PDA

View Full Version : Cube 30 + Engl Thunder



Stratman70
5 december 2008, 14:25
Ik heb 2 versterkers; de cube 30 voor thuis in de huiskamer en de Engl Thunder als podiumbeest.

Maar...
nu heb ik op de cube EXACT het geluid gevonden wat ik zocht. Echter gaat de cube natuurlijk nooit hard genoeg voor de repetitie en optredens.
Dus zat ik te denken om deze twee aan elkaar te schakelen en dat de Thunder alleen als eindtrap dient, dus enkel om het geluid van de cube uit te versterken.

Werkt dit? Heeft iemand soortgelijke ervaring?

Hoe pak ik dit aan?
Sluit ik de cube aan op de gewone ingang of op de return van de effectloop? Kan dat zomaar?

Alle tips/reacties etc. zijn welkom. Bij voorbaat dank.

p.s. natuurlijk, is het een kwestie van proberen. Maar voordat ik iets opblaas/kapot maak of weet ik veel wat, hoor ik graag dus eerst wat meningen/tips. Waar moet ik bijvoorbeeld rekening mee houden? Gaan digitaal en buizen zo wel samen etc.?

Nitefly7
5 december 2008, 14:51
mijn 1e voorzet (weet even niet zeker welke aansluitingen je hebt):
je line-out (recording/headphone out?) naar de FX-return van de Thunder; zo gebruik je je Engl als grote 'extra speaker' en voorkom je kleuring van de Engl preamp...
misschien niet ideaal, maar wel een mogelijke oplossing..
amps als een Studiotone (*kuch*) hebben een line-out of 'to clean amp' output, die ze geschikt maakt om door te lussen...

wel apart dat je Cube30 'makkelijker' in te stellen is, dan de Engl..
misschien de 30 inruilen voor 'n Cube60 ? heb je meteen een grotere speaker... tenzij je de 10" natuurlijk nodig hebt voor 'dat' geluid... !

je blaast niks op, zolang je maar niet de speaker uit de speaker-outputs van je Engl haalt...!


Ik heb 2 versterkers; de cube 30 voor thuis in de huiskamer en de Engl Thunder als podiumbeest.

Maar...
nu heb ik op de cube EXACT het geluid gevonden wat ik zocht. Echter gaat de cube natuurlijk nooit hard genoeg voor de repetitie en optredens.
Dus zat ik te denken om deze twee aan elkaar te schakelen en dat de Thunder alleen als eindtrap dient, dus enkel om het geluid van de cube uit te versterken.

Werkt dit? Heeft iemand soortgelijke ervaring?

Hoe pak ik dit aan?
Sluit ik de cube aan op de gewone ingang of op de return van de effectloop? Kan dat zomaar?

Alle tips/reacties etc. zijn welkom. Bij voorbaat dank.

p.s. natuurlijk, is het een kwestie van proberen. Maar voordat ik iets opblaas/kapot maak of weet ik veel wat, hoor ik graag dus eerst wat meningen/tips. Waar moet ik bijvoorbeeld rekening mee houden? Gaan digitaal en buizen zo wel samen etc.?

iWishmaster
5 december 2008, 15:25
mijn 1e voorzet (weet even niet zeker welke aansluitingen je hebt):
je line-out (recording/headphone out?) naar de FX-return van de Thunder; zo gebruik je je Engl als grote 'extra speaker' en voorkom je kleuring van de Engl preamp...
misschien niet ideaal, maar wel een mogelijke oplossing..
amps als een Studiotone (*kuch*) hebben een line-out of 'to clean amp' output, die ze geschikt maakt om door te lussen...

wel apart dat je Cube30 'makkelijker' in te stellen is, dan de Engl..
misschien de 30 inruilen voor 'n Cube60 ? heb je meteen een grotere speaker... tenzij je de 10" natuurlijk nodig hebt voor 'dat' geluid... !

je blaast niks op, zolang je maar niet de speaker uit de speaker-outputs van je Engl haalt...!
Wanneer hij die 10" speaker nodig heeft voor 'dat geluid' heb je ook niks aan het doorlussen: de speaker wordt uitgeschakeld bij Cube's zodra je de line out uitschakeld. Verder klopt het wel wat je zegt: je gebruik dan de voorversterker van de cube en de eindversterker van de Engl.

Overigens: wanneer je echt zo gehecht bent aan dat geluid kun je ook een microfoon voor de speaker van de Cube hangen bij optredens en die uitversterken met de PA. Toch vind ik het wel een beetje raar dat je beter geluid uit je cube krijgt ... Volgens mij moet je (evt. met wat effecten) toch echt wel een betere sound uit die Engl kunnen halen, maar smaken verschillen natuurlijk.

