PDA

View Full Version : Verkoperspraatjes



RoelTM
6 december 2008, 14:24
Verkoperspraatjes, hebben jullie er wel eens last van, en wat is er van waar?

Zo herinnerde ik me laatst weer wat de verkoper tegen me zei toen ik een jaar of 3 geleden m'n eerste beginnersgitaar kocht:

"Deze gitaar heeft alleen geen extra laag hout op de hals (fredboard dus). Dan moeten we er altijd wel bijzeggen dat je daarmee geen les kan nemen, anders krijgen we altijd boze klanten terug. Door dat extra laagje wat ontbreekt, trekt de hals sneller krom. Leraren willen dan ook dat je een gitaar met extra stuk hout (fredboard) neemt, zoals deze. Maar die is dan wel weer wat duurder, maar dan kun je tenminste wel les nemen."


Nu heb ik zoiets van, daar klopt echt werkelijk niks van, gewoon profiteren van nietswetende beginners...

Maar klopt dit, of zijn het echt verkoperspraatjes? En wat zijn jouw ervaringen met dit soort irritante verkopers?

Gearjunkie
6 december 2008, 14:44
Nu heb ik zoiets van, daar klopt echt werkelijk niks van, gewoon profiteren van nietswetende beginners...

Er is verschil tussen profiteren en onkunde... misschien wist deze verkoper wel heel erg veel van piano's of zo.

RoelTM
6 december 2008, 15:55
Er is verschil tussen profiteren en onkunde... misschien wist deze verkoper wel heel erg veel van piano's of zo.

Nee, het was de man van de gitaarafdeling...

gerritje tralalalala
7 december 2008, 16:37
"Deze gitaar heeft alleen geen extra laag hout op de hals (fredboard dus). Dan moeten we er altijd wel bijzeggen dat je daarmee geen les kan nemen, anders krijgen we altijd boze klanten terug. Door dat extra laagje wat ontbreekt, trekt de hals sneller krom. Leraren willen dan ook dat je een gitaar met extra stuk hout (fredboard) neemt, zoals deze. Maar die is dan wel weer wat duurder, maar dan kun je tenminste wel les nemen."
Niks tegen verkopers hoor, en ook zij kunnen een fout maken.
MAAR DIT IS WEL ERG TRIEST.
Zeker als je bedenkt dat hij ook nog op de gitaarafdeling werkt(e).

RoelTM
7 december 2008, 16:51
Ik ben 'm wel vaker tegengekomen. Hij is echt wel ervaren, dus je denkt dat hij zoiets wel weet...
Nu ik ook wat meer ervaring heb met gitaren (en dat ook wel een heel klein beetje laat merken) doet hij ook wat professioneler.
Zo hadden we het laatst nog over het effect van die toonkamers in de nieuwe Gibson Les Pauls...

Pais
7 december 2008, 16:53
Bij de aankoop van mijn eerste gitaar ben ik blindelings op het advies van de verkoper afgegaan en hij heeft me goed geholpen. Ik ben ook bij deze winkel blijven hangen (sterker nog, nu woon ik boven de drumafdeling :seriousf: )

Bij een speciaalzaak voor klassieke en flamenco gitaren zijn ze wel heel knullig omgegaan met mij als klant. Ik kwam met mijn flamencogitaar (prima instrument) daar voor een reparatie en op de dag dat ik dr kwam ophalen, vroeg de eigenaar van de zaak of hij dr even mocht proberen. Prima natuurlijk.
Na wat tokkels en riedeltjes zegt hij afkeurend: "Tja.. ben je niet toe aan wat anders?"
Dus ik antwoord: "Nee eigenlijk niet. Ik ben erg blij met deze gitaar."
Maar ik bleef wat hangen en staan praten met een andere medewerker. In die tijd zoekt de eigenaar van de zaak wat in zn eigen assortiment en probeert me een gitaar uit ongeveer dezelfde prijsklasse in mn handen te drukken.
Ik heb het met een glimlach afgewimpeld en uitgelegd dat ik hierop blijf spelen tot ik toe ben aan een 'echte' (zoiets wat 2 maandsalarissen kost)

Heel logisch dat je je klanten het liefst met een nieuwe gitaar de deur uit ziet gaan maar ik vind het schaamteloos 'goedkoop' om eerst iemands instrument af te kraken, en dan direct met een 'vervanger' te komen uit de zelfde klasse; terwijl ik aanvankelijk gewoon voor een reparatie in de winkel was.

Pais
7 december 2008, 16:56
En nog een grappig uit Tonika:

Ik was met mn zwager westerns aan het testen. Hij speelt goed maar weet niets van houtsoorten. De ene gitaar was volgens de verkoper van Spruce, de andere van Fichte. Dus ik vraag: wat is het verschil tussen spruce en fichte.

"Tja, de klank he. Spruce geeft wat meer hoog in het geluid."

