PDA

View Full Version : Hoe goed moet een backupgitaar zijn?



Kim Wilson
4 december 2008, 10:08
Ik las net een reactie van iemand die een gitaar de kwalificatie "backup-/startersgitaar" gaf. Dat vond ik raar. Mijn backup hoeft misschien niet zo goed te zijn als mijn main gitaar, maar als ik hem wel nodig heb, wil ik er wel op kunnen vertrouwen. Hij moet iig fatsoenlijk bespeelbaar zijn en van bijna dezelfde kwaliteit zijn als mijn nummer 1.

Hoe denken jullie hierover? Mag je backup een startersdingetje zijn, of moet ie nagenoeg dezelfde kwaliteit hebben als je main gitaar?

Martijn-w
4 december 2008, 10:10
Ik vind dat ie zeker van behoorlijke kwaliteit moet zijn. Het lijkt me nogal lullig als je main-gitaar het vrij snel begeeft en je dan je hele optreden met een slechte gitaar staat te spelen.

almarvk
4 december 2008, 10:11
Ligt er ook aan wat voor eisen je zelf stelt aan een gitaar, zowel main als backup.

Voor mij is het zo dat ik op m'n maingitaar moet kunnen vertrouwen. En dat kan ik, dus hoeft m'n backup gitaar niet van dezelfde hoge kwaliteit te zijn. Echter; ik heb ook geen brak gitaartje als backup, want stel je voor dat je 'm nou net hard nodig hebt...

Kim Wilson
4 december 2008, 10:16
@ Almar:
Ja precies. Ik kan ook wel op mijn main axe vertrouwen. Maar als me een snaar knapt, en ik moet mijn backup gebruiken, moet die wel goed zijn. Ik heb hem niet voor niks bij me.

Het is net als met (elektrisch) gereedschap. Er zijn mensen die zeggen dat ze iets toch niet zo vaak gebruiken, dus kopen ze maar e.o.a. broddelding. Ik ben in de overtuiging dat, als ik iets wil gebruiken, hoe weinig ook, moet ik er wel iets aan hebben. Dan hoeft het geen topkwaliteit te zijn, maar het moet wel gewoon werken. Die ene keer dát ik het gebruik, wil ik ook niet mis grijpen.

almarvk
4 december 2008, 10:18
Oftewel; je backup moet gewoon prima zijn. Geen gekke dingen, maar een betrouwbaar ding. Dus niet een gitaartje met microfonische elementjes erin van een paar euri. En wat daarbij ook belangrijk is; gebruik je backup ook 's in de oefenruimte ofzo. Dan weet je hoe ie reageert op hoge volumes en hoe het spelen erop is voor een langere periode. Zo kwam ik er ook achter dat ik een andere backup moest hebben.

Harry
4 december 2008, 10:19
het ligt er aan wat voor eisen je stelt. Ik wil niet op mn bek gaan mocht er iets met mijn gitaar gebeuren, dus ik zal geen rommel gebruiken als reserve.

marc_o
4 december 2008, 10:31
Klinkt misschien raar hoor, als gitarist....maar.....waarom zou je in godsnaam een brakke gitaar kopen? Koop alleen goede gitaren. Als een gitaar niet goed genoeg is om als main-axe te vertrouwen, waarom zou je 'm dan kopen? Dat het niet dezelfde gitaar is, daar kan ik hier en daar wel inkomen, maar je gaat toch geen geld uitgeven aan een inferieur stuk gereedschap? Ik heb alleen maar goede gitaren, allemaal verschillend, maar wel allemaal goed. Hoeft niet duur te zijjn hoor, gewoon een niet zo'n gangbaar merk kopen zoals Godin of G&L bijvoorbeeld, veel gitaar voor relatief weinig geld.

Mad mind
4 december 2008, 10:33
Ik ben het met de meesten hier eens.
Op je main axe moet je kunnen vertrouwen, maar ook op je backup moet je kunnen vertrouwen. Dat is toch de reden waarom je hem hebt. Je weet dat 'als' je main om 1 of andere reden niet bespeelbaar is je toch nog een backup hebt. Dit geeft toch een zekerheid waarvoor ik niet op enkele euros zou kijken. Dit als het je financieel gegeven is natuurlijk.

Mad mind
4 december 2008, 10:35
Hoeft niet duur te zijjn hoor, gewoon een niet zo'n gangbaar merk kopen zoals Godin of G&L bijvoorbeeld, veel gitaar voor relatief weinig geld.

Dan heb je het toch over de tribute series vn G&L? Want de echte zijn toch wel wat duurder dan zijn broertje fender.:satisfie:

Rutger
4 december 2008, 10:36
Ik denk dat het in de praktijk vaak zo gaat, dat je gewoon je 1e gitaar nog hebt staan en inmiddels een nieuwe goeie gitaar hebt gekocht, maar die oude nog als backup gebruikt.

Als je veel optreedt is een goede backup gitaar belangrijk. Het mooiste is natuurlijk een die identiek is aan je main gitaar. k Heb eigenlijk zelf altijd twee verschillende gitaren bij de hand gehad, maar dat was zowel als backup als voor een andere sound.

k Heb soms periodes dat ik een paar snaren op een avond kan breken, dus ik kan niet zonder backup...

Kim Wilson
4 december 2008, 10:38
Klinkt misschien raar hoor, als gitarist....maar.....waarom zou je in godsnaam een brakke gitaar kopen? Koop alleen goede gitaren. Als een gitaar niet goed genoeg is om als main-axe te vertrouwen, waarom zou je 'm dan kopen? Dat het niet dezelfde gitaar is, daar kan ik hier en daar wel inkomen, maar je gaat toch geen geld uitgeven aan een inferieur stuk gereedschap? Ik heb alleen maar goede gitaren, allemaal verschillend, maar wel allemaal goed. Hoeft niet duur te zijjn hoor, gewoon een niet zo'n gangbaar merk kopen zoals Godin of G&L bijvoorbeeld, veel gitaar voor relatief weinig geld.
Jij benadert het anders. Jij gaat voor verschillende gitaren. Ik bedoel eigenlijk een gitaar die je puur als backup hebt. Niet voor de andere sound, maar puur om als vervanging te dienen in geval van nood.

Lexvandoef
4 december 2008, 10:43
Jij benadert het anders. Jij gaat voor verschillende gitaren. Ik bedoel eigenlijk een gitaar die je puur als backup hebt. Niet voor de andere sound, maar puur om als vervanging te dienen in geval van nood.

