PDA

View Full Version : Interface, wat voor mengpaneel is mogelijk



Bailey
6 december 2008, 00:10
Hi,

Ik heb nu een Emu Tracker PRE als externe geluidskaart. Nu wil ik graag uitbreiden met een mengpaneeltje en monitors.
Ik draai het hele spul nu in Cubase 4LE en wil graag per kanaal een spoor op mijn mengpaneel.
Bij een mengpaneeltje wil ik op zijn minst 4 Jack inputs en 2 microfooningangen.
Is het vereist dat dit soort mengpaneel een firewire of een USB 2.0 aansluiting heeft, of kan ik hem gewoon doorlussen naar mn interface? De outputs 1L en 2R. En dat mijn computer hem dan herkent.

Is dat mogelijk? Ik heb gezocht maar eigenlijk nooit een logisch antwoord gevonden.

Thnx,

Mike

paulusdeBKB
6 december 2008, 01:05
Je computer kan geen externe electronica herkennen, tenzij deze via usb / firewire werkt. Maar da's voor een mengtafel ook niet nodig. Je stuurt gewoon audio uit via je geluidenkaart naar je mengtafel en je ontvangt audio ook via je mengtafel.

Jouw bottleneck zit 'em in je geluidenkaart: als die maar 2 signalen tegelijkertijd kan opnemen / uitsturen, dan kun je ook maar 2 kanalen van een mengtafel daarvoor gebruiken. Ik vermoed dat je eigenlijk 8 of 12 sporen tegelijk zou willen opnemen? Dan zul je een (veel) dikkere geluidenkaart moeten kopen, met bijbehorende control interface, of met een losse mengtafel. Begin te rekenen met een investering van 400 euro.

Bailey
6 december 2008, 01:45
Je computer kan geen externe electronica herkennen, tenzij deze via usb / firewire werkt. Maar da's voor een mengtafel ook niet nodig. Je stuurt gewoon audio uit via je geluidenkaart naar je mengtafel en je ontvangt audio ook via je mengtafel.

Jouw bottleneck zit 'em in je geluidenkaart: als die maar 2 signalen tegelijkertijd kan opnemen / uitsturen, dan kun je ook maar 2 kanalen van een mengtafel daarvoor gebruiken. Ik vermoed dat je eigenlijk 8 of 12 sporen tegelijk zou willen opnemen? Dan zul je een (veel) dikkere geluidenkaart moeten kopen, met bijbehorende control interface, of met een losse mengtafel. Begin te rekenen met een investering van 400 euro.

Ik zit in een thuisstudiotje ( aparte eigen kamer tot mn beschikking ervoor 11 m2 ) En ik zou toch wel graag een keer zang gitaar en toetsen tegelijk op willen nemen bijvoorbeeld.
Het stukje heeft me in ieder geval geholpen het te begrijpen.

paulusdeBKB
6 december 2008, 01:51
Met een klein mengtafeltje kun je wel meerdere signalen terugmixen naar stereo (of naar 2 kanalen) en dat dan opnemen. Je kunt dan achteraf alleen niets meer veranderen aan de mix, EQ van de individuele instrumenten etc.

Ga je zoiets doen, beschouw dan stereo als 2x mono en probeer de meest 'voorspelbare' instrumenten samen op 1 kanaal te zetten (bijvoorbeeld bas en toetsen, vanwege hopelijk niet al te grote dynamiekverschillen). Stem doe je dan op het andere kanaal. Dan kun je achteraf tenminste nog met de verhouding stem / instrumenten spelen en de stem eq-en.

Bailey
6 december 2008, 02:01
Met een klein mengtafeltje kun je wel meerdere signalen terugmixen naar stereo (of naar 2 kanalen) en dat dan opnemen. Je kunt dan achteraf alleen niets meer veranderen aan de mix, EQ van de individuele instrumenten etc.

Ga je zoiets doen, beschouw dan stereo als 2x mono en probeer de meest 'voorspelbare' instrumenten samen op 1 kanaal te zetten (bijvoorbeeld bas en toetsen, vanwege hopelijk niet al te grote dynamiekverschillen). Stem doe je dan op het andere kanaal. Dan kun je achteraf tenminste nog met de verhouding stem / instrumenten spelen en de stem eq-en.

Dus wat ik hieruit opmaak

Mijn huidige interface kan dus niet als kaart voor de mengtafel dienen, en dan dat de mengtafel weer als input voor mic's en andere instrumenten dient. Ik moet dus echt voor een mengtafel met 12 sporen ook een interface met 12 ingangen hebben?

paulusdeBKB
6 december 2008, 02:04
Als je echt elk spoor tegelijk individueel wilt kunnen opnemen en wilt kunnen behandelen: ja.

