PDA

View Full Version : wat doen, gitaar of versterker ... ?



pieter-jan1
4 december 2008, 09:49
hallo allemaal,

ik heb nood aan iets nieuw :dance:

nu is dus de vraag wat ik het best als eerst koop. de bedoeling is om op termijn een nieuwe gitaar en verstreker te kopen. ik heb nu nog altijd die jackson, en ik ben er volledig op uitgekeken en gespeeld. het geluid staat me niet echt aan. die samick versterker gebuik ik ook nog.

ik wil een lp of een tele (hiervoor kijk ik nog wel even rond op het forum, eigen ervaringen in muziekwinkel e.d.) aankopen in combo met een marshall of een line 6 (wat is btw de beste combo daarbij )

koop ik nu best eerst de versterker, om dat nog even met de jackson verder te gaan en daarna een andere gitaar, of nu een lp of tele kopen, en verderspelen op die samick ..

wat zouden jullie doen?

alvast bedank :hippie:
PJ

almarvk
4 december 2008, 10:14
Ik zou voor een goede versterker gaan. Vaak wordt er te snel een nieuwe gitaar gekocht, maar wordt de grote invloed van een versterker onderschat.

Je geeft zelf aan dat je uitgekeken bent op het geluid, terwijl juist je versterker (aan het merk te zien lijkt me het geen geweldig ding) daar het meeste voor zorgt.

Oftewel; neem je gitaar 's mee naar een muziekwinkel en probeer met die gitaar gewoon wat goede versterkers uit.

telecastermaster
4 december 2008, 11:28
Ik zou een andere gitaar kopen waar je lekker op speelt en een leuke effectprocessor.

LP_CL
4 december 2008, 11:41
Als je niet tevreden bent van het geluid, is dat 80% door de versterker en 20% door de gitaar. De versterker is het meest bepalend voor je sound.

Andere versterker dus. Als je de versterker van je dromen vindt, kan het best zijn dat je geen andere gitaar meer nodig hebt.

Renin
4 december 2008, 13:07
koop eerst de gitaar, daar speel je ten slotte op. Bedenk wel wat je wilt hebben (de lp of de tele). Test ze uit op de versterkers die je nu voor ogen hebt.

Spaar door en neem je nieuwe gitaar vervolgens mee om een versterker te kopen. Tot die tijd inderdaad een effectenbakje gebruiken van een paar tientjes o.i.d.

Als je gitaar niet lekker speelt, zet je hem sneller aan de kant. Dat zou jammer zijn als je net een nieuwe versterker hebt.

pieter-jan1
4 december 2008, 13:23
ik heb er een enquete aan toegevoegd omdat de meningen nogal uiteenlopend zijn :satisfie:

Blend
4 december 2008, 16:36
Telecaster zei je? Ik heb er nog 1 te koop staan, dus, nieuwe gitaar ;)

/spammode off/

nee, als het geluid je niet bevalt, en de gitaar nog prima speelt: nieuwe versterker. Er zit zo'n wereld van verschil qua geluid tussen versterkers, en dat wordt door de meeste mensen onderschat... Staat beide je niet aan: de boel verkopen en een nieuwe gitaar EN een nieuwe versterker :-)

GunMetalBlue
4 december 2008, 16:57
Ik zit zelf te dubben wat ik zou doen, net hetzelde dilemma.

Ik heb ook besloten een versterker te kopen. Maar oooooohw wat wil ik toch graag ook een mahogany LP... Ik koop sowieso geen van beiden in the coming period, ik ben louter nog slaapkamermuzikant.

Nuja ik stem voor versterker.

Renin
4 december 2008, 16:57
Een nieuwe versterker is natuurlijk belangrijker voor je geluid, maar dat is maar een deel van je spelplezier. Je hebt je versterker ten slotte niet in je handen als je speelt :chicken:

En ik begreep ook juist dat je uitgekeken bent op de jackson, niet op de samick?

GunMetalBlue
4 december 2008, 17:04
Ik heb even de eerste post herlezen. Als je toch van plan bent ze allebei te kopen, waarom sluit je dan de optie uit ze samen te kopen?

Stel je zit in een winkel op een mooie tele of LP, en je haalt een pracht van een geluid uit whatever that amp is you're playin' on. Neem het dan gewoon mee!

En even mijn eerdere post argumenteren: die Jackson is ok (veronderstel ik, afgaande op enkel het merk), je spelplezier kun je vergroten door een beter geluid. Dat beter geluid bereik je eerder via een nieuwe amp met een ok gitaar, dan met een goede gitaar door een rot amp. Je zou verbaasd staan hoe machtig je gitaar opeens voelt als je er een 10 keer zo lekker geluid uit haalt! (en dan spreek ik uit ervaring: ik speel zelf op een Spider II 75watter, door een gewone mex strat, heb diezelfde mex een keer in een oude VOX AC30 geplugd, maaaaaaaaaaaaaaaaan...) Vandaar mijn overtuiging voor de versterker.