Dat vind ik wel een goede benadering trouwens, ik heb zelf ook geen echte backup gitaren, maar een paar gitaren die allemaal gewoon goed zijn en allemaal ook anders klinken. En die wissel ik weleens af als ik live speel, dus dan gebruik ik weer veel mijn tele, en dan soms weer mijn les paul en neem ik een andere gitaar mee voor de zekerheid.

Michael AE
4 december 2008, 10:47
Zelf gebruik ik niet alleen een kwalitatief gelijkwaardige gitaar, maar ik wil ook een beetje de sound van mijn "main" gitaar hebben. Dat betekent dat ik voor sommige gigs twee strats en twee les pauls mee heb.

Mijn "main" les paul is een '59 reissue en mijn backup een classic. Daar baal ik eerlijk gezegd een beetje van. Heb liever iets dat minstens net zo goed klinkt. Zo heb ik een CS strat en twee 70's strats die qua geluid redelijk bij elkaar in de buurt komen en dan zit ik dus gebakken als ik een snaar breek.

Het ligt er natuurlijk aan wat voor gigs je doet. Speel je 2 keer per jaar in "De Ontmoeting in Roelofarendsveen", dan kan je best met een London City strat backuppen, maar als je vaak speelt, moet je elk aspect wel serieus nemen, vind ik.

marc_o
4 december 2008, 10:47
Jij benadert het anders. Jij gaat voor verschillende gitaren. Ik bedoel eigenlijk een gitaar die je puur als backup hebt. Niet voor de andere sound, maar puur om als vervanging te dienen in geval van nood.


Hans, serieus....back-up gitaar.....het woord alleen al....je koopt een gitaar omdat je erop wil spelen en omdat ie lekker speelt, bij je past of wat dan ook....je koopt geen back-up gitaar, je koopt een gitaar. Dat je de ene meer gebruikt als de andere zegt me weinig. Je koopt een gitaar die goed is, of je koopt geen gitaar.....als je toch geld uitgeeft, geef je het uit aan iets wat aan jouw eisen voldoet....anders ben je naar mijn mening niet slim bezig.

almarvk
4 december 2008, 10:50
Ach, tis wel een goed excuus om weer een gitaar te kopen ;)

Rutger
4 december 2008, 10:53
Hans, serieus....back-up gitaar.....het woord alleen al....je koopt een gitaar omdat je erop wil spelen en omdat ie lekker speelt, bij je past of wat dan ook....je koopt geen back-up gitaar, je koopt een gitaar. Dat je de ene meer gebruikt als de andere zegt me weinig. Je koopt een gitaar die goed is, of je koopt geen gitaar.....als je toch geld uitgeeft, geef je het uit aan iets wat aan jouw eisen voldoet....anders ben je naar mijn mening niet slim bezig.
Kan me wel voorstellen dat je een gitaar echt voor backup koopt. Je kunt toch geen archtop als backup voor een tele gebruiken? Tuurlijk koop je dan wel iets waar je graag op speelt, anders koop je niet een gitaar.

Het beste is dan inderdaad wel een van dezelfde kwaliteit. Tenzij je een tweede nodig hebt maar geen geld voor een evenzo goede als je mainaxe. Dan kan een LC een mooie tussenoplossing zijn.

Kaboemba
4 december 2008, 11:08
Ben het met marc eens, niks backup.
hoe ergt is het dat je "backup" gitaar net ff anders klinkt, ja jij denkt dat het een groot verschil is, 99,9% van het publiek zal echt niet denken in strat of lp geluid.
Ik heb voor het bassen twee totaal verschillende bassen mee bij een optreden en speel op die bas waar ik op dat moment zin in heb.

Koop gewoon alleen maar een een goede gitaar.

marc_o
4 december 2008, 11:11
Alsof de mensen gillend de zaal uitrennen als je 2e gitaar wat anders klinkt.....

Kim Wilson
4 december 2008, 11:26
Hans, serieus....back-up gitaar.....het woord alleen al....je koopt een gitaar omdat je erop wil spelen en omdat ie lekker speelt, bij je past of wat dan ook....je koopt geen back-up gitaar, je koopt een gitaar. Dat je de ene meer gebruikt als de andere zegt me weinig. Je koopt een gitaar die goed is, of je koopt geen gitaar.....als je toch geld uitgeeft, geef je het uit aan iets wat aan jouw eisen voldoet....anders ben je naar mijn mening niet slim bezig.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Misschien is "tweede gitaar" dan wel een betere term. En je raakt precies datgene wat ik bedoel.

Ik heb een Baja Tele en een Ibanez Artcore. Hoewel ik mijn Tele als nummer 1 beschouw, is in bepaalde situaties de Artcore beter geschikt. En ook die voldoet, al is de Tele kwalitatief wel een stukkie beter. Maar de Artcore is zeker goed bespeelbaar en klinkt ook prima. Natuurlijk had ik graag een wat betere gewild, maar daar heb ik het geld niet voor.

marc_o
4 december 2008, 11:31
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Misschien is "tweede gitaar" dan wel een betere term. En je raakt precies datgene wat ik bedoel.

Ik heb een Baja Tele en een Ibanez Artcore. Hoewel ik mijn Tele als nummer 1 beschouw, is in bepaalde situaties de Artcore beter geschikt. En ook die voldoet, al is de Tele kwalitatief wel een stukkie beter. Maar de Artcore is zeker goed bespeelbaar en klinkt ook prima. Natuurlijk had ik graag een wat betere gewild, maar daar heb ik het geld niet voor.


Nou Hans, dan heb je mazzel. Niet lullig bedoeld, maar duur zijn ze niet, dus koop gewoon van beide nog eentje, probleem opgelost. Zeker 2e hands...op gitaarmarkt zie ik zo al 2 Artcores staan voor net over de € 220,-.....da's toch een prima prijsje? Staan ook leuke tele's vanaf € 375,-/ € 400,- (G&L)

FruscianteFan
4 december 2008, 11:32
Ik ben het wat dit betreft helemaal eens met Marc. Bij mijn laatste optreden heb ik geen back-up nodig gehad, maar ik had wel mijn Les Paul als back-up voor mijn Jaguar en andersom. Bij repetities heb ik gemerkt dat één gitaar steeds net een stuk lekkerder is voor een nummer, maar dat het eigenlijk geen reet uitmaakt als ik dat nummer eens op een andere gitaar speel. Ook speel ik een paar nummers in Eb op mijn compleet verbouwde startpakket Squier, gaat prima hoor.

