PDA

View Full Version : Haar Telecaster.



tom123
6 december 2008, 16:09
Ik heb laatst een Telecaster bij Van der Haar laten bouwen.
Echt een geweldig ding. zo een vette sound.
hij speelt ook lekker, maar ik vindt dat de hoge E snaar (onderaan dus)
iets te dicht bij de kant van de hals licht, dus als je een beetje vibreert
Dan schiet de snaar al naast de hals. En daar baal ik best wel van.
Ik heb geprobeert om de zadeltjes was op te schuiven,
maar dan staan de snaren zo scheef bij de brug, en dan schiet die na een tijdje toch weer vanzelf terug, want het zijn ook van die ouwde vintage zadeltjes.
Heeft hier ook iemand ervaring mee?
of hebben jullie daar geen last van.
Want met mijn Fender tele ligt de E snaar ver genoeg van het einde van de hals vandaan, dan heb je dat dus niet.

Groetjes Tom.

barno
6 december 2008, 17:28
heb je de breedte van het fretboard al es gemeten en vergeleken met je strat? aan de nut en aan body joint.
Is de plaatsing van de brug accuraat (maw lopen de dikke en dunne E snaren evenwijdig met het fretboard?

Op mijn ES 335 moet ik er ook op letten maar die heeft een nut van 38 mm, normaal zal jouw haar toch een 42 hebben

Mr.Fingers
6 december 2008, 17:30
Op mijn ES 335 moet ik er ook op letten maar die heeft een nut van 38 mm, normaal zal jouw haar toch een 42 hebben

WTF! En ik maar denken dat m'n telecaster al een luciferhalsje (42mm) had

Quink
7 december 2008, 01:18
Ik heb laatst een Telecaster bij Van der Haar laten bouwen.

Je hebt een gitaar laten bouwen. Dus naar jouw wens. Dan zorg je toch dat dit soort zaken, snaren te dicht bij de rand, ook naar je wens zijn? Wat is anders het punt van het laten bouwen van een gitaar?

Ok, kan gebeuren dat je er in 1e instantie tevreden mee was, maar achteraf toch iets een beetje anders had willen zien. Dan ga je er toch gewoon mee terug naar v.d. Haar?

Of denk ik nou te simpel? :???:

Gothra
7 december 2008, 11:46
Je hebt een gitaar laten bouwen. Dus naar jouw wens. Dan zorg je toch dat dit soort zaken, snaren te dicht bij de rand, ook naar je wens zijn? Wat is anders het punt van het laten bouwen van een gitaar?

Ok, kan gebeuren dat je er in 1e instantie tevreden mee was, maar achteraf toch iets een beetje anders had willen zien. Dan ga je er toch gewoon mee terug naar v.d. Haar?

Of denk ik nou te simpel? :???:

idd zou ik ook doen

Hollemans
7 december 2008, 12:51
http://link.marktplaats.nl/207162787 deze heeft daar geen last van, ooit bespeeld

stinkhippie
7 december 2008, 12:53
ik heb zelf ook een haar telecaster, (machtige sound) en nooit last gehad van de hoge e-snaar

Gothra
7 december 2008, 13:15
terug gaan dus.

Mr.Fingers
7 december 2008, 13:22
Ik weet niet wat voor zadels je op je telecasterbrug hebt, maar als je '60-s" zadels hebt, kan je je e-snaar gewoon een groefje verzetten (die zadels zijn eigenlijk gewoon schroefdraad), bij "50-s" zadels (geel messing) zal je dan een apart groefje moeten (laten) vijlen.

barno
7 december 2008, 13:25
of een rollerbridge waarbij je positie van alle zadels in de breedte kan aanpassen, maar een Haar strat zou daarzonder ook perfect moeten zijn. Ik zeg: meten is weten.

Chris Winsemius
7 december 2008, 13:36
Misschien verstandig om gewoon even de bouwer te contacten?

the sure thing
7 december 2008, 13:43
Ik heb een Gibson LP gehad die hetzelfde probleem had. Het is een kwestie van 10en van millimeters, maar ga ermee terug. Het valt onder "een constructiefoutje". Het zou verholpen moeten kunnen worden, door de topkam te verschuiven, of een andere voor in de plaats te zetten. Doen hoor! Et is een probleem waar je niet aan kan wennen: het blijft je irriteren en op den duur vergalt het je speelplezier.

