PDA

View Full Version : Toneport UX2, Hoe werkt dit?



Niels-v
6 december 2008, 20:30
Beste Gitaarnetters

Ik heb vanmorgen bij Feedback een leuk setje aangeschaft.

Een Toneport UX2 en een Audio Technica 2020 om eens te beginnen met opnemen van mijn zang en gitaar.

Nu zit ik helaas met een probleem. Ik begrijp helemaal niets van hoe de toneport werkt en hoe ik alles moet aansluiten. Ik heb inmiddels alle software die erbij gevoegd zat geinstalleerd. Zelfs uit de handleiding die erbij zit, raak ik niet veel wijzer. Na ongeveer het hele internet te hebben omgespit, ben ik twee dingen wijzer geworden. Er zijn blijkbaar twee programma's, eentje als een soort versterker blijkbaar Gearbox genoemd, en de andere is Live Lite 5, en die is bedoeld om op te nemen.

Wie kan me vertellen hoe ik nu precies moet beginnen en in welke volgorde?

Ik heb ook geprobeerd om mijn Toneport in te stellen als geluidskaart, maar dat lukt me zelfs niet. Ik heb hier de zoekfunctie al gebruikt en heb alles wat erover handelde doorgelezen. Toch ben ik er niet echt wijzer van geworden.

Wie heeft er wat antwoorden voor mij? Of is er soms iemand die me kan helpen, mocht er iemand in de buurt wonen ? Eventueel tegen betaling.

Groetjes Niels

fransoos
6 december 2008, 20:55
hallo Niels,

Om te beginnen wat voor computer gebruik je ?
Heb je de toneport aangesloten middels de USB aansluiting?
In het configuratiescherm van windows ( even ervan uitgaande dat je windows XP gebruikt )
kun je onder de tap van geluiden en audioapparaten de toneport selecteren bij afspelen en
opnemen van geluid.
kontroleer dit even en laat dan even horen of je via de toneport geluid kunt afspelen cq met je
gitaar kunt afspelen (hiervoor moet je gearbox opstarten ).
, succes

vincent136
6 december 2008, 23:16
Beste Gitaarnetters

Ik heb vanmorgen bij Feedback een leuk setje aangeschaft.

Een Toneport UX2 en een Audio Technica 2020 om eens te beginnen met opnemen van mijn zang en gitaar.

Nu zit ik helaas met een probleem. Ik begrijp helemaal niets van hoe de toneport werkt en hoe ik alles moet aansluiten. Ik heb inmiddels alle software die erbij gevoegd zat geinstalleerd. Zelfs uit de handleiding die erbij zit, raak ik niet veel wijzer. Na ongeveer het hele internet te hebben omgespit, ben ik twee dingen wijzer geworden. Er zijn blijkbaar twee programma's, eentje als een soort versterker blijkbaar Gearbox genoemd, en de andere is Live Lite 5, en die is bedoeld om op te nemen.

Wie kan me vertellen hoe ik nu precies moet beginnen en in welke volgorde?

Ik heb ook geprobeerd om mijn Toneport in te stellen als geluidskaart, maar dat lukt me zelfs niet. Ik heb hier de zoekfunctie al gebruikt en heb alles wat erover handelde doorgelezen. Toch ben ik er niet echt wijzer van geworden.

Wie heeft er wat antwoorden voor mij? Of is er soms iemand die me kan helpen, mocht er iemand in de buurt wonen ? Eventueel tegen betaling.

Groetjes Niels

Hoi Niels,

De toneport UX2 is zoals je al wel wist een externe geluidskaart die je huidige, interne, geluidskaart volledig vervangt. Zoals bovenstaande post al zegt, je moet in configuratiescherm instellen dat de ux2 de standaard geluidskaart wordt wordt voor zowel afspelen als opnemen.

Achterop de ux2 zit de analoge output. Door deze uitgang te verbinden met je speakers/muziek versterker zorg je dus dat je ook wat hoort. Nou weet ik niet hoe jouw speakers/versterker zijn/is, ik heb een kabel met 2 jackpluggen naar 2xtulp, die achterin mijn versterker gaat.

Afijn, Gearbox is inderdaad het programma waarmee je je sounds maakt. Je sluit je microfoon aan op de ux2 en in gearbox zit links een keuze menu. Je kunt daar kiezen voor instrument, line, microfoon, enzovoort. Je kiest dan de microfoon ingang waarin jij je microfoon hebt gedrukt. Vervolgens moet je dan de meters zien uitslaan wanneer je er wat in praat.

Live lite ken ik niet, ik ben een mac gebruiker en gebruik Logic en Garageband voor opnames. Daarmee zou iemand anders je kunnen helpen.

Nog wat uitleg over de sends 1+2 en 3+4. De sends 1+2 is in feite de 'output' van gearbox. Deze sends zenden je geluid naar je opname programma, die deze sends herkent. Vervolgens als je gaat recorden neemt hij je geluid op.

