PDA

View Full Version : verschil tussen custom en standard



-robbert-
9 maart 2003, 20:35
hoi, ik vraag mij af wat afgezien de kleur van de hardware het verschil tussen een epiphone custom en een standard is

ps ik ben nieuw op dit forum,

groeten robbert

Neals
9 maart 2003, 20:38
Niet veel, custom staat was exclusiever.

-robbert-
9 maart 2003, 20:42
vanwaar het "grote" prijsverschil dan?

Neals
9 maart 2003, 20:44
vaak ietjes betere hardware, tis allemaal iets beters.. maar het is niet echt custom zoals custom zou moeten zijn...


Bij de echte custom modellen is alles aan de smaak van de koper aangepast.

Wouter J
9 maart 2003, 20:58
Het vershil tussen een echte Gibson les Paul standard en een Les paul custom ligt voornamelijk in esthetie, de Custom heeft exclusivere bindings aan beide kanten van de body (de standard heeft ze alleen aan de voorkant)dikkere bindings aan de zijkant van de toets, een grotere kop met bindings en "Diamond" inleg van paarlemoer. Bovendien heeft een echte Gibson les paul Custom een body van geheel mahonie (Zonder esdoorn top) en een Ebbenhouten toest met blok inleg.

Bij een epiphone is het verschil wat kleiner, de blok inleg, dubbele bindings en de grotere kop is het belangrijkste verschil.

-robbert-
9 maart 2003, 21:00
ahaaaa bedankt man

Negative K3 fan
9 maart 2003, 21:23
Dus ga voor een custom, want customs zijn badass, veel badasser dan die saaie classics.

Luca P
9 maart 2003, 21:27
Al draagt een aap een gouden Custom, het is en blijft een lelijk ding!
(De aap dan, de gitaar ziet er wel ok uit!)

-robbert-
9 maart 2003, 21:33
Die customs vind ik er niet rof uitzien. gouden hardware is lelijk als een hond. niet dat alle honden lelijk zijn, maar dat terzijde. kwa speelplezier zal een binding meer of minder aan de body weinig veranderen peins ik

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: -robbert- op 2003-03-09 21:34 ]</font>

Luca P
9 maart 2003, 21:40
Ik heb een Custom uit '78 gehad en die platte fret's, da's niks!
Of ze bij alle modellen zo zijn weet ik niet.
Die grote blok inleg in de toets vind ik ook minder. Ik wil graag grof hout aan mijn vingertoppen voelen i.p.v. glad parelmoer. Of een maple toets??? Brrrr......

-robbert-
9 maart 2003, 21:42
hoe bedoel je platte frets? bedoel je dat de fretten niet hoog zijn?

Wouter J
9 maart 2003, 21:46
Jaren zeventiger Customs hadden inderdaad hele platte frets maar dat is ondertussen recht gezet.

staartmans
9 maart 2003, 21:52
ik heb een zwarte custom uit '76 met platte frets: WAAAAAAAAAAAAAAAAAANZINNIG! Speelt lekker snel en vloeiend. pak ik daarna de standard dan breek ik weer bijna mijn vingers over de verkeersdrempels die daar op de hals liggen (nou ja, even dan)

Greetz, Martino!

-robbert-
9 maart 2003, 22:15
lijkt mij ook wel, ik speel namelijk in een punkbandje, en een les paul lijkt me wel wat. maar heb je geen last van fretbuzz??? met lage frets?

staartmans
10 maart 2003, 10:07
Op 2003-03-09 22:15, schreef -robbert-:
lijkt mij ook wel, ik speel namelijk in een punkbandje, en een les paul lijkt me wel wat. maar heb je geen last van fretbuzz??? met lage frets?


sorry voor het trage antwoord.

Nee, absoluut niet. De actie is laag met 0.9 en 0.10 snaren. Geen rammel, kraakje of gekletter! Het enige waar ik aan moest wennen is de gigantische output van de elementen:het ding brult echt jaren '70! En ik heb me laten vertellen door een Gibsonkenner dat de eerste Black Beauty's nog lagere frets hadden, dus het halsje kan het allemaal aan!.

Greetz, Martino!

-robbert-
10 maart 2003, 12:46
ah oke,

ik wil dus een les paul aanschaffen, maar welke snaardikte kan ik het beste erop leggen? ik speel ritmepartijen (ik zing namelijk ook)

staartmans
10 maart 2003, 13:54
voor slag geld, wat mij betreft, hoe dikker hoe beter. Maar met een LP kanje er gewoon 0.10 op leggen en dan is er echt niks mis met je geluid! Ik gebruik zelf Ernie Ball Slinky's. Maar je moet het forum maar eens doorzoeken naar de discussies over snaren...

succes en greetz, Martino!

Droffie
10 maart 2003, 14:09
.010 heavy bottoms zijn de perfecte snaren voor LP.

-robbert-
10 maart 2003, 14:47
oke thanks!

Horus
10 maart 2003, 20:36
vind het alleen zo jammer dat die epi lp customs er alleen in zwart of wit zijn...

Negative K3 fan
11 maart 2003, 08:45
ik zou zelf rond de .012 (evt. met heavy bottom) helemaal als je toch de ritme partij hebt, dan geven dikkere snaren een beter geluid en een les paul heeft een 24,75" scale dus daar voelen dezelfde snaren wat losser aan dan op bv. een strat.

-robbert-
11 maart 2003, 11:26
de les paul custom van epiphone is geloof ik ook in een flametop verkrijgbaar hoor. maar even over die snaren. Geld dat ongeveer ook hetzelfde voor een SG ( of G-400) ? een les paul en een SG vertonen toch veel gelijkenissen, of zit ik ernaast?

robbert

episua
11 maart 2003, 20:48
Daarom waarschijnlijk dat Gibson hun lp custom nog steeds "the fretless wonder" noemen!

Wouter J
11 maart 2003, 22:45
Op 2003-03-11 11:26, schreef -robbert-:
de les paul custom van epiphone is geloof ik ook in een flametop verkrijgbaar hoor. maar even over die snaren. Geld dat ongeveer ook hetzelfde voor een SG ( of G-400) ? een les paul en een SG vertonen toch veel gelijkenissen, of zit ik ernaast?

robbert


Nope, de SG en de LP zijn gelijk aan hun opzet, schaal lengte en gebruikte materialen. Maar het verschil zit in de body massa. Een SG heeft een veel dunnere body wat dus ook veel meer hoog in zijn geluid geeft, omdat bij een Les paul de hals er dieper inzit heeft deze ook een langere sustain.