PDA

View Full Version : Beginnersvraag knoppen LP



Chow
5 december 2008, 22:57
Ik heb dus nu een LP kloon maar heb vraagje over de knoppen. Uiteraard hoor ik verschillen als ik hier aan draai maar welke knop (heb er 4) doet welke humbucker. Wat doet het precies en wat doet de schakelaar aan de bovenkant?

soup
5 december 2008, 23:00
Op te switchen tussen je humbuckers heb je de toggle switch.

Zet je hem helemaal naar boven = nek humbucker
helemaal naar onder = brug humbucker
en midden = beide

Normaal gezien moet dit kloppen.:D

En die 4 knoppen zijn dan weer voor je beide humbuckers, volume en tone. Gewoon even mee spelen en dan hoor je het wel.


http://farm1.static.flickr.com/100/299140842_318928e97d.jpg?v=0

barno
5 december 2008, 23:02
hier kunnen we met recht en reden spreken over een echte beginnersvraag ... :)

Schakelaar bovenaan: 3 standen: normaal: boven: dan werkt het voorste element (neck pickup), onder: dan werkt achterste element (brug pickup), midden: beide pickups werken.
Knoppen: twee volumeknoppen en twee toneknoppen (per pickup)


probeer de schakelaar eens en klop dan met kleine schroevendraaier op de pickups, dan hoor je welke werkt

MattellicA
5 december 2008, 23:05
Bijkomend:

onderste knoppen is voor brughumbucker, bovenste voor neck...
knoppen dichtste bij de nek: Volume, de andere Tone (10 = meer hoog, 1 = meer laag)


:satisfie:

JohnLord
5 december 2008, 23:06
Onderste knoppen bridge humbucker, bovenste twee neck humbucker. Links (van bovenaf gezien) volume, rechts tone. Maar je had het ook kunnen vragen aan de verkoper :satisfie:

Chow
5 december 2008, 23:13
Maar als ik het hier vraag hebben anderen er ook weer wat aan :)

Thnx allen..

Apenzoon
6 december 2008, 16:26
Het komt ook voor dat de onderste knoppen toon zijn en de bovenste volume. Vooral bij klonen wil er nog wel eens verschil in zitten. Dat merk je vanzelf wel door wat te prutsen.

Tupelo
6 december 2008, 16:36
Een onderzoekende geest - wat nooit mis is voor een gitarist vind ik - heeft dat zelf toch zo uitgezocht..?

Ben ook niet zo van de knoppen, je moet me niet achter een Roland GT8 gooien ofzo, maar dit is op basis van uitsluitsel zelf te onderzoeken hoor.. :D

Chow
6 december 2008, 16:51
Nah onzin. Ik heb alleen akoustisch gespeeld en nooit electrisch. Natuurlijk heb ik zelf proberen uit te vissen welke knoppen wat doen. Maar als vragen stellen op dit forum niet de bedoeling is ben ik hier snel klaar. Op mijn fotoforum www.dslrwereld.nl krijgt een beginner nooit zo'n reactie.

**Edit**

Anyway. Door dat ik nu zeker weet dat ik de juiste humbucker aan heb staan kan ik de boel beter afstellen. De actie heb ik verlaagd en ik kan nu de bridge humbucker laten zakken.

Sinner1980
6 december 2008, 18:31
Ik heb dus nu een LP kloon maar heb vraagje over de knoppen. Uiteraard hoor ik verschillen als ik hier aan draai maar welke knop (heb er 4) doet welke humbucker. Wat doet het precies en wat doet de schakelaar aan de bovenkant?

Wow, hga voor de grap eens aan die knoppen draaien als je speelt en dan heeeeeeeeeel goed luisteren... Met stopwatch ajb.
Ik ga nu met mn les paul naar de inrichting voor geestelijk gehandicapten bij mij om de hoek en eens kijken hoe snel hun erachter komen wat welk knopje doet...

