PDA

View Full Version : Voor de Fender strat kenners...



Sinner1980
6 december 2008, 18:22
Hey allemaal,

Ik probeer momenteel mn Schecter Hellraiser te verkopen en van de opbrengst wil ik heeeeel graag een mooie strat kopen. Vreemde wissel, idd. Maar ik ben nou eenmaal een beetje vreemd denk ik.
Die Schecter moet mij zo'n 700 opbrengen en daar wil gerust wel wat bijleggen, maar zeker niet de hoofdprijs.
Aangezien ik de ballen verstand van Fender, strats, teles enz.(meer eenn les Paul man) heb vraag ik mij af voor hoeveel ik ongeveer klaar kan zijn voor een knappe Fender.
Overspoel mij maar weer met jullie wijsheid ajb en nee, ik heb gezocht in FAQ maar vind daar geen duidelijk antwoord op mijn vraag...:???:

Mr.Fingers
6 december 2008, 18:47
Wat wil je spelen? En wat vind je knap?

Sinner1980
6 december 2008, 19:01
Wat wil je spelen? En wat vind je knap?

Blues, blues rock en wat moderner spul (lees: Jimi Hendrix, SRV, Bush, Pumpkins)
Knap? Bij mn les Paul ging ik voor de standard en dat vind ik een knappe gitaar:satisfie:

Brewskie
6 december 2008, 19:03
Wat wil je spelen? En wat vind je knap?

Ikzelf heb bijvoorbeeld een knappe Squier. Ook een Fender, maar dan geen Amerikaanse, zelfs geen Mexicaan, ook geen Squier uit Japan. Het is slechts een Squier uit China. Maar wel een goeie. Goed lage actie, lekkere nek. Mooie afwerking. Ik wil ook graag een goede strat, maar eigenlijk heb ik al een knappe. Dat is hoe ik er tegenaan kijk.

Mr.Fingers
6 december 2008, 19:10
Je kan altijd eens kijken naar de classic '50, '60 & '70 en de classic player '50 & '60 stratocaster. Kosten nieuw ietsjes minder dan 700€, en ik vind ze beter als een USA standard

Eko
6 december 2008, 19:18
Fender bouwt al jaren prima gitaren in de American Standards serie. Prettige halsvorm ( modern C) met afgeronde kanten en medium-jumbo frets. Prima metalen delen zoals de zadels en tremeloblokken.
Naar mijn mening is er maar 1 ding niet echt top en dat zijn de standaard pups met de S1 schakeling. Ik ben meer een purist met singlecoils, maar dat mag een ander lekker zelf weten.
Een US-standard, met koffer , moet je gebruikt makkelijk kunnen vinden voor 700-800 euries. Ligt een beetje aan de kleur. Ze blijven daarna redelijk waardevast dus een prima investering.
De deluxe versies zijn een beetje opgepimpt met o.a. locking tuners en andere leuke zaken die aan geluid niets toevoegen maar wel de prijs opjagen. Gebruikt zijn ze minder gewild op een of andere manier en schrijven dus makkelijker af.

Sinner1980
6 december 2008, 19:23
Dus ff kortgezegd, ik ga dat wel redden voor 700-800 euro...
Beter, daar wordt ik wel vrolijk van.
Ik dacht dat die standards zo'n 1100 moesten kosten maar dan heb ik niet goed gezocht kennelijk.
In ieder geval bedankt voor de tot nu toe gegeven info, top gasten!
Ik dacht dat je voor 700 hooguit een Mexicaan kon kopen...
Nu maar hopen dat iemand snel die Schecter koopt:satisfie:

hesse
6 december 2008, 19:29
Blues, blues rock en wat moderner spul (lees: Jimi Hendrix, SRV, Bush, Pumpkins)

Ik zou met jouw keuze eerder voor een strat gaan (wat een pijn doet het om dit te zeggen).

lollol
6 december 2008, 19:33
Ik zou met jouw keuze eerder voor een strat gaan (wat een pijn doet het om dit te zeggen).

Eh... die zoekt hij toch ook?:seriousf:

Sinner1980
6 december 2008, 19:33
Ik zou met jouw keuze eerder voor een strat gaan (wat een pijn doet het om dit te zeggen).

