PDA

View Full Version : Bijenwas en nek 'verhogen'



Chroxy
4 december 2008, 13:38
Met mijn band zitten we net in een rustige maand voordat we weer flink wat gigs hebben staan; het ideale moment dus om al mijn spulletjes mee naar huis te nemen, aan te passen, te reperaren etc..

Sinds oktober gebruik ik mijn oude, vertrouwde MIJ Jazzmaster helaas niet meer. Bij een aantal gigs, waar de band flink op elkaar stond, had de jazzmaster de neiging heel laag te gaan feedbacken (geen hoge feedback zoals je bij goedkope gitaren hebt!) Enorm vervelend! Daarnaast was hij waardeloos afgesteld en rattelde alles na een zomer lang optreden.

Wat moet er verandert worden
1) Feedbackprobleem; aangezien het grote single coils zijn, pakken ze veel storingen op. De gitaar is al geshield, maar het kan nog beter! Ik wil de elementen potwaxen. Parafine heb ik al (theelichtjes), maar ik kan nergens bijenwas vinden; kruidvat én hema hadden het niet, iemand ideeën?

2) Afstellingsprobleem; Alles ratelt omdat de actie vrij laag lig, en de hoek die de snaren over de brug maken niet groot genoeg is. Ik wil de actie dus sowieso hoger maken. Ik las op het forum dat iemand bij zijn Jazz ook de nek iets hoger had gelegd (dmv een stukje hout). Maakt het uit of ik hier een klein stukje hout gebruik? of mdf? of een stukje karton? Aangezien toch alles wordt strakgetrokken met de neckplate (en schroeven)

piezo
4 december 2008, 13:46
Echte bijenwas kun je vinden bij:
- winkels in benodigdheden voor beeldende kunst. Meestal hebben die alleen geelbruine en donkerbruine bijenwas;
- de zeldzame drogisterijen, die nog handelen in grondstoffen (chemicaliën, ingrediënten voor zelfmaak make-up). Die hebben dan meestal zuivere witte bijenwas;
- imkers natuurlijk.

Mr.Fingers
4 december 2008, 13:50
Ja, dat ben ik :D

Het "probleem" bij jazzmasters en hun feedback is niet zozeer door de constructie van het element zelf, maar door de plaatsing in het hout. De elementen "zweven" in hun covers, en worden op hun plaats gehouden door schuim & 4 schroeven. Als je je elementen wilt gaan waxpotten, moet je ze ineens in hun cover vast waxen (dus element tegelijk met cover onderdompelen in parafine).


het "shimmen" van de hals kan het best gedaan worden met een hard materiaal, zoals aluminiumfolie of een houten wigje. Zacht materiaal kun je best niet gebruiken, want dit verslechtert het hals-body contact, met "major-tone-suck" tot gevolg. Ikzelf heb aluminiumfolie gebruikt. M'n snijd een repel folie af, ter breedte van de neckpocketbreedte, en een meter lang, en je vouwt dit op tot een "trapje"




-
--
---
----
-----
------




Zo dus (met --- een laagje aluminiumfolie), en je plaatst deze in de neckpocket. Er kan gesteld worden dat per mm dat je extra toevoegt achteraan de neckpocket, je de brug een 3 à 4 mm hoger kunt zetten. Edit: zorg wel dat de onderste laag even groot is als de totale oppervlakte van de neckpocket.

Mephistocles
4 december 2008, 13:52
...Ik las op het forum dat iemand bij zijn Jazz ook de nek iets hoger had gelegd (dmv een stukje hout). Maakt het uit of ik hier een klein stukje hout gebruik? of mdf? of een stukje karton?...

Ja, idd, stukje karton hier, stukje hout daar... Afgezien van dat het bagger en dof gaat klinken, doe je iets raars met je gitaar, of sta je op het punt die ene vette solo van de avond te spelen die iedereen het komend half uur de mond van laat openstaan, net voor dat moment verschuift er iets waardoor hij ontstemt ofzo, en dan probeer je het nog een beetje te corriseren...

Gewoon goed afstellen, lijkt mij het beste.

