PDA

View Full Version : Advies gevraagd over Re-ampen



Eomer
5 december 2008, 08:44
Hi there,

Aankomende zomerperiode gaan we met onze band de studio in om een full lenght op te nemen. Nu lijkt het me zeer interessant om de gitaar en baspartijen vooraf thuis op te nemen en ze later in de studio te re-ampen via de normale set up van versterker en mic's. Ik heb hier wat onderwerpen over gelezen en zoals ik heb begrepen moet dit heel goed mogelijk zijn.

Echter, door de enorme bergen info zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik denk dat ik het studiogedeelte wel redelijk door heb. We kopen als band een goede re-amp box, bijv een Radial X-amp re-amplifier, en sturen de opgenomen tracks via deze box naar de versterker en nemen de hele boel op met de mic's. Als er "gaten" of "maar's" in deze gedachtengang zitten dan hoor ik het graag.

Het gedeelte waarbij thuis de tracks opgenomen worden heb ik echter totaal niet duidelijk. Ik ben hier compleet nieuw in aangezien ik thuis simpel opneem in Cool Edit m.b.v een V-amp2.
1. Hoe lever ik de tracks aan in de studio? Gewoon op cd en in welk formaat?
2. Op de site van Radial zie ik een actieve DI box tussen gitaar en opname device. Hebben we zo'n box nodig en kunnen we die ook op de PC aansluiten? Ik zie namelijk alleen een XLR uitgang.
3. Volstaat dan een goede actieve DI box of moet daar nog een goede mic pre-amp bij?
4. Kunnen we ook slechts een goede audio interface gebruiken? Ik lees dat die ook meestal een DI functie hebben?
5. Moeten we buiten dit alles nog een dikke geluidskaart aanschaffen of vostaat een onboard SB Audigy Advanced MB.
6. Nu heb ik gelezen dat er bands zijn die een DI box koppelen aan een POD of een V-amp en op één spoor het POD signaal opnemen en op het andere spoor het droge signaal van de DI. Werkt dit en hoe sluit je dan e.e.a aan?

Het zijn een boel vragen en ik hoop dan ook dat ik wat wegwijs gemaakt kan worden in dit proces.

Thx.

paulusdeBKB
6 december 2008, 01:27
Hoop vragen, ik probeer er een paar te beantwoorden.


Ik denk dat ik het studiogedeelte wel redelijk door heb. We kopen als band een goede re-amp box, bijv een Radial X-amp re-amplifier, en sturen de opgenomen tracks via deze box naar de versterker en nemen de hele boel op met de mic's. Als er "gaten" of "maar's" in deze gedachtengang zitten dan hoor ik het graag.

Je neemt met re-ampen het gitaarsignaal dus niet op via de speakers van de amp (tenminste, niet per sé) op het moment dat je het inspeelt. Je neemt een direct signaal op, dat je later opnieuw kunt uitsturen naar een aantal verschillende gitaar amps.



1. Hoe lever ik de tracks aan in de studio? Gewoon op cd en in welk formaat?

Moet je aan je studio vragen. De samplefrequentie is het meest belangrijk. In het algemeen geldt: hoe hoger hoe beter, maar veel hangt ook af van de kwaliteit van de A/D converters in je geluidenkaart.

2. Op de site van Radial zie ik een actieve DI box tussen gitaar en opname device. Hebben we zo'n box nodig en kunnen we die ook op de PC aansluiten? Ik zie namelijk alleen een XLR uitgang.
3. Volstaat dan een goede actieve DI box of moet daar nog een goede mic pre-amp bij?

Ja, je hebt wel een DI nodig, om het hoogOhmige gitaarsignaal geschikt te maken voor de laagOhmige input van je geluidenkaart. Je kunt hiervoor ook een microfoonpreamp gebruiken, mits deze een Hi-Z jackinput heeft.