Michael AE
4 december 2008, 11:33
Alsof de mensen gillend de zaal uitrennen als je 2e gitaar wat anders klinkt.....

Da's natuurlijk zo, maar ik speel gewoon lekkerder en zit meer in het nummer als ik voor mezelf de juiste sound heb. En dat merkt het publiek wel degelijk. Het is afhankelijk van de band hoor, maar vaak heb ik dat bepaalde nummers smeken om een Les Paul en andere nummers weer heel erg vet zijn op een tele of strat. Als ik dan in de vibe zit met de juiste gitaar voor de juiste sound... Man, dan zou je zo de kleren van me lijf rukken!

LP_CL
4 december 2008, 11:38
Voor mij moet een backup BIJNA even goed zijn als mijn main axe (SL2H). Daarbij is het in mijn geval zo dat ik gegaan ben voor een super veelzijdige gitaar (MM Axis SS), die dus voor al het werk inzetbaar is.

Wiellem
4 december 2008, 11:39
Ik heb wel een tijdje zitten Gassen op de LTD van Skabouter die te koop staat/stond.

Maar ik weet uit ervaring dat ik nooit zal spelen op een relatieve budget gitaar in vergelijking met mijn main gitaar.

marc_o
4 december 2008, 11:40
Da's natuurlijk zo, maar ik speel gewoon lekkerder en zit meer in het nummer als ik voor mezelf de juiste sound heb. En dat merkt het publiek wel degelijk. Het is afhankelijk van de band hoor, maar vaak heb ik dat bepaalde nummers smeken om een Les Paul en andere nummers weer heel erg vet zijn op een tele of strat. Als ik dan in de vibe zit met de juiste gitaar voor de juiste sound... Man, dan zou je zo de kleren van me lijf rukken!


Uiteraard heb je een favoriet voor bepaalde muziek, maar je hoeft jezelf niet zo naar beneden te halen hoor Michael, want we weten allemaal dat de mensen je de kleren van het lijf rukken, puur omdat jij een woest-aantrekkelijke Viking bent.....jij hebt niet eens een gitaar nodig.....als ik niet beter zou weten, zou je zo een Tulmeester kunnen zijn...(the force is strong with this one)

Harry
4 december 2008, 11:41
ik heb niet eens een back-up gitaar, maar bij langere optredens neem ik een andere mee voor als ik een snaar breek. Nu gebeurt dat zelden of nooit, maar voor alle zekerheid....
Dus het kan zijn dat mijn ouwe Les Paul de hele avond werkeloos in een hoekje staat. Die klinkt compleet anders dan mijn maingitaar, maar dat maakt zoals gezegd niet uit.

Maar omdat het op dat moment een reserve is, zou je het een back-up gitaar kunnen noemen. Dus in dat opzicht is de term misschien beter te verteren?

schizo910
4 december 2008, 11:41
Ik heb geen 'back-up' gitaar. Ik sleep naar optredens wel minimaal 2 gitaren mee, maar die gebruik ik dan voor verschillende nummers binnen de set. Mocht ik een snaar o.i.d. breken op een van de gitaren dan pak ik de andere en speel daar de set dan maar mee verder. Maar ik zie dat zeker niet als een back-up gitaar. De kwaliteit van m'n gitaren is zo ongeveer wel gelijk...


(the force is strong with this one)

Ik voelde al een tijd een onbekende vibratie in het veld...

Orpheo
4 december 2008, 11:44
voor mij is het makkelijk. ik heb allemaal gitaren die als main axe en als backup kunnen zijn. het moment dat ik n gitaar pak, is dat direct de main, en de rest direct backup. lekker makkelijk voor mij dus. ze spelen allemaal even goed (anders, maar wel goed), klinken even goed (anders, maar wel goed), vullen elkaar wel aan, maar ze kunnen wel voor elkaar inspringen als 't moet. her en der niet helemaal (de koa bv, die is absoluut uniek in tone), maar voor de rest gaat 't heel aardig op. ik heb daarom ook 2 LP's met trem, voor 't geval er eentje begeeft zeg maar.

Ibanez666
4 december 2008, 11:55
Ik denk dat ik op mn Squiertje na alles wel als main/back-up kan gebruiken. En dan alleen omdat deze geen humbucker bij de brug heeft... Ik ben zo makkelijk :)

taylor
4 december 2008, 11:57
zelf heb ik 3 main gitaren allemaal anders qua model een sound , heb nog wel een andere verzameling die ik zo nu een dan gebruik, sommige helemaal niet meer staan gewoon in de koffer.

Kim Wilson
4 december 2008, 11:59
Nou Hans, dan heb je mazzel. Niet lullig bedoeld, maar duur zijn ze niet, dus koop gewoon van beide nog eentje, probleem opgelost. Zeker 2e hands...op gitaarmarkt zie ik zo al 2 Artcores staan voor net over de € 220,-.....da's toch een prima prijsje? Staan ook leuke tele's vanaf € 375,-/ € 400,- (G&L)
Hoezo heb ik mazzel?

En met alle respect, maar ik heb niet even 200 euro over voor een gitaar. Mijn Artcore kostte €250, met hardshell case. Geld voor een tweede heb ik niet.

Rutger
4 december 2008, 12:01
Ja, k wou net zeggen.... niet iedereen heeft zo even E600 vrij te spenderen

marc_o
4 december 2008, 12:07
Hoezo heb ik mazzel?

En met alle respect, maar ik heb niet even 200 euro over voor een gitaar. Mijn Artcore kostte €250, met hardshell case. Geld voor een tweede heb ik niet.