Mr.Fingers
4 december 2008, 13:56
net voor dat moment verschuift er iets waardoor hij ontstemt ofzo, en dan probeer je het nog een beetje te corrigeren...

Gewoon goed afstellen, lijkt mij het beste.

Die "shim" wordt op z'n plaats gehouden door:

- 4 schroeven die de neck op de body verbinden
- z'n vorm
- de druk van de hals op de body.


Dat ding gaat werkelijk nergens heen (en Fender deed het vroeger zelf met een klein stukje hout in de neckpocket bij de Fender Jaguar, omdat die brug hoger moest staan, omdat daar nog een mute-systeem onder geklemd moest worden) ;)

HaroldA
4 december 2008, 14:04
Waxpotten kan Hans Stegers (http://gitaarservice.nl) voor je doen in Goirle! Hij heeft voor mij een tijdje terug ook 2 elementen heel netjes gewaxpot...

Sowieso leuk om daar eens langs te gaan ;)

Chroxy
4 december 2008, 14:12
hmm, ik ben nogal van het 'doe het zelf'. Hoe duur was het waxpotten?

En bedankt Fingers voor de info! Maar is aluminium folie nie ook een vrij zacht materiaal? En ter controle ;); het trapje begint aan de buitenkant van de neckpocket en binnen in de neckpocket (aan de kant van de elementen)? En hoe dik is jou trapje op zn dikst?

HaroldA
4 december 2008, 14:13
het "shimmen" van de hals kan het best gedaan worden met een hard materiaal, zoals aluminiumfolie

Voorbeeld: http://gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1614078&postcount=13

HaroldA
4 december 2008, 14:15
hmm, ik ben nogal van het 'doe het zelf'. Hoe duur was het waxpotten?

Ik heb geloof ik 3 tientjes betaald voor 2 elementen (Dimarzio Tone Zone en Air Norton), maar ik had toen ook nog wat andere dingen door Hans laten doen, dus het kan zijn dat ik 'kwantum korting' heb gehad...

Edit: hij gebruikt ook geen parafine(/kaarsvet), maar echte wax.

Mephistocles
4 december 2008, 14:17
Die "shim" wordt op z'n plaats gehouden door:

- 4 schroeven die de neck op de body verbinden
- z'n vorm
- de druk van de hals op de body.


Dat ding gaat werkelijk nergens heen (en Fender deed het vroeger zelf met een klein stukje hout in de neckpocket bij de Fender Jaguar, omdat die brug hoger moest staan, omdat daar nog een mute-systeem onder geklemd moest worden) ;)

Ok, doen dan.

Mr.Fingers
4 december 2008, 14:19
En bedankt Fingers voor de info! Maar is aluminium folie nie ook een vrij zacht materiaal? En ter controle ;); het trapje begint aan de buitenkant van de neckpocket en binnen in de neckpocket (aan de kant van de elementen)? En hoe dik is jou trapje op zn dikst?

Ik wil wel eens met een aluminium staaf op je tanden meppen, dan zal je merken dan aluminium toch vrij hard is :D. Folie is plooibaar, maar ene dikke laag aluminium is hard. Mijn verloop 2mm aan de achterkant (tegen de body aan), en 1 laagje aan de voorkant.

Chroxy
4 december 2008, 14:46
:dontgeti: liever nie ;)

Bedankt voor de info! het shimmen gaat helemaal lukken Harold (en Fingers)
Nu het waxen nog, mij lijkt dat er (tone-wise) geen verschil gaat zitten tussen bijen was/parafine/etc.. is alleen parafine ook goed ?

HaroldA
4 december 2008, 14:47
is alleen parafine ook goed?

Tuurlijk, alleen mag je 'm nooit meer verwarmen (dus ook niet in de zon leggen!), anders lekt het er weer uit ;)

piezo
4 december 2008, 16:36
En bedankt Fingers voor de info! En daarmee was je zeker nèt door je voorraad bedankjes heen.
Nou, bedankt hoor .........

