PDA

View Full Version : hulp ivm aanschaf bass+versterker



link
9 maart 2003, 19:52
hallo,
ik zou binnenkort graag een bassgitaar gaan kopen + versterker
kben nog maar een beginneling, maar ik heb al een jaar ofzo bassgitaar gespeeld op een klassieke gitaar (dus geen bass)
ik kan het redelijk goed vind ik, maar met bass is dat natuurlijk anders denk ik?

nu is mijn vraag: welke bassgitaar raden jullie een beginner aan die niet veel geld wil uitgeven, gewoon wat om thuis te spelen (en ik weet natuurlijk niet of ik er mee doorga) wat met een cd mee te spelen enzo, gewoon voor het plezier...
en wat voor een versterker zou ik dan nog kunnen kopen? + prijs, want ik ken er bijna niets van
alvast bedankt voor de hulp :smile:

Fluffy
9 maart 2003, 20:01
zoekfunctie, of ga naar de winkel wat uitproberen

Ruud
9 maart 2003, 20:13
Euhm, probeer inderdaad de zoekfunctie eens, elke week komt er wel zo'n vraag.. haha, kzou zelf toch eerder 2e hands kopen, maar als je der weinig verstand van hebt maakt het weinig uit..
echt slecht beginnersspul maken ze niet tegenwoordig..gewoon proberen wat lekker klinkt, hoeveel power je wilt en wat goed aanvoelt

bathmutz
9 maart 2003, 20:17
ja, of misschien kan je het beter helemaal niet doen zit ik net te denken. :wink:

BathMutZ

Manusdr
9 maart 2003, 20:18
Voordat je naar de winkel gaat en allerlei fantastische bas-spullen gaat kopen moet je jezelf eerst afvragen of je gaat bassen of niet. Je kunt niet half bassen, of een beetje. Dus besluit voor jezelf of je er veel energie in wil steken.

Als je besloten hebt er inderdaad genoeg tijd in te willen steken moet je gewoon een basje aanschaffen met een miniversterkertje. Kijk voor een goedkope bas gewoon op internet of zoek door dit forum. Een bas hebt je zo gekocht. Daarna begint het pas...

link
10 maart 2003, 16:22
Kijk, sommigen denken waarschnijnlijk, omdat ik zei dat ik een bas wou kopen en bespelen voor "het plezier" dat het mij eigenlijk niet veel interesseert, of da ik er geen tijd in wil steken.
Met "voor het plezier" bedoel ik eigenlijk dat ik vooral wil meespelen met een cd, maar dat ik niet echt de ambitie heb om een klassebassist te worden of om in een band te spelen... dus gewoon thuis om mij te amuseren.
En voor degenen die denken dat ik er geen tijd in wil steken: ik speel nu al anderhalf jaar elke dag minstens 1 uur op mijn oude klassieke gitaar (probeer daar bas op te spelen) en ik denk dat ik toch wel wat kan spelen nu.
Misschien intereseer ik mij volgens jullie nu minder om bass te spelen dan jullie, omdat ik gewoon geen ambitie heb zoals waarschijnlijk velen van jullie, om wereldberoemd ermee te worden... gewoon voor het plezier dus.

bassopotmus
10 maart 2003, 16:47
Dus?

AntY
11 maart 2003, 10:31
link, het valt nog reuze mee hoor :smile:
als we de ambitie hadden om beroemd te worden hadden we aan idols meegedaan (talent is toch niet belangrijk), een gewone gitaar gekocht (bas is alleen voor echte muzikanten, dat vindt de gemiddelde nederlandse kutproleet toch nix, is te moeilijk) of misschien zelfs wel in GTST mee gaan spelen.

wat ik me alleen afvraag: bedoel je een klassieke basgitaar, of gewoon een 6 string?


en dan je eigenlijke vraag. dr staat een hoop in de zoekfunctie idd. waar je globaal rekening mee moet houden is: hoeveel kan ik maximaal uitgeven? en kan ik daar toch overheen (toen ik mn bas ging kopen had wilde ik voor 1000 gulden klaar zijn, maar kon t niet over me hart verkrijgen die cort te laten staan, uiteindelijk inclusief alle accesoires was ik wel weer zon 1100-1200 gulden kwijt. nooit een moment spijt van gehad).