Probleem opgelost, dan hoef je namelijk ook niet op zoek naar een back-up of 2e gitaar...

marc_o
4 december 2008, 12:09
Ja, k wou net zeggen.... niet iedereen heeft zo even E600 vrij te spenderen



Ja hallo zeg! Het lijkt er hier meer en meer op dat alles maar voor heel weinig over de toonbank moet.....als je geen geld hebt om te shoppen, ga dan ook niet shoppen en maar iets kopen wat uiteindelijk niet voldoet, om het dan later proberen op te leuken met elementjes en een andere brug/topkam/shielding....wat dan ook.
Gewoon sparen voor hetgeen je wil hebben....

barno
4 december 2008, 12:12
ik denk niet in termen van backup gitaren maar if so zou ik stellen dat een backup gitaar even goed en mss en zeker zo betrouwbaar (of betrouwbaarder) moet zijn als nr1
Het zal je maar overkomen dat je in de intro van eerste nummer op groot festival 2 snaren tegelijk breekt en verder moet met een onbetrouwbaar kneusje ... toen was ik best blij met mijn dure "backup" :)

Michael AE
4 december 2008, 12:13
Ja hallo zeg! Het lijkt er hier meer en meer op dat alles maar voor heel weinig over de toonbank moet.....als je geen geld hebt om te shoppen, ga dan ook niet shoppen en maar iets kopen wat uiteindelijk niet voldoet, om het dan later proberen op te leuken met elementjes en een andere brug/topkam/shielding....wat dan ook.
Gewoon sparen voor hetgeen je wil hebben....

Dat merk ik ook, ja. Dubbeltje eerste rij zeggen ze dan. Ik heb liever 1 hele goede gitaar dan twintig redelijke. Liever 1 hele goede sound dan heel veel minder goede.

Kim Wilson
4 december 2008, 12:14
Probleem opgelost, dan hoef je namelijk ook niet op zoek naar een back-up of 2e gitaar...
Dat hoef ik ook helemaal niet. Dat was het punt ook helemaal niet. Het ging mij erom dat iemand "backup-/startersgitaar" zei, waarmee hij dus aangeeft dat een backup de kwaliteit van een startersbrol mag hebben. Ik vind dus van niet, jij ook niet, dus zitten we gewoon op één lijn. :)

marc_o
4 december 2008, 12:15
Dat hoef ik ook helemaal niet. Dat was het punt ook helemaal niet. Het ging mij erom dat iemand "backup-/startersgitaar" zei, waarmee hij dus aangeeft dat een backup de kwaliteit van een startersbrol mag hebben. Ik vind dus van niet, jij ook niet, dus zitten we gewoon op één lijn. :)


Dat is fijn Hans...:)

Michael AE
4 december 2008, 12:16
Dat hoef ik ook helemaal niet. Dat was het punt ook helemaal niet. Het ging mij erom dat iemand "backup-/startersgitaar" zei, waarmee hij dus aangeeft dat een backup de kwaliteit van een startersbrol mag hebben. Ik vind dus van niet, jij ook niet, dus zitten we gewoon op één lijn. :)

Nee, precies. Een beginnersbrol dat ontstemd als je er naar kijkt en klinkt als een natte krant is helemaal niets. Dan maar niet meespelen en snaren verwisselen tijdens het nummer voor mij.

Rutger
4 december 2008, 12:28
Ja hallo zeg! Het lijkt er hier meer en meer op dat alles maar voor heel weinig over de toonbank moet.....als je geen geld hebt om te shoppen, ga dan ook niet shoppen en maar iets kopen wat uiteindelijk niet voldoet, om het dan later proberen op te leuken met elementjes en een andere brug/topkam/shielding....wat dan ook.
Gewoon sparen voor hetgeen je wil hebben....

Dat hoor je mij ook niet zeggen. Je doet alleen of iedereen zo even E600 uit z'n portemonnee trekt. Maar ik geef je gelijk dat je gewoon moet sparen voor dat wat je wilt hebben, en niet voor minder moet willen gaan

Al hoewel het erg leuk is om voor weinig een goede plank hout te kopen en die dan gaande weg op te leuken met goede hardware en elementen. Maar dat is dan weer een andere hobby :)

Tupelo
4 december 2008, 12:39
Ja precies. Ik kan ook wel op mijn main axe vertrouwen. Maar als me een snaar knapt, en ik moet mijn backup gebruiken, moet die wel goed zijn. Ik heb hem niet voor niks bij me.
Locking Tuners heet dat ! :sssh:

marc_o
4 december 2008, 12:44
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Je doet alleen of iedereen zo even E600 uit z'n portemonnee trekt. Maar ik geef je gelijk dat je gewoon moet sparen voor dat wat je wilt hebben, en niet voor minder moet willen gaan

Al hoewel het erg leuk is om voor weinig een goede plank hout te kopen en die dan gaande weg op te leuken met goede hardware en elementen. Maar dat is dan weer een andere hobby :)


Nou, ik zeg niet dat iedereen even € 600,- uit z'n zak trekt hoor. Waar ik me steeds over verbaas is dat men gaat shoppen (zal wel GAS heten), lang voordat ze geld hebben. Gitaristen hebben zelden tot nooit geld, dat zie je wel wanneer je iets op marktplaats of gitaarmarkt zet. Als je een fiets wil hebben, kom je ook niet met een step thuis, puur omdat ie 2 wielen heeft en je ook van A naar B helpt?

Chris Winsemius
4 december 2008, 12:46
Locking tuners werken idd. zeer snel/makkelijk bij 'n snaarbreuk maar 'n back-up is nog handiger/sneller/etc.

Als het budget niet al te hoog kan zijn: kijk iig. voor 'n gitaar met 'n bergelijkbare "vibe"/karakter.

Tele's hoeven niet veel te kosten, als de unplugged klank goed is kun je nog altijd andere PU's monteren (maar die zijn niet gratis).

Marc Oblivian
4 december 2008, 12:58
Ik heb twee gelijkwaardige gitaren waar ik het meeste op speel: Heritage en Dean (alhoewel de Heritage me net iets beter ligt). Ze zijn gelijkwaardig, maar klinken niet hetzelfde.
Verder heb ik nog een Ibanez Artcore, maar daar speel ik bijna niet meer op.

Maar: ik ga vaak naar een gig met maar 1 gitaar. Dit vanwege het feit dat er naar mijn ervaring bijna nooit wat mis gaat. Er breekt hooguit een snaar. Soit...dan wissel je die tussen twee nummers. Ik speel liever door op 5 snaren dan een andere gitaar te pakken midden in een nummer, vandaar, dus moet toch wachten tot het nummer afgelopen is.....

hendrix2
4 december 2008, 13:15
momenteel zou ik het met 1 gitaar doen. Knapt er een snaar, pech, dan moet ik maar wisselen van snaar.(niet dat ik zoveel moet spelen, dus de kans dat het me voorkomt is wel erg klein). Snaartje opsteken is trouwens vrij rap gefikst...