Hmmmm, heb ik al iets anders gezegd dan? Ik wil sowieso een strat maar wat voor één, en wat hij ongeveer moet gaan kosten...daar was het om te doen

Maar goed, jij bent meer een teleman (gok ik)?

Agent_Smith
6 december 2008, 19:34
Ik zou met jouw keuze eerder voor een strat gaan (wat een pijn doet het om dit te zeggen).

Ik heb zojuist nog even de openinspost gelezen......en het lijkt alsof dat inderdaad is wat hij zoekt! :)

Sinner1980
6 december 2008, 19:36
Je kan altijd eens kijken naar de classic '50, '60 & '70 en de classic player '50 & '60 stratocaster. Kosten nieuw ietsjes minder dan 700€, en ik vind ze beter als een USA standard

Ok...maar jij bent zo'n beetje de Fenderman hier op dit forum toch? Interessant,
kun je uitleggen waarom ik dan beter voor die classic of player serie zou moeten gaan? Ben benieuwd...

Mr.Fingers
6 december 2008, 19:46
Voor een USA betaal je redelijk wat geld voor het "Made in USA" stickertje. Een "classic (player)" is een mexicaan, dus daarvoor al goedkoper. Verder ben ik ook een fan van vintage-uiterlijk & vintage-tone. Ik zou ze zeker eens testen, voor hetgene wat ze uiteindelijk kosten zijn het de beste gitaren die je op dit moment kunt krijgen.

Sinner1980
6 december 2008, 19:58
Voor een USA betaal je redelijk wat geld voor het "Made in USA" stickertje. Een "classic (player)" is een mexicaan, dus daarvoor al goedkoper. Verder ben ik ook een fan van vintage-uiterlijk & vintage-tone. Ik zou ze zeker eens testen, voor hetgene wat ze uiteindelijk kosten zijn het de beste gitaren die je op dit moment kunt krijgen.

Wat heb je zelf (ff nieuwsgierig)?
En maple neck of rosewood?

Mr.Fingers
6 december 2008, 20:02
classic '50 & '60 strat en classic '50 telecaster gehad, nu een classic '60 telecaster. Vorige 3 gitaren verkocht uit geldnood/GAS (en enorm veel spijt ervan!)

Dweezman
6 december 2008, 20:05
Ga je iets hoger zitten in budget zou mijn keuze uitgaan naar een AVRI '62. Of: een highend Tokai Silver- of Goldstar. En gezien je smaak: CS '54's er in en gaan.

Succes!

Sinner1980
6 december 2008, 20:05
classic '50 & '60 strat en classic '50 telecaster gehad, nu een classic '60 telecaster. Vorige 3 gitaren verkocht uit geldnood/GAS (en enorm veel spijt ervan!)

Ja zo gaan die dingen...maar je hebt ze in ieder geval gehad toch.
Toch ga ik ook nog eens een tele proberen. Gek genoeg nog nooit gedaan..

Di Stefano
6 december 2008, 20:06
De meningen zullen wel wat verdeeld zijn hierover maar ik vind een standard USA strat de beste koop. Mogelijk zijn komt het omdat de mexicaanse modellen standaard slechter afgesteld staan, en kan je ze zo afstellen zodat ze niet hoeven onderdoen voor een amerikaan. Maar de laatstgenoemde zijn in de fabriek allessinds perfect afgesteld (verschilt ook wel van gitaar tot gitaar). Zoals eerder door iemand vermeld zijn de pickups het enige punt wat minder is. Maar het hangt maar af wat voor klank je zoekt. Ik ben meer een humbucker-man.

barno
6 december 2008, 20:07
voor alle duidelijkheid: wat fingers voorstelt zijn inderdaad prima strats maar er zijn er natuurlijk nog betere ... :) maar dan zit je uiteraard in heel andere prijscategorie ... customshops etc.

Sinner1980
6 december 2008, 20:07
Ga je iets hoger zitten in budget zou mijn keuze uitgaan naar een AVRI '62. Of: een highend Tokai Silver- of Goldstar. En gezien je smaak: CS '54's er in en gaan.

Succes!

