PDA

View Full Version : Beste sounding amp in combinatie met distortion/booster pedalen



tnijland
5 december 2008, 21:42
Ik zag op de website van Haar Guitars dat er inmiddels ook een Fuchs Clean Amp is die speciaal is gemaakt voor het gebruik van diverse overdrive/boost pedaaltjes. Nou was ik al enorm gecharmeerd van het feit dat Scott Henderson en Michael Landeau gebuik maken van het cleane kanaal van een Suhr OD100 (CAE) en deze combineren met diverse pedalen en hiermee de beste sounds weten te produceren. Die puurheid van tone is iedere keer adembenemend!

Nou kom ik zelf uit de 19" rack hoek en heb de ervaring dat dat een erg goede tube preamp in combinatie met een effectunit (TC, lexicon) de juiste tube power amp veelal het betere (studio) resultaat geeft.

Toch sta ik iedere keer versteld van de live pedal demo's van heren zoals Henderson, Landeau (OD100) maar ook bijv. een Thomas Blug (Hughes en Kettner). Ik zou dus wel eens willen weten welke eenvoudige (single channel) gitaar top in combinatie met bijv. een 4x12" Marshall cabinet en een aantal kwaliteit pedalen een vergelijkbaar of zelf beter resultaat geeft dan mijn huidige set of in de buurt komt van deze gitaristen.

Mijn huidige set:
Preamps: CAE3+SE, Groove Tubes Trio i.c.m. Power amp Mesa Boogie 295 (6L6 Buizen) en een GForce studio effect.

Kortom: welke top/combo amp zou jij kiezen om met een goed pedaal de beste sound te realiseren. Ik ga hierbij als referenties vanuit de volgende sounds: blues (G. Moore), british rock (AC/DC), Marshall (bijv. Guv' Nor sound) Crunch (VoX top-boost), Modern lead (Soldano), en clean (Fender). Daarnaast heb ik het verzoek om pas te reageren als je de sounds van deze gitaristen kent of wanneer je een echte geluidspurist bent die zijn/haar serieuze mening ook graag wil toevoegen (dus geen SPAM/off-topic discussies a.u.b.).

Surprise me......

Realeigo
5 december 2008, 22:41
Ik kan je helaas geen high end één kanaals amp aanraden. (Behalve de oude standaard vintage meuk die je vast al eens geprobeerd hebt)

Maar ik wil je wel graag vragen waarom je in je sound referentie nou net een gitaristen neer zet die bekend staat om op een eenkanaals amp te spelen zonder verder (of bijna geen) andere pedaaltjes te gebruiken.

sjaak1990
5 december 2008, 23:33
Er was hier eerder ook een topic over geweest, tenminste wel over versterkers voor pedalen, boost enzo... Kan hem alleen niet vinden.

peter_heijnen
6 december 2008, 10:58
Surprise me......
Is het trouwens niet zo dat schotse herdershond allebei de kanalen van zijn od100 gebruikt icm zijn pedalen?

pimmetje
6 december 2008, 11:13
Lijkt me niet per se een vintage vraag, dus naar Modern. Vragen => PM.

tnijland
6 december 2008, 11:15
Nou zou ik niet durven beweren dat de genoemde gitaristen op een éénkanaals amp spelen maar ik was wel in de veronderstelling dat ze voornamelijk maar 1 kanaal gebruiken...

Het voordeel van een dergelijke setup lijkt mij wel het feit dat een goede (cleane) amp als basis kan dienen en dat m.b.v. goede padalen een grotere variëteit aan geluiden te produceren. Als ik een demo van een british rock pedaal a la AC/DC (bijv. de Plexidrive van Wampler http://www.wamplerpedals.com/plexidrive) hoor dan lijkt het totaal geluid dus al grotendeels met het pedaal gerealiseerd. De amp zelf zou in een dergelijk geval dus niet meer moeten kleuren.

Bijkomend voordeel is ook het feit dat een pedaal een stuk goedkoper is als bijvoorbeeld een preamp (ondanks dat ik zeer blij ben mijn mijn CAE & GT Trio).

peter_heijnen
6 december 2008, 11:21
Nou zou ik niet durven beweren dat de genoemde gitaristen op een éénkanaals amp spelen maar ik was wel in de veronderstelling dat ze voornamelijk maar 1 kanaal gebruiken...
Schotse herdershond legt uit. (http://www.youtube.com/watch?v=oeJYAH-Kiy8)

morroow
6 december 2008, 11:22
Ampeg V4 of V22
Marshall JCM800 of JMP
Fender Twin

Hiwatt is ook wel fijn, maar vond ik zelf wel kieskeurig (wat wil zeggen dat niet elk overdrive pedaal er lekker op klinkt).

Matchless DC30

Over deze amps kan ik spreken uit eigen ervaring. Vond ze erg lekker samengaan met pedalen, maar het is wel vaak zo dat je de gouden combinatie maar net moet vinden.
Bijv. een Tubescreamer kan heel lekker op een marshall klinken, maar he is maar de vraag of ie over een Hiwatt ook lekker klinkt.