Ik heb m'n tweede gitaar ook verkocht, ik speelde er nooit op, da's ook de bedoeling niet. Was een redelijk ding (Epi les paul) maar niet mijn ding. Mijn andere elektrische gitaar is m'n beginnersgitaar en die zou wel voldoen maar deze heeft toch wel een érg andere sound dan mijn strat.

Speel wel meestal akoestisch en geld voor 2 goede akoestische heb ik niet, dus dan moet het sowieso maar met 1 gitaar. Liever 1 goede, dan 2 waar ik niet helemaal tevreden mee ben.

bert k
4 december 2008, 13:25
Toen ik nog veel optrad had ik twee Charvels, gewoon voor als er een snaar brak. Kost wat, maar dan kon je wel in 1 keer door. Aan de andere kant, ik breek nooit snaren, dus de laatste jaren doe ik het vaak met 1 gitaar.
Pure onzin om een baggergitaar in te zetten als backup. (Tenzij je niet anders hebt, dan moet je wel.)

lollol
4 december 2008, 13:28
Ik heb zelf maar 1 gitaar, maar later zou ik denk als back-up gewoon mijn Pacifica 012 gebruiken (er zitten andere tuners op, dus hij ontstemt zoiezo al niet snel.) en dan met een andere switch erop, die van nu is K*t

Dus: niet heel goed, maar moet het wel doen:rockon:

Van Dattum
4 december 2008, 13:28
Ik ben gezegend met 2 gitaren van zo'n beetje identieke kwaliteit, mijn Bailey BYO en mijn 89 Strat+. Spelen allebei heerlijk en klinken uitstekend. De Bailey is mijn main squeeze omdat die mij tonaal iets meer aanspreekt. De hardware op beide gitaren is wel zo'n beetje hetzelfde, Gotoh/Wilkinson VS100 trem, locking tuners, EMG Steve Lukather elementen.
Een perfecte hoofd-gitaar en een perfecte back-up....
Enne oh ja.... altijd een Tele erbij voor de open G en D dingetjes.....:dance:

vulvasonic
4 december 2008, 13:33
Mijn streven naar een goede backup voor iedere gitaar die ik heb, is DE belangrijkste reden waarom ik geen Gretsch Black Falcon DC heb. Ik MOET die backup (tegen de zenuwen) en die MOET van dezelfde kwaliteit zijn als de 1ste.

Het leven is soms een wrede lijdensweg. :nervous:

Mephistocles
4 december 2008, 13:40
Ik denk dat je main-gitaar je beste, coolste whateverste gitaar is, en je backupgitaar die gitaar in de winkel is van "Neem ik deze? Neem ik deze? Of toch die andere, dan maar allebei." (de coolste van de twee bedoel ik de maingitaar mee natuurlijk)

Pepe
4 december 2008, 13:40
ik neem vaak 2 gitaren mee en naar gelang de mood gebruik ik er eentje, de ander ligt dan vaak in een koffer -meestal onder het podium of bij de zaalmixer. 1 van de 2 is vaak een tele, altijd goed.
Het is geen backup in de zin van minder favoriet, ik heb geen gitaren die ik "minder" vind maar soms heb je ineens zin in een es, soms een strat, beetje de speeluren verdelen anders krijg je scheve ogen.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Mephistocles
4 december 2008, 13:41
Locking Tuners heet dat ! :sssh:

Ik heb nog ergens een gitaartje met Looney Tuners.

kalmah
4 december 2008, 15:32
Ligt ook aan je main en muziekstijl.

Een back-up strat hoeft imo niet zo duur te zijn. Een iets duurdere Squier zal voor een paar nummertjes al volstaan.
Speel je Gibson zou je naar een back-up Hagström kunnen kijken oid.
Voor Tele's en SG's e.d. kun je imo ook wel een nummertje op een lp of strat inproviseren.
Ik vind niet dat je backup gitaar dezelfde gitaar als je main moet hebben. (of je moet geld kunnen scheiten). Beetje belachelijk..

zeppo
4 december 2008, 15:48
Het is net als met (elektrisch) gereedschap. Er zijn mensen die zeggen dat ze iets toch niet zo vaak gebruiken, dus kopen ze maar e.o.a. broddelding. Ik ben in de overtuiging dat, als ik iets wil gebruiken, hoe weinig ook, moet ik er wel iets aan hebben. Dan hoeft het geen topkwaliteit te zijn, maar het moet wel gewoon werken. Die ene keer dát ik het gebruik, wil ik ook niet mis grijpen.

Slechte vergelijking: van electrisch gereedschap koop je er doorgaans maar 1. Een boormachine, een klopboormachine e.d.

Er is een veel beter excuus om geen rommel te kopen: de kwaliteit: een goede boormachine gaat je leven lang mee (doorgaans), een goede decoupeerzaag levert een beter resultaat e.d.

marter544
4 december 2008, 15:54
Mijn back-up gitaar is gewoon een simpele, maar betrouwbare HSS-superstrat, en zelfs een beetje het goedkoopste van het goedkoopste. Een Ibanez GRX40 waarvan alles eigenlijk nog standaard is, alleen de brug is vast gezet. Deze voldoet als back-up prima, en hij speelt en klinkt eigenlijk ook prima. Oke, het is geen vergelijk met m'n schecter, maar die is dan ook 10 keer zo duur. Ik zou graag een betere gitaar als back-up hebben, maar zoveel geld is er niet aanwezig, dus dan maar een simpele gitaar. Het liefst heb je natuurlijk wel 2 gitaren met ongeveer dezelfde sound, zo moet ik er niet aan denken dat ik een back-up zonder brughumbucker zou hebben.. Dan kwam er gelijk een gitaar bij.