Thanks man, maar dit klinkt misschien stom maar ik hecht toch wel waarde aan het feit dat er Fender op mn gitaar staat, die gasten blijven toch de 'originals'...

Sinner1980
6 december 2008, 20:10
voor alle duidelijkheid: wat fingers voorstelt zijn inderdaad prima strats maar er zijn er natuurlijk nog betere ... :) maar dan zit je uiteraard in heel andere prijscategorie ... customshops etc.

Altijd maar die geldkwestie...bah:dontgeti:
Maar ik geloof je meteen, alle waar naar zn geld zei mn opa altijd...

Dweezman
6 december 2008, 20:29
Thanks man, maar dit klinkt misschien stom maar ik hecht toch wel waarde aan het feit dat er Fender op mn gitaar staat, die gasten blijven toch de 'originals'...

Fair enough. De genoemde Tokai's bieden je wel de mogelijkheid om voor minder euri een Strat te krijgen, die met de besten mee kan.

Als je het Fender-logo op je headstock wilt, zou ik zeker de Japanners (MIJ) niet vergeten.

frekie
6 december 2008, 20:42
http://www.gitaarfreak.nl/pics/equipment/diego_sa.jpg
Vandaag even bij Gitaar Freak , geweest, nieuwe winkel in Leeuwarden/Friesland: http://www.gitaarfreak.nl/showroom/nieuw.html
Jaja eind vd wereld ik weet het. Diego. met de D van Duesenberg, komt uit Duitsland. Niet bespeeld maar even in handen gehad. Een(1) stuk essen die body, echte palissander toets enz. Schreeuwt kwaliteit voor 750 euro nieuw.
Disclaimer: geen relatie tot de verkoper enz.

Shaggy
6 december 2008, 21:40
Ik ben niet echt een Fender kenner pur sang. Als je een Schecter C-1 Hellraiser gewend bent dan past een strat met hete pups wel denk ik.

Denk aan Fender een met texas specials of tex mex. Elzen body en palissander toets voor een volle attack, anders esdoorn toets voor meer top-end attack.

Anders een kopie, blade california series bijvoorbeeld.


Zou de hellraiser niet veel meer sustain hebben dan een fender met vintage brug/zadels? check de foto;

http://www.onlinestagegear.com/brand/Schecter/C/C1-Hellraiser-BCH.jpg

Sinner1980
6 december 2008, 21:47
Ik ben niet echt een Fender kenner pur sang. Als je een Schecter C-1 Hellraiser gewend bent dan past een strat met hete pups wel denk ik.

Denk aan Fender een met texas specials of tex mex. Elzen body en palissander toets voor een volle attack, anders esdoorn toets voor meer top-end attack.

Anders een kopie, blade california series bijvoorbeeld.


Zou de hellraiser niet veel meer sustain hebben dan een fender met vintage brug/zadels? check de foto;

http://www.onlinestagegear.com/brand/Schecter/C/C1-Hellraiser-BCH.jpg

Dat is dus de grap. Ik ben geen Schecter gewend. Eerlijk waar, ik denk dat ik er maar drie keer op gespeeld heb, hij is nog nagelnieuw. Ff kort het verhaal: ik was laatst in New York (voor mn werk) wandel een gitaarwinkel binnen met als doel een strat (US made) en zie vervolgens die Schecter hangen: vond hem prachtig! Stukje gespeeld, geweldig! Verkocht! Kom thuis, enthousiast en al... Maar ik wilde een strat... Heb een les paul (blijft geweldig) En ik wilde een strat..geen Schecter, impulsaankoop, op niks af. Mooie gitaar, feit maar wil een strat. Verkopen dus die handel, dacht ik.
Kortom, ben geen Schecter gewend...echt niet:satisfie:

Sinner1980
6 december 2008, 21:52
Dat is dus de grap. Ik ben geen Schecter gewend. Eerlijk waar, ik denk dat ik er maar drie keer op gespeeld heb, hij is nog nagelnieuw. Ff kort het verhaal: ik was laatst in New York (voor mn werk) wandel een gitaarwinkel binnen met als doel een strat (US made) en zie vervolgens die Schecter hangen: vond hem prachtig! Stukje gespeeld, geweldig! Verkocht! Kom thuis, enthousiast en al... Maar ik wilde een strat... Heb een les paul (blijft geweldig) En ik wilde een strat..geen Schecter, impulsaankoop, op niks af. Mooie gitaar, feit maar wil een strat. Verkopen dus die handel, dacht ik.
Kortom, ben geen Schecter gewend...echt niet:satisfie:

