

Agent_Smith
8 december 2008, 18:55
Dan wil je dus ook zeggen dat iedere buizenversterker 'anders' is... (binnen hetzelfde type)

Ja, vind ik wel.
En ik vind de 800s in het algemeen goede, maar erg overhypte versterkers.

Mr. Dynamite
8 december 2008, 19:07
Ja, vind ik wel.
En ik vind de 800s in het algemeen goede, maar erg overhypte versterkers.

uhm ik volg je ff niet : overhypte ????? :???::)

Ace 1.15.19
8 december 2008, 19:21
uhm ik volg je ff niet : overhypte ????? :???::)
Synoniem voor: een trend, een hype, iets wat in de mode is, over het paard getild, enz.

ACSlater
8 december 2008, 19:24
Ik heb een jcm600 2x12 combo gehad. In dit topic werd deze omschreven "als meer blues" of zoiets. Dit klopt voor geen meter. De JCM600 heeft een typische Marshall sound en is geschikt voor de muzieksoorten die je opnoemt in de startpost. Enige nadeel is dat het een openback combo is. Ik heb liever een dichte achterkant voor de speakers. Aan de andere kant kan ik me ook geen combo bedenken die een closedback heeft.

Mr. Dynamite
8 december 2008, 19:31
Ik heb een jcm600 2x12 combo gehad. In dit topic werd deze omschreven "als meer blues" of zoiets. Dit klopt voor geen meter. De JCM600 heeft een typische Marshall sound en is geschikt voor de muzieksoorten die je opnoemt in de startpost. Enige nadeel is dat het een openback combo is. Ik heb liever een dichte achterkant voor de speakers. Aan de andere kant kan ik me ook geen combo bedenken die een closedback heeft.

maar vond jij hem genoeg gain hebben dus ook voor wat hardere muziek metal gericht.

Henri H
8 december 2008, 20:15
Ik heb dus die JCM800 combo (model 4212) maar heb ook de top uitvoering hiervan (2205) en mijn ervaring is dat ze over dezelfde speaker cabinet identiek klinken.
Ik ken dus eigenlijk ook maar één JCM800 geluid en dat is HET geluid voor mij.
Een HOOK klinkt trouwens ook wel mooi. ;)
En er zijn best wel andere amps die ook prima klinken maar net iets anders.

Wat betreft het open back verhaal; ik heb een 2x12 Marshall cabinet en deze had een gesloten achterkant maar ik vind hem beter klinken met een open achterkant. Betere basweergave en minder "nasaal" of "dunnetjes".
Voor een 2x12 combo geldt dan hetzelfde lijkt me.

Misschien is de JCM800 wel een beetje "gehypt" maar dat vinden alleen de mensen die niet van deze sound houden of die graag zouden zien dat de waarde van deze amps zou kelderen zodat ze er zelf ook ééntje kunnen kopen.