Luke-wannabe
4 december 2008, 16:36
Afgelopen gigs die ik heb gedaan nam ik altijd mijn ES en mijn Epi sorrento mee. Wel een beetje verschil in klank, maar dat maakt het ook wel interessant.

barno
4 december 2008, 16:55
ik neem vaak 2 gitaren mee en naar gelang de mood gebruik ik er eentje, de ander ligt dan vaak in een koffer -meestal onder het podium of bij de zaalmixer. 1 van de 2 is vaak een tele, altijd goed.
Het is geen backup in de zin van minder favoriet, ik heb geen gitaren die ik "minder" vind maar soms heb je ineens zin in een es, soms een strat, beetje de speeluren verdelen anders krijg je scheve ogen.http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

herken dit wel. ik neem er meestal drie mee, en welke dat zijn wisselt ook nog es. soms speel ik alles op een ES of een Guttlin, soms wissel ik vaak tele, strat, resonator enz.... maar ongeveer elke nummer moet op elke gitaar kunnen. Heb maar een gitaar met trem, sommige nummers moeten dat echt hebben, maar als ik die strat niet bijheb, wordt ik gedwongen het anders op te lossen, en zo kom je weer tot nieuwe inzichten ... :)

Realeigo
4 december 2008, 17:02
Ik heb op het moment niet echt gigs, maar ik heb op het moment alleen mijn frankenstrat.
Daar komt straks mijn tot glitterstrat verbouwde richie sambora signature bij.
Maar die zal echt heel anders klinken. Ik weet ook zeker dat mijn frankenstrat beter zal zijn, maar ik denk dat ik ze beide wel evenveel zal gebruiken.

Wicked Willy
4 december 2008, 17:12
Ik sleepte 'vroeger' altijd 4 gitaren mee naar een optreden: PRS Custom 22 (main axe), Gibson LP Studio, Standard Telecaster en een soort Frankstrat. V
Van de laatste drie heb ik afscheid genomen en heb nu 2 volledig gelijkwaardige gitaren (PRS Custom 22 en een PRS Singlecut). Ik gebruik bij bepaalde songs bij voorkeur de een en bij andere songs de andere. Eerst had de CU22 mijn voorkeur, maar op dit moment is het de Singlecut die ik sneller pak........zal over een paar maanden wel weer anders zijn.

Maar ik vind het erg fijn dat ik 2 gelijkwaardige gitaren heb........geen van beide durf ik backup te noemen....

snaarplukker
4 december 2008, 21:53
Koop 2 of 3 cheapo gitaren van hetzelfde merk en type, en je hebt praktisch geen kwaliteitsverschil tussen je main en backup.;)

Cees

pannekoek
4 december 2008, 22:16
ik vind dat een backup gitaar voldoende kwaliteit moet hebben , iig minstens net zoveel als je main gitaar. de sound hoeft niet 100% als je main axe te zijn maar zeker de kwaliteit wel

Squier4ever
4 december 2008, 23:18
ik vind dat een backup gitaar voldoende kwaliteit moet hebben , iig minstens net zoveel als je main gitaar. de sound hoeft niet 100% als je main axe te zijn maar zeker de kwaliteit wel

dit is bullshit, sorry hoor maar kwaliteit en sound zijn natuurlijk 100% met elkaar verbonden. er is natuurlijk zoiets als bang for the buck, maar met jou uitspraak lul je er volgens mij omheen en zeg je nog steeds niks.

jerome
4 december 2008, 23:44
dit is bullshit, sorry hoor maar kwaliteit en sound zijn natuurlijk 100% met elkaar verbonden. er natuurlijk zoiets als bang for the buck, maar met jou uitspraak lul je er volgens mij omheen en zeg je nog steeds niks.


Hoppakee...waarom zo aggresief man?
Bovendien bedoelt hij met 100% denk ik het klankverschil (bijvoorbeeld LP vs Strat) en niet het kwaliteitverschil...

Ik vind persoonlijk een gelijkwaardige reservegitaar heel belangrijk.
De gitaren die ik met optredens altijd meeneem zijn 2 HSS Strats die wat kwaliteit en klank betreft bijna gelijk zijn.
De goedkopere Japanse Contemporary HSS Strat is mijn maingitaar en klinkt én speelt nét even lekkerder als mijn "back up" gitaar, de 2x zo dure USA Special Series HSS Strat...
Ik heb ooit eens een kapotte volumepot gehad tijdens een optreden toen moest ik de rest van het optreden met een logge dof en doodsklinkende waaibomenstrat spelen en daar werd ik niet vrolijk van...

Mr.Bluesbreaker
4 december 2008, 23:56
Ik neem live meestal een stuk of 4 gitaren mee; standaard mijn PRS, Gibson en Strat plus een semi-akoestische. Tegen mijn bandleden zeg ik dat het heel onproffessioneel zou zijn wanneer je een snaar breekt en geen backup hebt. Leuk excuus door 3 sets 4 verschillende instrumenten te gebruiken:D

Heb de setlists er vaak ook zo naar gekneed, de verschillende sounds in nummers. Zo kan ik altijd overschakelen op een backup en lekker wisselen indien overgangen tussen nummers dat toestaan. Wel moet ik dan weer ff wennen aan en totaal andere gitaar/halsprofiel.

Harm
4 december 2008, 23:58
Ik heb geen backup gitaren... Kwaliteit is goed van alle gitaren die ik mee neem op de buhne... Geen consessies dus... Als ik zin heb in de andere gitaar, dan pak ik die... simpel toch?
Voor andere band neem ik naast de LP een strat mee, dus dan wissel ik vaker in de set, juist voor het specifieke geluid van 1 van de 2... (nu nog een tele, hehehe!!!)

Harm

Mitch
5 december 2008, 00:22
Voor mijn allereerste gig (ik had nog maar één gitaar) had ik besloten dat ik toch maar een backup gitaar moest kopen. Eén of andere kut Squier want het moest op korte termijn en ik had er niet zo veel budget voor over op dat moment. Waardeloos MDF plankje, maar toch bracht -ie zijn geld op want prompt aan het eind van een solo brak ik een snaar en ik kon het laatste nummer uitspelen op de backup en we wonnen de wedstrijd :D
Nu neem ik naar gigs waar ik elektrisch speel gewoon twee gitaren mee, punt. Voor mijn gigs met Electric Co, waar ik echt mijn De Gier nodig heb vanwege het kunnen schakelen van akoestisch naar elektrisch heb ik alleen die gitaar bij me. Ik heb wel eens overwogen een backup daarvoor te kopen, iets als een Godin (maar die kan niet zo makkelijk omschakelen) of een Parker, maar ja... dan heb ik dus een gitaar erbij die ik normaal niet gekocht zou hebben puur voor de backup. De enige andere optie zou zijn een tweede custom te laten bouwen maar daar heb ik moementeel niet het budget voor vrij. Dan dus maar niet! En verdomd: in drie jaar optreden heb ik maar twee keer een snaar gebroken en allebei de keren in het laatste nummer. Pure liefde...