Omg... :seriousf:

Han S
7 december 2008, 17:02
Je moest eens weten hoeveel onzin er op een forum wordt beweerd. :D

Spitfire
7 december 2008, 17:30
En nog een grappig uit Tonika:

Ik was met mn zwager westerns aan het testen. Hij speelt goed maar weet niets van houtsoorten. De ene gitaar was volgens de verkoper van Spruce, de andere van Fichte. Dus ik vraag: wat is het verschil tussen spruce en fichte.

"Tja, de klank he. Spruce geeft wat meer hoog in het geluid."

Omg... :seriousf:

Ja de mensen van Tonika zijn inderdaad ook echt helden. Toen ik mijn elektro-akoestische gitaar ging kopen ging het uiteindelijk tussen een Yamaha en een Tanglewood (uit dezelfde prijsklasse). Zegt de verkoper dat het verstandiger is die Yamaha te kopen want 'die is beter want het is een bekender merk'.

Ok, dank je, dan ga ik de volgende keer gewoon voor een 200,- Epi in plaats van een Heritage.

Kaboemba
7 december 2008, 18:32
Je moest eens weten hoeveel onzin er op een forum wordt beweerd. :D

ghehehehe, o zo waar en we doen er allemaal (nou ja bijna) aan mee.

Meikel
7 december 2008, 18:47
Tijdje geleden kwam er ook zo'n vertegenwoordiger van een nieuw merk bij ons langs (wij doen service aan diverse muziek gerelateerde elektronische producten) en ze hadden hem wijs gemaakt dat bepaalde kabels (die hij moest gaan verkopen) in 1 richting aangesloten dienen te worden. Dit zou veel beter zijn, echter was het niet hoorbaar en alleen maar met hele specifieke meet apparatuur waarneembaar :-/.

Er stonden zelfs pijlen op de kabel hoe je hem moest aansluiten :seriousf:.

Mr.Fingers
7 december 2008, 18:58
Zeker dat die verkoper niet "Yamhammer_71" heette?

Dark_Tranquillity
7 december 2008, 19:27
"Dit is echt een goede buizencombo!"

- Valvestate VS100R...

Henri H
7 december 2008, 20:10
Tijdje geleden kwam er ook zo'n vertegenwoordiger van een nieuw merk bij ons langs (wij doen service aan diverse muziek gerelateerde elektronische producten) en ze hadden hem wijs gemaakt dat bepaalde kabels (die hij moest gaan verkopen) in 1 richting aangesloten dienen te worden. Dit zou veel beter zijn, echter was het niet hoorbaar en alleen maar met hele specifieke meet apparatuur waarneembaar :-/.

Er stonden zelfs pijlen op de kabel hoe je hem moest aansluiten :seriousf:.Kabels van het merk en type PLANET WAVES PW-G schijn je wel in één richting aan te moeten sluiten.
De "shielded end" aan de "ontvangende" kant.
Maar experimenteren hiermee kan ook geen kwaad zegt "men".
Ik had wel het idee dat het in mijn situatie (4CM GT-8 / JCM800) wel wat hielp om wat bijgeluiden weg te nemen.

iWishmaster
8 december 2008, 11:46
Kabels van het merk en type PLANET WAVES PW-G schijn je wel in één richting aan te moeten sluiten.
De "shielded end" aan de "ontvangende" kant.
Maar experimenteren hiermee kan ook geen kwaad zegt "men".
Ik had wel het idee dat het in mijn situatie (4CM GT-8 / JCM800) wel wat hielp om wat bijgeluiden weg te nemen.

Sommige kabels zijn zogenaamd Single Ended Shielded. De afscherming is dan maar aan één kant aangesloten. Dit wordt gedaan om ground loops (brom/ruis) te voorkomen: heeft niets met geluidskwaliteit te maken. Als ik me niet vergis moet het 'shielded end' dan juist aan de zendkant aangesloten worden ...

Verkooppraatjes genoeg gehoord trouwens:
-Buizen klinken beter want die zijn efficienter met energie.
-Line 6 is het beste merk versterkers wat er is: de simulaties zijn zo goed dat de echte niet meer nodig zijn (ben ik nog ingetuind ook nog ... ik hoorde het verschil toen ik mijn eerste gitaar kocht ook echt niet).
-Een Floyd rose is helemaal niet lastig (...)
-Een Ibanez met een single coil klinkt natuurlijk precies hetzelfde als een fender.
-Alle high-end gitaren hebben een tremelo, maar je kunt hem altijd vastzetten.

Henri H
8 december 2008, 11:57
Sommige kabels zijn zogenaamd Single Ended Shielded. De afscherming is dan maar aan één kant aangesloten. Dit wordt gedaan om ground loops (brom/ruis) te voorkomen: heeft niets met geluidskwaliteit te maken. Als ik me niet vergis moet het 'shielded end' dan juist aan de zendkant aangesloten worden ...Klopt, de afscherming is inderdaad aan één kant aangesloten.
Maar ik ben het niet met je eens dat de geluidskwaliteit er niet beter op wordt.
Als je minder brom/ruis hebt dan heb je toch een betere geluidskwaliteit?
Beetje muggenziften van mijn kant misschien...

iWishmaster
8 december 2008, 12:44
Klopt, de afscherming is inderdaad aan één kant aangesloten.
Maar ik ben het niet met je eens dat de geluidskwaliteit er niet beter op wordt.
Als je minder brom/ruis hebt dan heb je toch een betere geluidskwaliteit?
Beetje muggenziften van mijn kant misschien...

