PDA

View Full Version : Full Stack aansluiten.



VanMeekeren
6 december 2008, 15:10
Ik heb een DSL100 staan en inmiddels ook twee cabs. Ik wilde wel eens proberen om Full Stack te spelen. Probleem:

DSL heeft 2 uitgangen van 8 Ohm en 1 van 16 Ohm.
Ik heb 2 cabinetten van elk 16 Ohm.

Nou las ik in het Impedantie-topic:


...

Stel: je hebt twee kasten van 16 ohm. Die moet je dan aansluiten op de 8 ohm uitgang van de versterker, want

1/16 + 1/16 = 1/8.

...



Met andere woorden, kan ik beide 8 Ohm uitgangen zo aansluiten op mijn beide cabinetten?


Van Meekeren

Agent_Smith
6 december 2008, 16:03
Yep.
Als je één van de twee kasten gebruikt, plug je die in de 16 ohm jack.
Gebruik je allebei de speakerkasten dan gebruik je de twee 8 ohm uitgangen (en de schakelaar op 8 zetten!)

JohnLord
6 december 2008, 16:10
Als je aparte uitgangen hebt voor de verschillende impedanties heb je volgens mij geen schakelaar.

VanMeekeren
6 december 2008, 16:11
Héél zeker?

Ik vind het namelijk nogal vaag dat ik een 8 Ohm output aansluit op een 16 Ohm ingang van een Cabinet. (En dat dan 2 keer uiteraard)

JohnLord
6 december 2008, 16:19
Héél zeker. Bovendien zal de handleiding van je DSL hetzelfde aangeven.

Trouwens, je sluit het cabinet aan op de amp en niet andersom :satisfie:

VanMeekeren
6 december 2008, 16:33
Als je aparte uitgangen hebt voor de verschillende impedanties heb je volgens mij geen schakelaar.


Normaliter niet nee, maar bij de DSL heb je ook nog een switch om beide 8 Ohm uitgangen 4 Ohm te maken.

Maar ik kan dus zo mijn cabinetten aansluiten zonder bang te zijn om een nieuwe transformator te halen?

Agent_Smith
6 december 2008, 17:45
Als je aparte uitgangen hebt voor de verschillende impedanties heb je volgens mij geen schakelaar.

Eerst even weten waar je het over hebt. Zoals al gezegd heeft de DSL een schakelaar die de uitgangen tussen 4 en 8 ohm kan schakelen. De 16 ohm uitgang blijft altijd 16.

marter544
6 december 2008, 18:02
http://www.marshallamps.com/downloads/files/DSL100_50%20hbk.pdf

DSL100 manual in google, en je hebt et zo gevonden, kom op zeg...

VanMeekeren
6 december 2008, 18:14
Klinkt allemaal wel logisch..

Als het wel mis gaat --> zetten we de RG100ES derop, die doet nie zo moeilijk :hippie:

Misery Signals
6 december 2008, 19:13
Impedantie deelt. Dus zoals hiervoor al gezegd, twee 8 ohm uitgangen van je amp naar twee 16 ohm ingangen op beide cabs. Met één cab moeten de impedanties best gelijk zijn.

Kan trouwens geen kwaad om 8 ohm van je amp op 16 ohm van je cab aan te sluiten als je één cab gebruikt, alleen is je rendement minder. Andersom is het wel gevaarlijk, dus zien dat de impedantie van je cab gelijk is of hoger als dat van je head.

MS

cluseau
6 december 2008, 23:51
Yep.
Als je één van de twee kasten gebruikt, plug je die in de 16 ohm jack.
Gebruik je allebei de speakerkasten dan gebruik je de twee 8 ohm uitgangen (en de schakelaar op 8 zetten!)


Agent Smith heeft het in het eerste antwoord al bij het juiste eind maar om al je twijfel bij de goede antwoorden weg te nemen hier een verklaring waarom ze juist zijn.

Allereerst nog even herhalen:
Speakers in serie = optellen
Speakers parallel = delen

Ik heb even in het schema gekeken. Hieruit blijkt dat de 16 Ohm uitgang rechtstreeks naar buiten is gebracht en daar mag je dus niets anders mee doen dan een 16 Ohm belasting op aansluiten ongeacht hoe/of die impedantie is samengesteld uit meerdere speakers. Je zou daar dus ook 2x 8 Ohm IN SERIE (=16) op kunnen zetten.
De overige twee jacks zijn inwendig in de amp aan elkaar gekoppelt dus kun je zien als een en dezelfde aansluiting. Wel kun je deze jacks dmv je schakelaar geschikt maken voor 4 of 8 Ohm.

Ik begrijp dat je tegelijk twee cabinets van 16 Ohm wil gebruiken, dan moet je ze in de twee paralelle uitgangen prikken en de schakelaar op 8 Ohm zetten. Ze staan door de interne koppeling van de jacks nu parallel wat de totale impedantie deelt door 2, dus 16/2=8 Ohm en zijn dan correct aangesloten.
De 16 Ohm uitgang blijft dus ongebruikt in deze opstelling.

Stel nu eens dat je twee speakers van 8 Ohm zou hebben dan prik je die in dezelfde uitgangen maar dan zet je de schakelaar op 4 Ohm omdat 8/2 is 4 Ohm.

Ik hoop dat het zo vertrouwd genoeg is en weet zeker als je het zo aansluit dat je OT geen gevaar loopt.

mvg
Frans

hugo123
6 december 2008, 23:59
Wow.. is zon RG100ES niet zo'n tapijt gecoverder randall uit de 80ies? Ik heb namelijk de combo en heb jij er meer info over?

Dude
7 december 2008, 11:02
Ik heb 2 cabinetten van elk 16 Ohm.


heb jij die 4x12b uit utrecht gehaald afgelopen weekend toevallig ??

was je me net voor..... :sneaky:

VanMeekeren
7 december 2008, 13:15
heb jij die 4x12b uit utrecht gehaald afgelopen weekend toevallig ??

was je me net voor..... :sneaky:

Dan was ik je net voor ja, heb het cabinet uit Rhenen gehaald vrijdag.

Klinken vet die 65Watters. Meer 'bluesy' dan de G12-75T's



@hugo : Ik heb inderdaad zo'n tapijt gecoverde Randall-top. Echt zo'n klassieker. Meende zelfs dat Dimebag deze had gebruikt voor Cowboys From Hell. Das ook alles wat ik weet, ze klinken niet eens zo verkeerd trouwens. Ik kan er een redelijke Metallica tone uit halen.

Dude
7 december 2008, 13:57
ah netjes man, wat heb je dr uiteindelijk voor betaald, want volgens mij was het een aardig koopje.