4. Kunnen we ook slechts een goede audio interface gebruiken? Ik lees dat die ook meestal een DI functie hebben?

Een audio interface alleen gaat slechts werken als die een Hi-Z input heeft voor je gitaar. Line6 apparatuur heeft dat, Zoom G9.2tt ook. Maar dat zijn dan weer meteen modelers, ik weet niet of je daarmee je signaal ook onbewerkt kunt opnemen.

5. Moeten we buiten dit alles nog een dikke geluidskaart aanschaffen of vostaat een onboard SB Audigy Advanced MB.

Ik ken de audigy niet, maar wrs is die niet geschikt. Google even of er ASIO drivers voor te downloaden zijn. Zou nog best eens kunnen, SB heeft EMU overgenomen...

6. Nu heb ik gelezen dat er bands zijn die een DI box koppelen aan een POD of een V-amp en op één spoor het POD signaal opnemen en op het andere spoor het droge signaal van de DI. Werkt dit en hoe sluit je dan e.e.a aan?

Precies zoals je het zegt:
gitaar --> di
di--> rechtstreeks in kanaal 1 van je geluidenkaart
2e uitgang op de di --> input pod --> in kanaal 2 van je geluidenkaart

Ik hoop dat ik je vragen (goed en ) duidelijk heb beantwoord. Dan heb ik ook nog twee vragen voor jou:

1. Hoe was je van plan om gitaarpartijen VOORAF op te nemen (dus nog voordat de drummer zijn partij heeft ingespeeld)? IMHO gaat het je nooit lukken om op die manier bruikbare partijen in te spelen.

2. Waarom wil je dit kunnen? Ik begrijp dat het verleidelijk is om alle opties qua gitaargeluid zo lang mogelijk open te houden, maar een dergelijke speurtocht naar de beste sound is ontzettend tijdrovend. Ik zou proberen om een zo groot mogelijk gedeelte van deze queeste al voor de studio opnamen afgerond te hebben. Je bandleden gaan hier namelijk niet op willen wachten in de studio!

Eomer
6 december 2008, 09:44
Bedankt voor de antwoorden, dit maakt de boel weer iets duidelijker.

Als ik het goed begrijp kunnen we in principe een goede audio interface aanschaffen met mic preamps en een Hi-Z input aan boord. Bijv. een Edirol ua 25...of bijv. een audio interface met een DI box ervoor.
Dan heb ik echter één ding nog niet duidelijk...Een audio interface kun je toch zien als een externe geluidskaart zodat de onboard geluidskaart van m'n pc niet belangrijk meer is? Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Dan nog wat antwoorden op jouw vragen.

Uiteraard worden eerst de drums opgenomen in de studio. Anders zou het idd de omgekeerde wereld zijn. Ik ben overigens wel van mening dat het moet kunnen. We hebben clicktracks van alle nummers en een loeistrakke drummer...Als 'n gitaarpartij strak op click staat en de drummer kan strak op click indrummen dan kan 't.

Waarom dan thuis inspelen en later re-ampen?
Niet om eindeloos te zoeken naar een ideale sound, al is het wel handig om in de studio kleine aanpassingen te maken zonder weer opnieuw in te hoeven spelen. Als je live in de studio in gaat spelen ga je ook eerst soundchecken dus daarin zie ik geen verschil.
De belangrijkste motivatie om later te re-ampen is omdat we dan niet afhankelijk zijn van studiotijd. We kunnen thuis inspelen in ons eigen tempo en wanneer we dat willen. Ik ben van mening dat we dan voor wat betreft de ingespeelde partijen een beter resultaat kunnen behalen.

Met het re-ampen is het dan de bedoeling om in grote lijnen dezelfde sound te krijgen als ware we live in de studio aan 't inspelen zijn. We willen dit ook van te voren uitgebreid testen.

Op dit moment gaat 't erom dat we zeker weten of dit mogelijk is en welke apparatuur we nodig hebben om tot een goed clean, ruis en storingsvrije gitaartrack te komen.

Thx