PDA

View Full Version : Ervaringen met Digitech GSP 1101



Fokke Nauta
6 december 2008, 11:11
Hallo allen,

Ik sta op het punt om de Digitech GSP 1101 aan te schaffen maar ik zou graag contact willen hebben met iemand die ervaring met dit ding heeft.
Een vraag: Je kunt een gecombineerd chorus-reverb effect instellen, maar kan dat ook samen met een zwelpedaal waarmee je het volume kunt veranderen? Ik heb nog wel meer vragen maar dit is er één van.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Fokke Nauta

Gretsch 5120
6 december 2008, 17:26
Hi..
Ik heb nu een jaar een GSP1101 in mijn bezit. Op zich is het een erg lekker apparaat. Het enige wat me enigszins zorgen baart is dat Digitech dat ding introduceerde als "Flagship"; de topper van de lijn zeg maar. Wat blijkt: nog geen half jaar later introduceren ze de RP500; die heeft meer models, meer effecten en is zowat de helft goedkoper. Digitech belooft vervolgens de GSP te updaten (met de mogelijkheden van de RP). Tot nu toe is dit niet gebeurt en er gaan zelfs geruchten dat Digitech helemaal niets meer doet aan upgrading of verder ontwikkelen.

De personen die verantwoordelijk waren voor de GSP hebben zelfs hun eigen website opgestart met een nieuw firmware & software update met de nieuwe models (door Digitech in de koelkast gezet). Niet officieel Digitech dus....

Begrijpelijk dat een hoop gebruikers zich behoorlijk eehh... genaaid voelen door Digitech.

Maar...ik ben er best tevreden mee (ik prefereer hem boven bv een Pod 3 qua sound)

Fokke Nauta
7 december 2008, 12:14
Bedankt.
Ik heb net even in het user manual van de RP500 gekeken maar mij vallen de verschillen in de modellen zo in eerste instantie niet zo op.
De GPS 1101 in een rack lijkt mij in ieder geval degelijker. Maar de RP500 lijkt me op het podium gemakkelijker te bedienen.
Hoe werkt dat met de GPS 1101 op een podium? Kun je presets met een pedaal kiezen? Kun je het volume met een pedaal regelen?

Groeten,
Fokke

Nitefly7
7 december 2008, 13:48
Bedankt.
Ik heb net even in het user manual van de RP500 gekeken maar mij vallen de verschillen in de modellen zo in eerste instantie niet zo op.
De GPS 1101 in een rack lijkt mij in ieder geval degelijker. Maar de RP500 lijkt me op het podium gemakkelijker te bedienen.
Hoe werkt dat met de GPS 1101 op een podium? Kun je presets met een pedaal kiezen? Kun je het volume met een pedaal regelen?

Groeten,
Fokke

denk dat je beter in 'rack gear' kunt zitten;
om kort te gaan; gsp1101 = 19" effect
daar hoort 'n (midi) footcontroller bij, zodat je effectief een soort RP500 hebt, maar dan handiger (Dweezil Zappa gebruikt de 1101 ook on tour..)
Digitech heeft een (Control 2) board, maar ieder midi-board zou moeten werken..

Gretsch 5120
7 december 2008, 14:21
Tja...Die Control 2... vind 'm ten eerste gewoon erg duur...en heeft ongeveer de oppervlakte van een klein formaat vliegdekschip... om maar te zwijgen over die aansluiting (een ethernet verbinding...niet echt roadworthy). Ik heb een Boss FC 50 aangesloten voor schakelen en kan ook via CC een pedal aansturen (en dus je volume veranderen of je wah gebruiken).

Een van mijn favoriete amps is een Roland Jazz Chorus en die heeft de RP wel en de GSP niet. Er werd beloofd dat die JC (samen met o.a. een Orange-model) en multi-tap delay in de volgende update zou zitten.

De reden dat ik hem heb gekocht is overigens puur de klank. Ik heb de GSP naast de diverse POD's gehad, alsook naast een Boss GT Pro, Vox Tonelab LE en vond de GSP eruit springen qua sound en effect mogelijkheden. Die Vox klonk ook erg lekker, maar vond de effectsectie vrij karig....