Ik maak maar gein hoor maar come on, we hebben hersenen gekregen toch?:???:

frankpaul1
6 december 2008, 18:35
Nah onzin. Ik heb alleen akoustisch gespeeld en nooit electrisch. Natuurlijk heb ik zelf proberen uit te vissen welke knoppen wat doen. Maar als vragen stellen op dit forum niet de bedoeling is ben ik hier snel klaar. Op mijn fotoforum www.dslrwereld.nl (http://www.dslrwereld.nl) krijgt een beginner nooit zo'n reactie.


Dus je gaat me vertellen dat als iemand daar de vraag stelt wat de sluiterknop toch doet, hij geen hoongelach over zich heen krijgt? Beetje zelf onderzoek uitvoeren is toch wel vereist.

Chow
6 december 2008, 18:49
Onzin. De schakelaar zegt rhythm/treble. Dat suggereert dus een toon verandering. Als je een totale n00b bent dan kom je er niet op dat deze de humbuckers kiest. Je hoort wel verschil maar dat geeft een n00b geen idee over hoe dat onstaat. Simpel dus.
Maar goed. Blijkbaar kunnen mensen vanuit een anonieme positie makkelijk afzeiken wat ze denk ik face to face niet durven. Ik laat me verder niet opfokken dus.

Aan de leden die wel even snel de gevraagde info gaven mijn dank. ;)

Chow
6 december 2008, 18:50
Dus je gaat me vertellen dat als iemand daar de vraag stelt wat de sluiterknop toch doet, hij geen hoongelach over zich heen krijgt? Beetje zelf onderzoek uitvoeren is toch wel vereist.

Wat de sluiter doet staat in de handleiding. Bij de gitaar zit geen handleiding.

Orpheo
6 december 2008, 18:57
Wat de sluiter doet staat in de handleiding. Bij de gitaar zit geen handleiding.
toch wel :) nja, als je een goeie koopt. en anders staat op de site van gibson de handleiding, wat je ermee doet.

kom op, beetje zelf onderzoek verrichten kan geen kwaad. dat dat plaatje rhythcm en treble zegt, zegt geen fuck. treble suggereert een sound met veel hoog, dus beneden zal dus brugpup zijn, omdat die helder is. naar beneden is onderste pup. net als met de pots. gibson heeft d'r heus wel goed over nagedacht, net als PRS (hoe verder weg van je hand, hoe verder weg de pup, maar gibson heeft de knoppen die je meer nodig hebt, volumes, dichter bij de hand, en zijn met 1 beweging open en dicht te zwiepen).


beetje nadenken dus.

Chow
6 december 2008, 19:14
Geloof me. Ik heb echt eerst op Google gezocht. Maar wat is nou zo enorm problematisch dat ik het hier vraag? Is dat nou werkelijk zo'n enorm probleem?
Echt raar hoor. Als ik iemand iets zou zien vragen waarbij ik denk waarom vraagt ie dat nou zou ik gewoon verder gaan met andere topics ipv flamen. Maar goed. Blijkbaar de cultuur hier. Ik maak er verder geen woorden meer aan vuil. Ik haal mijn informatie wel op boards in de US. Veel geluk hier nog allen en de moderator mag mijn account verwijderen.

Agent_Smith
6 december 2008, 19:39
Veel geluk hier nog allen en de moderator mag mijn account verwijderen.

Zo, je geeft het snel op vriend. Net zo snel als dat onderzoeken hoe je gitaarknoppen werken blijkbaar :D

Sinner1980
6 december 2008, 19:42
Zo, je geeft het snel op vriend. Net zo snel als dat onderzoeken hoe je gitaarknoppen werken blijkbaar :D

Ah, dat is natrappen..niet aardig...wel grappig;)

Chow
6 december 2008, 19:45
Ik geef normaal niet zo snel op maar heb het echt te druk om op internet spelletjes te spelen. Ik heb mij hier ook niet met dat doel aangemeld. Ik wilde graag gezellig meedoen maar echt gezellig wordt een nieuweling niet ontvangen. Zodoende..

Sinner1980
6 december 2008, 20:01
Ik geef normaal niet zo snel op maar heb het echt te druk om op internet spelletjes te spelen. Ik heb mij hier ook niet met dat doel aangemeld. Ik wilde graag gezellig meedoen maar echt gezellig wordt een nieuweling niet ontvangen. Zodoende..