Stratman70
5 december 2008, 18:26
Hey mannen, bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad niet de speaker nodig van de cube. Via de koptelefoon (waarmee ik de speaker ook uitschakel) klinkt het echt geweldig.
het zou goed kunnen hoor, dat ik uit mijn Engl dat geluid ook (beter) zou moeten krijgen. Tot nu toe is het niet gelukt.
Ik ga binnenkort er eens goed voor zitten: in mijn eentje/repetitiehok/biertje/gitaar/effecten/cube/Engl

Oh ja... en hoe doe ik dat met mijn delay? want die heb ik, als ik dus alleen met de Thunder speel, in de effectenloop staan, maar daar gaat nu de cube in (fx return).

Mijn vriendinneke heeft een cube 60. Maand geleden gekocht en staat nog in de doos bij haar op de gang. (Het is echt waar!) Ze heeft nog geen tijd gehad om er op te spelen. Schandalig he? Ik denk dat ik die zelf maar eens uit de doos ga halen en ga aansluiten. Ik bedoel: iemand moet dat ding toch eens uit de doos halen?

Wat zo fijn is bij de cube en ik maar niet voor mekaar krijg bij de Engl, is het enorme geluidsverschil van clean naar overstuurd, wat ik alleen met mijn volumeknop op mijn gitaar wil regelen. Met de Engl blijft het óf te clean als ik 'm helemaal opendraai, óf te overstuurd als ik 'm clean wil hebben.
dat ligt ook wel aan mijn gitaar, want mijn volumeknop werkt anders dan bij andere gitaren door een speciale configuratie in de gitaar. Ik doe alles op volume 2-3 op de gitaar:
bij 2 is ie helemaal clean, bij 3 overstuurt ie behoorlijk en vanaf 4 is het superscheur, maar gebeurt er niet veel meer.

Hier een clipje van mijn geluid alleen via de cube/line out/de pc in.

klik (http://soundclick.com/share?songid=7095602)

let ff niet op het waardeloze spel, het gaat even om het geluid. dat geluid wil ik dus op het podium.

Wiellem
5 december 2008, 21:50
Misschien een Cube 60 met een cab kopen?

Dan heb je zelfde geluid als de Cube 30 maar dan met meer wattege en spreiding voor op het podium.

MattellicA
5 december 2008, 23:25
Ik stel voor: met een AB-switch en ABY box (kan in 1 behuizing natuurlijk...
http://img366.imageshack.us/img366/2882/naamloosus2.th.jpg (http://img366.imageshack.us/my.php?image=naamloosus2.jpg)

Ff 2 knopjes en je hebt het geluid van je Cube over de poweramp van je ENGL :satisfie:

Jimwoud
6 december 2008, 13:42
Anya!!!!!!!!!

MattellicA
6 december 2008, 14:31
Anya!!!!!!!!!

HuH?

.......

Stratman70
6 december 2008, 14:39
Anya!!!!!!!!!
Yup! ;)

@MattellicA: kun je die zo kopen, zo'n switchbox? Ik moet nog eens goed bestuderen hoe dat zit.

In ieder geval bedankt voor jullie tips. Ik ga er mee aan de slag.
De cube 60 is dan misschien toch de beste optie misschien.

Gitaar4LifeDude
6 december 2008, 22:16
HuH?

.......

ik gok de naam van de vriendin met de cube nog in de doos?

MattellicA
6 december 2008, 22:22
Yup! ;)

@MattellicA: kun je die zo kopen, zo'n switchbox? Ik moet nog eens goed bestuderen hoe dat zit.

In ieder geval bedankt voor jullie tips. Ik ga er mee aan de slag.
De cube 60 is dan misschien toch de beste optie misschien.

Ja! Zie sig ;)

pannekoek
6 december 2008, 23:29
cube meteen in de pa prikken! werkt super!

heb ik ook enkele xeren gedaan toen ik niet mijn stack wilde meenemen. klinkt echt heel gaaf!

kevervolks
7 december 2008, 16:14
sarcasme? of..?

pannekoek
7 december 2008, 16:54
sarcasme? of..?

sarcasme wat?

J-sus Rulez
7 december 2008, 16:55
Ik stel voor: met een AB-switch en ABY box (kan in 1 behuizing natuurlijk...
http://img366.imageshack.us/img366/2882/naamloosus2.th.jpg (http://img366.imageshack.us/my.php?image=naamloosus2.jpg)

Ff 2 knopjes en je hebt het geluid van je Cube over de poweramp van je ENGL :satisfie:

+1!!!



(10tekens)

kevervolks
7 december 2008, 17:20
sarcasme wat?

Of je het sarcastisch bedoelde of dat je het echt goed vond klinken...

Heb zelf ook een cube dus...

humbucker
7 december 2008, 17:29
ik gok de naam van de vriendin met de cube nog in de doos?


Kan toch niet dat IK hem moet binnenkoppen? :D

bedankt voor de nieuwe sig! hahaha :seriousf: