PDA

View Full Version : Poplar body?



Tho
6 december 2008, 18:02
Ik kwam een zéér geil gitaartje tegen, maar de body is van poplar. Ik bespeelde hem over een Marshall valvestate. Klonk erg vol en lekker, maar kan iemand me wat over dit hout vertellen?

Waar is het mee te vergelijken? Welke tonen benadrukt het?

barno
6 december 2008, 18:22
heb het ook onlangs hier op het forum gehoord: poplar is dus geen populierenhout (dat wordt gebruikt voor lucifers en klompen). Het is een gelige Amerikaanse houtsoort die vaak wordt gebruikt voor gitaren en kwalitatief stuk beter is dan inlands populierhout. In zelfbouw houtfaq weten ze er vast meer over.

Kakihara
6 december 2008, 18:38
heb het ook onlangs hier op het forum gehoord: poplar is dus geen populierenhout (dat wordt gebruikt voor lucifers en klompen). Het is een gelige Amerikaanse houtsoort die vaak wordt gebruikt voor gitaren en kwalitatief stuk beter is dan inlands populierhout. In zelfbouw houtfaq weten ze er vast meer over.

Dat was Grizzly die daar mee afkwam, quoteje :


Weet je zeker dat je Populier gaat gebruiken en geen Yellow Poplar ?
Populier lijkt me geen fijne houtsoort om te gebruiken. Leuk voor klompen en lucifers of triplex, maar voor muziek instrumenten????

Yellow Poplar is de "common name" voor de hardhoutsoort Tulipwood van de familie Liriodendron tulipifera.
Dat heeft niets te maken met Populier.

Dark_Tranquillity
6 december 2008, 20:11
Jackson gebruikte in het verleden standaard poplar body's, ze waren wel een stukje zwaarder als Alder. Poplar klinkt iets zwaarder, meer chugga, vind ik, wat echt prima past bij de karakteristiek van de Jackson pickups, die iets trebbly zijn. Althans, dat zijn mijn eigen bevindingen.

Braindead
6 december 2008, 22:53
De Steve Morse Signature van Musicman heeft ook poplar body. Ik geloof dat er ook veel jaren 80 Kramers body's van gemaakt werden. Goed om mee te scheuren dus. Verder dus de Jackson Charvel model 5'en en 6'en de Jackson soloists Kelly en sommige Vandenbergs.

Tho
7 december 2008, 01:42
De Steve Morse Signature van Musicman heeft ook poplar body. Ik geloof dat er ook veel jaren 80 Kramers body's van gemaakt werden. Goed om mee te scheuren dus. Verder dus de Jackson Charvel model 5'en en 6'en de Jackson soloists Kelly en sommige Vandenbergs.

grappig dat je het zegt. Het gaat hier om een Musicman Sub1, waar ik een beetje verliefd op aan't worden ben....

rickert
7 december 2008, 02:13
Strak gitaartje iig:dance:

Barkeepert
7 december 2008, 02:57
Heeft Fender in de jaren 90 niet een tijd zijn Amerikaanse strats van poplar gemaakt? Lijkt me dat het dan aardig op alder lijkt.

dml
7 december 2008, 05:15
Poplar, ook wel Tulpenhout (nee, niet de bloem waar NL zo bekend om is), familie van de magnolia. Prima toonhout, idd veel gebruikt door Jackson. Mijn laatste aanschaf, een Jackson Roswell Rhoads :blast:, is ook van poplar.

Tho
7 december 2008, 12:54
Poplar, ook wel Tulpenhout (nee, niet de bloem waar NL zo bekend om is), familie van de magnolia. Prima toonhout, idd veel gebruikt door Jackson. Mijn laatste aanschaf, een Jackson Roswell Rhoads :blast:, is ook van poplar.

Wil je alsjeblieft het "post je jackson!" topic opzoeken en daar een plaatje van posten??

Braindead
7 december 2008, 13:40
Nou, als je twijfelt over de aankoop van een Musicman dan zou ik daar maar mee ophouden. Musicman gitaren zijn onwijs goed. Ik ken de sub 1 alleen van zien maar dacht dat die gebaseerd is op de silhouette en die behoren tot de fijnste halzen die er zijn imo. Qua geluid gaat poplar een beetje in de richting van alder maar ik vind poplar iets warmer en breder klinken. Alder klinkt wat scherper vind ik maar het ligt ook altijd weer aan de gitaar en het gebruikte stuk hout.

@ barkeepert: klopt inderdaad, er zijn vroeger ook strats van poplar gemaakt.


grappig dat je het zegt. Het gaat hier om een Musicman Sub1, waar ik een beetje verliefd op aan't worden ben....

Orpheo
7 december 2008, 14:01
poplar zit qua sound n de lijn van korina vind ik, mar dan minder 'smooth' en wat meer strak en wat meer hoog en midhoog. de sub1 vind ik een TE GEKKE gitaar. ideaal als basis voor mods. lees: 2 singlecoils erin, en gaaaaan.

dml
7 december 2008, 17:06
Wil je alsjeblieft het "post je jackson!" topic opzoeken en daar een plaatje van posten??

Even geduld, er moet eerst nog een nieuw stemmechaniek op. Wat een gave gitaar!!

Orgasmocaster
7 december 2008, 21:38
Fender heeft het een tijdje voor strats gebruikt omdat het net zo als Alder klinkt.. het grote verschil is dat het niet geschikt is voor transparante finishes.

ar250artist
8 december 2008, 09:09
Mijn mex. std uit 2001 heeft een poplar body. Ik heb hem nieuw gekocht en er zat een sticker op de body waar dat op stond. Gitaar klinkt best goed (vrij veel hoog), maar heeft ook weer niet de hele echte strat sound. Dat mis ik soms wel eens.

Rutger
8 december 2008, 09:22
Waarom zou je over het hout twijfelen als je de gitaar te gek vindt? Dat houdt toch in dat het met het hout dan ook wel goed zit.

Super gitaren hoor, die Subs, en dat voor t geld.

Dio
8 december 2008, 09:37
http://www.warmoth.com/guitar/options/options_bodywoods.cfm


Poplar (Liriodendron tulipifera):
This is another standard body wood having been used by many companies over the years. Due to the grey/green color, this wood is used mostly when solid color finishes are to be applied. Its weight generally runs about one half pound more than Alder. Tonally, it is similar to Alder as well. Poplar is a closed grain wood that accepts finish well.

Klinkt dus vrijwel hetzelfde als alder, vandaar ook dat Jackson op alder is overgestapt.