De sends 3+4 hebben een dubbele functie. Wanneer je je gitaar aansluit op de instrument input en je microfoon op de microfoon input stel je dit ook weer in via het menutje links in gearox. Dan stuur je met sends 1+2 je gitaar geluid weg, met 3+4 je microfoon signaal. In je opneem programma maak je 2 sporen aan, de een wijs je toe aan 1+2, de andere aan 3+4. Zo kun je natijd nog een fijne galm toevoegen aan je stem, enzovoort.

De 2e functie is als volgt; wanneer je bijvoorbeeld met elektrische gitaar wat opneemt en je maakt in Gearbox je gewenste sound stuurt sends 1+2 dit weg. Maar als je naast deze sound ook je cleane gitaargeluid nog wilt om later nog te kunnen bewerken zet je sends 3+4 in het rijtje effecten vooraan. Dan komt je gitaargeluid eerst in de 3+4, die dit gelijk weg stuurt naar je opneem software. Daarna gaat het geluid vrolijk door de gearbox effecten en komt het uiteindelijk via 1+2 terecht in je opneem programma.

Beetje duidelijker geworden ?

ps. je microfoon is een condensator microfoon. Druk voorop de ux2 de 48 knop wel in! Een condensator wordt namelijk van stroom voorzien door deze 48 volt.

Niels-v
7 december 2008, 01:09
Oke, bedankt. Morgen ga ik dit meteen uitproberen.

Ik heb de Toneport overigens aangesloten op een laptop (Dell Vostro 1000), en die loopt op Windows Vista.

De geluidskaart krijg ik niet gewijzigd, misschien is het maar heel simpel, maar als je het niet weet kun je er lang naar zoeken. Ik ben ongeveer alle mappen afgegaan in mijn configuratiescherm, maar nergens zie ik ook maar iets staan wat te maken kan hebben met mijn geluidskaart. Zelfs in de map Audio niet?

Ik had voor een groot deel inderdaad het boeltje aangesloten zoals je het me nu ook uitlegt. Ik ga morgen alles nog eens uittrekken, en opnieuw insteken.

Mocht er dus iemand zijn die weet hoe ik de geluidskaart kan veranderen, dan hoor ik het graag.

Bedankt voor de reacties en de hulp tot nu toe!

Groetjes Niels

habbe
7 december 2008, 12:55
Om de geluidskaart te veranderen ga ik in windows xp naar configuratiescherm--->Geluiden en audioapparaten--->Audio.Hier kun je instellen welke geluidskaart je standaard wilt gebruiken voor opnemen en afspelen voor audio.Ik denk dat dit ongeveer hetzelfde werkt bij vista,en het programma live lite moet je via het rechterscherm (live lite lesson)even volgen,is wel engels trouwens.Maar probeer eerst maar om geluid te krijgen via de luidsprekers.

Niels-v
7 december 2008, 13:34
Ja, nu is het mij gelukt om de geluidskaart te veranderen naar de Toneport. In ieder geval voor het afspelen, voor het opnemen heb ik opeens helemaal geen geluidskaart meer en ik kan er nu ook geen meer selecteren, zo blijkt.

Helaas heb ik nu steeds dat ik geen muziek afgespeeld krijg, en dat de programma's die ik opstart zoals Itunes of dergelijke steeds blijven vasthangen zodra de Toneport staat ingeplugd. Als ik een liedje wil afspelen, dan gebeurt er gewoon niets. Trek ik de Toneport uit de USB-poort, dan werkt alles weer normaal.

Mijn computer voldoet ruim aan de eisen van de Toneport, dus normaal zou het daar niet aan kunnen liggen, of wel?

Tevens heb ik nu alles aangesloten zoals het mij werd verteld. Maar om alles te testen moet natuurlijk de Toneport het doen. Dus zo kom ik niet echt verder.

Wie kan mij verder helpen?

Groetjes Niels

vincent136
7 december 2008, 13:58
Vista geeft vaker problemen met usb apparaten, tenminste, dat hoor je weel.
Xp erop zetten werkt goed, nog beter, overstappen naar mac :cheerup:

Maargoed, daar heb jij nu ook niets aan. Ik ken vista niet, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Heb je je laptop aan de voeding? heb je verder geen usb apparaten die veel cpu gebruiken ? (externe harddisk, enz.) Dat heeft ook invloed.

Niels-v
7 december 2008, 15:13
Ja, heb de laptop aan de voeding. Ook heb ik geen andere apparaten aan de USB-poorten hangen. Tsja als XP erop zetten de enige mogelijkheid is, dan moet dat maar. Vind het wel een beetje vreemd dat ze mij dit bij Feedback niet melden, tenzij ze er natuurlijk niets vanaf wisten.

Iemand soms toch nog alternatieven?

Groetjes Niels

Niels-v
9 december 2008, 20:38
Ik heb alles van de toneport maar van de laptop gehaald. Het programma bleef constant hangen. Ook had ik eindelijk de geluidskaart ingesteld op de toneport en dan doet hij nog niets.

Nu schiet ik er niets mee op. Ik ben aan het overwegen om de hele boel terug naar de winkel te brengen.

