PDA

View Full Version : hagstrom deluxe of prs se singlecut ?



koen77
6 december 2008, 10:36
Hey, ik heb wat geld opzij voor een nieuw speeltje, ik heb al een wolfgang en mexicaanse floyd rose strat en zoek een gitaar om laag te stemmen en wat stoner en metal op te spelen. Wat past het best, een prs of een hagstrom. Ik zou meteen een jb in de brug steken, die heb ik nog liggen. Heeft iemand ervaring met deze gitaren? Bedankt .

Daan_B
6 december 2008, 10:53
PRS is nou niet bepaald 'metal';), als je uit deze 2 gaat kiezen zou ik voor de Hagstorm gaan!

stonerdaf
6 december 2008, 11:00
+1 voor de Hagstrom.

Ik denk dat je sowieso met die Hagstrom meer "bang for the buck" krijgt.

Johannes
6 december 2008, 11:02
Als je Hagstrom gitaren gaaf vind, zou ik voor de Super Swede gaan. Ik vond het een erg strakke gitaar, waar zeker stoner en metal op te spelen valt. Een PRS niet metal, vind ik een gewaagde uitspraak. (maar vandaar mss de smiley)

koen77
6 december 2008, 11:12
bedankt voor de reacties. Leunt het geluid van een super swede aan bij een les paul of want de mensuur van 25.5 doet iets anders vermoeden ?

Daan_B
6 december 2008, 11:24
Een PRS niet metal, vind ik een gewaagde uitspraak. (maar vandaar mss de smiley)


Je zou natuurlijk metal op een PRS kunnen spelen, maar je hoort/ziet het bijna niet, lijkt me ook niet echt mooi klinken eerlijk gezegd:satisfie:.

JohnLord
6 december 2008, 11:28
Je zou natuurlijk metal op een PRS kunnen spelen, maar je hoort/ziet het bijna niet, lijkt me ook niet echt mooi klinken eerlijk gezegd:satisfie:.

Het kan wel degelijk hoor, maar dan wel veel beter met een USA PRS (Tremonti). Se's zijn weliswaar veel waar voor je geld, maar net niet zo geschikt voor metal.

Rinze
6 december 2008, 11:42
Ik heb op een Singlecut SE gespeeld en kon daar prima metal uit krijgen. En mijn eigen SE Custom doet het ook prima vind ik. Ik weet niet wat voor metalgeluid je wilt, het typische geen mid-krassende-superstrat-geluid zit er niet in. Maar als je een lekker vette sound wilt met genoeg van alles erin en een goed vet geluid, lekkere pinch harmonics en goed doordringend, dat doet de Singelcut SE wel.

Ik denk eerlijk gezegd juist dat de Hagstrom veel minder metal gericht is, van wat ik er voor tests van gelezen heb dan. Vind het uiterlijk ook meer wat klassiekerig aandoen. Heb er helaas zelf nog niet versterkt op gespeeld, wel even akoestisch en dat voelde en klonk ook niet verkeerd.

Verder zijn het voor het geld allebei prima gitaren waar je jaren mee vooruit kunt lijkt me.

^smurf
6 december 2008, 12:58
wel letten bij de super swede dat de hoogste frets zeer moeilijk te bereiken zijn, maar m.i. moet je er zeker metal uit kunnen krijgen.

Johannes
6 december 2008, 13:52
PRSsen in "metal" bands (er staan er vast een paar onterecht in en ongetwijfeld ben ik er een zooi vergeten):

• Jason Truby - P.O.D.
• Joey Belladonna - Anthrax
• JimRoot (#4) - Slipknot/Stone Sour
• Sonny MF Mayo - Sevendust
• Clint Lowery - Sevendust
• Peter Lindgren - Opeth
• Paul Allender - Cradle of Filth
• Mark Tremonti - Alter Bridge
• Trent Reznor - Nine Inch Nails
• Alex Lifeson - Rush
• Gian Blade - Cradle of Filth
• Fred Durst - Limp Bizkit
• Dan Spitz - Anthrax
• Phil Campbell - Motorhead
• Dan Donegan - Disturbed
• Danny Lohner - Nine Inch Nails
• C.J. Pierce - Drowning Pool
• Mikael Akerfeldt - Opeth
• Mike Shinoda - Linkin Park
• Mike Smith - Limp Bizkit

Vast niet door een ieder als "metal" bestempeld, maar you get the point.

marter544
6 december 2008, 14:08
PRS doet zeeeeker wel metal, maar ik zou het gewoon gaan proberen. Heb zelf liever de Gibson mensuur dan de Fender mensuur, dus ik zou voor de PRS gaan, die zit er tussen in, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

pannekoek
6 december 2008, 14:20
PRSsen in "metal" bands (er staan er vast een paar onterecht in en ongetwijfeld ben ik er een zooi vergeten):

