PDA

View Full Version : Metal en EQ instellingen



Marshallover
5 december 2008, 22:33
Sjalom waarde forumvrienden (zo, dat klinkt fout!)

Ik vroeg mij af onder welke instellingen welke metalgeluiden zijn te benaderen:

Voor trash wordt er over het algemeen veel mid en hoog gebruikt, terwijl er voor andere zwaardere metalsoorten nauwelijks midden-tonen worden toegevoegd. (Veel bas, veel treble en weinig mid voor dat lekkere lompe metalgeluid)

Maar hoe bereik je nu andere soorten metalgeluiden? Zoals nu-metal? Doom-metal? Death-metal, Industrial Metal....weet ik veel welke nog meer...

Ik vraag dit puur uit nieuwsgierigheid en ben eigenlijk alleen op zoek naar EQ instellingen (mag ook grafisch) die tot een bepaald geluid komen. Geen discussies over soorten distortions etc. Die zijn er al genoeg ;-)

Tweede vraag (aan voorgaande vraag te koppelen): Wat is het verschil tussen een nu-metal sound en een klassiek metal geluid? (Ook weer graag verschillen in EQ settings...)

Dank!

Ibanez666
5 december 2008, 22:40
Bedoel je metal sound in je eentje op gitaar? Want dan praat je over andere settings dan als je in een band speelt. Daar vult de bassist immers een deel van je laag aan en de drums een deel van je hoog.

Wat ik dus bedoel: de verschillende sounds bereik je met de rest van je band. Daarnaast wordt er in de studio ook veel gesleuteld. Ik heb bijvoorbeeld Metallica live nog nooit zo vet als op de plaat gehoord. (bij lange na niet zelfs)

Daarnaast speelt de akkoord keuze en 6 of 7 snarig ook een rol. Het is dus iets meer dan simpel een eq setting zoals ik het zie.

Marshallover
5 december 2008, 22:58
Je hebt gelijk. Ik moet het iets beter omschrijven.

Ik bedoel een distortion geluid van 1 gitaar, ongeacht dit een 6 of 7 snarige is. Ik probeer uit te vogelen welke EQ settings horen bij welke metaldistortion (of soort metal). Ik weet dat het een combinatie is van meerdere zaken die tot een totaalgeluid komen maar er is volgens mij ook een wezenlijk verschil in EQ settings (in de meest globale vorm: Bass, Mids en Treble) tussen de metalsoorten...

Eigenlijk wil ik komen tot een soort lijstje waar ik heel globaal wat standaard settings op wil zetten. (ongeacht instrumenten, pedalen etc.) Zoiets als dit:

Nu-metal: Treble op 3, Bass op 7 en Mids op 5
Doom-metal: Treble op 9, Bass op 7 en Mids op 2

Uiteraard hoeft het niet zo specifiek met getallen als waarden, iets als "veel mid, weinig hoog en veel laag" is eigenlijk ook al voldoende...

Misschien vraag ik het onmogelijke maar heb het idee dat het er een boel verschil in EQ settings zit tussen de verschillende metalsoorten.

paulusdeBKB
6 december 2008, 02:20
Misschien vraag ik het onmogelijke maar heb het idee dat het er een boel verschil in EQ settings zit tussen de verschillende metalsoorten.

EQ settings en soort metal hebben niet zo veel met elkaar te maken. Het gaat erom WAT je speelt, met welke intentie en met welke sound (meer of nog meer gain). EQ bepaalt iedere gitarist voor zichzelf.

Overigens zijn de overeenkomsten tussen alle soorten metal veel groter dan de verschillen. Net zoals bij mensen eigenlijk.

DeiDRagonas
6 december 2008, 03:19
Wat mn voorganger zegt idd.. EQ settings zijn echt niet per sub-genre van n muzieksoort in een lijstje te zetten. Elke gitarist heeft weer een andere benadering en ander geluid.

Dit is hetzelfde als t opstellen van een EQ lijstje voor bijv blues... "Welke EQ gebruik ik voor slow-blues, welke voor delta-blues en welke voor snellere rock n roll??" Dat gaat ook nergens over.

R

Marshallover
6 december 2008, 08:51
Ok, dan had ik het verkeerd. Ik dacht dat er wel globaal wat te zeggen was over EQ settings. Ik refereer daarmee o.a. naar de handleidingen van Boss pedaaltjes. Daar zitten vaak wat voorbeelden met benaming in voor verschillende soorten (metal) geluiden. Misschien dat ik wat kort door de bocht ben geweest...

In ieder geval bedankt!

even een voorbeeldje:

http://www.gravette.net/music/MetalZone.gif

harrie-beton
6 december 2008, 09:16
De fabrikant van een EQ wil je graag doen geloven dat je met een kastje van een 100 euro meteen het geluid van je favoriete gitarist na kan doen...
De meeste gitaristen die ik ken halen het geluid uit een zeer goede gitaar en een speciale versterker die ze zorgvuldig hebben gekozen. De effecten zijn maar een kleine aanvulling.
Zoals de roadie van Queen zei: "Brian May kan een hele show doen met 1 gitaar en 1 gemodde vox versterker en een treble booster".

zjanke
6 december 2008, 09:42
Ok, dan had ik het verkeerd. Ik dacht dat er wel globaal wat te zeggen was over EQ settings. Ik refereer daarmee o.a. naar de handleidingen van Boss pedaaltjes. Daar zitten vaak wat voorbeelden met benaming in voor verschillende soorten (metal) geluiden. Misschien dat ik wat kort door de bocht ben geweest...



Het zijn wel prima startpunten als je zo'n pedaaltje koopt. Zet alles zoals in het voorbeeld en begin vanaf daar bij te stellen. Zeker als je beginnend gitarist bent of niet veel ervaring hebt met pedalen kan het handig zijn als je een algemene uitleg in de richting krijgt, het is echter geen verplichting om het zo te doen. Angus Young speelt voor een hardrocker bijvoorbeeld met relatief weinig gain, maar het klinkt absoluut als hardrock.

DeiDRagonas
6 december 2008, 09:55
Dat van die Boss pedalen is puur een verkooptrucje inderdaad. Gewoon leuk als uitgangspunt en goed voor wat inspiratie, maar verder..

Grt, R!