PDA

View Full Version : Jammen met drummer, kan dat nou niet wat minder?



RoelTM
6 december 2008, 22:15
Hallo :satisfie:

Ik wil zo nu en dan nog wel eens lekker jammen met mijn drummende neef. En je weet hoe vervelend drummers zijn, dat gaat natuurlijk behoorlijk hard, dat drummen. En om er bovenuit te komen moet ik mijn versterker ook al redelijk (tot best wel behoorlijk) opendraaien, wat voor nog meer herrie zorgt. En al die herrie in de huiskamer zogt nou niet bepaald voor de ideale sound. Sterker nog: het gaat zo hard, dat je er niet fatsoenlijk naar kunt luisteren.

Kortom, kan dat nou niet wat minder, dat gedrum?

Bram+
6 december 2008, 22:30
Sommige mensen zeggen dat het een gebrek aan techniek is bij drummers. Bij live optredens zit het natuurlijk anders in elkaar, maar het moet prima mogelijk zijn te drummen op repetitieniveau. Ik zou het ook verder niet weten, ik ben geen drummer.

edje kadetje
6 december 2008, 22:57
Hallo :satisfie:


Kortom, kan dat nou niet wat minder, dat gedrum?

+1

(en verder ....)

bert k
6 december 2008, 23:07
Ja, nou, dat kan dus niet zo makkelijk minder. Drumstellen zijn redelijk hard, en daar doe je, zeker als beginner, niet zo veel aan.
Je kan wel het drumstel dempen, dat scheelt. Makkelijke dempers maak je van oude drumvellen. Knip er ringen van, zo'n 5 cm breed, en leg ze los op de trommel. Werkt super. Bassdrum vol dekens, en klaar.

aaronstonebeat
6 december 2008, 23:11
Drums gaan gewoon behoorlijk hard, zelfs als er niet geslagen maar getikt wordt.
Zelf heb ik het liefste dat de drummer 'm behoorlijk van katoen geeft, ik hou niet zo van tikkers. Maar het volume is dan vaak een probleem.

Heb je (of heeft je drummende neef) al eens gedacht over een elektronisch drumstel? Voor een goed geluid moet je wel flink in de buidel tasten (maar dat geldt voor akoestische drums ook) maar dan kun je wel op elk denkbaar volume spelen.
Je kunt de drums ook dempen door iets over de vellen te leggen of de trommels met bv. dekens op te vullen. Of je kunt de drummer inbouwen in geluidsdempende schotten; dat zie je wel in studio's om overspraak tegen te gaan.
Of drummen met brushes, dat scheelt ook 'n hoop.

RoelTM
6 december 2008, 23:34
Een electrisch drumstel is echt te duur, daar heeft hij gewon geen geld voor. Maar die oude vellen erop leggen is een goed idee, ik zal het eens voorstellen.
Hij heeft trouwens al we een handdoek in de bass liggen, maar volgens mij niet voor het volume. Dat had geloof ik een andere functie...

Meneer I.
6 december 2008, 23:34
Mijn drummert heeft ook een electronische versie thuis. Ik neem dan mijn gitaarprocessor mee en een koptelefoon, de bassist en toetsenist ook. Om nummers uit te zoeken spelen we dus allen met koptelefoon. Heel stil voor de buitenwereld, maar gaat na 2 uurtjes wel vervelen zo'n koptelefoon.

bert k
7 december 2008, 00:14
Hij heeft trouwens al we een handdoek in de bass liggen, maar volgens mij niet voor het volume. Dat had geloof ik een andere functie...
Zal wel voor het zweet zijn dan...:D
Meestal gooit een drummert wel iets in de bass om een mooie droge tik te krijgen. Helemaal zonder demping gaat ie te veel van booing. Als je hem goed volpropt wordt ie wel zachter.

vincent136
7 december 2008, 00:22
ik heb tot nu toe 2 drummers in mijn bandje gehad. De 1e was een drummer met een prima techniek en een goed ritme gevoel. Wat hij niet kon was drummen in een band. Hij drumde 1) nooit lekker continu, gooide overal fills doorheen. Het vervelendste was zijn geluidsniveau, het moest altijd hard. Anders 'kwam zijn techniek niet tot zijn recht'

Boulshit! hij is onlangs naar een andere band gegaan en wij kregen een nieuwe drummer. Hij drumde ten eerste lekker continu, maar wat nog veel fijner was, het was gematigd en zacht! gewoon lekker relaxte groove's, niet onwijs hard op de snare en hihat, heerlijk. Geen oordopen in, versterker van 10 naar 5, geen dichtslaande ogen bij het raken van de snare, gewoon fijn. Dan ga je ook veel beter spelen.

