PDA

View Full Version : Actie verlagen - hoeveel??



Tim B.
6 december 2008, 11:17
Hallo,

Ik heb deze week een nieuwe gitaar gekocht, staalsnarig, en wil de actie graag wat lager hebben. Omdat ik hier totaal geen ervaring mee heb wil ik het graag laten doen.

Maar ik vraag me af hoeveel ik hem moet laten verlagen...de gemeten afstand van toets tot de bovenkant snaren op de 12e fret is nu als volgt (ongeveer);

(lage)E: 5,0 mm
A: 4,5 mm
D: 4,0 mm
G: 3,5 mm
B: 3,5 mm
E: 3,0 mm

Valt dit een hoge actie te noemen?? Er ligt nu een setje .012-.053 snaren op...

Ik speel eigenlijk van alles wat, fingerpicking en wat akkoordenwerk, niet versterkt en enkel binnenshuis, echt megahard speel ik er dus eigenlijk niet op (ivm fretbuzz). Wat valt dan aan te raden qua actie?

Grtz
Tim

Jedeel
6 december 2008, 11:51
..de gemeten afstand tot de snaren op de 12e fret is nu als volgt (ongeveer);

(lage)E: 0,50
A: 0,45
D: 0,40
G: 0,35
B: 0,35
E: 0,30

Ik neem aan dat dit de afstand in mm is vanaf bovenkant 12e fret tot onderkant snaren?

Dan vind ik de actie niet hoog!

Tim B.
6 december 2008, 12:09
Hoi, heb het even iets duidelijker gemaakt, 0,5 cm oftewel 5 mm...wel tot bovenkant snaar trouwens...

Di Stefano
6 december 2008, 12:24
De actie is dan wel behoorlijk hoog. In principe zet je de snaren zo laag mogelijk zonder dat er fretbuzz optreedt. Tenzij je een hogere actie fijner vindt spelen.

Muzieknono
6 december 2008, 12:34
Hier even kijken, staat precies hoe je e.e.a. kunt controleren.
http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen
Mvgr Dirk Jan :metal:

Tim B.
6 december 2008, 12:51
Ok, zoals ik het lees wordt dus zo'n 2mm aangehouden voor de lage E en 1,5 voor de hoge E...

Rinze
6 december 2008, 12:56
Let erop, wat Don ook aangeeft, dat de halskromming ook erg belangrijk is, als die niet goed is dan kun je de hoogte niet goed afstellen omdat je dan of laag op de hals of in het midden problemen houdt. Je stelt eerst de halskromming goed af en dan ga je pas met de snaarhoogte bezig.

northernlake
6 december 2008, 13:02
Hier nog een goeie pagina:
http://www.bryankimsey.com/setup/

--=HANS=--
6 december 2008, 13:20
En hier nog een van ons zeer gewaardeerde forumlid en supergitarist Eltjo Haselhof: http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm

Tim B.
6 december 2008, 16:09
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben ff bij Rikkers in Groningen geweest en die stellen hem volgende week voor me af, dan weet ik zeker dat het goed gebeurt! :)

Pais
6 december 2008, 16:36
Goede keus!

Tim B.
9 december 2008, 21:35
Nog ff een vraagje, misschien een stomme vraag;

Is de afstand van de snaren tot de toets op elke positie gelijk? Of is het op de 12e fret altijd hoger als op de eerste? Want nu is dat bij mij dus wel het geval...

Blend
9 december 2008, 21:47
Jep, en dat geeft niet, want je hals loopt altijd in een kromming, dat komt door de spanning die erop staan (als je weet wat de trekkracht van die snaren zo bij elkaar is...)

Je kan het zo veel mogelijk beperken door de balans te zoeken tot dat je net geen fretbuzz heb. Lichtere snaren helpen ook vaak iets, maar de actie op de 12e fret is idd altijd iets hoger.

dadgad
9 december 2008, 22:19
Jep, en dat geeft niet, want je hals loopt altijd in een kromming, dat komt door de spanning die erop staan (als je weet wat de trekkracht van die snaren zo bij elkaar is...)

Je kan het zo veel mogelijk beperken door de balans te zoeken tot dat je net geen fretbuzz heb. Lichtere snaren helpen ook vaak iets, maar de actie op de 12e fret is idd altijd iets hoger.

Hallo Blend,

Nee, dat komt niet (alleen) door de trekkracht van de
snaren - dat is zo ontworpen. Als een snaar trilt, dan is de
beweging in het midden van de snaar het grootst. En de
12e fret is het midden van de open snaar ! Dus daar moet
de ruimte tot de fret ook het grootst zijn.