Fokke Nauta
7 december 2008, 14:51
Ja, dat verschil (Roland Jazz Chorus) heb ik wel gezien.
Ik heb nog nooit met MIDI gewerkt. Dus je kunt zo'n MIDI footcontroller aansluiten en de 1101 zo programmeren dat een bepaalde knop een preset is?
Dan ook nog een pedaal aansluiten (FV 300H zeker?).
Waar kan ik meer leren over hoe dat werkt met MIDI?

Of misschien toch die RP maar gaan gebruiken?

Doe Control-2 lijkt me ook geen succes. Veel te groot en te veel drukschakelaars. En, inderdaad, RJ45 pluggen is niets voor onderweg. Veel te kwetsbaar.

Groeten,
Fokke

Fokke Nauta
7 december 2008, 15:47
Misschien moet ik mijn vraag wel anders formuleren.
Ik maak mijn sologeluid met een Seymour Duncan SH15 en een Marshall Bluesbreaker voetpedaaltje. Bevalt me prima. Mijn cleane geluid maak ik met een Seymour Duncan SH3 (geeft Strat-geluid) en een Boss Chorus CE-5 pedaaltje. Maar je hoort tegenwoordig van die mooie cleane geluidjes met een tikje galm. Daar ben ik naar op zoek, waarbij dat sologeluid dan ook een tikje galm kan krijgen. Ik hoopte dat te kunnen bereiken met die GSP 1101, een mooie chorus met wat galm. Die versterker- en boxgeluiden zeggen me minder.
Misschien moet ik naar wat anders kijken? Of misschien juist naar deze? Het voordeel is ook dat hij rechtstreeks op een PA kan worden aangesloten.

Groeten,
Fokke

Gretsch 5120
7 december 2008, 17:11
In principe is het aansluiten van een floorboard via MIDI niet moeilijk. De MIDI-implimentatie van de GSP sprrekt voor zich, de handleiding is duidelijk. Je moet alleen ook de handleiding van je board lezen en dat combineren met het MIDI gedeelte van de GSP. Mijn FC50 sloot ik via MIDI aan en hij herkende direct de programs van de GSP.

walberg
24 mei 2009, 19:28
[QUOTE=Gretsch 5120;1887357]Hi..

De personen die verantwoordelijk waren voor de GSP hebben zelfs hun eigen website opgestart met een nieuw firmware & software update met de nieuwe models (door Digitech in de koelkast gezet). Niet officieel Digitech dus....
/QUOTE]

Weet u toevallig ook de link of de naam van die website?

vinni
24 mei 2009, 20:44
www.mustbebeta.com

Da's de site. Ben ook weer aan het experimenteren met de GSP1101.
Heb'm al eerder op zicht gehad. Nu wil ik'm alleen gebruiken in de FX-loop van min amp voor delay en reverb. Ook wil ik'm gebruiken als backup als mijn versterker het onverhoopt laat afweten.

Ik heb nu de C48 software geladen. Daarmee heb ik ook dry kill wat nodig is i.v.m. de parallele FX-loop op mijn amp.

Vinni

walberg
25 mei 2009, 09:46
www.mustbebeta.com

Da's de site. Ben ook weer aan het experimenteren met de GSP1101.
Heb'm al eerder op zicht gehad. Nu wil ik'm alleen gebruiken in de FX-loop van min amp voor delay en reverb. Ook wil ik'm gebruiken als backup als mijn versterker het onverhoopt laat afweten.

Ik heb nu de C48 software geladen. Daarmee heb ik ook dry kill wat nodig is i.v.m. de parallele FX-loop op mijn amp.

Vinni

Bedankt, en ja zo kan je ook meer mogelijkheden regelen, je bent wat vrijer in je keuzes.

walberg
26 mei 2009, 20:15
Is er eigenlijk net als bij Line 6 een mogelijkheid om specifieke instellingen te downloaden ergens vandaan? Bij line 6 heb je voor de pods bijvoorbeeld de mogelijkheid om de instellingen voor Dire Straits Santana Shadows etc specifiek te downloaden dus een library met instellingen op het internet.

Overigens jammer dat die updates voor de 1101 alleen voor Windows zijn.

vinni
26 mei 2009, 22:57
Inderdaad,

Ik als devoot Mac gebruiker moest ook uitwijken naar dat inferieure Windows. :angry:

Vinni