Hey man, neem het niet zo serieus allemaal. Je hebt toch enigzins antwoord op je vraag gehad, en een hoop reacties die je niet leuk vindt...dat heb je wel eens. Lekker laten gaan man, lekker belangrijk...
Welkom nog trouwens:confused:

Chow
6 december 2008, 20:26
Okidoki. Ik neem het wellicht te serieus. Maar ik wil gewoon lekker aan de slag met dat ding en baal dan als ik er niet uitkom zo 123 met die knoppen. Inmiddels duidelijk en ben nu bezig met afstellen.. Daarover heb ik overigens geen vragen. Dat wijst zich eigenlijk vanzelf..

frekie
6 december 2008, 20:49
Welkom bij de club hier :dontgeti:

Probeer het maar eens: Les Paul, schakelaar naar boven dus alleen het hals element. Volume en toon vh hals element helemaal open. Helder clean geluid op de amp. Draai de volume vh BRUG element langzaam open en check het verschil. Is subtiel maar te horen. Beide volume potmeters beinvloeden elkaar dus ook als de 3 standen schakelaar op alleen brug- of hals element staat.

(clichee maar blijft leuk :cheerup:)

Volume neck Pu dicht, brug PU open. 3 way switch in het midden standje. Vette rocksound op de amp. Powerchord aanslaan. De switch als morse sein sleutel gebruiken: ...---... enz. :rockon:

RoelTM
6 december 2008, 21:07
Wat zijn jullie toch allemaal aan het zeuren, jemig... :nervous:
Het is een beginner, dat is wel duidelijk. Dan kun je toch niet verwachten dat ie er zelf zomaar even achterkomt dat je met dat schakelaartje tussen die 2 rare dingen onder de snaren kunt wisselen? En daarbij, dit is een forum, daar worden vragen gesteld, en liever ook beantwoord. Dat niet alle vragen zo moeilijk zijn: jammer dan. Er zijn nog steeds beginnende gitaristen in de wereld die ook met vragen zitten. En dan is het echt niet nodig om die af te gaan kraken om hun ontbreken van de kennis die jullie allemaal wel hebben. Iedereen is onderaan begonnen.

Chow
6 december 2008, 21:38
Ben er inmiddels uit hoor. Heb nu de actie afgesteld waardoor de gitaar lichter speelt. Tevens de humbuckers naar smaak versteld dmv luisteren en lager hoger zetten met de schroevedraaier.

Sinner1980
6 december 2008, 21:54
Ben er inmiddels uit hoor. Heb nu de actie afgesteld waardoor de gitaar lichter speelt. Tevens de humbuckers naar smaak versteld dmv luisteren en lager hoger zetten met de schroevedraaier.

Top man, zie je nou wel dat het gezellig is hier:satisfie:

frankpaul1
6 december 2008, 22:06
Ben er inmiddels uit hoor. Heb nu de actie afgesteld waardoor de gitaar lichter speelt. Tevens de humbuckers naar smaak versteld dmv luisteren en lager hoger zetten met de schroevedraaier.

Was misschien een beetje hard, maar je zit vragen te stellen over de meest basic knoppen van de gitaar terwijl je wel bezig bent met het afstellen van de gitaar, wat vele malen moeilijker is. Dat had je ongetwijfeld ook ergens uitgevogeld, of misschien wel zelf uitgevonden. Maar goed, vermaak je hier nog wat. Het is hier wel leuk hoor :dance:

Chow
6 december 2008, 22:42
Afstellen viel juist enorm mee :D Zijn tonnen websites te vinden waar dat stap voor stap is uitgelegd. Eigenlijk beetje kwestie van niet al te bang zijn en gewoon de schroevedraaier erin zetten :D

Volgende week setje GFS humbuckers bestellen. Ziet er gelikter uit en geluid zal ongetwijfeld mooier worden. De Liverpool Vintage Alnico Humbucker Chrome klinkt op hun website erg fraai. Mooi warm. Aan de andere kant klinkt de Nashville weer erg mooi clean.. Zal er nog eens over nadenken.
De Vintage '59 ziet er dan weer mooi uit maar kan er geen geluidsclip van vinden :confused:

RoelTM
6 december 2008, 22:54
Afstellen viel juist enorm mee :D Zijn tonnen websites te vinden waar dat stap voor stap is uitgelegd. Eigenlijk beetje kwestie van niet al te bang zijn en gewoon de schroevedraaier erin zetten :D
Precies, en het gekke is dat over die knoppen niks te vinden is...