Daarom wordt voor het afstellen van een gitaar ook daar de
hoogte gemeten. Mensen die op een staalsnarige gitaar
spelen denken vaak dat je bij dat soort gitaren op de 14e
fret moet meten, omdat de hals daar aan de kast vastzit.
Maar die hebben het echt mis - de snaar heeft bij de 12e
fret de meeste ruimte nodig.

Wat betreft de oorspronkelijke vraag in dit topic, hoe laag
je kunt gaan met de afstelling hangt heel erg van de
kwaliteit van je gitaar af, en van je speelstijl. De kwaliteit
van je gitaar vind je terug in hoe vlak de toets is, hoe recht
de hals en hoe gelijkmatig de fretten gevlakt en afgewerkt
zijn. Als dat allemaal perfect is kan dat al gauw 0.2 mm of
meer schelen. Dan je speelstijl: hoe netter je speelt, hoe
lager 'ie kan. Maar als je behoorlijk te keer gaat op je gitaar
dan is een iets hogere actie beter omdat je dan minder
bijgeluiden hebt van snaren die tegen frets rammelen.

Voor staalsnarig kies ik zelf voor 3mm bij de lage E op de
12 fret, en 2 voor de hoge E. Het kan lager (ooit een
Ibanez gehad die voor de hoge E op 1.2mm zat !) maar
dan klinkt het bij wat feller spelen al gauw lelijk.

Greetz,

Han.

Blend
9 december 2008, 22:45
Dag Han,

ja het begint me weer wat te dagen, dat het middelpunt vd gitaar (12e fret) de meeste ruimte nodig heeft. Weer wat bijgeleerd :)

Leuk om je weer eens te zien hier, de elementen bevallen trouwens nog prima! :) (alweer 'n tijdje geleden geloof ik...)

Kris

Jedeel
9 december 2008, 22:54
...
De kwaliteit
van je gitaar vind je terug in hoe vlak de toets is, hoe recht
de hals en hoe gelijkmatig de fretten gevlakt en afgewerkt
zijn. Als dat allemaal perfect is kan dat al gauw 0.2 mm of
meer schelen.

Han, ..."kan al gauw 0.2 mm of meer schelen".
Bedoel je hiermee te zeggen dat het verschil tussen de perfecte hals en de niet (of minder) perfekte hals een 0.2 mm kan schelen?
Dus bij de perfekte hals mag dan afstand van de snaren tot de fretten nog eens 0.2 mm lager zijn?

(....dat ik je goed begrijp :) )

dadgad
9 december 2008, 23:28
Han, ..."kan al gauw 0.2 mm of meer schelen".
Bedoel je hiermee te zeggen dat het verschil tussen de perfecte hals en de niet (of minder) perfekte hals een 0.2 mm kan schelen?
Dus bij de perfekte hals mag dan afstand van de snaren tot de fretten nog eens 0.2 mm lager zijn?

(....dat ik je goed begrijp :) )

Hallo Jedeel,

0.2 mm of meer, ja - zeker wel ! De minste oneffenheid in
de toets of in de fretten vind je terug in hoe laag je de
gitaar kunt afstellen. Als de fretten niet goed gevlakt zijn,
krijg je eerder problemen met aanlopen van snaren.

Ook oude(re) gitaren met gedeeltelijk versleten fretten
hebben een hogere actie nodig om goed te klinken. Als je
bijv. een snaar indrukt op de 2e of 3e fret - die slijten het
meest - dan moet de actie zo hoog zijn dat de snaar niet
op de minder versleten 4e of 5e fret gaat rammelen. Als
alle frets keurig even hoog zijn kan de actie lager.

De meeste in massa geproduceerde gitaren hebben geen
perfect fretwerk. Die kun je behoorlijk verbeteren door ze
door een vakman te laten vlakken !

Greetz,

Han.

Tim B.
10 december 2008, 19:59
Dank voor jullie reacties!

Heeft de dikte van de gebruikte snaren ook nog invloed op de actie? Nu bijvoorbeeld een .012 set erop, wat is het gevolg voor de actie met een .011 set??

--=HANS=--
10 december 2008, 20:26
Dat verschil is te verwaarlozen, je verandert immers niets aan je brugzadel en de topkam dus de onderkant van de snaar blijft even ver van de toets af liggen. Als er een verschil merkbaar is dan heeft het te maken met de manier waarop een dikkere snaar beweegt tov een dunnere snaar.

Tim B.
10 december 2008, 21:21
Ok, heeft dus niks te maken met het feit dat er minder spanning staat als je dunnere snaren gebruikt, en de hals dus wat verder naar "achter" trekt?

dadgad
10 december 2008, 22:35
Ok, heeft dus niks te maken met het feit dat er minder spanning staat als je dunnere snaren gebruikt, en de hals dus wat verder naar "achter" trekt?