Het kan dus wel, een rustige drummert :dance:

Han S
7 december 2008, 02:27
De drumstellen waren vroeger ook niet zo hard als de moderne met powertoms en het ene vel (Pinstripe) gaat ook harder als dat dunne velletje van de jazzdrummer. En veel hangt af van de techniek van de drummer, je kunt best heel stevig klinken met een minder volume, maar dat vereist beheersing en techniek.

En dat volstoppen van trommels met textiel geeft ook geen geweldig geluid. Wat je dan zou kunnen doen is triggers op de vellen en via een oude Alesis D4 electronisch drummen met vrij behoorlijke drumsounds die je harder en zachter kunt zetten. Je kunt de cymbals dan vervangen door een paar (zelfgemaakte) pads. Die triggers kun je ook zelf maken van piezo elementjes van een euro, draadje met jackplug er aan maken en met een dotje siliconenkit op je vel plakken.

Kaboemba
7 december 2008, 09:40
Hard drummen is gewoon lekker, vergelijk het een beetje met een buizenbak die vaak het lekkerst klinkt op redelijk volume.
Wat helpt is inderdaad ringen en andere demping.
Persoonlijk hou ik helemaal niet van de trommels die ook maar iets galmen dus dempen is bij mij geen probleem, maar dan nog gaat het hard.
Iets lichtere stokken helpt ook wel wat en brushes is echt voor wijven.

Het heeft wel wat met techniek te maken maar dan nog is hard drummen gewoon het fijnste.

vincent136
7 december 2008, 15:03
voor je medemuzikanten niet.. en die moeten het wel van jou hebben. je speelt in een band, dat is net zoals een voetbal elftal, je moet echt samenwerken om tot een goed eindresultaat te komen. Hard drummer is dus leuk als je alleen drumt, niet in een band. Tenzij je medemuzikanten dat leuk vinden.

Als je totale band zo onnodig hard staat, tja, dan is het tof natuurlijk. Die beer van Queens of the stone age, geweldig, wat een sound. Maar ik had wel oordoppen in bij hun concert, want de geluidsman achter mij had zijn oren ook al verknoeit.

toneblo
7 december 2008, 16:14
Kortom, kan dat nou niet wat minder, dat gedrum?


....tja, vroeg of laat zul je er aan moeten: Power rock speel je niet op standje borsato!!

En b.t.w.: je gitaar gaat ook veel beter klinken als je kem wat durft te raken!!

Zoniet, dan moet je toch overwegen of je niet singer/songwriter wilt worden.
Da's wel een huiskamerniveau-gitaar/ drums mogelikheid.

Luke-wannabe
7 december 2008, 16:15
Hard drummen is -mits het goed gedaan word- onderdeel van de stijl van de drummer. Kijk naar John Bonham, Keith Moon, Chad Smith, etc... Die gasten drumden of drummen allemaal keihard. Hoort er gewoon bij, klaar. Dat je er niet van houd is een ander verhaal natuurlijk.

pimmetje
7 december 2008, 16:49
....tja, vroeg of laat zul je er aan moeten: Power rock speel je niet op standje borsato!!

En b.t.w.: je gitaar gaat ook veel beter klinken als je kem wat durft te raken!!

Zoniet, dan moet je toch overwegen of je niet singer/songwriter wilt worden.
Da's wel een huiskamerniveau-gitaar/ drums mogelikheid.De twee standaard smoezen om niet zachter te hoeven.

Je hoeft namelijk niet op oordoppen niveau te spelen om rock goed over te laten komen. Ja kan ook hard, maar niet absurd. Bij volumekwesties doen mensen die voor de gehoorbeschadiging gaan vaak alsof er maar 2 standen zijn: fluisterzacht en loeihard... en dat laatste heet dan normaal en is ergens voor nodig of zo.