En zo ziet mijne eruit! Veel mooier man:satisfie:

http://www.marktplaats.nl/?rotid=5026-66750-2056-0

crapton
7 december 2008, 08:39
http://www.gitaarfreak.nl/pics/equipment/diego_sa.jpg
Vandaag even bij Gitaar Freak , geweest, nieuwe winkel in Leeuwarden/Friesland: http://www.gitaarfreak.nl/showroom/nieuw.html


Als je zoiets mooi vindt kan je ook denken aan de Lite Ash Strat, maar dan met blanke hals. Dat is dus een echte Fender Strat maar made in Korea, met Seymour Duncan elementen. In basis heel fijne gitaar, zeer goed bespeelbaar en goede sound. Enige dat k*t is is de slagplaat van lelijk zwart pastic, snel vervangen door een mooie.

Hier (http://www.soundslive.co.uk/product.asp?name=Fender---Lite-Ash-Stratocaster,-Natural-Maple-Neck&ID=4477) kan je ze voor een leuk prijsje kopen.

Aca Ilic
7 december 2008, 09:26
Heey Sinner,

ik denk dat je misschien in een andere hoek moet gaan kijken, aangezien het hout die ze tegenwoordig gebruiken geen k.t waard is. Als je bereid bent om wat bij te leggen , dan zou ik maar naar e.o.a. gitaar bouwer gaan en je eigen wensen doorgeven, jij hebt kans dat je :

1. stuk hout zelf mag uitzoeken en laten advieseren of het goed/niet goed is

2. tegenwoordig om een strat bij iemand te laten bouwen is ook niet zo duur zoals wat sommige sig. series van Fender kosten ( gemiddelde prijs bij Haar strats zijn €1200)

3.Als het perse om dat Fender "sticker" boven op de kop gaat die je graag wil hebben, laat bouwer gewoon niks op zetten, dan kun je zelf met een decall klooien.

Jij kunt ook elementen in laten bouwen naar jouw wensen.
Uit mijn ervaring ben ik achtergekomen dat sommige standard elementen van strats net aan dorsnee ( lees dunne) kant zijn, wat ook de reden is van ons forumers om van alles en nog wat in te stoppen en te experimenteren ( daar heb je legio van Suhrs, Van Zandt, Fralins, Kinmans, noem maar op).
Kortom, hout wat ze tegenwoordig voor strats gebruiken is niet echt je van het ( maar vroeger had je ook bagger tussen oudjes hoor).Het is daardoor echt een zoektocht om in een guitrashop een kwalitatief stuk Strat te vinden.

Sinner1980
7 december 2008, 10:48
Heey Sinner,

ik denk dat je misschien in een andere hoek moet gaan kijken, aangezien het hout die ze tegenwoordig gebruiken geen k.t waard is. Als je bereid bent om wat bij te leggen , dan zou ik maar naar e.o.a. gitaar bouwer gaan en je eigen wensen doorgeven, jij hebt kans dat je :

1. stuk hout zelf mag uitzoeken en laten advieseren of het goed/niet goed is

2. tegenwoordig om een strat bij iemand te laten bouwen is ook niet zo duur zoals wat sommige sig. series van Fender kosten ( gemiddelde prijs bij Haar strats zijn €1200)

3.Als het perse om dat Fender "sticker" boven op de kop gaat die je graag wil hebben, laat bouwer gewoon niks op zetten, dan kun je zelf met een decall klooien.

Jij kunt ook elementen in laten bouwen naar jouw wensen.
Uit mijn ervaring ben ik achtergekomen dat sommige standard elementen van strats net aan dorsnee ( lees dunne) kant zijn, wat ook de reden is van ons forumers om van alles en nog wat in te stoppen en te experimenteren ( daar heb je legio van Suhrs, Van Zandt, Fralins, Kinmans, noem maar op).
Kortom, hout wat ze tegenwoordig voor strats gebruiken is niet echt je van het ( maar vroeger had je ook bagger tussen oudjes hoor).Het is daardoor echt een zoektocht om in een guitrashop een kwalitatief stuk Strat te vinden.