Hallo Tim,

Vaak is inderdaad de tegenkracht van de snaren nodig om
de hals in de juiste kromming te houden. Als die kracht
wegvalt zal de hals door de spanning van de halspen recht
trekken.

Als je gitaar (zoals de meeste) voor "light" snaren (.012)
afgesteld is, en je zet er een .011 set op, dan wordt de
spanning op de hals minder. Het "kan" dan nodig zijn de
halspen iets losser te zetten (kwart draaiing van de halspen
is voldoende - maar wel graag de goede kant op !). Maar
bij veel gitaren is het verschil zo klein dat je er maar beter
van af kunt blijven.

Greetz,

Han.

Zjef
11 december 2008, 22:48
Ik speel ondertussen al 11 jaar gitaar en ik heb nog nooit de actie moeten aanpassen omdat ik steeds bleef spelen met de zelfde soort snaren als deze die erop lagen.
Maar nu heb ik besloten om andere snaren op te leggen op mijn akoestische Ibanez. Van .11 D'Addario's naar .12 Elixirs. De actie ligt nu echt veel to hoog voor mijn speelstijl.
Ik heb nog nooit aan een truss rod gedraaid en het schrikt me eerlijkgezegd wel een beetje af, maar ik zal het er toch op moeten wagen. Kunnen jullie me overtuigen om het toch te proberen en eventueel nog een paar goeie tips mee te geven?

sjaak1990
11 december 2008, 23:49
Ik speel ondertussen al 11 jaar gitaar en ik heb nog nooit de actie moeten aanpassen omdat ik steeds bleef spelen met de zelfde soort snaren als deze die erop lagen.
Maar nu heb ik besloten om andere snaren op te leggen op mijn akoestische Ibanez. Van .11 D'Addario's naar .12 Elixirs. De actie ligt nu echt veel to hoog voor mijn speelstijl.
Ik heb nog nooit aan een truss rod gedraaid en het schrikt me eerlijkgezegd wel een beetje af, maar ik zal het er toch op moeten wagen. Kunnen jullie me overtuigen om het toch te proberen en eventueel nog een paar goeie tips mee te geven?

Je kan het ook nog laten doen? Als je er bang voor bent zou ik het toch niet zelf doen. Als je er niet teveel aan draait zou het ook geen kwaad kunnen verder maar je moet je er wel zeker bij voelen natuurlijk:)

freddy
12 december 2008, 16:27
Dat kan je makkelijk zelf doen,je moet alleen opassen omdat er waarschijnlijk nog nooit iemand aan de truss rod van je gitaar gedraaid heeft.
Na een aantal jaren kan die wel eens vast komen te zitten voorzichtigheid is dan geboden.
Als de truss rod goed vast zit voorzichtig proberen losmaken met een spuitbus anti-roest.
Als je met de klok meedraaid komt de hals rechter, tegen de klok komt de hals holler te staan.
Als je van 011 naar 012 gaat moet je de hals rechter zetten,de actie zal verlagen voorzichtig doen met kleine beetjes en meten enz..
Hopelijk heb je hier iets aan.

Zjef
13 december 2008, 22:38
Afstellen ging perfect. :satisfie:

Weer iets bijgeleerd :noob:

Tim B.
14 december 2008, 11:09
Nou, de actie is verlaagd, veel beter zo! Niet door Rikkers gedaan overigens maar door de winkel waar ik hem gekocht had...Maar...nu heb ik op de 1e en 2e fret heel af en toe wat fretbuzz...niet superstorend maar toch....heel ietsjes....kan ik dit nog iets corrigeren met de truss rod?

GetnFunky
14 december 2008, 11:32
Kan je proberen, ik zou er terug naar de winkel mee gaan als die niet al te ver is. Als ze het doen, moeten ze het wel goed doen toch? :)

Tim B.
14 december 2008, 12:36
Ja, die is aardig ver, en ik had zelf gezegd dat ie goed laag mocht. Geen fretbuzz bij zacht spelen, bij wat harder wel iets. Welke kant moet ik op draaien voor de truss rod?

freddy
14 december 2008, 13:11
Je moet tegen de klok draaien de hals zal iets holler komen te staan met als gevolg dat je actie zal verhogen.
Het kan zijn dat je de hals zoveel holler moet zetten dat je gitaar daardoor moeilijker bespeelbaar word, ik heb de hals liefst zo recht mogelijk.
Het kan ook zijn dat je topkam iets te laag is of de fretten niet honderd procent vlak zijn,kijk ook eens naar het bekende knikje in de hals bij het overgaan naar de body,allemaal zaken die belangrijk worden als je een lage actie wil.
Een lage actie is prettig maar dan moet alles perfect in orde zijn,kijk eens naar de afstelling van de gitaren van Eltjo Hasselhoff je vind daarover meer op zijn site.