Chow
6 december 2008, 23:20
Of ik heb slecht gezocht. Ik ben idd nog op de Gibson website geweest gisteren maar die lag er opeens even uit. Wel fraaie website verder.

Ik zie dat op Harmonycentral er erg veel informatie te vinden is over de GFS pickups. Zijn dan wel userreviews en dus vaak persoonlijk maar ik lees er even doorheen om te kijken wat de pickups doen waar ik een oogje op heb.

Let wel. Ik heb echt jaren klassiek gespeeld dus ik kan wel een riedeltje tokkelen. Maar electrisch is nieuw maar erg spannend om mee te beginnen ;)

Jiboom
6 december 2008, 23:24
Precies, en het gekke is dat over die knoppen niks te vinden is...

Mwa (http://wiki.answers.com/Q/What_do_the_4_knobs_on_a_Gibson_Les_Paul_do)...

Sorry, ik kon het niet laten :satisfie:

Chow
6 december 2008, 23:30
Sticky maken. Komt er nooit meer zo'n topic als dit :D

DeiDRagonas
6 december 2008, 23:44
Een topic als dit moet best kunnen lijkt me. En mensen afzeiken is inderdaad makkelijker vanachter een beeldschermpje. Beetje jammer soms, maar ik moet wel toegeven dat ik het niveau van "afzeiken" nog best mee vond vallen in dit topic, dat hebben we wel eens beter gedaan.. lol.

Wat ik wel enigszins raar vindt.. Dat je als noob zelf aan je gitaar aan het prutsen bent. Afstellen incl intonatie kan een beginner die nog niet weet waar de knoppen op zn gitaar voor zijn echt niet zelf doen. Niet lullig bedoeld hoor.. Ik bedoel gewoon te zeggen "breng hem toch ff weg voor zoiets of laat een kameraad -die er wel verstand van heeft- naar kijken."

Ik ken nog zo'n gast.. Die speelt net 1,5 jaar gitaar en zit letterlijk elke dag te prutsen met zn gitaar. Met als gevolg dat dat ding nu al van ellende uit elkaar is gevallen. Ok, het was een Ibanez, maar toch..

:cheerup:

Grt R!

Chow
6 december 2008, 23:58
Electrische n00b idd. En misschien is afstellen ingewikkeld maar blijkbaar makkelijker dan het lijkt want het is gewoon gelukt hoor. De actie is veel beter. Snaren rammelen niet dus heb ik dat goed gedaan. En de humbuckers geven nu het geluid wat ik hebben wil. En je leert het nooit als je het nooit doet.
Misschien is het rocketscience maar blijkbaar maar een klein raketje dan. Ik heb de informatie hier http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen gebruikt.

En de humbuckers vervangen kan ook nooit lastig zijn als je rustig aan te werk gaat. Heb ze al los gehad en het ziet er allemaal vrij basic uit. Bovendien. Er is toch niks leukers als een kloon van 140 euro te pimpen?? :D

**Edit**

Nogmaals :D Ik heb 7 jaar klassiek les gehad met daarvan 2 jaar vooropleiding conservatorium. Da's weliswaar 20 jaar geleden maar een gitaar is niet nieuw voor mij. Alleen electrisch is nieuw voor mij.

bert k
7 december 2008, 00:13
Afstellen is idd wel te doen met een beetje logisch nadenken, en kennis van hoe een gitaar werkt. Dat moet wel een feest geweest zijn voor een akoestisch gitarist, al die afstelmogelijkheden. :)
Maar die knoppen is wel grappig als je erover nadenkt; het model is zo bekend dat iedereen er vanuit gaat dat alles duidelijk is.
Trucje om te horen welk element aanstaat: met een schroevendraaiertje erop tikken. Hoor je meteen.

