PDA

View Full Version : Fame GX60R raadsel



MCBasje303
5 december 2008, 22:19
Ik heb een fame GX60R waarvan ik de speaker wil vervangen. Ben echter in de war geraakt over de impedantie. Op mijn versterker staat dat de speaker 60W-4ohm is. Echter in alle folders en op de site van musicstore staat bij de specificaties dat de speaker 8 ohm is? Is ook moeilijk om een speaker te vinden van 60W en 4ohm. Ik denk dan dus dat het fout staat op de versterker. Heb musicstore al een paar mailtjes gestuurd hierover maar die reageren niet.

MattellicA
5 december 2008, 23:01
Als op de speaker 60w-4ohm is dan is hij normaal 4 Ohm... Je kan ook een speaker met hoger vermogen nemen, bvb 75w ofzo...

Alst een transistoramp is speelt impedantie van de speaker weinig rol hoor..

MCBasje303
5 december 2008, 23:06
Dat hij 4 ohm zou zijn staat dus op de versterker, niet op de speaker. Maakt het aantal ohm niet uit? iig tegenstrijdig wat er op de versterker staat en wat bij de specs staat in de folders en op de site

nico verduin
5 december 2008, 23:10
Als op de speaker 60w-4ohm is dan is hij normaal 4 Ohm... Je kan ook een speaker met hoger vermogen nemen, bvb 75w ofzo...

Alst een transistoramp is speelt impedantie van de speaker weinig rol hoor..Wel voor de hoeveelheid power.

MattellicA
5 december 2008, 23:28
Wel voor de hoeveelheid power.

Juist ja... ff over het hoofd gezien... sorry..

Kan ie em gewoon niet ff aan de multimeter hangen? :D

MCBasje303
6 december 2008, 00:08
Is niet transistor maar hybride, buizen voorversterker. Wat is er aan de hand als ik een 8 ohm speaker in stop terwijl het 4 moet zijn. Minder geluid?
Heb geen meter.

JohnLord
6 december 2008, 00:33
Is niet transistor maar hybride, buizen voorversterker. Wat is er aan de hand als ik een 8 ohm speaker in stop terwijl het 4 moet zijn. Minder geluid?
Heb geen meter.

Transistorpower dus. En inderdaad minder volume bij een hogere impedantie.

MCBasje303
6 december 2008, 10:13
Is dan dus beter om voor een speaker van 4ohm te kiezen? Meer volume/power. Ik viond het alleen raar dat speakers van 60W/4ohm zo moeilijk te vinden zijn. Is bijna allemaal 8ohm

Squier4ever
6 december 2008, 12:14
waarom wil je de speaker vervangen, volgens mij is die amp dat echt niet waard. je doet denk ik een slimmere zet door je amp te verkopen en iets fatsoenlijks terug te kopen.

MCBasje303
6 december 2008, 12:40
Ik vind het een hele fijne versterker. Zit een mooi klinkende spring reverb in en een drive kanaal in wat ook erg vet klinkt. Gaat ook behoorlijk hard
Ben er op zich heel tevreden mee maar wil eens kijken of hij met een andere speaker nog wat beter gaat klinken. Hoor altijd dat het verschil aanzienlijk is.

cluseau
6 december 2008, 13:47
Bepalen van de juiste speaker voor je versterker kan als volgt:

1 Sluit een toongenerator aan op de ingang en stel het volume niet te hard in, is nergens voor nodig.
2 Meet nu met een multimeter de spanning over de speaker.
Gebruik wel een frequentie die de meter goed kan registreren, bv 400Hz.
Stel het volume zo in dat je een betrekkelijk lage spanning meet.
Als je iets van 2Volt meet over de speaker is dat meer genoeg.
3 Verander niets aan de opstelling en koppel de speaker los.
Als je nu aan de uitgang zonder speaker een 2x zo hoge spanning meet was de speakerimpedantie correct ongeacht wat het manual of eventuele opdrukken op de versterker ook mogen zeggen.
Kortom bij een juist afgesloten belasting is de open uitgangsspanning 2x zo hoog als bij een aangesloten belasting. Je kan eventueel experimenteren met vaste weerstanden van 4 en 8 Ohm. Let wel op dat je je vingers niet brand.
Ennehhh wees met deze methode voorzichtig met een buizenEINDtrap. Dan moet je wel een beetje weten wat je doet. Een transistorbak kan niets mee gebeuren als je hem maar niet kortsluit.

succes
Frans.