PDA

View Full Version : fretboard chips opvullen



niekb
5 december 2008, 20:52
Gisteren heb ik een Precision bass op de kop getikt voor weinig.
Wat voor merk weet ik niet maar het is een leuk klus dingetje.
Nu heeft de vorige eigenaar een poging gedaan om er een fretless van te maken en daardoor zijn er chips uit het board.

In eerste instantie wou ik m fretloos houden maar ik mis nu de stevigheid die de frets aan de hals geven --> de snaarspanning is niet voldoende op te vangen door de truss, ik moet m gigantisch aandraaien en dan is het acceptabel. Dit zint mij niet dus wil ik er weer frets in hebben.

Heeft iemand ervaring met deze methode? Ik wil het gaan proberen maar wellicht heeft een van jullie nog wat tips n tricks voor me.

http://members.tripod.com/banjoist/chip.htm

aaronstonebeat
5 december 2008, 22:08
Ik heb niet direct ervaring met de methode zoals die via de link beschreven is; wel in zijn algemeenheid met het vullen van gaatjes met een mengsel van lijm en zaagsel. Dat is een prima methode.
Eén mindere ervaring daarin: als je zaagsel (vooral van licht hout) mengt met houtlijm en dat aanduwt met zo'n minischroevendraaiertje vindt er kennelijk een of ander oxidatieproces plaats waardoor het mengsel een donkergrijze kleur krijgt.

Goed idee in die post om de fretslots tijdelijk op te vullen met plastic strips.

Heeft de vorige eigenaar de slots opgevuld of niet?

niekb
5 december 2008, 22:25
Jep maar waarschijnlijk met zaagsel en lijm.. dus niet met een strookje fineer.

Ik weet nog niet of ik de chips eers zal opvullen en daarna de slots zagen of andersom.
http://i185.photobucket.com/albums/x126/niekb/Afbeelding006-3.jpg

aaronstonebeat
5 december 2008, 22:31
Ik zou zelf eerst gaan vullen en dan opnieuw zagen. Kun je je met vullen en schuren lekker uitleven; dan opnieuw zagen alsof je een toets had waarop de slots al perfect staan gemarkeerd.

niekb
5 december 2008, 22:40
Voordeel is natuurlijk dat ik me geen zorgen hoef te maken over de slots als ik eerst vul. Ik ben benieuwd of het mooi weg te werken is. Leuke leerproject dit.

no 1 hops
6 december 2008, 08:25
in het boek van dan erlewine staat een verhaal over een bas hals die niet wil wat zou moeten en hij hem met brute force de goede richting inhelpt.
als je wilt kan ik even een foto van de tekening maken en hier plaatsen.
als je toch graag fretless wil zou je ook kunnen overwegen om metalen strips in de fretgleuven te doen en dan met het fretboard gelijk te schuren .
met een radiusblock kom je dus een heel eind ook om de chips weg te werken, anders opvullen met expoxy of superlijm.
maar als de toetst vettig is en het materiaal niet goed indringen wil zal het denk ik moeilijk blijven

stijnkenens
6 december 2008, 09:32
Ik vind die fretslots ook heel breed, of lijkt het zo op de foto?
De toets ziet er ook heel verweerd uit, in het slechtste, en wss ook het mooiste geval: vervangen.
Als de toets geen stevigheid meer geeft aan de hals, omdat de frets eruit zijn, is hij misschien al te dun??
In iedergeval, ik ben benieuwd.

s

niekb
6 december 2008, 13:17
De slots zijn idd wat breder maar ik moet ze toch opnieuw zagen dus ik denk dat dat geen probleem hoeft te zijn. Ik zal eerst eens 1 slot opnieuw zagen om te kijken wat dat doet. Dan kan ik ook bepalen wat voor fretdraad ik het beste kan gaan gebruiken.

Een ander fretboard is echt de laatste optie. Ik denk dat de slots gewoon niet goed opgevuld zijn en daardoor minder stugheid geven. Het fretboard is zo'n 5 a 6 mm dik dus dat lijkt me het probleem niet zo.


@ no 1 hops:

Ik ben wel benieuwd naar die tekening.

Het is al een oud beestje. Het fretboard is kurkdroog dus dat moet geen probleem opleveren met het lijmen. Als ie weer klaar is een dikke dot olie erop en dan weer gaan.

Wat betreft die metalen strips....ik heb nog aluminium liggen. Ik weet niet of dat de juiste dikte heeft maar dat is ook nog een optie.

Hmm to fret or not to fret, that's the question!

no 1 hops
6 december 2008, 14:27
hier is de foto

wat betreft fretsleuven is ebben ook een optie.
vergeet niet dat de hals kromming ook opgebouwt word door de dikte van de fret 'tang'
dat geeft stijfheid aan de nek en bij te brede tang kun je zelfs een backbowe krijgen
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/halsprobleem.jpg


rechtsonder staat de tekst die bij de tekening hoort

niekb
6 december 2008, 14:56
Kijk eens aan!
Ik denk dat ik maar gewoon voor frets ga en dan kijk wat ie doet. Mocht het niet lukken dan kan ik alsnog dat soort maatregelen proberen.

De hals heeft nu een lichte holling, zonder frets. Ik verwacht dat ie met frets netjes recht wordt. Ik ga het fretboard sowieso nog met een radius block bewerken dus kan ik de holling ook nog iets uitschuren.

Het is ook weer een mooie oefening met fretten, dat kan je niet vaak genoeg doen denk ik zo.

Ik maak er wel een topic over als ie klaar is.