PDA

View Full Version : Akkoorden (jazz basics) oefen methodieken



SaferSephy
4 december 2008, 21:40
Ik ben bezig mijn akkoorden vocabulaire uit te breiden, ik heb me hier nooit in verdiept omdat ik voornamelijk blues speel en verder alles vanaf tab leer waardoor echte theorie nooit nodig is geweest. Nu wil ik me wat meer gaan verdiepen en eigenlijk de Jazz basics gaan leren. Kortom de basis 7 akkoorden. Nu ben ik de volgende akkoorden uit m'n kop aan het stampen

mineur 7, dominant 7, majeur 7, mineur 7 mol 5, diminished 7

en dan alle varianten dus met grondtoon op snaar 1 t/m 6.

Om dit wat vorm te geven ben ik een beetje aan het kloten met "Autumn Leaves" om het minder abstract te maken.

Nu is mijn vriendin ook zo lief om me af en toe te overhoren "Bes mineur 7 mol 5 met de grondtoon op snaar 2" maar zij heeft natuurlijk ook niet altijd tijd hiervoor.

Zijn er buiten bovengenoemde (dus nummers spelen op verschillende voicings en gewoonweg stampen) nog andere manieren om te oefenen (software of dergelijke)?

gorgasm
4 december 2008, 22:33
wat ik persoonlijk wel wat denkwerk vind, maar enorm leerlijk is een standard spelen met een walking bas lijntje eronder.

Voidhead
4 december 2008, 22:37
Band-In-A-Box is wel een handig programma, vind het zelf kut klinken maar er is een realbook pack beschikbaar en dan heb je veel standards bij de hand die je dan mee kan laten lopen.

Verder, stampen idd. Een goede oefening bijvoorbeeld is een II-V-I spelen, bv. Cm7-F7-Bbmaj7 en dan beginnen in een bepaalde positie en dan deze met juiste stemvoering laten oplossen, dus een basic voorbeeld zonder toevoegingen:

8x888x Cm7
x8786x F7
6x776x Bbmaj7

Deze progressie kun je ook spelen beginnend met de grondtoon op de A snaar:

x3131x Cm7
1x123x F13
x1323x Bbmaj7

Leuker wordt het als je toevoegingen gaat gebruiken (een 9, 11 of 13 erbij) dan
geef je het nog meer kleur. Bv:

8x888 10 Cm9
x8787 10 F7b9(13)
6x7768 Bbmaj9

Een goede oefening is deze dingen herhalen via de kwartencirkel. Dus Cm7-F7-Bbmaj7
Dan maak je van Bbmaj7 -> Bbm7 en dan flik je hetzelfde geintje weer: Bbm7 - Eb7 - Abmaj7... etc etc.. Probeer de liggingen over heel de hals maar probeer ook eens in één positie te blijven. Hierdoor dwing je jezelf andere liggingen te pakken, desnoods niet met de grondtoon onderin. Dit opent weer heel veel mogelijkheden, zeker in een bandsituatie als de bassist de grondtonen al speelt.
En ja, de key is gewoon veel doen. Veel spelen, het liefst met andere mensen, maar band in a box is daar ook handig voor, of desnoods een metronoom. Maar maak het niet te droog, zorg dat het swingt, want dat is het belangrijkste.

EuroCinema
5 december 2008, 11:35
Weet je, ik zou als ik jou was het niet zo grondig aanpakken. Klinkt misschien gek, maar feit is dat sommige voicings veel meer gebruikt worden dan andere, omdat ze nuttiger zijn of lekkerder klinken en liggen op de gitaar. Vaak zijn dat trouwens uitgeklede versies, waarin lang niet alle noten van het akkoord gespeeld worden. Ik zou me concentreren daarop. En dan zeg jij: maar hoe weet ik welke dat zijn? En dan zeg ik: check deze dvd bijvoorbeeld (http://www.amazon.com/Beyond-Basics-Jazz-Rhythm-Chops/dp/B00008G7PH). Don Mock is een held.

jaspie
5 december 2008, 12:22
ben het met Eurocinema eens over de serieusheid. Leer gewoon songs, kom je steeds meer voicings en inversies tegen van akkoorden.

terrasbeest
5 december 2008, 15:00
Weet je, ik zou als ik jou was het niet zo grondig aanpakken. Klinkt misschien gek, maar feit is dat sommige voicings veel meer gebruikt worden dan andere, omdat ze nuttiger zijn of lekkerder klinken en liggen op de gitaar. Vaak zijn dat trouwens uitgeklede versies, waarin lang niet alle noten van het akkoord gespeeld worden. Ik zou me concentreren daarop. En dan zeg jij: maar hoe weet ik welke dat zijn? En dan zeg ik: check deze dvd bijvoorbeeld (http://www.amazon.com/Beyond-Basics-Jazz-Rhythm-Chops/dp/B00008G7PH). Don Mock is een held.

Goeie DVD, alles van Mock trouwens. ZEER goeie leraar.

terrasbeest
5 december 2008, 16:09
http://video.google.nl/videoplay?docid=-7821531272280033510&ei=5EM5Sd6XMp3EiQKG0K2sCQ&q=ted+greene+guitar+lesson

Voidhead
5 december 2008, 16:59
Tuurlijk is spelen het beste dat zei ik ook al. Maar als je echt alles ziet liggen dan is dit erg handig ook tijdens single note improvisaties, omdat je de vormpjes ziet liggen.

piet elektron
6 december 2008, 17:25
http://video.google.nl/videoplay?docid=-7821531272280033510&ei=5EM5Sd6XMp3EiQKG0K2sCQ&q=ted+greene+guitar+lesson

:nervous: Ik wordt helemaal nerveus van dat gewiebel :D

terrasbeest
6 december 2008, 17:46
:nervous: Ik wordt helemaal nerveus van dat gewiebel :D

(Ik ook.....kerel is vrij jong overleden, wss had hij één of andere ziekte....)

Zijn beide boeken zijn in ieder geval referentiewerken als het over akkoorden en harmonie gaat.

pauld
9 december 2008, 21:42
Zijn er buiten bovengenoemde (dus nummers spelen op verschillende voicings en gewoonweg stampen) nog andere manieren om te oefenen (software of dergelijke)?

Aebersold heeft ook van alles op het gebied van Jazz, bv. vol. 54 Maiden Voyage met begeleiding op CD (ook Autumn Leaves)

http://aebersold.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=V54DS&Category_Code=AEBSTA