vulvasonic
5 december 2008, 00:26
Bij mij zit het feitelijk zo; ik heb 6 podiumwaardige gitaren, waarvan ik er 4 ook daadwerkelijk op het podium gebruik. Ik heb geen podiumvrees, maar als ik geen reservegitaar bij me heb, dan sta ik toch niet lekker te spelen, ook al breek ik zelden een snaar (slechts tweemaal in drie jaar tijd!).
Om de zenuwen in bedwang te houden neem ik derhalve bijna altijd drie gitaren mee. Twee van die drie gebruik ik alleen voor het geval er iets mis gaat met de gitaar die ik voor die avond gekozen heb om op te spelen. De keuze daarin wisselt nog al eens van tijd tot tijd. In principe blijf ik de hele avond op die ene gitaar spelen (ik heb er een hekel aan om van gitaar te wisselen tijdens een optreden), maar als er iets mis gaat, waardoor ik genoodzaakt ben een andere te moeten pakken, dan moet ik ook die andere ook letterlijk binnen bereik hebben, gestemd en wel, anders merk ik toch dat ik me ga inhouden en veel te lief sta te spelen. Die derde gitaar staat er alleen om met hetzelfde vertrouwde gevoel door te kunnen raggen, indien ik door omstandigheden mijn 1ste reservegitaar heb moeten pakken.

Ondanks het feit dat de gitaren onderling nogal verschillen, zijn ze allen voorzien van een humbucker bij de brug. Een kleine correctie op de volumeknop en de toonregeling is voldoende om een geluid te produceren dat niet overdreven veel afwijkt van het geluid waarmee ik begon. Natuurlijk is er verschil, maar in de zaal lijkt niemand het te horen, laat staan dat ze er wakker van liggen.

richwoodplayer
5 december 2008, 00:31
ik vraag me af:

als je een back up gitaar gebruikt als je snaar van je axe gebroken is, ga je dan na het nummer er een nieuwe snaar op zetten en op de axe weer verder, of blijf je op de back up gitaar spelen de rest van het concert?

Mr.Bluesbreaker
5 december 2008, 00:37
Hangt er vanaf, als je een Floyd rose met locking nut hebt, zo je de hele handel los moeten halen en dat lukt je niet binnen 2 minuten incl. nieuwe snaar opzetten, even rekken etc.

Als je van die slotted tuners hebt zoals op oude strats/teles zou je in principe een losse hoge e of welke snaar dan ook op je amp kunnen leggen. Bij het breken van een snaar pak je dan snel de snaar die je nodig bentknipt met een tangetje de rest eraf, wind em op, rekken en dat zou in een seconde of 35 kunnen theoretisch.

Maar waarom zo moeilijk doen...zorg gewoon dat je brugzadels niet scherp zijn zodat je snaren niet breken, of vervang je snaren wat vaker voor een optreden. Als het dan toch onverhoopt gebeurt, maak het af op je backup. In een pauze tussen verschillende sets als je die hebt, kun je dan wel in alle rust je snaar op je no.1 vervangen.

richwoodplayer
5 december 2008, 00:43
ok, bedankt!

niet dat ik al in een bandje speel en optredens doe ofzo, maar is wel handig om te weten voor later :D
en heb nog geen back - up gitaar.
de richwood is daar niet echt goed in vergeleke met de gibson :D

vulvasonic
5 december 2008, 00:52
ik vraag me af:

als je een back up gitaar gebruikt als je snaar van je axe gebroken is, ga je dan na het nummer er een nieuwe snaar op zetten en op de axe weer verder, of blijf je op de back up gitaar spelen de rest van het concert?

Ik blijf op de back up spelen. Die gitaar is net zo goed als de andere. Bovendien heb ik een schurft aan het vervangen van snaren, dus het zou me teveel tijd kosten, terwijl ik juist door wil raggen en in de roes van het spelen wil blijven.

Orpheo
5 december 2008, 01:06
Ik blijf op de back up spelen. Die gitaar is net zo goed als de andere. Bovendien heb ik een schurft aan het vervangen van snaren, dus het zou me teveel tijd kosten, terwijl ik juist door wil raggen en in de roes van het spelen wil blijven.

ik kan niet tegen gebroken snaren. word ik helemaal gek (van), dus ik wil asap de snaar vervangen hebben. vandaag gerepeteerd zonder backup-pakkie snaren (wel backup gitaar) maar was toch niet zo happy...

rickert
5 december 2008, 01:07
Ik blijf op de back up spelen. Die gitaar is net zo goed als de andere. Bovendien heb ik een schurft aan het vervangen van snaren, dus het zou me teveel tijd kosten, terwijl ik juist door wil raggen en in de roes van het spelen wil blijven.

Helemaal mee eens en heel herkenbaar maat!

Saf
5 december 2008, 07:23
idd in de pauze of zo tussen twee sets gaat er dan een nieuwe snaar mee. of er moet toevallig een keertje iemand mee gaan die zo'n snaar er op kan liggen. Meestal gaat zo iemand niet mee, omdat de bus al vol zit met ons 8. dus kan er geen roadie meer mee. helaas.

TimoSomers
5 december 2008, 07:42
Ik heb 2 Gibson BFG's, ik vind er een wat beter spelen, dus is dat mijn main axe en de andere de back up.
Ook heb ik voor een paar nummers een tremolo nodig, en heb ik daar de Ibanez Universe voor en als back-up een Ibanez K7 die qua geluid goed dicht bij elkaar zitten.
Ik vind het wel de ideale situatie, 2 totaal verschillende gitaren met ieder een back-up.

Eko
5 december 2008, 08:19
Ik heb meestal bij een optreden diverse gitaren bij me. Als er een snaar zou knappen bij m`n strat maak ik eerst het nummer af en ga daarna rustig verder op een tele of op een Gretsch. Het geluid is dan wel iets anders maar de meesten in het publiek merken dat niet eens.
Uiteraard heb ik wel sets snaren bij me, maar vervangen heeft alleen nut als je er de tijd voor hebt. Je moet even kunnen rekken anders ontstemt zo`n set bij het leven en dat is een minder gehoor dan een hele andere gitaar.

jerome
5 december 2008, 08:33
Ik blijf op de back up spelen. Die gitaar is net zo goed als de andere. Bovendien heb ik een schurft aan het vervangen van snaren, dus het zou me teveel tijd kosten, terwijl ik juist door wil raggen en in de roes van het spelen wil blijven.