Bailey
6 december 2008, 02:20
Als je echt elk spoor tegelijk individueel wilt kunnen opnemen en wilt kunnen behandelen: ja.


dan zou dit eigenlijk perfect zijn?

http://elektro80.electro-music.com/articlepix/maudiopmixpng.png

harrie-beton
6 december 2008, 08:29
Je moet eigenlijk nog meer gaan lezen over hoe je meersporen opnames maakt. Een mengtafel is helemaal niet nodig. Veel audio interfaces hebben een pre amp (=voorversterker) en dan kunnen microfoons direct in de computer.
Toetsen hebben geen pre-amp nodig en die kunnen direct in je interface, mooi ding trouwens die emu. http://www.emu.com/products/product.asp?product=17511

Als je zonder geld uitgeven zang en gitaar/toetsen op wilt nemen gebruik je het linker kanaal voor zang en het rechter kanaal voor toetsen of gitaar. Je gaat dan later een balans maken in cubase en eventueel overdubs.
Als je met een metronoom (zit in cubase) opneemt wordt alles strak en kun je drums zelfs toevoegen.

Bailey
6 december 2008, 11:14
Je moet eigenlijk nog meer gaan lezen over hoe je meersporen opnames maakt. Een mengtafel is helemaal niet nodig. Veel audio interfaces hebben een pre amp (=voorversterker) en dan kunnen microfoons direct in de computer.
Toetsen hebben geen pre-amp nodig en die kunnen direct in je interface, mooi ding trouwens die emu. http://www.emu.com/products/product.asp?product=17511

Als je zonder geld uitgeven zang en gitaar/toetsen op wilt nemen gebruik je het linker kanaal voor zang en het rechter kanaal voor toetsen of gitaar. Je gaat dan later een balans maken in cubase en eventueel overdubs.
Als je met een metronoom (zit in cubase) opneemt wordt alles strak en kun je drums zelfs toevoegen.

Hi

Ja daar ging ik eigenlijk ook van uit. Maar stel dat ik no 3 kanalen tegelijk wil opnemen, dus: zang, bass en gitaar. Dan gaat het hem echt niet worden met alleen die interface toch?

Thoom42
6 december 2008, 17:51
Tuurlijk wel, maar dan moet je een interface hebben met meer dan 2 inputs. Bijvoorbeeld een Tascam US 1641. Die heeft acht ingangen. Dan kun je acht ingangen tegelijk opnemen.

harrie-beton
7 december 2008, 16:35
Thoom. ik denk dat een andere interface niet direct aan de orde is.

Als je zang bas en gitaar opwilt nemen zou ik het zo doen:

opname take 1.
LINKS bas
RECHTS gitaar
de zang zingt gewoon mee naar neem je niet op.

Opname 2:
Zet kanaal BAS en Gitaar op AFSPELEN.
Dan neem je de zang op. Als er stukken fout gaan neem je meerdere stukjes op. Liefst per zin anders hoor je het vaak.

Thoom42
8 december 2008, 02:45
Thoom. ik denk dat een andere interface niet direct aan de orde is.

Als je zang bas en gitaar opwilt nemen zou ik het zo doen:

opname take 1.
LINKS bas
RECHTS gitaar
de zang zingt gewoon mee naar neem je niet op.

Opname 2:
Zet kanaal BAS en Gitaar op AFSPELEN.
Dan neem je de zang op. Als er stukken fout gaan neem je meerdere stukjes op. Liefst per zin anders hoor je het vaak.

Hij zegt dat hij die dingen tegelijk wil opnemen. Dan adviseer ik een interface met meer inputs.

harrie-beton
8 december 2008, 09:47
Dan zou ik de gitaar en de zang direct opnemen en de bas de tweede keer inprikken.

En ja als er echt 3 tegelijk moet en dat komt vaker voor, moet je gaan zoeken naar 4 sporen of 8 sporen geluidskaarten. Liever je 2 sporen versie vervangen dan een kaart toevoegen. Het combineren van meerdere externe geluidskaarten is soms riskant. Zorg altijd voor een geld terug actie als de kaarten elkaar niet lusten.

Bailey
8 december 2008, 13:05
Dan zou ik de gitaar en de zang direct opnemen en de bas de tweede keer inprikken.

En ja als er echt 3 tegelijk moet en dat komt vaker voor, moet je gaan zoeken naar 4 sporen of 8 sporen geluidskaarten. Liever je 2 sporen versie vervangen dan een kaart toevoegen. Het combineren van meerdere externe geluidskaarten is soms riskant. Zorg altijd voor een geld terug actie als de kaarten elkaar niet lusten.