Als je echt oordoppen nodig hebt om 't een beetje prettig in de oren te krijgen, dan is er gewoon te veel volume... heel simpel. Natuurlijk is dat soms heel lekker om ff te doen, maar 't slaat nergens op om dat dan maar de norm te maken.

En natuurlijk gaat je instrument lekkerder klinken als je 't ook ff wat durft te raken. Vooral als je daarnaast ook zachter kan... anders heb je alleen maar leren huiten en hakken.

Luke-wannabe
7 december 2008, 16:56
Volgens mij is het echt iets voor die mensen die van die 'nette' muziek houden.
Wil je het rauw is het gewoon hard vaak..

toneblo
7 december 2008, 16:59
En natuurlijk gaat je instrument lekkerder klinken als je 't ook ff wat durft te raken. Vooral als je daarnaast ook zachter kan... anders heb je alleen maar leren huiten en hakken.

Ik heb ook niet gezegd dat het op bloed uit je oren niveau moet, maar een beetje stevig mag wel!
En voor wat betreft kleur van geluid: Je krijgt echt geen strakke doffe plof uit een base-drum als je er slechts tegenaan leunt...!
B.T.W.: Mijn amp ( triamp mk1 ) komt niet boven de 3,5 uit.

RoelTM
7 december 2008, 17:44
Volgens mij is het echt iets voor die mensen die van die 'nette' muziek houden.
Wil je het rauw is het gewoon hard vaak..

Het hoeft van mij ook niet burgerlijk, netjes met een stropdas aan spelen enzo...
Maar vaak gaat het zo hard, dan hoor je gewoon niet meer wat je speelt. Tuurlijk, lekker hard raggen is leuk, maar ik vind dat het wel mooi moet klinken, en dat doet het dus niet.

Luke-wannabe
7 december 2008, 17:46
En voor wat betreft kleur van geluid: Je krijgt echt geen strakke doffe plof uit een base-drum als je er slechts tegenaan leunt...!

+1! Maar nogmaals, het is heel erg afhankelijk van de stijl natuurlijk..

Han S
7 december 2008, 18:13
....tja, vroeg of laat zul je er aan moeten: Power rock speel je niet op standje borsato!!

En b.t.w.: je gitaar gaat ook veel beter klinken als je kem wat durft te raken!!

Zoniet, dan moet je toch overwegen of je niet singer/songwriter wilt worden.
Da's wel een huiskamerniveau-gitaar/ drums mogelikheid.

En eigenlijk is dat onzin. Alleen heb je meer feedback op je gitaar als je speaker hard staat, maar als je hem zacht zet en ik zet er een microfoon voor, we gaan naar de controlroom en zetten daar de monitoren loeihard, dan zul je merken dat je gitaarversterker vrijwel hetzelfde klinkt als hij zacht staat. Perceptie dus.

UIteraard zullen de einbuizen ook wat gaan vervormen als het erg hard gaat en de speaker gaat wat anders klinken als hij warm wordt, maar in feite is het maar een klein verschil. Het grote verschil dat je hoort komt door je eigen oren, die reageren op een zacht geluid heel anders dan op een hard geluid.

RoelTM
7 december 2008, 19:09
En eigenlijk is dat onzin. Alleen heb je meer feedback op je gitaar als je speaker hard staat, maar als je hem zacht zet en ik zet er een microfoon voor, we gaan naar de controlroom en zetten daar de monitoren loeihard, dan zul je merken dat je gitaarversterker vrijwel hetzelfde klinkt als hij zacht staat. Perceptie dus.

Ja, maar feedback is cool. :cooler:























Vind ik... :chicken:

harrie-beton
7 december 2008, 19:37
Ik heb een hoop coverbands gezien. Onder andere op bruiloften waar mensen veel willen praten (met oma) zijn er bands die rondom de drumkit een plexiglazen wandje hebben. Je kunt de drummer wel zien maar je hoort zeker 20 dB minder.

edje kadetje
7 december 2008, 23:28
Mijn drummert heeft ook een electronische versie thuis. Ik neem dan mijn gitaarprocessor mee en een koptelefoon, de bassist en toetsenist ook. Om nummers uit te zoeken spelen we dus allen met koptelefoon. Heel stil voor de buitenwereld, maar gaat na 2 uurtjes wel vervelen zo'n koptelefoon.

zo repeteren wij altijd!
En dat is lekker voor de oortjes hoor!

pimmetje
8 december 2008, 14:18
Koptelefoons vertrouw ik juist nog minder als 't gaat om bescherming van de oren. Zit mij te dicht op het te beschermen onderdeel en ook nog redelijk afgesloten...