Mjah, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik bedoelde met geluidskwaliteit in dit geval dat die kabel het gitaargeluid niet beter intact laat dan een andere. Maar op zich heb je gelijk: ruis/brom valt ook wel onder kwaliteit.

Meikel
8 december 2008, 17:57
Kabels van het merk en type PLANET WAVES PW-G schijn je wel in één richting aan te moeten sluiten.
De "shielded end" aan de "ontvangende" kant.
Maar experimenteren hiermee kan ook geen kwaad zegt "men".
Ik had wel het idee dat het in mijn situatie (4CM GT-8 / JCM800) wel wat hielp om wat bijgeluiden weg te nemen.

Nou... Voor zover ik weet gaat er gewoon een wisselende elektronen stroom door die kabel. De ene keer van je gitaar naar je amp, de andere keer van je amp naar de gitaar. Klinkt misschien vreemd maar zo is het nu eenmaal in de natuurkunde vast gelegd.
Ik zie dus ook niet in wat het nut van een kabel is die je werkelijk maar in 1 richting kunt aansluiten (mits ie natuurlik unbalanced is, anders kunnen we misschien nog over de twisting van de aders praten).

En ruis/brom onderdrukking is wat mij betreft gewoon goed afschermen. Dat heeft imho niets te maken met de richting van aansluiten :-/.

iWishmaster
8 december 2008, 18:42
Nou... Voor zover ik weet gaat er gewoon een wisselende elektronen stroom door die kabel. De ene keer van je gitaar naar je amp, de andere keer van je amp naar de gitaar. Klinkt misschien vreemd maar zo is het nu eenmaal in de natuurkunde vast gelegd.
Ik zie dus ook niet in wat het nut van een kabel is die je werkelijk maar in 1 richting kunt aansluiten (mits ie natuurlik unbalanced is, anders kunnen we misschien nog over de twisting van de aders praten).

En ruis/brom onderdrukking is wat mij betreft gewoon goed afschermen. Dat heeft imho niets te maken met de richting van aansluiten :-/.

Dat verhaal slaat ook op de afscherming, niet op het signaal. Zoek maar is op google 'single ended shielded'. Gitaarsignalen zijn vrijwel altijd mono, dus maar 1 ader in de draad.

Han S
8 december 2008, 19:02
Bij een gebalanceerde aansluiting zoals een microfoon heb je twee signaalvoerende aders en een afscherming. Bij gebalanceerde aansluiting tussen twee apparaten wordt die mantel wel aan een kant los gelaten om aardlussen te voorkomen. Bij een gitaarsnoer is de mantel tevens een signaalvoerende ader, er kan geen stroom lopen door een draadje dat nergens aan vast zit. Bij een gitaarsnoer lijkt een pijltje niet relevant, je ziet het ook wel met interlinks (kabeltje tussen CD speler en versterker), maar we hebben ze wel eens expres verkeerd om aangesloten en hoorden met meer dan 20 man geen enkel verschil.

Lacoste
20 december 2008, 07:49
"Ik wil graag een setje Hannabach nylon snaren, medium tension, die met die silver plated basses"

"Ja wil je nou nylon of zilveren snaren?"


Echt gebeurd. Ik zal de betreffende zaak maar niet noemen.

richwoodplayer
20 december 2008, 10:36
in de muziek winkel hier in baarn, wou ik een losse D snaar van d addorio voor mijn richwood.

verkoper: "dat kost dan 7,95"
ik: "pardon"
verkoper: "ja 7,95, want dit zijn wel 1 van de beste snaren"
ik: "sorry, maar ik vind het te duur"

heb me omgedraaid, ben weggelopen.
ben naar hilversum gegaan, precies dezelfde snaar, 1,80.
kijk, dat klinkt veel gezelliger:dance:

RoelTM
20 december 2008, 11:22
€7.95 voor een snaar? Daar koop je een heel setje voor... afzetters...

toon-
20 december 2008, 11:28
in de muziek winkel hier in baarn, wou ik een losse D snaar van d addorio voor mijn richwood.

verkoper: "dat kost dan 7,95"
ik: "pardon"
verkoper: "ja 7,95, want dit zijn wel 1 van de beste snaren"
ik: "sorry, maar ik vind het te duur

Sorry, maar dat klinkt wel héél ongeloofwaardig...

Anti
22 december 2008, 18:02
Toen ik langs een verkoper die een Peavey bandit 112 (ouder model) aan het demonstreren was voor een klant hoorde ik : " Deze amp heeft buizen in de voorversterker " waarna hij wees naar dat transtube logo.