Opzich is dat dan geen probleem. Zo wil ik het ook wel doen. Vindt het alleen bloedirritant dat ik steeds onder mijn bureau moet gaan kruipen om de inputs te verwisselen dan. Ik zou er nooit een 2e geluidskaart bijdoen denk ik. Zou hem alleen vervangen... Maar wat is dit dan:

http://feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/behringer-xenyx1204_350_ffffff_75.jpg

"Prima 12-input 2/2 bus mixer met Xenyx Mic preamps, British EQ en USB/Audio wat hem ook geschikt maakt voor gebruik in combinatie met een computer. De interface kan eenvoudig worden aangesloten aan PC of Mac en is direct klaar voor gebruik."

Bailey
8 december 2008, 13:12
http://feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/ah-zed14_350_ffffff_75.jpg

"Zeer professionele mengtafel met ingebouwde USB interface, dus ook te gebruiken als externe geluidskaart. Uitgevoerd met 6 kwalitatief hoogwaardige microfoon pre-amps en 4 stereo kanalen. Voorzien van 3-bands equalizer, 3 aux en meegeleverd is Sonar LE."

€399,-

vincent136
8 december 2008, 15:23
Van Allen & Heath weet ik dat ze erg goede mengtafels maken, ik heb geen ervaring met deze mixer, wel met een andere mixer van A&H.

Bailey
8 december 2008, 15:28
Van Allen & Heath weet ik dat ze erg goede mengtafels maken, ik heb geen ervaring met deze mixer, wel met een andere mixer van A&H.

Het is ook meteen een USB audio interface! lijkt me een goede actie voor 400 euro? Niet?

bert k
8 december 2008, 16:09
USB is op deze tafel slechts twee kanalen, dus niet ieder spoor apart.

Bailey
8 december 2008, 16:49
USB is op deze tafel slechts twee kanalen, dus niet ieder spoor apart.

Jammer! Raar dat ze dat daar dan zo neerzetten he

bert k
8 december 2008, 17:22
Dat is wel vaker bij dit soort tafeltjes. Dan staat het echt heel onduidelijk wat die USB nou doet.
Ik dacht dat Phonic iets maakte met multi in/out.

Bailey
8 december 2008, 17:33
Dat is wel vaker bij dit soort tafeltjes. Dan staat het echt heel onduidelijk wat die USB nou doet.
Ik dacht dat Phonic iets maakte met multi in/out.

Zoiets bedoel je Bert?

http://feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/phonic-helixboard12fw_350_ffffff_75.jpg.

De Phonic Helix Board 12 FireWire MkII is een 12 kanaals mengtafel met ingebouwde digitale effecten en een ingebouwde FireWire (24bit/96kHz)interface. Via de interface kun je 10 kanalen naar de computer voeren met near-zero latency en er zijn twee kanalen beschikbaar voor monitoring. De mixer wordt geleverd met Cubase LE workstation software

bert k
8 december 2008, 20:16
Dat is hem! Zie ook hier (http://www.phonic.com/en/audio-interface/helix-board-12-firewire-mkii.html). Lijkt me niets te duur, 269 euro. 10 sporen tegelijk.

Bailey
8 december 2008, 20:35
Zou ik eigenlijk de
'Helix Board 18 FireWire MKII
18-Input 2-Subgroup Mixer with DFX & FireWire Interface' moeten halen! want die heeft mic preamps.

bert k
8 december 2008, 21:33
De 12 ook, hoor. Ieder mic-kanaal heeft een pre. Vier stuks dus. Maar als je drums wilt opnemen heb je er misschien meer nodig. Die jij noemt heeft er 8, dat is mooi.

Bailey
8 december 2008, 22:14
De 12 ook, hoor. Ieder mic-kanaal heeft een pre. Vier stuks dus. Maar als je drums wilt opnemen heb je er misschien meer nodig. Die jij noemt heeft er 8, dat is mooi.

Aah het scheelt wel aanzienlijk in prijs!
Mijn studiokamer is gewoon muur, dus voor drums lijkt het me niet geschikt.

Dan zou die 12 wel genoeg zijn. Misschien maar even wachten tot ik weer eens geld heb :)! zou een fijne aankoop zijn!

Bailey
10 december 2008, 17:15
Weet iemand hier iets vanaf?

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/92447/Behringer-Xenyx-1832FX.jpg

BEHRINGER XENYX 1832FX

With close to one million units sold, the UB mixer series has become one of the most popular mixer series of all times that has no doubt connected musicians all over the world. Our new XENYX mixers will take you to an even higher plane.

The XENYX 1832FX has 18 inputs and 3 Aux Sends for each channel. Additionally, 2 subgroups with separate outputs have been incorporated for routing flexibility.

The new XENYX Mic Preamp matches the sound quality, transparency, headroom and even the dynamic range of boutique-style, stand-alone mic preamps.

Our neo-classic “British EQ” brings back the warmth and musicality of those ‘60s and ‘70s mega-console desks that made music history.