Chow
7 december 2008, 00:33
Tís inderdaad een feestje om zo lekker te pielen met dat ding. Onvoorstelbaar wat voor verschillend soort sound die plank geeft als je met de elementen gaat spelen. Lijkt me trouwens helemaal leuk om er betere elementen in te stoppen. Dan ziet ie er opeens heel anders uit :D Laat staan de sound.

Overigens moet ik toegeven dat ik deze experimenten niet zo snel zou doen op een echte Gibson ;)

Ik zag trouwens dat een Gibson al verkocht wordt voor zo'n 800-1000 euro. Die Studio modellen. Ik had bij Gibson veel hogere bedragen in m'n hoofd. Waarom zijn die studio modellen relatief gezien zo goedkoop?

RoelTM
7 december 2008, 00:40
Tís inderdaad een feestje om zo lekker te pielen met dat ding. Onvoorstelbaar wat voor verschillend soort sound die plank geeft als je met de elementen gaat spelen. Lijkt me trouwens helemaal leuk om er betere elementen in te stoppen. Dan ziet ie er opeens heel anders uit :D Laat staan de sound.

Overigens moet ik toegeven dat ik deze experimenten niet zo snel zou doen op een echte Gibson ;)

Ik zag trouwens dat een Gibson al verkocht wordt voor zo'n 800-1000 euro. Die Studio modellen. Ik had bij Gibson veel hogere bedragen in m'n hoofd. Waarom zijn die studio modellen relatief gezien zo goedkoop?

Die zijn voor de studio => dus 'minder mooi'.
Zo hebben ze geen binding, wat er minder luxe uit ziet. Volgens mij hebben ze berder de zelfde specs als de Standard

bert k
7 december 2008, 00:42
Simpele uitvoering. Rechte plank ipv een gewelfd bobenblad, en simpeler electronica.
Overigens, met een Gibson kan je net zo makkelijk wisselen als met een goedkoop gitaartje, het is heerlijk eenvoudig.
Lees er maar eens een paal Les Paul-topic op na, dan word je gek...:)

RoelTM
7 december 2008, 00:44
Met dat gewelfd bobenblad, bedoel je daar de carved top mee? Want die hebben ze wel...

Chow
7 december 2008, 01:04
Mmmm, gek genoeg vind ik de Studio modellen juist mooi. Maar waarom zou je van de Gibson de elementen verwisselen? Haal je dan niet juist de charme van de Gibson weg?

Agent_Smith
7 december 2008, 09:38
Mmmm, gek genoeg vind ik de Studio modellen juist mooi. Maar waarom zou je van de Gibson de elementen verwisselen? Haal je dan niet juist de charme van de Gibson weg?

Omdat mij persoonlijk maar heel weinig Gibson elementen kunnen bekoren. Keer op keer kom ik toch uiteindelijk weer terrecht bij Seymour Duncan (of een enkele keer Dimarzio of BareKnuckle). Voor anderen werken de originele elementen misschien wel.

Lycon
7 december 2008, 10:47
Ik had het zelfde "probleem" vwb de pick-ups met mijn, ook niet zo dure gitaar Richwood RE125cs.

http://i15.photobucket.com/albums/a387/redcesar/DSCN2505.jpg

Ik vond het geluid ook wat dof, vlak klinken.
Dus heb ik bij dangleberrymusic nieuwe neck en bridge Toneriders besteld.
http://www.dangleberrymusic.co.uk/Humbucker_Tonerider_Generator_Pickup_(Neck,_Gold)-pr-5115.html

Prijs viel erg mee, krijg ze als het goed is van de week binnen dus ben benieuwd.

Orpheo
7 december 2008, 11:00
Mmmm, gek genoeg vind ik de Studio modellen juist mooi. Maar waarom zou je van de Gibson de elementen verwisselen? Haal je dan niet juist de charme van de Gibson weg?

gibson pickups vind ik gewoon brol. nasaal, alsof een tonepot half dicht is met een wahwah pedaal op de helft. wenig dynamiek. gewoon troep. ouwe pups zijn vaak wel te gek, maar een goeie dimarzio, bareknuckle, swineshead, seymour of armstrong is toch een verbetering.