Liever gewoon op de drummer blijven zeiken tot hij ofwel zachter gaat spelen ofwel gewoon oprot... scheelt ook een boel dB :D.

pol
8 december 2008, 14:44
ligt ook aan wat voor drumstel/cymbalen, snare, dikte van stokken etc.. die gebruikt he...

en de ruimte waarin je speelt natuurlijk, huiskamer is wat klein, waarschijnlijk nog harde muren ook.

wil je stiller : eerst de ruimte aanpakken met absorberend materiaal, rotswol achter doek ofzo...

ik hou zelf ook meer van een drummer die goed doorslaat, maar dan wel in balans... niet keihard op een open hihat dus, wel hard op snare en kick.

Kim Wilson
8 december 2008, 14:52
Drumstellen gaan nu eenmaal hard, daar doe je niks aan. En dat is maar goed ook, om een beetje boven die Marshall stacks op 11 uit te komen...

Een akoestisch drumstel is in een gewone rijtjeswoning ook eigenlijk niet te doen. Oude vellen of dempringen helpen om je nagalm te reduceren, maar je attack, de slag blijft nagenoeg even hard. Als je niet aan de brushes wil, maar wel minder volume wil hebben, zijn Promark Hotrods misschien een oplossing. Het voelt alleen wel anders dan normale stokken, het vereist wat aanpassing, maar het scheelt echt stukken in volume.

http://www.vintagedrum.com/fullimage/8027-hot_rods_sticks.jpg

iWishmaster
8 december 2008, 15:21
Drumstellen gaan nu eenmaal hard, daar doe je niks aan. En dat is maar goed ook, om een beetje boven die Marshall stacks op 11 uit te komen...

Een akoestisch drumstel is in een gewone rijtjeswoning ook eigenlijk niet te doen. Oude vellen of dempringen helpen om je nagalm te reduceren, maar je attack, de slag blijft nagenoeg even hard. Als je niet aan de brushes wil, maar wel minder volume wil hebben, zijn Promark Hotrods misschien een oplossing. Het voelt alleen wel anders dan normale stokken, het vereist wat aanpassing, maar het scheelt echt stukken in volume.

http://www.vintagedrum.com/fullimage/8027-hot_rods_sticks.jpg

Volgens mij krijgt onze drummer die stokken voor de kerst in zn sok, dat sponsoren we wel bij elkaar met de band :D

pimmetje
8 december 2008, 16:17
Beide drummers die mij regelmatig mogen martelen hebben die stokken ook in de tas. Standaard stokken, kwasten en bovenstaande bijeengebonden sate-prikkers. Sate-prikkers schelen idd een boel volume zonder alle attack kwijt te raken...

Tekkillaz
29 december 2008, 07:30
veel drummers slaan gewoon hard om strakker te kunnen spelen...

vincent136
29 december 2008, 11:15
tja.. ik ben nu bevriend met ene EZdrummer, die luistert precies naar wat ik wil :dance:

Nobler
31 december 2008, 16:10
Harde drummers zijn prima bij optredens, zeker in grote ruimtes, maar ik vind het een gebrek aan techniek als je niet bij andere gelegenheden op een bescheidener volume en toch lekker ritmisch kunt spelen. Het volume van de drums bepaalt tenslotte wel het basisvolume van een band, dus als er te harde wordt gedrumd kan het op een gegeven moment niet zacht genoeg. Bij optredens waar de gasten willen kunnen praten (inderdaad, bruiloften en zo), optredens in kleine cafeetjes, jamsessies en natuurlijk ook repetities, kan het daardoor gewoon te hard gaan, ook omdat de versterkers dan naar het drumniveau toegedraaid moeten worden.