Comfortably Daniel
7 december 2008, 11:09
Ik zou eigenlijk wel zeggen dat Hiwatt(wel de custom serie) veruit de beste is wat dat betreft. Zeer vol clean en met drives, boosters, distortion, fuzz, muff erg leuk te kleuren. Referentie: David Gilmour

Daarnaast zijn er de Fenders...Twin Reverb of Dual Showman bijvoorbeeld.

Zelf gebruik ik een Twin Reverb en een Sound City 50+ in stereo met daarvoor een hele lap pedalen wat een erg leuke sound heeft.

BluesJR
27 december 2008, 17:46
Ampeg V4 of V22
Matchless DC30

Over deze amps kan ik spreken uit eigen ervaring. Vond ze erg lekker samengaan met pedalen, maar het is wel vaak zo dat je de gouden combinatie maar net moet vinden.


Ik heb een Matchless DC30 (2002) en ik vind hem, met name Top Boost kanaal, erg lastig met sommige overdrive pedalen. Het lijkt soms alsof ze niet één worden met de amp (Fulldrive, oude Rat). De mijne is zowieso een amp met een eigen wil..vaak is het hemels, soms is het vechten. Momenteel heb ik de enkele 5AR4 rectifier erin (stijve feel) en misschien dat het daarmee te maken heeft..

tnijland
27 december 2008, 20:59
Zou er nou echt geen goede simpele versterker zijn die juist perfect z'n ding gaat doen met analoge pedalen zoals de tubescreamer, boosters, compressors etc?

Volgens mij worden de grootste keuzes al gemaakt door een Fender, Marshall of Vox te kiezen. Daarnaast spelen type buizen (EL34, 6L6, EL84, KT...) en speaker keuze (V30, GT75), aantal speakers e.d. ook mee en na een tijdje blijkt het allemaal al niet meer zo eenvoudig om een generieke keuze te kunnen maken @#%!%$!!# :)

Dus misschien wat ervaringen van gitaristen die veel met pedalen experimenteren?

Hell's Engl
27 december 2008, 21:01
Ik gebruik 'n Maxon SD-9 op kanaal 2 van mijn HOOK... komt aardig in de buurt van Landau..

Je zou gewoon bij v/d Haar 'n middagje door moet brengen en 't een en ander uitproberen..

Succes!

Joost

Edit; Misschien 'n contact opnemen met Vernet of CMW?

future2future
27 december 2008, 23:47
Ik zag op de website van Haar Guitars dat er inmiddels ook een Fuchs Clean Amp is die speciaal is gemaakt voor het gebruik van diverse overdrive/boost pedaaltjes. Nou was ik al enorm gecharmeerd van het feit dat Scott Henderson en Michael Landeau gebuik maken van het cleane kanaal van een Suhr OD100 (CAE) en deze combineren met diverse pedalen en hiermee de beste sounds weten te produceren. Die puurheid van tone is iedere keer adembenemend!

Nou kom ik zelf uit de 19" rack hoek en heb de ervaring dat dat een erg goede tube preamp in combinatie met een effectunit (TC, lexicon) de juiste tube power amp veelal het betere (studio) resultaat geeft.

Toch sta ik iedere keer versteld van de live pedal demo's van heren zoals Henderson, Landeau (OD100) maar ook bijv. een Thomas Blug (Hughes en Kettner). Ik zou dus wel eens willen weten welke eenvoudige (single channel) gitaar top in combinatie met bijv. een 4x12" Marshall cabinet en een aantal kwaliteit pedalen een vergelijkbaar of zelf beter resultaat geeft dan mijn huidige set of in de buurt komt van deze gitaristen.

Mijn huidige set:
Preamps: CAE3+SE, Groove Tubes Trio i.c.m. Power amp Mesa Boogie 295 (6L6 Buizen) en een GForce studio effect.

Kortom: welke top/combo amp zou jij kiezen om met een goed pedaal de beste sound te realiseren. Ik ga hierbij als referenties vanuit de volgende sounds: blues (G. Moore), british rock (AC/DC), Marshall (bijv. Guv' Nor sound) Crunch (VoX top-boost), Modern lead (Soldano), en clean (Fender). Daarnaast heb ik het verzoek om pas te reageren als je de sounds van deze gitaristen kent of wanneer je een echte geluidspurist bent die zijn/haar serieuze mening ook graag wil toevoegen (dus geen SPAM/off-topic discussies a.u.b.).

Surprise me......

Landau en henderson gebruiken niet het cleane kanaal van hun amp en dan pedalen voor gain. Ze gebruiken het gain kanaal met de drive op ong. 12 uur en dan gebruiken ze pedalen om meer gain te krijgen.

Landau gebruikt zijn cleane kanaal alleen als hij een echt cleane sound wil, en Henderson gebruikt nu zelfs een 1 kanaals amp, wat eigenlijk het 2e kanaal van de OD-100 classic is.

Hier legt hij het uit: http://www.youtube.com/watch?v=GRsdADcJXww

future2future
27 december 2008, 23:51
Schotse herdershond legt uit. (http://www.youtube.com/watch?v=oeJYAH-Kiy8)

Hij gebruikt nu een compleet andere setup. check www.scotthenderson.net/geartxt.htm