PDA

View Full Version : Radius toets



demetalenman
5 december 2008, 10:47
Vraagje?

Is de radius van je toets (fretboard) echt belangrijk voor het speel gemak. Zo wordt gezegd hoe hoger de radius hoe platter de toets, en bevordelijker voor snel (shred)werk. En dus een lagere radius en rondere toets en beter geschikt voor akkoorden werk.

Nu heb ik een us fender telecaster. 9.5" radius en niet echt hele hoge frets. Soms met snelle licks kom ik aardig in de knel, zou een toets met een hogere radius en grotere frets uitkomst bieden.

Wat zijn jullie bevindingen hiervan.

barno
5 december 2008, 11:00
plattere radius idd geschikter om sneller te schredden, maar op een radius van 9 kan het ook hoor. Als iets niet lukt, niet eerst de schuld aan de gitaar geven :), laten we zeggen, als een snelle lick op jouw gitaar lukt, gaat die nog makkelijk lukken op een radius van 14 bv

demetalenman
5 december 2008, 11:14
Ha nee ik geef me gitaar nergens de schuld van. Maar voor akkoorden en slagwerk is het een heerlijk ding.

Maar van de week even in de gitaarwinkel voor de grap een ibanez gepakt en daar koste het inderdaad minder moeite om dezelfde licks eruit te krijgen.

Arjan12
5 december 2008, 11:38
Ik vind het een kwestie van wennen en vooral voorkeur. Ik vind mijn Tele met 7.25 veel fijner spelen dan mijn ex-Tele met een 9.5 radius. Ik merk wel dat bij bends er makkelijker een snaar onderdoor schiet als je begrijpt wat ik bedoel. Daar had ik in het begin wel eens last van, nu eigenlijk niet meer.

Gearjunkie
5 december 2008, 11:42
En een nadeel van een kleine radius is dat je bij een lage actie niet zo hoog kan opdrukken, omdat de B en e snaar dan aanlopen en doodslaan.

Orgasmocaster
5 december 2008, 16:28
een plat fretboard is beter voor soleren en bending, en een rondere fretboard is beter voor akkoorden..

daarom ga ik altijd voor een compound raduis! :)

Arjan12
5 december 2008, 17:05
een plat fretboard is beter voor soleren en bending, en een rondere fretboard is beter voor akkoorden..


Dat vind jij!

Eko
5 december 2008, 20:13
Comfort hangt af van de combinatie van de ronding vanje fretboard en de hoogte van je frets. Een platte hals ( bv 12 inch ) met vintage fretdraad speelt minder prettig voor de meesten. Bends gaan dan moeilijker.
Ligt er ook aan wat je prettig bent gaan vinden. De meeste halzen , zoals van Ibanez, zijn behalve plat ook nog eens dun. Ik kan daar niet aan wennen.
Geef mij maar aan boatrailing als hals. Ongeacht de radius van het fretboard.

Tho
5 december 2008, 20:21
een plat fretboard is beter voor soleren en bending, en een rondere fretboard is beter voor akkoorden..

Niet mee eens!!! Precies andersom zelfs.

pasqual
5 december 2008, 21:51
ik zweer toch echt bij een ronder fretboard ( 9,5 ) t.o.v. plat als het op soleren aankomt. je kan veel beter benden, dan schieten de snaren niet onder je vingers vandaan.

groeten Pasqual.

jimihattricks
5 december 2008, 22:45
er komt meer bij kijken dan alleen de radius; sure, een plattere toets zal minder snel voor dode bends zorgen, maar what about frets, halsdikte, mensuur, afronding van de toets, actie etc.... dat draagt allemaal bij aan het speelgemak..

een 7,25" toets hoeft niet per se te zorgen voor dode bends, als je je actie maar niet te laag zet, gaat dat prima

humbucker
6 december 2008, 15:03
een 7,25" toets hoeft niet per se te zorgen voor dode bends, als je je actie maar niet te laag zet, gaat dat prima

Inderdaad! Ik heb met mijn strat met 7,25" radius en "vintage" frets nooit last van dode bends. En de actie is trouwens ook niet super hoog! Het ding is gewoon lekker afgesteld!