• Jason Truby - P.O.D.
• Joey Belladonna - Anthrax
• JimRoot (#4) - Slipknot/Stone Sour
• Sonny MF Mayo - Sevendust
• Clint Lowery - Sevendust
• Peter Lindgren - Opeth
• Paul Allender - Cradle of Filth
• Mark Tremonti - Alter Bridge
• Trent Reznor - Nine Inch Nails
• Alex Lifeson - Rush
• Gian Blade - Cradle of Filth
• Fred Durst - Limp Bizkit
• Dan Spitz - Anthrax
• Phil Campbell - Motorhead
• Dan Donegan - Disturbed
• Danny Lohner - Nine Inch Nails
• C.J. Pierce - Drowning Pool
• Mikael Akerfeldt - Opeth
• Mike Shinoda - Linkin Park
• Mike Smith - Limp Bizkit

Vast niet door een ieder als "metal" bestempeld, maar you get the point.

robert westerholt van within temptation speelt ook regelmatig op prs

bart_g
6 december 2008, 18:34
Ik heb op een Singlecut SE gespeeld en kon daar prima metal uit krijgen. En mijn eigen SE Custom doet het ook prima vind ik. Ik weet niet wat voor metalgeluid je wilt, het typische geen mid-krassende-superstrat-geluid zit er niet in. Maar als je een lekker vette sound wilt met genoeg van alles erin en een goed vet geluid, lekkere pinch harmonics en goed doordringend, dat doet de Singelcut SE wel.

Ik denk eerlijk gezegd juist dat de Hagstrom veel minder metal gericht is, van wat ik er voor tests van gelezen heb dan. Vind het uiterlijk ook meer wat klassiekerig aandoen. Heb er helaas zelf nog niet versterkt op gespeeld, wel even akoestisch en dat voelde en klonk ook niet verkeerd.

Verder zijn het voor het geld allebei prima gitaren waar je jaren mee vooruit kunt lijkt me.

Ik denk dat ik me hier bij aan moet sluiten. Ik heb zelf een Super Swede en die is echt geweldig, maar metal is niet het eerste waar ik aan denk bij die gitaar.

hesse
6 december 2008, 19:26
Ik zou voor metal sowieso naar andere merken kijken. Hoewel die Hagström perfect kan dienen denk ik als slaggitaar in een metalbandje, maar voor de solo's...?

koen77
6 december 2008, 20:15
ook niet met een jb in de brug. Toch wel een pickup die zou moeten werken met mahonie en maple. Of zijn de hagstroms een vintage geluid.

vulvasonic
6 december 2008, 20:42
Blijkbaar heb je het een en ander al overwogen en twijfel je nu tussen de twee genoemde gitaren. En nu vraag je ons welke van de twee het meest geschikt is voor metal (omlaag gestemd), toch?

Wel, de vraag is dus overduidelijk.

Mijn antwoord; Ten eerste denk ik dat het plaatsen van jouw humbucker een goede keus is, dus dat is mooi.
Ik denk persoonlijk dat het niet veel uitmaakt voor welke gitaar je uiteindelijk gaat. De uitstraling van de PRS past i.m.o. meer bij de metal, dan dat van de Hagström, maar dat heeft meer te maken met het feit dat diverse metalgitaristen gebruik maken van een PRS. Juist dáárom zou het wel eens aardig zijn om te kiezen voor een minder voor de hand liggende gitaar, zoals die Hagström.
Uiteindelijk zal het in de praktijk niet veel uitmaken en ik denk dat je met beide modellen prima uit de voeten kan. Ik zou in jouw geval gewoon een winkel opzoeken waar ze beide op voorraad staan en dan zelf gaan uitproberen welke van de twee je het meest aanspreekt.

Eén puntje om als overweging mee te nemen; als je de boel lager wilt stemmen, is het (zoals je zelf waarschijnlijk wel weet) verstandig om gebruik te maken van dikkere snaren, om zwabberen te voorkomen. Door de korte mensuur van beide gitaren is het van groot belang om de gitaar zo zuiver mogelijk af te kunnen stemmen. Check daarom even de speling op de brug en de ruimte die de zadels hebben om, indien nodig, te kunnen compenseren (in beide richtingen). Gibson-achtige bruggen hebben minder compensatieruimte dan Fender-achtige bruggen. Als de Hagström in de winkel goed is afgesteld en je ziet dat de zadels niet veel verder meer kunnen in een bepaalde richting, dan neem je wel een zeker risico.

Succes!

koen77
7 december 2008, 07:19
bedankt vulvasonic, dat helpt me echt vooruit !!:cheerup:

Otje
7 december 2008, 13:07
Door de korte mensuur van beide gitaren....
Hagstrom gebruikt verschillende mensuren voor hun modellen. De Super Swede, die in deze discussie ook een paar keer is genoemd, heeft de langere "Fender-mensuur" van 25,5". De Deluxe heeft inderdaad de kortere "Gibson-mensuur" van 24,75". PRS maakt altijd al gitaren die hier qua mensuur tussenin liggen en de Singlecut heeft dan ook een mensuur van 25".