PDA

View Full Version : Welke versterker is goed voor mij.



tweng
4 december 2008, 12:39
Gisteren nog even met de band gespeeld en voor de zoveelste keer was ik echt niet meer tevreden over mijn klank.
Ik speel nu met een bandmaster reverb over een marshall kast met vintage G12h30. De klank heeft geen body, klinkt blubber in het laag, echt mijn ding niet meer.

Ik overweeg dan ook sterk om een nieuwe amp te kopen.

Kunnen jullie eens voorstellen doen, want ik ben totaal niet meer me op de amp markt.

Ik zoek een head of een combo. Misschien toch nog eerder een head met een 4x12 cab.

Wat ik van klank zoek : een mooie warme clean, liefst ook met een reverb. En misschien ook tremolo.
Daarnaast ook een goed drive kanaal, zoiets alla marshall 800. Het moet zeker geen High Gain zijn. Ik speel absoluut geen metal.

Qua merk, alles kan. Ook budget wil ik even buiten beschouwing laten. Het moet gewoon heel goed zijn.

Alle merken komen in aanmerking : Marshall, bogner, matchless, orange, mesa boogie, ...

Laat jullie maar eens volledig gaan !

Alvast bedankt !

the sure thing
4 december 2008, 12:58
.... ik heb een bandmaster reverb en speel over een 2x12 kast met G12H30 speakers.... En ik heb een PRACHTIG clean met teveel strak laag.... Is het een idee om je bandmaster eens weg te brengen naar een amp doctor? Ik heb de mijne naar CMW gebracht en sindsdien klinkt ie super....

Jeroen76
4 december 2008, 14:44
Een Fender Fm100 met bijbehorende Cab ???









:seriousf:
nee, serieus deze vraag is werkelijk met ieder antwoord af te doen. Effe iets meer richting als het kan.

tweng
4 december 2008, 14:47
Tjah meer richting... Is moeilijk.

Het soort clean dat ik graag hoor is het warme fender clean.
En de scheur die ik graag wil is iets marshall jcm800 achtig.
En ik vraag me af hoe ik dat kan bekomen.
Met pedalen op mijn bandmaster krijg ik nooit een echt strakke scheur...

Spitfire
4 december 2008, 15:20
Tjah meer richting... Is moeilijk.

Het soort clean dat ik graag hoor is het warme fender clean.
En de scheur die ik graag wil is iets marshall jcm800 achtig.

Dat wordt dan een Rivera

iWishmaster
4 december 2008, 15:31
Dat wordt dan een Rivera

Inderdaad, op naar Max Guitars in Den Haag of tweedehands kijken.

tweng
4 december 2008, 15:42
En welk type riviera stellen jullie dan voor ?

Chris Winsemius
4 december 2008, 15:42
(Ik hoop dat dit niet als spam overkomt!).

Mocht je op de meeting van 14 december bij NLM in Almere kunnen zijn:
ik heb dan 'n gereviseerde en gemodificeerde BandmasterReverb uit '71 mee.

Kim Wilson
4 december 2008, 15:46
Is ie al af, Chris? Snel gefixt! Jammer dat ik hem (nog) niet kan horen, de 14e...


@ Tweng:
Als je Bandmaster geen warm Fender clean kan produceren, is óf je Bandmaster niet in orde, óf je weet niet wat warm Fender clean is.

iWishmaster
4 december 2008, 15:52
En welk type riviera stellen jullie dan voor ?

In ieder geval niet de Knucklehead-serie (dat is toch meer een hard-rock / metal amp volgens mij).
De enige Rivera die ik (goed) ken is mij Rake. Tweekanaals met boost, fender-ish clean, marshall-ish scheur maar wordt niet meer gemaakt. Kijk eens op de website en vraag het eens bij Max guitars. De Fandango is de opvolger en klinkt naar wat ik gehoord heb iets strakker, maar echt schokkend zijn de verschillen niet heb ik het idee.

Akira
4 december 2008, 15:54
Je hebt het specifiek over tijdens het oefenen met de band. Klinkt ie als je alleen speelt wel goed? Instrumentaria op elkaar afstemmen qua geluid in bandformatie is een vak apart...(een vak welke ik nooit onder de knie gekregen heb helaas)

tweng
4 december 2008, 16:01
De amp klinkt naar mijn gevoel heel goed.
Maar het blijft een gewone cleane versterker he. En met mijn london city kast met G12h's klinkt hij niet meer strak in het laag. Zal wel met de kast te maken hebben.
En ik wil eigenlijk gewoon een tweekanaals amp. Die goed en mooi clean speelt, maar ook een heel mooi drive kanaal heeft...