je moet zoveel mogelijk uitgaan van wat je wilt, en daarna pas wat je echt kan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AntY op 2003-03-11 10:37 ]</font>

Phyrexian
11 maart 2003, 10:32
qua versterker:

Peavey Microbass - 130 euro
Behringer BX108 Thunderbird - 125 euro
Fender Frontman 15B - 125 euro

probeer deze drie in de winkel eens uit, er zijn er nog andere in dezelfde prijsklasse, maar deze vond ik het best klinken. De Peavey heeft het beste geluid. De Behringer is de mooiste en de Fender ja die zit er net als de Peavey niet geweldig uit maar klinkt ietsje beter dan de Behringer vond ik.... zelf heb'k de Peavey gekocht toen'k paar maande geleden op zoek was naar een oefencombo.

bassopotmus
11 maart 2003, 14:26
Behringer bx1200!!

Mishcien wat duurder, maar later ook als een monitor te gebruiken en ideaal als een oefen-amp
Je leverd weinig aan laag in, tov van die andere kleinere amps!

vanafvandaag
11 maart 2003, 15:26
Kun je daarmee (met die Behringer BX1200) ook kleine gigs aan? (zalen tot 200 mensen)? Voor die 250 Euro is dat dan goed te doen.

Ruud
12 maart 2003, 01:02
neej, ga daar maar niet van uit... een lekkere rollende bas door de hele zaal krijg je echt niet voor elkaar met zo'n oefenamp...heb je toch minstens 1x15, 4x10 of iets dergelijks nodig, met een flinke amp.. maarja vanaf zulke zalen zul je toch al moeten denken aan een beetje doorversterking, in ieder geval de bassdrum... en ja, een beetje bas kun je dan altijd meepakken..

kan trouwens zijn dat je er in het oefenhok al te weinig aan hebt...,zo'n oefenampje (maarja wij spelen int oefenhok ook allemaal met oordoppen in, want muziek moet je voelen, en onze drummer mept nogal hard)..

bassopotmus
12 maart 2003, 16:35
Die bx1200 is zeer voldoende voor het oefenhok, heb je em dan al getest ruud?
Jah of je meoet echt mega doof zijn..
Die zaal denk ik indd dat hij dat niet helemaal aankan..maar je hebt hopelijk dan toch een PA.

vanafvandaag
13 maart 2003, 13:01
Thanks. Ik ga er dit weekend even mee spelen! En een kleine kroeg (60m2) zal ie dan ook wel aankunnen. Maar dat ga ik gewoon even checken. Tis weer eens wat anders dan een 20 jaar oude BassBak van Marshall :smile:

bassopotmus
13 maart 2003, 15:39
Makkelijk..

AllodoX
13 maart 2003, 16:54
Een 1x12 is niet geschikt voor optredens.. je verzet er simpelweg niet genoeg lucht mee.

voor gitaar kan het nog, omdat je met een andere frequentierange zit, maar met een bass wil je toch echt richting de 4x10 minimaal voor optredens.

AllodoX
13 maart 2003, 16:55
Tenzij je met een accoustische bass gaat spelen, want daar is de versterker enkel ter ondersteuning; dat was ik nog vergeten te vertellen :smile:

emielow
13 maart 2003, 17:17
ach n simpel kroeg optredentje kan toch wel? tis nie altijd tentfeest :wink:

vanafvandaag
14 maart 2003, 10:23
Tenzij je met een accoustische bass gaat spelen, want daar is de versterker enkel ter ondersteuning;

We spelen inderdaad ook een aantal nummer akoestisch, maar wil geen twee versterkers meezeulen :smile: Morgen even testen met die BX1200. Ik houd jullie op de hoogte.

Ruud
14 maart 2003, 12:22
Je staat er nog van te kijken hoe snel je je geluid kwijt bent in een grotere zaal (en ja daar bedoel ik ook al een kleine kroeg mee.. beetje isolatie/gordijn aan de muur en je geluid wordt geabsorbeerd.. zal je nog best tegenvallen hoor....vooral als je tussen publieksgeluid, gitaristen en een drummer nog hoorbaar wilt wezen. En dan hebben we het nog neit eens over tentfeesten of buitenoptredens.

bassopotmus
14 maart 2003, 15:48
Nou volgens mij kun je er best in een cafe mee verstaanbaar maken..Maargoed ligt indd aan de situatie enzo.