Wat zeggen jullie ervan?

ijzerbroot1
9 december 2008, 22:15
umm.....RTFM gaat kennelijk niet op....mailtje richting Line6?

Niels-v
9 december 2008, 22:24
RTFM.... ? Wat is dat ?

Weet er niet zoveel vanaf...

Groetjes Niels

chubbyfan
9 december 2008, 22:36
Ik heb alles van de toneport maar van de laptop gehaald. Het programma bleef constant hangen. Ook had ik eindelijk de geluidskaart ingesteld op de toneport en dan doet hij nog niets.

Nu schiet ik er niets mee op. Ik ben aan het overwegen om de hele boel terug naar de winkel te brengen.

Wat zeggen jullie ervan?

Niet zo snel opgeven,Heb je de juiste driver geinstalleert via line 6 monkey?Compabiliteitscheck gedaan?

Niels-v
9 december 2008, 23:02
Niet zo snel opgeven,Heb je de juiste driver geinstalleert via line 6 monkey?Compabiliteitscheck gedaan?

Ja, beide meerdere keren zelfs.

Ik ben geen snelle opgever, maar ik word er wel een beetje moedeloos van. Ben al sinds zaterdagmorgen bijna non-stop bezig ermee. En tot nu toe, ben ik eigenlijk net niets opgeschoten.

Dit moet toch normaal niet zo'n problemen geven. Ik kan me niet voorstellen dat de prestaties alom geroemd worden hier, maar ik de enige ben met problemen. Ik moet toch iets fout doen, kan er alleen niet achterkomen wat.

Wie heeft Toneport op Windows Vista lopen ? Misschien dat er dan wat nuttige tips op tafel komen.

Groetjes Niels

Stefan. Ptzl
10 december 2008, 01:16
Blijft alles hangen?

iK heb hetzelfde gehad met de software die erbij zit..
je moet even naar de site van line six gaan en de nieuwste software voor vista downloaden!

http://bx.line6.com/

--downloads

sofware: gearbox
Os: Vista

en je neemt een van de bovenste (nieuwste) software waarbij de toneport UX1/2 vermeld staat

grts

harrie-beton
10 december 2008, 08:08
Inderdaad gewoon de nieuwste Vista versie van Internet halen: www.line6.com
Als je alle drivers geinstalleerd hebt is het verstandig om te beginnen met
line6 gearbox, dat is een programma om de geluiden en effecten in te stellen. Let wel, een veel gemaakte beginnersfout is om je koptelefoon of speaker op je gewone geluidskaart te laten zitten. Na een installatie van de toneport is deze in Windows te vinden als een extra geluidskaart (van hoge kwaliteit) - hier komt het geluid van de gearbox uit.

Opnemen moet je iets later mee beginnen.

ben vanhoof
10 december 2008, 19:49
Ik heb nu een paar weken de toneport ux2 op mn HP laptop met vista 32bit, en bij mij werkt alles perfect. Ik heb gewoon de cd rom van de toneport geinstalleerd, pod farm en line 6 monkey dus. Werkt bij mij perfect. Wel niet vergeten om via line 6 monkey je product te activeren zodat fx junkie en pod farm geactiveerd is. Voor de rest moet je line6 monkey altijd opstarten om iets met de toneport te kunnen afspelen/opnemen.

supersnarf
11 december 2008, 21:45
Hey Niels,
Ben ook een tevreden Toneport UX1 gebruiker.Op een Laptop met vista.Maar heb ook wel eens een noob foutje gehad dat ff duurde voor ik het gevonden had nl......
rechtsboven in gearbox "mute line out" was ingedrukt ..dus geen geluid naar de toneport:noob:!
Zelf gebruik ik hem via de analoge outs naar de reciever/versterker of een koptelefoon op de toneport.
Kijk ook eens bij "help" "Hardware & Driver settings" in gearbox.
De ASIO client heb ik de buffer size op 512 staan en depth op 16 bits.
En probeer de buffer size schuif zoveel links.
Nog een tip...volg ook altijd precies de installatie procedures uit dus de usb eruit en er weer in als dit medegedeeld wordt.
Succes...

Niels-v
11 december 2008, 22:30
Het is mij gelukt !

Niet op Vista, dat niet. Maar wel op mijn oude laptop waar nog windows XP op staat, en waar ik alles opnieuw op heb geinstalleerd. Alles nogmaals via de stapjes gedaan, en plotseling werkte het.

Nu ben ik nog een beetje aan het uitvissen hoe ik precies doe opnemen met de bijgevoegde software, maar hoe dan ook het werkt.

Wil ik iedereen die gereageerd heeft bedanken voor de hulp !
Het was uiteindelijk niet voor niets.

Mocht ik in de toekomst ergens tegen problemen aanlopen, dan meld ik me weer.

Groetjes Niels

harrie-beton
12 december 2008, 10:45
ik heb wel 20 uur gebruikt om mijn 16 sporen geluidskaart stabiel te krijgen op vista maar gebruik xp. Het is ook nog sneller ook.