PDA

View Full Version : Studs installeren



niekb
4 december 2008, 16:28
Hallo daar,

Het is bijna tijd om de hardware op de lp custom te zetten maar nu het volgende.

Ik heb de gaten geboord met een 11 mm boor aangezien de studs 11,3 zijn. 12 zou dan te groot zijn maar nu zijn ze waarschijnlijk aan de krappe kant.

Nu zijn er een aantal opties:
1. de studs er gewoon inhameren. Ik ben hier geen voorstander van ivm lak beschadigingen .

2. de gaten opboren naar 12 met kans dat ze te groot zijn + kans op lakbeschadeging.

3. de zijkanten van de studs gladschuren. Met het risico dat de busjes draaien in het gat.

Ik zie het niet zitten om met de hand en een staal boor de gaten op te boren in tegengestelde draairichting. De kolomboor kan maar 1 kant opdraaien.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Grtz,
Niek

Yoshida
4 december 2008, 17:23
Ligt eraan... als het hout meegeeft zou ik het gat íets opschuren en een rubber hamer pakken.

niekb
4 december 2008, 17:35
De studs gaan in een esdoorn top.

Ik bedenk me net dat het wellicht met de dremel te schuren is. Daar zit zo'n klein schuurklosje bij.

:satisfie:

aaronstonebeat
4 december 2008, 17:35
Best een lastige. Ik zou eerst maar eens voorzichtig proberen of inhameren lukt. Maak 'n beschermplankje met een gat waar de flens van de stud precies doorheen past (zodat je bij een misslag nooit direct de gitaar raakt) en gebruik een stukje rondhout om de klappen van de hamer naar de stud over te brengen.

niekb
4 december 2008, 17:41
Best een lastige. Ik zou eerst maar eens voorzichtig proberen of inhameren lukt. Maak 'n beschermplankje met een gat waar de flens van de stud precies doorheen past (zodat je bij een misslag nooit direct de gitaar raakt) en gebruik een stukje rondhout om de klappen van de hamer naar de stud over te brengen.

Hahah zelfde moment gepost.
Ik heb al een poging ondernomen maar ze passen echt niet.
Dat beschermplankje is wel een goed idee. De studs gaan in z'n geheel de body in dus een stukje rondhout is sowieso nodig.

robostrat
4 december 2008, 17:59
het gat van 11 mm zou precies goed moeten zijn.
ik zou wel met een verzink boor in iedegeval de dikte van de lak verzinken,
als je geen verzink boor hebt dan b.v. boor 14 of iets groter, zodat wanneer je de studs erin slaat de lak niet scheurt / beschadigd.
ik gebruik zelf altijd een montage hamer, laatste stukje met een klosje hout evt.

Muzieknono
5 december 2008, 07:12
Is er in persen geen optie, zeg maar op dezelfde manier als frets, onder een kolomboor b.v.
Mvgr Dirk Jan :metal:

Van Dattum
5 december 2008, 10:07
Een stud moet passen zonder veel kracht te gebruiken. Je zou hem er d.m.v. een blokje hout met de hand in moeten kunnen duwen, eventueel een licht tikje met een kunststof hamer. Als je gaat timmeren of anderszins zinloos geweld gaat gebruiken, loop je grote kans dat het hout splijt. Neem het aan van een ervaringsdeskundige...:sneaky:

Yoshida
5 december 2008, 13:29
Een stud moet passen zonder veel kracht te gebruiken. Je zou hem er d.m.v. een blokje hout met de hand in moeten kunnen duwen, eventueel een licht tikje met een kunststof hamer. Als je gaat timmeren of anderszins zinloos geweld gaat gebruiken, loop je grote kans dat het hout splijt. Neem het aan van een ervaringsdeskundige...:sneaky:

haha doh, maar heeft ook een beetje met de houtsoort te maken denk ik.
Zo is het ene soort brandhout makkelijker te kloven dan de andere.

Het blijft een kwestie van goed inschattingsvermogen, goed gereedschap en wellicht véél schuurwerk.

Van Dattum
5 december 2008, 13:34
Je kunt er lacherig over doen, maar het was bij een hard essen body bij mij binnen no time gebeurd....

Hedge
5 december 2008, 15:08
Ik zou het advies volgen van Van Dattum. Precies pas maken desnoods met een vijl of schuurklosje.

Onafhankelijk van de houtsoort lijkt het niet goed om het onder spanning te zetten met een stud (of iets anders, behalve snaren natuurlijk).

Vertrouwen op je inschattingsvermogen zou ik niet doen. Hout is een grillig product.

Van Dattum
5 december 2008, 15:28
Probeer het anders eerst even met een stuk resthout. Als de stud er goed ingaat, lukt het bij je body ook wel. Gewoon het gat helemaal doorboren, kun je de stud er zo weer uittikken.

niekb
5 december 2008, 20:40
Dank allen voor de reacties, ik ga de studs niet onder spanning erin tikken. Als het hout onder spanning komt te staan kan het splijten en daarbij komt er dan ook meer spanning op de lak.

Dit kan het gevolg zijn:

Quote pgm10th:

Na eenmaal klaar te zijn met het bij werken, en shielden, was ik begonnen aan de buzz rings aan de achterkant van de body, om deze er in te zetten.
Dat ging op zich wel lekker, TOT IK DE LAATSTE BUZZ RING ER IN DEED.

http://i287.photobucket.com/albums/ll131/ps10th/DSC04251.jpg

Met als gevolg, dat er teveel spanning op de lak kwam te staan en dat er rond om al mijn ringen de lak los liet van de body, en er dus lucht bellen onder kwamen te zitten.
Ik er meteen de pest in natuurlijk. quote

Dat willen we niet natuurlijk. Ik ga het met de dremel proberen. Voorzichtig opschuren.