PDA

View Full Version : lak van een strat hals verwijderen



renemeester
5 december 2008, 19:23
Weet iemand hoe kan ik het beste de lak van een hals van een stratocaster afhalen? Ik heb het dus ook over de toets. Afbijtmiddel? Schuren? De hals blijft na het ontdoen van de lak gewoon blank.

barno
5 december 2008, 19:55
ik zou schuren en daarna olie, want blank zonder iets bescherming is alleen goed als je binnen de week zware reliclook wilt.

renemeester
5 december 2008, 20:01
Het is geen beauty, dus die relic look is op zich niet zo erg. Ik ben niet zo'n strat fan en ik heb deze squier al heel lang in de kast liggen. Ik wil 'm nu wat modden zodat het meer mijn ding wordt. Het gelakte maple fretboard is 1 van de dingen die me tegenstaan, dus die lak gaat eraf. Ik ga eens schuren.

pueblo
5 december 2008, 20:06
fretjes er eerst afhalen he toch, of gaat dat zo ook? (lijkt me toch handig met fretjes eraf, maar dan natuurlijk weer herfretten en vlakken,...)

renemeester
5 december 2008, 20:08
Ik wilde het doen zonder refret eigenlijk.

barno
5 december 2008, 20:19
Ik wilde het doen zonder refret eigenlijk.

oh, da's wel een rotklus kan ik je verzekeren, vooral omdat het vuil of metaal van de frets altijd in het hout geschuurd wordt als je ertegen schuurt.

aaronstonebeat
5 december 2008, 22:18
oh, da's wel een rotklus kan ik je verzekeren, vooral omdat het vuil of metaal van de frets altijd in het hout geschuurd wordt als je ertegen schuurt.

Dan afbijten misschien?
Je hebt kans dat daarbij onderdelen van kunststof (zoals (side-) dots) oplossen; dat had ik althans met een halsje van ruim 40 jaar oud dat ik onlangs afgebeten heb, maar het zal er net vanaf hangen wat voor kunststof het is.

niekb
5 december 2008, 22:36
Afbijt gaat wellicht werken. Op zich kan je de side dots aftapen dan kunnen ze ook niet smelten. De positie stippen zijn lastiger als ze niet van parelmoer zijn..

Schuren gaat ook wel maar dan hou je randjes langs de fretjes.

fred dons
6 december 2008, 10:43
tussen de fretjes lak weg halen gaat (helaas) het best met schrapen.
zet een ouderwets scheermesje haaks op de toets (wel de scherpe kant aan de kant van je vingers afdekken ;) ) en schraap richting de toets

indien het alleen om het "lakgevoel" gaat dan volstaat natschuren met 2000 grit al, je kunt dan gewoon over de frets heen schuren (je polijst ze op die manier) en je matteert de bestaande lak zodanig dat hij niet meer plastic aanvoelt

niekb
6 december 2008, 12:38
He Fred, lakgoeroe! weer terug?

pueblo
6 december 2008, 14:11
He Fred, lakgoeroe! weer terug?
hoe meer we hem zien hoe beter:)

fred dons
6 december 2008, 18:30
ik hou me in hoor ;) (zo nu en dan als ik 5 minuutjes over heb kijk ik en als ik denk dat ik wat toe te voegen heb reageer ik :))

gengar
9 december 2008, 00:24
F. D. haha! je kunt het toch niet laten!! Mooi man.
Inderdaad gewoon schrapen, stelt niet veel voor. Je wilt echt niet met een afbuitmiddel aan de slag, heb ik ook wel eens gedaan bij een body en ik moet er niet aan denken om dat op een nek te gebruiken, veel te agressief. Pak gewoon je schraapstaaltje of het mesje van een stanleymes. Dan is het erna tenminste netjes en mooi. Voor de rest van de nek zou ik gewoon schuren.

aaronstonebeat
9 december 2008, 00:45
Ik heb van de zomer een heel oude höfnerhals met afbijt mishandeld. 't Was inderdaad een hele bende. Maar de lak is er helemaal af en het hout heeft nergens last van als je de troep maar met beleid verwijdert; bindings, sidedots, toetsinlays en kopfineer zijn verwoest (wilde ik toch allemaal vervangen).

Ik ben op het moment een net gelakte body en hals glad (niet kaal) aan het schuren en ervaar weer eens hoeveel werk dat zelfs is. Ik zou zo weer met afbijt aan de slag gaan als er veel lak weg moet.

Schrapen gaat toch ook niet zo gek snel?

gengar
9 december 2008, 10:49
Als ik zo in je beschrijving lees wat er allemaal gesneuveld is behalve het laagje lak wat er af moest dan is dat denk ik reden genoeg om het zo zeker niet te gaan doen. Spoed werkt niet in de gitaarbouw denk ik. Sneller met hetzelfde resultaat ok, maar dit geeft niet hetzelfde resultaat.

renemeester
9 december 2008, 15:13
Ik heb het idd met een stanleymesje gedaan en dat ging hardstikke goed. Vervolgens de toets een paar keer met Lemon oil behandeld. Voelt echt een stuk beter aan. Nu nog wachten tot m'n hardware er is.