PDA

View Full Version : octaviar



tom123
6 december 2008, 16:14
Ik wil me een octaviar pedaal halen maar weet niet goed welke.
Je hebt namelijk octaviar & fuzz-octaviar. maar ik weet niet goed wat nou het verschil is.
Of heb je dan gewoon simpel fuzz & octaaf?
Of is het juist dat die in samenwerking met fuzz moet?

Ik heb wel al de voodoo-lab octavia uitgeprobeert in een winkel.
Maar die werdt mee opgeblazen toen ze die aansloten.
Dus daar heb ik geen goeíe ervaring mee.
Ik zit nu wel naar een bleu box te kijken van Mxr.
Ik weet niet of dat wat is.

tom123
8 december 2008, 18:16
of wat zijn de meest gebruikte de fuzz-octavair of gewoon octavair

Herman
8 december 2008, 18:19
Het verschill tussen een fuzz-octaver en een gewone octaver is op zich wel te vinden op youtube (pro guitar shop).

Verder weinig ervaring met octavers, de enige die ik een beetje ken is de Whammy, maar puur voor een simpele octaver zou ik geen whammy kopen.

*Ps: octaver dus he? Geen octaviar.. :D

hoofd
8 december 2008, 18:32
Wat voor otcaviar wil je? Octaafje omhoog of omlaag? Of allebei? Wat wil je ermee gaan doen? Hoeveel zijn de doekoes die je te besteden hebt?

Met fuzz wordt het een ranzige klerebende. Althans, dat is bij de MXR Blue Box zo, daar zijn vrij weinig tot geen "mooie" geluiden uit te krijgen..

Dirk_Hendrik
8 december 2008, 18:37
Ik wil me een octaviar pedaal halen maar weet niet goed welke.
Je hebt namelijk octaviar & fuzz-octaviar. maar ik weet niet goed wat nou het verschil is.
Of heb je dan gewoon simpel fuzz & octaaf?
Of is het juist dat die in samenwerking met fuzz moet?




Alle octavers van het type waar jij aan denkt (met een octaaf omhoog dus) zijn fuzz octavers. Verwacht dus niet dat het oktaaf mooi en schoon is. Het is ranzig en vies.

Octtavers als de Boss OC2, EH octave multiplexers en Blue box zijn downward octavers die dus een octaaf naar beneden geven.

Luke-wannabe
8 december 2008, 18:46
Wat voor otcaviar wil je? Octaafje omhoog of omlaag? Of allebei? Wat wil je ermee gaan doen? Hoeveel zijn de doekoes die je te besteden hebt?

Met fuzz wordt het een ranzige klerebende. Althans, dat is bij de MXR Blue Box zo, daar zijn vrij weinig tot geen "mooie" geluiden uit te krijgen..
Met een octafuzz moet je ook geen accoorden spelen. Dan word het idd een klerebende. Voor leadpartijen is het supervet. Luister maar eens naar Hendrix. Intro van who knows van de band of gypsys.

hoofd
8 december 2008, 18:50
De MXR Blue Box is een (of twee) octaaf (/octaven) omlaag plus smerige fuzz. Bovendien is het ding erg gated en is de tracking op de lagere noten bijzonder bagger. Wel erg leuk voor verkrachte oude Nintendo geluiden, die krijg je er wel erg goed uit.

Met meer dan een noot wordt het idd een gigantische rotzooi, maar dat kan ook leuk zijn als noise je ding is.. :D

tom123
8 december 2008, 19:01
Ik wou er idd geen ackoorden mee spelen.
Gewoon voor lead.
Maar jullie zeggen dat de bleu box van mxr dan niks is.

Nitefly7
8 december 2008, 19:28
bedenk eerst welk pedaal je bedoelt!

fuzz octave/octave fuzz/octavia = 3 woorden voor een pedaal dat Hendrix achtige lead geluiden maakt (denk aan Purple Haze solo), waarmee vooral geluid boven de 12e fret een lekker viezig randje krijgen.. het is in essentie een fuzz-pedaal met 'iets extra'..
de meeste pedalen hebben een fuzz+octave effect-in-1 (Hendrix Octave Fuzz, Voodoolab Proctavia, etc)
een pedaal als de Fulltone Ultimate Octave is een fuzz-pedaal waar je de octavia-functie nog 'apart' kan aan/uit zetten..

Reden voor falen van de Voodoolab kan een verkeerde spanningsbron zijn; sommige Octavia's hebben een andere polariteit nodig qua adapters...!

octaver/octave pedaal/octave pedal = originele signaal, met naar keus een toon die 1 octaaf lager zit, en vaak ook een extra toon 2 octaven lager..
dit is dus om je geluid wat dikker te maken, en klinkt echt als een 'gitaar met een soort basgitaar eronder'... dit is GEEn fuzz/overdrive pedaal, maar gewoon een 'signaal-bewerker'..

je kan ook een octaver hebben waar je origineel + 1 octaaf lager + 1 octaaf hoger hebt, dat klinkt dus weer anders...

de Blue Box van MXR valt buiten beide categorieën, en is meer een soort octave-synthesizer'achtig effect dat je gitaar niet meer als echte gitaar kan laten klinken; IMHO is het een wezenlijk ander effect dan een octave fuzz/octavia of een octaver....

Aimé
9 december 2008, 11:40
Al gekeken naar de MXR Octavio? Exact wat je zoekt denk ik..

Ron Houben
9 december 2008, 19:53
Hoi Tom123,,

Je hebt PM. Te commercieel voor het forum.

Groeten Ron Houben.

Mitch
9 december 2008, 19:57
Tegenwoordig heeft ieder lid een duidelijk schermpje rechts bovenin waar Melding verschijnt als er een PB is, dus kan nou asjeblieft dat nutteloze "Je hebt PB" posten afgelopen zijn?
Niks persoonlijks verder...