Voor mij precies hetzelfde.
En voor een optreden zet ik altijd op 1 of 2 gitaren nieuwe snaren. Dan heb ik altijd een heldere en strakke sound en de kans dat ik dan een snaar breek is wel heel erg klein.

Kim Wilson
5 december 2008, 08:41
Ja, ik speel ook door tot het einde van de set, en wissel de snaar wel in de pauze. Tussen twee nummers door kost teveel tijd, dan is de hele vaart uit het optreden.

Rinze
5 december 2008, 08:41
Een backup gitaar moet in principe natuurlijk net zo goed zijn als je hoofdgitaar, anders sta je voor lul. Ik had bij optredens altijd een tweede gitaar bij me zodra ik die een keer had. Het merkwaardige was dat ik daarvoor wel en daarna nooit meer een snaar heb gebroken bij het spelen (nog wel eens bij het opzetten en oprekken).

Hoe goed je hoofd- en backupgitaar überhaupt moeten zijn hangt een beetje af van wat voor band je in zit qua niveau, prijs en ambities, lijkt me. Maar met de huidige kwaliteit en prijs van gitaren moet het mogelijk zijn om voor ene paar honderd euro een goede backup te realiseren.

Rutger
5 december 2008, 09:01
Over kwaliteit gesproken: ik heb een keer (vorig jaar) een heel optreden voor ca. 200 man op een Richwood van E80,- gespeeld en niemand die er wat van merkt.

De rest van de gear was wel topkwaliteit dus dat scheelt, maar t zegt wel iets... Kopen we dan alleen dure gitaren voor onszelf of heeft het ook nog nut?

iWishmaster
5 december 2008, 10:47
95% van het publiek hoort/merkt sowieso weinig verschillen in nuances.
Jaar geleden speelde er een coverband (ben de naam even kwijt, wel bekend in noord-brabant, gelderland) in een grote feesttent. Hoorde mensen achteraf zeggen 'wat een geweldige band zeg!'. Terwijl de enige gitarist bij een nummer van ACDC zn gitaar wegzette en stond te zingen. Dat je een backing track gebruikt OK, maar dit is wel heel amateuristisch! Maar vrijwel niemand merkt er iets van.

Misschien niet echt een vergelijking, maar voor verschillende geluiden geld hetzelfde. Als het verschil tussen live en een bandje al niet opvalt ... Tenzij het geluid _erg_ slecht is, _erg_ goed is of _erg_ anders is dan wat die 95% van de mensen gewend zijn, merken ze er helemaal niets van. Op zijn hoogst bij een cover: ik vond het origineel beter of zoiets onzinnigs.

Ibanez666
5 december 2008, 10:53
95% van het publiek hoort/merkt sowieso weinig verschillen in nuances.
Jaar geleden speelde er een coverband (ben de naam even kwijt, wel bekend in noord-brabant, gelderland) in een grote feesttent. Hoorde mensen achteraf zeggen 'wat een geweldige band zeg!'. Terwijl de enige gitarist bij een nummer van ACDC zn gitaar wegzette en stond te zingen. Dat je een backing track gebruikt OK, maar dit is wel heel amateuristisch! Maar vrijwel niemand merkt er iets van.

Misschien niet echt een vergelijking, maar voor verschillende geluiden geld hetzelfde. Als het verschil tussen live en een bandje al niet opvalt ... Tenzij het geluid _erg_ slecht is, _erg_ goed is of _erg_ anders is dan wat die 95% van de mensen gewend zijn, merken ze er helemaal niets van. Op zijn hoogst bij een cover: ik vond het origineel beter of zoiets onzinnigs.


Ik denk dat je daar gelijk in hebt. De overige 5% die wel wat hoort maakt zelf waarschijnlijk muziek...

Eko
5 december 2008, 10:57
Tijdens een optreden hier in de buurt waren de Tremeloes. Een band uit 1964. Met nog een paar originele leden maakten ze er een show van waar menige jonge band nog problemen mee zou hebben.
Na de show even babbelen en uiteraard komt dan, als gitaristen onder elkaar , het gesprek op materiaal. Ik had gezien dat de man stond te spelen op een Squier uit de goedkopere series en een Peavy Deuce versterker die 10 jaar geleden al te oud was.
De man begon te lachen en zei: ik sleep al jaren geen spullen meer mee. Ik geef in een rider aan wat er moet staan en zie wel. Het geluid wordt door de geluidstechnicus zo goed mogelijk gemaakt. Het publiek merkt het niet eens , alleen muzikanten valt het op.
I rest my case........

Ibanez666
5 december 2008, 11:01
Tijdens een optreden hier in de buurt waren de Tremeloes. Een band uit 1964. Met nog een paar originele leden maakten ze er een show van waar menige jonge band nog problemen mee zou hebben.
Na de show even babbelen en uiteraard komt dan, als gitaristen onder elkaar , het gesprek op materiaal. Ik had gezien dat de man stond te spelen op een Squier uit de goedkopere series en een Peavy Deuce versterker die 10 jaar geleden al te oud was.
De man begon te lachen en zei: ik sleep al jaren geen spullen meer mee. Ik geef in een rider aan wat er moet staan en zie wel. Het geluid wordt door de geluidstechnicus zo goed mogelijk gemaakt. Het publiek merkt het niet eens , alleen muzikanten valt het op.
I rest my case........

Da's pas een echte kerel!

marc_o
5 december 2008, 11:03
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. De overige 5% die wel wat hoort maakt zelf waarschijnlijk muziek...



En die zijn makkelijk te herkennen aan hun blik en de armen over elkaar

tomcat
5 december 2008, 11:29
Omdat ik met een Godin GLX speel en heel veel de akoestische klank gebruik(LR Baggs) zou ik al een gelijkaardige gitaar moeten hebben als back-up. Da's wat veel van het goede..
Vermits ik oog graag een tremolo gebruik in sommige nummers heb ik ook daar een andere gitaar voor (m'n Strat of Grestch EE). Mocht er een snaar springen op de Godin (gelukkig nog niet gebeurd) dan moet ik wel verder met een andere.
Ik heb ook al een paar keer m'n London City Comet gebruikt als back-up (een gitaar gekocht voor 160 euro) en hem ook, gewoon voor de lol én de klank! gebruikt voor een paar nummers.

Gek, ik heb op geen enkel moment de indruk gehad dat ik op een onbetrouwbaar, goedkoop, Chinees gitaartje speelde. Klinkt als een bel, speelt heel vlot. Heb er meteen nog eentje bij gekocht.