Interessant man... Dan is het natuurlijk wel echt JOUW gitaar, erg vet.
Maarre...sorry voor mijn ontwetendheid hoor, maar hoe zit dat met Haar.
Die bouwen dus gitaren (vet hoor) maar ik had er nog nooit van gehoord.
Ik ga maar eens googlen...

Aca Ilic
7 december 2008, 11:02
Interessant man... Dan is het natuurlijk wel echt JOUW gitaar, erg vet.
Maarre...sorry voor mijn ontwetendheid hoor, maar hoe zit dat met Haar.
Die bouwen dus gitaren (vet hoor) maar ik had er nog nooit van gehoord.
Ik ga maar eens googlen...


Heey Sinner,

Haar is maar eentje van, er zijn nog wat gitaarbouwers in NL, dus bekijk eens heel goed, overweeg heel goed voordat je je op iets toelegt, of koopt. Het is zonde als je na een tijdje achterkomt dat het toch niet jouw ding is.

hier heb je eentje van bijv.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=99996

Sinner1980
7 december 2008, 11:07
Heey Sinner,

Haar is maar eentje van, er zijn nog wat gitaarbouwers in NL, dus bekijk eens heel goed, overweeg heel goed voordat je je op iets toelegt, of koopt. Het is zonde als je na een tijdje achterkomt dat het toch niet jouw ding is.

hier heb je eentje van bijv.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=99996

Dat is idd zonde, kijk maar naar mijn Schecter, f*ck, hoezo impulsaankoop!
Een metalgitaar kopen terwijl je een bluesgitaar wilt...stupid:confused:

Sinner1980
7 december 2008, 11:10
Heey Sinner,

Haar is maar eentje van, er zijn nog wat gitaarbouwers in NL, dus bekijk eens heel goed, overweeg heel goed voordat je je op iets toelegt, of koopt. Het is zonde als je na een tijdje achterkomt dat het toch niet jouw ding is.

hier heb je eentje van bijv.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=99996

Mooie gitaar man.
Ik ga uiteindelijk wel voor een maple neck (denk ik) maar hey,
het was maar een voorbeeld toch?

Aca Ilic
7 december 2008, 11:13
Mooie gitaar man.
Ik ga uiteindelijk wel voor een maple neck (denk ik) maar hey,
het was maar een voorbeeld toch?

Dat kunnen ze ook maken. Als je wat exclusiever wilt hebben birds eye hebben ze ook ;-)

arjanb01
7 december 2008, 11:49
Bijvoorbeeld deze dus (sorry guys, maar ik moet hem weer posten):

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/11/30/1228039195-920.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1097079.html)

Haar '60's relic stratje die staat te blinken in de zon :dance:

Tweedehands zijn ze ook wel te krijgen voor rond de 1100-1200 euro (inclusief case dan).

Aca Ilic
7 december 2008, 12:33
Mooie gitaar man.
Ik ga uiteindelijk wel voor een maple neck (denk ik) maar hey,
het was maar een voorbeeld toch?

Ja dit was maar een voorbeeld, maar aangezien je aangeeft dat je een bluesy gitaar wil hebben met ( waarschijnlijk) een warme, bluesy tone, dan kun je beter geen maple pakken.

Sinner1980
7 december 2008, 13:49
Ja dit was maar een voorbeeld, maar aangezien je aangeeft dat je een bluesy gitaar wil hebben met ( waarschijnlijk) een warme, bluesy tone, dan kun je beter geen maple pakken.