Wat denken jullie trouwens van bogner. Is ook wel mooi clean, en kan ook wel scheuren lijkt me...

the sure thing
4 december 2008, 16:08
De amp klinkt naar mijn gevoel heel goed.
Maar het blijft een gewone cleane versterker he. En met mijn london city kast met G12h's klinkt hij niet meer strak in het laag. Zal wel met de kast te maken hebben.
En ik wil eigenlijk gewoon een tweekanaals amp. Die goed en mooi clean speelt, maar ook een heel mooi drive kanaal heeft...

Wat denken jullie trouwens van bogner. Is ook wel mooi clean, en kan ook wel scheuren lijkt me... Zie de eerdere posts van mij, Kim en Chris. Ik zou ff met Chris praten (als dan niet op de amp meeting). Een mooier clean dan uit een bandmaster reverb bestaat bijna niet.... En er zijn zat scheurpedalen die de JCM800 kunnen nadoen. Ikzelf heb 2 pedalen van Fulltone en werken goed icm de Fender...

Kim Wilson
4 december 2008, 16:34
De amp klinkt naar mijn gevoel heel goed.
Maar het blijft een gewone cleane versterker he. En met mijn london city kast met G12h's klinkt hij niet meer strak in het laag. Zal wel met de kast te maken hebben.
En ik wil eigenlijk gewoon een tweekanaals amp. Die goed en mooi clean speelt, maar ook een heel mooi drive kanaal heeft...

...
Bij een eenkanaals versterker moet je met je ingangssignaal gaan spelen om meer en minder drive te krijgen. Die Bandmaster van mij begon bij het volume op 6 al wat te oversturen. Zet je er dan een booster voor, krijg je nog meer oversturing. Of je zet je amp nog wat harder, en je gaat met je gitaarvolume wat spelen. En voor meer overdrive/distortion kun je ook een pedaal kopen natuurlijk.

De Bandmaster kan idd wel wat lossig zijn in het laag. Maar daarvoor kun je hem laten modificeren. Volgens mij kost dat niet zoveel.

Als je echt Fender clean wilt, is het zonde om die Bandmaster weg te doen. En vaak klinken goeie drive-pedalen op een goeie eenkanaals amp (zoals jouw amp) mooier dan het drive-kanaal van een tweekanaals amp.

Chris Winsemius
4 december 2008, 16:48
Is ie al af, Chris? Snel gefixt! Jammer dat ik hem (nog) niet kan horen, de 14e...

Nee, hij is nog niet af maar (!) don't worry: hij is als eigen/mods-demo-amp bedoelt dus waarschijnlijk maak je 'm later wel mee.

Comfortably Daniel
4 december 2008, 22:43
Zoals eerder gezegd, zou ik ook even langs een amp dokter gaan en kijken of er iets niet helemaal goed is. Misschien meteen nieuwe buizen erin zetten....en dan gaan kijken naar een lekker pedaal. Of meerdere natuurlijk.

In de blues band waar ik in speel (Hendrix, Walter Trout, SRV, ZZ top, e.d.), speel ik over een Twin reverb met daarvoor een Fulltone Fatboost, MI Audio Crunch Box, RAT, Deluxe Memory Man en eventueel een fuzz. Ik kan zo alle kanten op.

sjaak1990
4 december 2008, 23:05
Eerst je amp laten checken. Anders zou een Hook misschien wel wat zijn? Duur maar vreselijk goed, geen high gain wel dikke scheur en mooie clean. Anders Rivera.

tweng
5 december 2008, 11:18
bedankt voor alle reacties !

Misschien moet ik inderdaad eerst wel eens mijn bandmaster laten nakijken. Alhoewel ik denk dat er niets mis is met de amp.

Ik heb echter wel een nieuwe (oude) london city kast gekocht met de G12H30 speakers (75HZ) erin en daar had ik echt veel meer van verwacht. Ofwel is er iets mis met die speakers. Ze klinken absoluut niet strak in combinatie met de bandmaster. En ze geven echt minder strak laag dan mijn kast met T75 speakers. De bas op mijn versterker staat nochthans maar op 4.

Daarom dat ik dat zoeken allemaal een beetje beu wordt, maar misschien hebben jullie wel gelijk...

Ik dacht zo, ik verkoop de boel en ik ga op zoek naar iets nieuws, dat ik kan uittesten in een winkel. Even op de site van bogner wat soundclips beluisterd en die klonken precies wel goed. Iemand hier ervaring mee ?

Met dank !

Comfortably Daniel
5 december 2008, 12:17
Een andere optie is natuurlijk nog om te kijken voor andere speakers die beter bij de amp passen. Het is inderdaad lastig om de goede speakers voor een versterker te kiezen, maar de speakers die fender gebruikt klinken wel erg anders dan de G12H30's, dus daar zou het ook aan kunnen liggen.

Ik zou er in elk geval niet voor kiezen de Bandmaster weg te doen...het zijn zulke lekkere amps.