The XENYX FX mixers incorporate a new studio-grade 24-bit FX processor. Get 100 real-world and awesome effect presets at your fingertips.

This XENYX mixer comes with a USB/Audio Interface for direct plug & play connectivity to your Windows or Mac computer. Get your audio to and from any DAW and make your XENYX mixer the perfect globetrotter in both analog and digital worlds."


kan ik hiermee per fader een microfoon toewijzen voor bijvoorbeeld een drumkit en elk kanaal apart horen op de computer?

bert k
10 december 2008, 17:57
Nee. Voor zover ik weet doet ie maar twee kanalen digitaal. (De stereo-mix dus.)
Ik denk dat je toch op een Firewireding terecht komt.

Bailey
10 december 2008, 18:25
Nee. Voor zover ik weet doet ie maar twee kanalen digitaal. (De stereo-mix dus.)
Ik denk dat je toch op een Firewireding terecht komt.

FireWire is opzich geen probleem.
Maar ik heb gewoon graag een mengpaneel met minimaal 8 sporen die tegelijkertijd een interface is. En ook nog eens ALLE sporen uitvoert naar de computer ipv de stereo mix ofzo.
Dan kom ik denk ik toch weer bij die Phonic uit he :) ?

bert k
10 december 2008, 19:12
Ik zou lekker voor de Phonic gaan, goedkoper vind je nergens denk ik.

harrie-beton
11 december 2008, 11:42
als je de eigen geluidskaart wilt gebruiken heb je genoeg aan die Xenis van 40 euro die hierboven staat. Dat is een analoge mengtafel van een paar sporen, dat is genoeg omdat je geluidskaart ook maar 2 in en 2 out heeft.

Als je duurder wilt zou ik echt niet de phonic doen, de AD converters die in die goedkope all in dingen zitten zijn echt slecht. Ga dan voor die mooie Taskam voor 400 a 500 euro. Zoals ik al schreef, als de geluidskaart een goede pre amp heeft is een mengtafel overbodig en stuurt alleen maar de kosten omhoog. Equalizing enzo doen we allemaal op een pc!

bert k
11 december 2008, 12:18
Hij wil 8 sporen in, dan gaat dat niet met een standaard kaartje.

Bailey
11 december 2008, 20:54
Wil ik een goede interface kom ik toch wel op 4/500 euro uit! Dan kan ik net zo goed dit kopen:

http://www.directproaudio.com/images/products/tascam-fw-1082-large.jpg

Ik wil namelijk gewoon graag wat minder met die muis werken.
Vindt iets van een mengpaneel toch veel handiger.

bert k
11 december 2008, 21:01
Mooi ding, hoor, maar die heeft maar 4 microfoon inputs. Is dat genoeg?

Bailey
11 december 2008, 21:02
Mooi ding, hoor, maar die heeft maar 4 microfoon inputs. Is dat genoeg?

Jah drums komen later wel. Ik kan natuurlijk de drums altijd in 2 keer opnemen, lijkt me opzich niet zo'n probleem. Maargoed kost wel even € 669,-
En ik als arme scholier heb helemaal niks.

harrie-beton
12 december 2008, 10:44
als je de taskam 16 sporen in 19 inch formaat koopt heb je voor onder de 500 euro een geweldige opname mogelijkheid. ok, je moet wel met de muis instellen maar dat is vaak handiger dan met knoppen hoor. De computer kan je vorige instellingen enzo onthouden, dat kunnen knoppen niet.

Bailey
12 december 2008, 12:14
als je de taskam 16 sporen in 19 inch formaat koopt heb je voor onder de 500 euro een geweldige opname mogelijkheid. ok, je moet wel met de muis instellen maar dat is vaak handiger dan met knoppen hoor. De computer kan je vorige instellingen enzo onthouden, dat kunnen knoppen niet.

Maar die taskam heeft wel servo faders zag ik, dus dat is wel superhandig als je wilt gaan mixen! uiteindelijk wil ik toch verder in het opnemen enzo. En dan kan ik wel per stapje mn spullen kopen, maar als ik nou in 1 keer wat hoger wil beginnen. Een studio gaat uiteindelijk volgens mij nooit zonder mengpaneel erbij.

En ik heb even niks aan 16 sporen! wil er het liefst rond de 8/12 want wil graag bijv een bandje opnemen. dus de 2 gitaristen, basssist zanger en toetsenist en daarna de drum in een paar keer.

bert k
12 december 2008, 12:49
Servofaders zijn echt alleen maar voor de looks. Mooi hoor, die dansende faders, maar met iedere automatisering in opnameprogramma's als Cubase of Audition bereik je hetzelfde.
Als budget een probleem is zou ik toch voor die Phonic gaan.