PDA

View Full Version : Is dit nog een snaarinstrument?



RolandT
6 december 2008, 10:47
Ik heb dit gisteren gekocht in zuid-afrika. Het is een "marimba of calabash". Weet niet of dit nog een onder snaarintrumenten valt:-)
http://www.10pont.net/marimba.jpg

flappie
6 december 2008, 12:27
ik zou eerder denken dat het bij de familie van de xilofoon en de vibrafoon thuis hoort?

Jordii
6 december 2008, 12:41
Leuk ding :rockon:
Daar kan je toch maar 5 verschillende tonen op spelen? :seriousf:

RolandT
6 december 2008, 12:54
ik zou eerder denken dat het bij de familie van de xilofoon en de vibrafoon thuis hoort?Denk dat dat inderdaad juister is, dit heb ik gevonden met googlen "Made from a calabash (for resonance) with steel tines (lamella) on a wood base, this lamellaphone (thumb piano) is called a ‘marimba’; a name more commonly associated with Shona xylophone style instruments. A traditional percussion musical instrument from South Africa, played with both thumbs that pluck its metal keys"

Bluze
7 december 2008, 13:51
Dit is geen marimba, maar een kalimba.

RolandT
7 december 2008, 16:58
Dit is geen marimba, maar een kalimba.Het briefje sprak over een "marimba of calabash", maar als ik google op kalimba zie ik dat het idd een kalimba is. Bedankt voor de info.

RS-Rik
10 december 2008, 20:15
nee dropstaaf da's een duimharp

Komen vooral uit midden amerika (kep ter een uit Costa Rica iig)

Saf
10 december 2008, 21:10
ik heb dur een uit afrika. Het is vrij basic ding denk dat het bij meerdere volkeren in een of andere vorm voorkomt.

Muzieknono
14 december 2008, 10:50
Ik zie geen snaren!!!
Dus lijkt me van niet.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

YB
14 december 2008, 14:15
Het is idd een Kalimba of duimharp.
Een vriend van me heeft een redelijk professionele met een stuk of 30 toondingen en een piezoelement met versterkeraansluiting.
Is leuk om in een nummer te gebruiken want hij kan het ook nog goed;)

bert k
15 januari 2009, 23:59
Ik heb er ook een, komt uit Guinee, Midden Afrika. Als je een beetje oefent kan je er best een melodietje op spelen.
Die klankstaafjes vormen een toonladder, de laagste in het midden, en dan zitten de tonen om en om steeds hoger. Dan kan je makkelijk met afwisselende duimen een toonladder spelen.