Ik maak tijdens jamsessies drummers mee die fantastisch drummer, maar véél te hard voor de locatie, maar gelukkig ook drummers die héél goed drummen, maar op een véél aanvaardbaarder niveau, en dat zonder sateprikker stokken, demping of dat soort dingen. Hard kan leuk zijn, ook in de auto of op je buizenbak, maar soms moet het gewoon op een aanvaardbaarder volume kunnen.

guitarkid
17 januari 2009, 18:19
Stelling 1: de meeste drummers moeten zo hard spelen omdat gitaristen vinden dat hun versterker niet klinkt als hij zachter staat.
Vroeger was de drummer inderdaad vaak het probleem, maar nu....
Stelling 2: als een drummer niet op een normaal volume kan spelen is het geen goede drummer (of eigenlijk muzikant...) Hij/zij let dan dus niet op de andere muzikanten. Eigenlijk zou iedere drummer ook een ander instrument moeten bespelen, worden ze muzikaler van.
Stelling 3: als iedereen zich een beetje aanpast en niet "everything louder than the rest" wil wordt het allemaal een stuk leuker.

Gewoon drie stellingen met ervaringen die ik in de loop van veel jaren heb opgedaan.....

Gr. C.

joeyonfire
20 januari 2009, 11:19
feit blijft wel dat een drumstel een bepaald volume produceert. dan kun je wel als een wijf gaan drummem maar dat klinkt voor geen meter.

we hebben toevallig 9 weken geleden onze drummer gekickt omdat we dachten dat hij veel te hard drumde( en nog wat redenen). hij sloeg in een repetitie zo'n 5 à 6 stokken kapot.

met een andere drummer die rustig drumt is het volume echter niet veel afgenomen. de versterkers moeten nog steeds op oorlog-sterkte. dus waar zit dan het probleem? overigens spelen we wel een flink potje metal en dan is het echt not done om als een wijf te aaien

Kim Wilson
20 januari 2009, 11:46
we hebben toevallig 9 weken geleden onze drummer gekickt omdat we dachten dat hij veel te hard drumde( en nog wat redenen). hij sloeg in een repetitie zo'n 5 à 6 stokken kapot.


Geloof me, dan sloeg hij idd echt veel te hard, en zonder fatsoenlijke techniek. Ik ken er ook zo één, die slaat minimaal elke maand een bekken aan gort.

joeyonfire
20 januari 2009, 12:13
wat ik aan wil geven is dat het niet eens echt zozeer aan de drummer ligt maar meer aan het drumstel daar waar ze allemaal een verschillend volume produceren.

maar als je op een gegeven moment uit moet kijken dat je geen halve stokken in je rug hebt hangen wordt het toch wel tijd voor serieuze stappen.

je hebt trouwens van die vilten matjes. scheelt bijna de helft qua volume

Kim Wilson
20 januari 2009, 12:18
Ja, met gewone stokken hou je altijd een minimaal volume wat nog steeds vrij hoog is. Dat heeft vooral te maken (denk ik) met de snaren die onder de snare zitten. Die klappen terug en zorgen voor het harde geluid. Wat je dus moet doen is zorgen dat die snaren niet te hard worden bewogen, dus je energie breken. Dat kan d.m.v. die vilten matjes, of met die speciale stokken (van die bij elkaar gebonden satéprikkers). Dat werkt echt super als het volume echt omlaag moet. Maar verwacht er geen dikke volle metalklappen mee, het is echt een unplugged geluidje.

joeyonfire
20 januari 2009, 12:40
Ja, met gewone stokken hou je altijd een minimaal volume wat nog steeds vrij hoog is. Dat heeft vooral te maken (denk ik) met de snaren die onder de snare zitten. Die klappen terug en zorgen voor het harde geluid. Wat je dus moet doen is zorgen dat die snaren niet te hard worden bewogen, dus je energie breken.

volume van de snare word vooral bepaald door materiaal, grootte en dikte van het vel.
vb. een kleine metalen snare klinkt feller dan een van hout. en aangezien feller scherper in het gehoor ligt klinkt het vaak hard en irritant terwijl het geluidsverschil niet enorm is. een metalen snare wordt vaak door metaldrummers gebruikt en die willen nog al eens doorslaan. het is ook vaak een combinatie van ...

wil je rustig jammen?
zorg dat je drummer een electrisch drumstel koopt.
ps. ik denk wel dat hoe sneller je speelt hoe harder je slaat. vooral om strak te blijven