PDA

View Full Version : De zoektocht naar volle ronde strat pickups (blues)



SaferSephy
4 december 2008, 13:04
Ola, in mijn Jimmie Vaughan strat zitten nu nog de standaard Tex Mex pickups die er inzaten toen ie uit de fabriek kwam. Op zich niet onaardig maar...

Doordat de hals/toets allemaal maple is de gitaar zeer helder en het hoog komt er door het bijterige karakter van de Tex Mex ook extra uit, echter mist hij daardoor wat body in het midden. Ik mis ook vooral wat midden/laag in de hoge tonen (beetje ielig dus).

Hierdoor ben ik op zoek gegaan naar andere pickups, omdat ik voornamelijk Bluesrock speel, dan ook naar een bluesy pickup. De volgende pups hebben mijn aandacht:

Fender Texas Specials (Fenders real deal blues pickups, natuurlijk fantastisch maar gaat dit mij meer rond en meer midden geven?)

Lindy Fralin Blues Specials (klinken in eerste instantie erg vet)

e.v. ook:

Seymour Duncan Antiquity Texas Hot
Kinman Woodstock +


Ik hoorde dat als je gitaar van zichzelf al helder klinkt (zoals in mijn geval) dan moet je er pickups in gooien met een wat hogere output om em wat "donkerder" en dus met meer midden te laten klinken. Vanuit die optiek kom ik eigenlijk tot de bovenste 2 pickups.

Heeft iemand ervaring of tips tijdens mijn zoektocht?

beruk
4 december 2008, 13:08
Ik ben zelf zeer in mijn nopjes met de Fender hot noiseless, klinken iets warmer dan de texas specials m.i. En noiseless is geen reclame praatje, die dingen zijn stil!

Chris Winsemius
4 december 2008, 13:12
Voordat je nieuwe PU's gaat zoeken:

- "dikheid" dunne snaren hoger op de toets heeft heel erg te maken met de (toevallig gebruikte) planken hout, hals-bevestiging zonder stickers en lak tussen de hals en de body, type/materiaal tremolo en ook 'n beetje met het gewicht v/d tuners
- check of de gitaar unplugged je wensen al heeft; indien niet: bovenstaand eerst aanpakken of 'n andere Strat scoren.

Nog 'n PU-suggestie: SD AII

AoDf
4 december 2008, 13:12
Die texas specials hebben naar ik meen veel mid en een hoge output in ieder geval. Heb zelf de Fender CS '54. Eén van de lekkerste pickups voor een strat vind ik zelf, maar geen hoge output. Gebruik indien nodig een boostpedaal om te boosten. Liever softere output wat ik kan boosten dan schreeuwerige elementen die ik dicht moet draaien is mijn theorie hierover, afhankelijk van je gebruiksdoel dan. Maar de '54 geven wel een authentiek strat geluid vind ik. Prima om te bluesen.

Ibanez666
4 december 2008, 13:24
http://www.tonerider.com/pickups/stratpickups.html

voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten. Er is op youtube ook nog genoeg te vinden...

Pepe
4 december 2008, 14:10
Doordat de hals/toets allemaal maple is de gitaar zeer helder en het hoog komt er door het bijterige karakter van de Tex Mex ook extra uit, echter mist hij daardoor wat body in het midden. Ik mis ook vooral wat midden/laag in de hoge tonen (beetje ielig dus).

Ik hoorde dat als je gitaar van zichzelf al helder klinkt (zoals in mijn geval) dan moet je er pickups in gooien met een wat hogere output om em wat "donkerder" en dus met meer midden te laten klinken. Vanuit die optiek kom ik eigenlijk tot de bovenste 2 pickups.


Er valt wel wat aan het ielige te doen maar het is inherent aan je gitaar. Een tex mex klinkt soms scherp, je wil een wat ronder geluid dan is een alnico II pickup vaak meer in de richting, dat klinkt warmer.
Antiquities hebben een alnico II maar ook een wat agressief mid wat het geluid een beetje dichtsmeert, de Texas Specials lijken veel op het geluid van een Tex Mex, daar zie ik niet zoveel verbetering in. Een hogere output alleen is niet de oplossing, de Tex Mex heeft een hoge output bijvoorbeeld.

Een Duncan Alnico II pro is 1 van de pickups die dit probleem probeert op te lossen, evenals een Duncan five/Two.

Maar het ligt voornamelijk aan je gitaar, nieuwe gitaren klinken vaak agressiever en dunner in het hoog, it mellows out with time.

sugarfish
4 december 2008, 19:45
Ik heb zelf de blue lace sensor - pickup in de neck van mijn strat. Voor mij klinkt deze zoals de sound die jij zoekt. Bluesy en dik! Maarja smaken verschillen...

GunMetalBlue
4 december 2008, 19:56
http://www.tonerider.com/pickups/stratpickups.html

voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten. Er is op youtube ook nog genoeg te vinden...

ik zie nergens prijzen staan, wat kost dat dan?

SaferSephy
4 december 2008, 21:42
Voordat je nieuwe PU's gaat zoeken:

- "dikheid" dunne snaren hoger op de toets heeft heel erg te maken met de (toevallig gebruikte) planken hout, hals-bevestiging zonder stickers en lak tussen de hals en de body, type/materiaal tremolo en ook 'n beetje met het gewicht v/d tuners
- check of de gitaar unplugged je wensen al heeft; indien niet: bovenstaand eerst aanpakken of 'n andere Strat scoren.

Nog 'n PU-suggestie: SD AII


unplugged issie top. en plugged ook niet slecht...mis alleen wat "rond"...tremolo is standaard fender...hoe kom ik achter het materiaal en wat is goed materiaal?

Ibanez666
4 december 2008, 21:49
ik zie nergens prijzen staan, wat kost dat dan?

99 euro ex verzenden in Nederland. Ongeveer 75-80 euro inkl verzenden als je via ebay UK besteld: http://stores.ebay.co.uk/Dangleberry-Music

pasqual
4 december 2008, 22:10
guitarsupplies verkoopt ze ook.

groeten Pasqual.

Eko
4 december 2008, 23:32
Je Jimmie Vaughn hoort zo te klinken. Hij heeft een andere schakeling op de middenpick-up. Die heeft geen toonregeling om een bijtender geluid te krijgen.
Als je meer ballen in het laag wilt , kijk dan ook eens naar een amp met een 15 inch speaker er in. Deed broertje Stevie ook en niet geheel zonder succes.

bicky
5 december 2008, 11:02
Op mijn Strat zijn Lindy Fralin Blues Specials gemonteerd.

Dit is instant Stevie Ray Vaughn !

Nek-pickup en de middenste klinken lekker bluesy.

De brugpositie is scherp maar helemaal niet schel.
Meer zoasl een tele maar iets minder bas.

Ik ben trouwens een telecaster-speler (Humbucker in de nek en symourduncan in de brug) en de strat gebruik ik als backupgitaar.

De toon die ik eruit kan halen met de Blues Specials komt soms in de buurt van de tele.

Rutger
5 december 2008, 11:38
En vergeet ook de afstelling van je gitaar niet! Neem wat dikkere snaren (.012) en een wat hogere actie.

Over het algemeen klinken overwound pickups wat minder treble-ig

SaferSephy
5 december 2008, 15:43
En vergeet ook de afstelling van je gitaar niet! Neem wat dikkere snaren (.012) en een wat hogere actie.

Over het algemeen klinken overwound pickups wat minder treble-ig

012!? :( ik ben net 2 weken 011 gewend en nog zijn sommige 1,5 bends moeilijk