Chroxy
4 december 2008, 19:11
komop, dit is een forum; geen groep 3 basisschool! :???:

Ik bedankte hem in die post vanwege zijn post over het shimmen van een nek en de gedetailleerde info. Ik was me er nie van bewust dat ik iemand vergat, excuses dus en nog 'bedankt' for what it's worth..

Orpheo
5 december 2008, 01:29
ik gebruik parafine, omdat dat niet reactief is, en minder makkelijk smelt dan bijenwas. en omdat 1/3 bijenwas 2/3 parafine het standaard recept is dat gibson en dimarzio gebruiken :P

gengar
5 december 2008, 07:04
Mijn insteek is deze: Nek van hout, body van hout, wig van :
a) ijzer
d) aardappelsalade
c) hout
d) weet niet

goede antwoord is denk ik toch hout....

Waar zit je trouwens te wonen? Mijn vader werkt heel veel met was voor het inleggen van tongen in balgen van accordeons.

Rinze
5 december 2008, 07:30
Euhh.. de aktie is laag en dan wil je de hals omhoog brengen of achterover laten hellen? Kan zijn dat ik nog niet wakker ben maar als je aktie te laag is dan moeten je snaren toch juist verder van de hals af komen te staan? Het laatste wat je dan wilt doen is de hals omhoog of achterover zetten. Als de snaren tenminste op de hals aanlopen en niet bij de brug rammelen door te weinig neerwaartse druk.. Het ratelen kan trouwens ook door een verkeerde halskromming ontstaan. Stel je gitaar af aan de hand van deze handleiding (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf)en hij speelt goed, vooropgesteld dat de hals in orde is, dus geen slechte frets en tordering.

Je moet waarschijnlijk je brug gewoon omhoog schroeven, wordt de druk van de snaren op de brug ook hoger, wat de klank en sustain zeker bij een Jazzmaster zal verbeteren. er zijn ook speciale klemmen in omloop om de snaren achter de brug meer naar beneden te drukken om zo je sustain en het minder aanlopen bij de JM te bevorderen. Voor het druk op je brug is een shim niet zo slecht maar je aktie wordt er dus lager van.. Je moet dus goed bekijken welk probleem je precies hoe wilt aanpakken.

Chroxy
5 december 2008, 11:19
orpheo; je gebruikt dus alleen parafine, omdat gibson en dimarzio dat niet doen? ;) haha..

En ik heb me wat knullig verwoord:
De actie is nu te laag; oplossing; brug omhoog. Daarnaast wil ik maximale druk op de brug; dus moet hij zover omhoog als mogelijk. Als ik dus ook de nek shim, kan de brug nóg hoger liggen, waardoor de snaren dus nog hoger kunnen (zonder dat de actie te abnormaal hoog wordt).. wat dus de sustain ten goede komt! dus, als ik zowel de nek als actie verhoog, heb ik 2x meer druk bij wijze van ;)

Kakihara
5 december 2008, 12:21
Handleinkje waxpotten : http://www.projectguitar.com/tut/dip.htm

Orpheo
5 december 2008, 12:30
orpheo; je gebruikt dus alleen parafine, omdat gibson en dimarzio dat niet doen? ;) haha..

En ik heb me wat knullig verwoord:
De actie is nu te laag; oplossing; brug omhoog. Daarnaast wil ik maximale druk op de brug; dus moet hij zover omhoog als mogelijk. Als ik dus ook de nek shim, kan de brug nóg hoger liggen, waardoor de snaren dus nog hoger kunnen (zonder dat de actie te abnormaal hoog wordt).. wat dus de sustain ten goede komt! dus, als ik zowel de nek als actie verhoog, heb ik 2x meer druk bij wijze van ;)

je leest verkeerd. ik gebruik 1/3 bijenwas 2/3 parafine, omdat gibson en dimarzio dat doen.

Puerco
6 december 2008, 17:17
Parafine en bijenwas zijn beide te koop bij labstuff.nl LINK (http://www.labstuff.nl/contents/nl/d97.html)
En HIER (http://www.stewmac.com/freeinfo/instrument/Electric_guitar/Electronics/a-lindyfralin.html) vind je stewmac's uitleg over waxpotten, daar word overigens 80/20% (parafine/bijenwas) aangeraden.