Maar ik ben juist gek op dat fellere geluid en dan kom je volgens mij toch bij maple uit. Plus dat ik het mooier vind qua looks...

jazz studio
7 december 2008, 13:52
Hey allemaal,

Ik probeer momenteel mn Schecter Hellraiser te verkopen en van de opbrengst wil ik heeeeel graag een mooie strat kopen. Vreemde wissel, idd. Maar ik ben nou eenmaal een beetje vreemd denk ik.
Die Schecter moet mij zo'n 700 opbrengen en daar wil gerust wel wat bijleggen, maar zeker niet de hoofdprijs.
Aangezien ik de ballen verstand van Fender, strats, teles enz.(meer eenn les Paul man) heb vraag ik mij af voor hoeveel ik ongeveer klaar kan zijn voor een knappe Fender.
Overspoel mij maar weer met jullie wijsheid ajb en nee, ik heb gezocht in FAQ maar vind daar geen duidelijk antwoord op mijn vraag...:???:

hej, een fender mexican strat kan je al kopen voor rond de 500euro.
anderzijds een fender american strat zal zo rond de 1000 en 1100 euro liggen. neem een kijkje op www.musicstore.com

Aca Ilic
7 december 2008, 13:53
Maar ik ben juist gek op dat fellere geluid en dan kom je volgens mij toch bij maple uit. Plus dat ik het mooier vind qua looks...

da moet je maple hebben inderdaad...

en doe alsjebleift gitaar pas op het laatst met je ogen beoordelen....

Sinner1980
7 december 2008, 13:58
da moet je maple hebben inderdaad...

en doe alsjebleift gitaar pas op het laatst met je ogen beoordelen....

Uiteraard, looks zijn belangrijk maar alles draait om sound.
Toch denk ik dat je gelijk hebt: rosewood sluit misschien toch beter aan bij mijn smaak/stijl...

Koop ik later wel een tele met maple, zijn we er toch?:satisfie:

Pepe
7 december 2008, 14:02
Het is al eerder gezegd maar ook ik zeg: voor budget Fender is de mex classic een inkoppertje. Pickups zijn simpel te veranderen mocht je dat willen, er is zoveel op de markt daarvoor.

Een gitaar laten bouwen is meestal iets wat loont als je heel veel strats gehad hebt en precies weet wat je wil, daar zou ik niet mee beginnen.

hesse
7 december 2008, 14:10
Een beetje laat maar mijn hoofd staat ff niet naar fora. Excuses, ik had je openingspost al half vergeten toen ik typte. Ik dacht dat je fender wilde maar er niets van kende en dat je dus niet wist of je tele of strat wilde.
Iig, succes verder, uiteindelijk zal je toch blij zijn met wat je zal kopen. De looks apprecieer je (meestal) met de tijd wel. Als je een gitaar koopt om de looks dan valt ie later soms zelfs meer tegen dan iets dat je eerst lelijk vond.
Maar bon, je snapt precies zelf al perfect wat je wilt en geluid is je eerste ding meen ik af te leiden. Maw, goed bezig:satisfie:

Sinner1980
7 december 2008, 14:38
Een beetje laat maar mijn hoofd staat ff niet naar fora. Excuses, ik had je openingspost al half vergeten toen ik typte. Ik dacht dat je fender wilde maar er niets van kende en dat je dus niet wist of je tele of strat wilde.
Iig, succes verder, uiteindelijk zal je toch blij zijn met wat je zal kopen. De looks apprecieer je (meestal) met de tijd wel. Als je een gitaar koopt om de looks dan valt ie later soms zelfs meer tegen dan iets dat je eerst lelijk vond.
Maar bon, je snapt precies zelf al perfect wat je wilt en geluid is je eerste ding meen ik af te leiden. Maw, goed bezig:satisfie:

Helemaal goed. Ik ben geen Fender kenner. Ik heb mij altijd meer bezig gehouden met de scheurgitaren en Gibsons. Ook ik word een dagje ouder en wijzer en wil me nu toch meer met blues-rock bezig gaan houden.
Ik denk dat ik met mijn les paul en straks een knappe strat aardig de goede weg op ben...:satisfie:

Nu nog iemand die Schecter kopen en dan ben ik helemaal blij:D

Aca Ilic
7 december 2008, 16:12
Uiteraard, looks zijn belangrijk maar alles draait om sound.
Toch denk ik dat je gelijk hebt: rosewood sluit misschien toch beter aan bij mijn smaak/stijl...

Koop ik later wel een tele met maple, zijn we er toch?:satisfie:


klopt Tele en maple is coole combi.Ik heb twee strats mat maple maar binnekort ga ik een hals met rosewood board op eentje zetten.