Pepe
7 december 2008, 14:24
Ja, true.

Zelf je snaar positie veranderen via het zadeltje is het probleem verleggen, de afstand tussen de snaren onderling klopt dan niet meer, pooltjes van pickups ook niet, je snaar breekt sneller door de knik, de spanning wordt anders, de feel van akkoorden...
maar misschien een ruime neck pocket en is de hals niet goed aangedraaid?

Terug lijkt me. Laat Erik het oplossen.

Rutger
8 december 2008, 09:32
Precies, teruggaan. Klinkt alsof ie dat niet netjes gedaan heeft.

k Heb wel vaker een gitaar in handen gehad waarbij dat niet helemaal netjes was uitgelijnd, maar dat je snaar van het fretboard schiet is wel ernstig

tom123
8 december 2008, 18:12
Ik heb de tele net vergeleken met een andere Haar tele, maar die had dat ook een beetje.
Ik heb nu ook gezien dat mijn telecaster dat bij de topkam niet heeft,
Maar hoe lager je gaat vooral bij de 19e fred hoe sneller ze er langs schieten.

En de zadeltjes die ik heb, zijn gewoon glad, geen schroefdraad ofzo erop.

Frans3134
24 augustus 2009, 19:51
Hey,

Had exact zelfde probleem met een van der Haar strat. Vorig jaar laten bouwen en de dunne E ligt te dicht tegen de onderkant van de hals. Had ik nog bij geen enkele andere gitaar gezien, ook al nog zo goedkoop. Speelt idd heel irritant en is niet echt eenvoudig op te lossen. Zou contact opnemen met Erik. Heb de mijne inmiddels van de hand gedaan.

Groet Frans

Bmweber
24 augustus 2009, 22:19
ik heb dit ook een klein beetje op mijn strat maar heb er geen last van, ben begonnen met akoestisch gitaar en vibreer dus ook nog steeds op de akoestische manier(om het even zo te zeggen) maar heb er verder nooit last van gelukkig :) maar hij zit idd wel dicht bij de rand, dichter dan bij andere gitaren...

Eko
25 augustus 2009, 11:39
Ligt eigenlijk ook aan de afwerking van je hals. Rolled edges zoals Fender dat noemt houdt in dat je fretwerk afgerond is en de rand van je fretboard ook. Voelt heel comfortabel aan maar gaat wel ten koste van je halsbreedte. Vergelijk maar eens een oud model , net zo dikke/brede hals , met een nieuwe. Een hoge E heeft dan gewoon minder ruimte. Als dat afronden natuurlijk gebeurt dan groei je met je gitaar mee in je spel. Als je er in 1 keer mee komt te zitten is het erg wennen. Toen ik mijn `62 Custom Tele liet herfretten met hogere frets ( 6105) zijn de kanten ook iets afgerond en dat had hij wel goed eerst overlegd. Anders was ik misschien ook teleurgesteld geweest en nu wist ik het op voorhand.

aaronstonebeat
25 augustus 2009, 12:10
Ik heb de tele net vergeleken met een andere Haar tele, maar die had dat ook een beetje.
Ik heb nu ook gezien dat mijn telecaster dat bij de topkam niet heeft,
Maar hoe lager je gaat vooral bij de 19e fred hoe sneller ze er langs schieten.

En de zadeltjes die ik heb, zijn gewoon glad, geen schroefdraad ofzo erop.

Maak eens een foto. Uit het voorgaande zou ik bijna denken dat of de hals er scheef op zit of de brug niet in het midden zit.

Chris Winsemius
25 augustus 2009, 12:15
Misschien verstandig om gewoon even de bouwer te contacten?

Ik quote mezelf maar even....

@TS: met dit soort problemen, ongeacht het merk en type gitaar, is het (imho) echt het verstandigst om even bij de bouwer (of andere, ervaren bouwer/gitaartechnicus) langs te gaan.

Anderzijds: had het ook 'n keer met/op 'n Strat en dat was verholpen door de hals opnieuw en rechter vast te schroeven.

frander
25 augustus 2009, 12:16
Ik heb vorig jaar een Strat AVRI '62 gekocht. Ook ik had ff flink last van de hoge E die van de hals liep. Daarna aan mijn vingers/pols en nu klopt alles en speelt ie als een trein! Het is gewoon wennen en de stand van je hand wat aanpassen. Vind nu de hals van mijn mexicaan zwaar kut!