Kim Wilson
5 december 2008, 12:26
De G12H is juist dé speaker voor de Bandmaster. De amp staat alleen niet echt bekend als een strak-in-het-laag-amp. Dus op zich hoeft er met je amp niks mis te zijn, maar misschien is je verwachtingspatroon wat verkeerd. Ze zijn wel prima te modden om er een strakker laag in te krijgen.

Chris Winsemius
5 december 2008, 13:10
H30/75 Hz klinkt anders dan de H30/55Hz, laatste heeft 'n steviger laag en 'n wat ronder hoog imho. Het laag-probleem is typisch Fender, vooral bij silverfaces, in iets mindere mate ook bij blackfaces.

Het modden v/e BMR voor de hier genoemde wensen/etc. is niet echt simpel of snel gedaan. Naast circuit-aanpassingen vergt het vaak ook 'n re-cap omdat oude elko's minder "punch" over hebben.

tweng
5 december 2008, 16:28
H30/75 Hz klinkt anders dan de H30/55Hz, laatste heeft 'n steviger laag en 'n wat ronder hoog imho. Het laag-probleem is typisch Fender, vooral bij silverfaces, in iets mindere mate ook bij blackfaces.

Het modden v/e BMR voor de hier genoemde wensen/etc. is niet echt simpel of snel gedaan. Naast circuit-aanpassingen vergt het vaak ook 'n re-cap omdat oude elko's minder "punch" over hebben.

Wil dat dan zeggen dat de 55HZ veel strakker in het laag zou zijn ?
Ben sowieso niet van plan om veel wijzigingen te doen aan mijn versterker.

the sure thing
5 december 2008, 20:02
Wil dat dan zeggen dat de 55HZ veel strakker in het laag zou zijn ?

Ja dat zou kunnen, omdat de 55Hz speakers voor basgitaar werden gebruikt. Ik heb het nooit uitgebrobeerd, maar verwacht geen spectaculaire verbeteringen. De hoofdoorzaak van "veel laag" ligt aan je Fender versterker. Je zou evt. nog over kunnen stappen naar een 2x12.

Modden blijft toch een optie.... Ik heb mijn BMR laten modden door Chris W.

Ik wilde ook het mooiste clean wat er bestond met reverb en evt. tremolo. Dat is de reden dat ik de BMR heb gehouden en nog steeds heb. Ik heb het bonkend laag er verder uitgefilterd door een EQ in het signaalpad te plaatsen. Jammer dat je niet in de buurt woont, want dan hadden we de amps kunnen vergelijken....

Chris Winsemius
5 december 2008, 20:26
Ja dat zou kunnen, omdat de 55Hz speakers voor basgitaar werden gebruikt. Ik heb het nooit uitgebrobeerd, maar verwacht geen spectaculaire verbeteringen. De hoofdoorzaak van "veel laag" ligt aan je Fender versterker. Je zou evt. nog over kunnen stappen naar een 2x12.

Modden blijft toch een optie.... Ik heb mijn BMR laten modden door Chris W.

Ik wilde ook het mooiste clean wat er bestond met reverb en evt. tremolo. Dat is de reden dat ik de BMR heb gehouden en nog steeds heb. Ik heb het bonkend laag er verder uitgefilterd door een EQ in het signaalpad te plaatsen. Jammer dat je niet in de buurt woont, want dan hadden we de amps kunnen vergelijken....

Welke mod had jouw BMR ook al weer gehad?
(voordat er spraakverwarring ontstaat, ik doe verschillende mods voor Fenders)

sjaak1990
5 december 2008, 23:30
bedankt voor alle reacties !

Misschien moet ik inderdaad eerst wel eens mijn bandmaster laten nakijken. Alhoewel ik denk dat er niets mis is met de amp.

Ik heb echter wel een nieuwe (oude) london city kast gekocht met de G12H30 speakers (75HZ) erin en daar had ik echt veel meer van verwacht. Ofwel is er iets mis met die speakers. Ze klinken absoluut niet strak in combinatie met de bandmaster. En ze geven echt minder strak laag dan mijn kast met T75 speakers. De bas op mijn versterker staat nochthans maar op 4.

Daarom dat ik dat zoeken allemaal een beetje beu wordt, maar misschien hebben jullie wel gelijk...

Ik dacht zo, ik verkoop de boel en ik ga op zoek naar iets nieuws, dat ik kan uittesten in een winkel. Even op de site van bogner wat soundclips beluisterd en die klonken precies wel goed. Iemand hier ervaring mee ?

Met dank !

Die op marktplaats met die plexi cloon erbij? Die wilde ik nog kopen eerst, en dan alleen de speakers gebruiken. Ik denk dat je met dat cabinet veel strakte verliest door de slechte bouwkwaliteit van London City. Als je al kijkt naar de constructie van die DEA versterker-top van mij dan is dat toch wat minder..