Sinner1980
7 december 2008, 11:04
Die standaard burstbucker pros die op mijn les paul standard zitten vind ik toch echt te gek klinken hoor...Misschien ben ik wel snel tevreden:satisfie:

Chow
7 december 2008, 12:18
Ben erg benieuwd naar je ervaring met het verwisselen..

Lycon
7 december 2008, 12:34
Ben erg benieuwd naar je ervaring met het verwisselen..

ik laat het je van de week wel even weten......eerst nog binnen krijgen en inbouwen.

Chow
7 december 2008, 12:48
gibson pickups vind ik gewoon brol. nasaal, alsof een tonepot half dicht is met een wahwah pedaal op de helft. wenig dynamiek. gewoon troep. ouwe pups zijn vaak wel te gek, maar een goeie dimarzio, bareknuckle, swineshead, seymour of armstrong is toch een verbetering.

Maar het geluid van Gibson wordt toch voor een belangrijk deel ook bepaald door z'n pickups? En waarom zou je dan nog een Gibson kopen?

bert k
7 december 2008, 12:56
Gibson is ook maar een mooie naam. Het geluid wordt voornamelijk door het hout bepaald, en dat is prima in orde. De klank van het element is erg smaakafhankelijk, dus daar kan je eindeloos in varieren. En op de goedkopere Gibsons zijn ze helemaal niet echt bijzonder. Bovendien kan je altijd het origineel weer terugzetten, dus waarom niet?

Orpheo
7 december 2008, 13:00
Gibson is ook maar een mooie naam. Het geluid wordt voornamelijk door het hout bepaald, en dat is prima in orde. De klank van het element is erg smaakafhankelijk, dus daar kan je eindeloos in varieren. En op de goedkopere Gibsons zijn ze helemaal niet echt bijzonder. Bovendien kan je altijd het origineel weer terugzetten, dus waarom niet?

nja dat een goedkopere LP minder is, ben ik niet met je eens, zeker niet. maar dat gibsonpups niet echt bijzonder zijn, zeker waar. het karakter van de gitaar, de sound, word zoveel beter en intenser met aftermarket pups...

Chow
7 december 2008, 13:11
Als ik een keer in Amsterdam ben rij ik wel langs Dijkman. Wordt steeds nieuwsgieriger..

Orpheo
7 december 2008, 13:21
Als ik een keer in Amsterdam ben rij ik wel langs Dijkman. Wordt steeds nieuwsgieriger..

hoezo dijkman? :)

barno
7 december 2008, 13:22
uiteraard komt het belang van pickups ver na het belang van een goede versterker. Met een rotversterker mag je de duurste boutique pups monteren, het rotgeluid zal alleen nog duidelijker zijn...

Chow
7 december 2008, 16:31
hoezo dijkman? :)

Die ken ik. Andere suggesties?

Orpheo
7 december 2008, 16:43
Die ken ik. Andere suggesties?

oh, om een gibson LP studio te testen. uhm, max guitarstore in den haag (heeft er VEEL meer...) of anders gewoon

www.warmoth.com ;) ghehe

richwoodplayer
7 december 2008, 17:12
oh, om een gibson LP studio te testen. uhm, max guitarstore in den haag (heeft er VEEL meer...) of anders gewoon

www.warmoth.com ;) ghehe

TOP winkel!
en word er heel goed geholpen! :rockon:
ik kom er voortaan voor al mijn toekomstige gitaren die ik wil gaan kopen:rockon:

Chow
7 december 2008, 20:23
oh, om een gibson LP studio te testen. uhm, max guitarstore in den haag (heeft er VEEL meer...) of anders gewoon

www.warmoth.com ;) ghehe

Warmoth? Alleen onderdelen en zit in de US?? Of mis ik iets :)

Ik kwam vroeg wel bij Dijkman. Vond het prettig gitaren uitproberen daar ivm de grote ruimte. Dus niet steeds verkopers op je lip. Maar andere adressen zijn natuurlijk welkom als ze maar een beetje in de buurt van Amsterdam zitten.