Het idee dat je spelplezier afhangt van je gitaar lijkt me niet echt helemáál kloppen, omdat het electrische gitaar blijft, en je ook dat geluid wilt, die ervaring, onversterkt op een heerlijke gitaar spelen is ook niet alles... En erger nog, een goede gitaar door een flutversterker bederft alle pret.

Vandaar ^^

pieter-jan1
4 december 2008, 19:07
@ blend: ga ik je een PM voor sturen :)

@ GunMetalBlue: ik ben ook nog slaapkamermuziekant. de optie van ze beide te kopen bestaat niet echt aangezien ik hiertoe nog niet genoeg gewerkt heb :satisfie: vandaar dus eerst één van de twee, en daarna de andere. waarschijnlijk volgt nu de reactie van ze tweede hands te kopen, of goedkopere modellen. maar dit heb ik al eens gedaan en echt goed beviel dit niet. nuja, ik ga ze waarschijnlijk weer 2de hands aankopen hoor maar ik wil nu eens een goede gitaar en amp.

@ renin: ben eigelijk op beide een beetje uitgekeken, maar toch vooral op de samick, die klinkt nogal crapy :)

rock 'n roll
4 december 2008, 19:11
Ik zou voor de amp gaan, heb ik zelf ook gedaan en heb het me nog niet beklaagd.

GunMetalBlue
4 december 2008, 19:48
@ GunMetalBlue: ik ben ook nog slaapkamermuziekant. de optie van ze beide te kopen bestaat niet echt aangezien ik hiertoe nog niet genoeg gewerkt heb :satisfie: vandaar dus eerst één van de twee, en daarna de andere. waarschijnlijk volgt nu de reactie van ze tweede hands te kopen, of goedkopere modellen. maar dit heb ik al eens gedaan en echt goed beviel dit niet. nuja, ik ga ze waarschijnlijk weer 2de hands aankopen hoor maar ik wil nu eens een goede gitaar en amp.


laat u mij zeggen, in dat geval:


Ik zou voor de amp gaan, heb ik zelf ook gedaan en heb het me nog niet beklaagd.


En verder is er mijn versterkerpleidooi van de vorige pagina, waar ik je geen 2 keer mee lastig ga vallen :p

pieter-jan1
4 december 2008, 20:22
laat u mij zeggen, in dat geval:




En verder is er mijn versterkerpleidooi van de vorige pagina, waar ik je geen 2 keer mee lastig ga vallen :p


ik denk ook dat het de versterker gaat worden, hoe graag ik ook een nieuwe gitaar zou willen :p

dan moet ik wel gaat oppassen dat ik de versterker ook eens met een lp of een tele probeer zodat dit ook goed klinkt


voor de gitaar zelf moet ik mij nog eens verdiepen, en de verschillende types overwegen naargelang mijn muziekstijl

barno
4 december 2008, 20:31
ik denk ook dat het de versterker gaat worden, hoe graag ik ook een nieuwe gitaar zou willen :p

dan moet ik wel gaat oppassen dat ik de versterker ook eens met een lp of een tele probeer zodat dit ook goed klinkt


voor de gitaar zelf moet ik mij nog eens verdiepen, en de verschillende types overwegen naargelang mijn muziekstijl


goede keuze: eerst goede amp. Dit is de belangrijkste schakel. Een gitaar kopen is idd sexier : daardoor zal je na de aankoop van goede amp nog sneller gaan sparen...

pieter-jan1
4 december 2008, 20:39
ik ben nu al enkele dagen rond aan het kijken, en ik ben helemaal weg van een lp sunburst (waarschijnlijk epiphone naar het budget toe) en een Marshall JCM 800 100 watt. hoewel die laatste waarschijnlijk een beetje te hard gaat zjin voor in de slaapkamer :satisfie:

nog even verder kijken voor iets anders, die sunburst heeft wel een goede kans en ik denk dat, naar de berichten op het forum, wel goed zit met een epi :)

RoelTM
4 december 2008, 20:39
Ik zou voor de amp gaan, heb ik zelf ook gedaan en heb het me nog niet beklaagd.

+1, zelf ook gedaan, en ik heb er geen spijt van gehad.
Nou kun je nog een Gibson/PRS/Fender hebben, als je versterker niet goed is, heb je een k*geluid, en dat wil je niet.
Al speelt de gitaar nog zo fijn, als je er op geen enkele manier een mooi geluit uit kunt krijgen, gaat de lol van het spelen er wel erg snel af.

Dus gaan voor die versterker. :cooler:

pieter-jan1
4 december 2008, 20:42
+1, zelf ook gedaan, en ik heb er geen spijt van gehad.
Nou kun je nog een Gibson/PRS/Fender hebben, als je versterker niet goed is, heb je een k*geluid, en dat wil je niet.
Al speelt de gitaar nog zo fijn, als je er op geen enkele manier een mooi geluit uit kunt krijgen, gaat de lol van het spelen er wel erg snel af.

Dus gaan voor die versterker. :cooler:

dat was voornamelijk het probleem .. slecht geluid zet niet aan tot spelen. ik ben gestopt voor de zomervakantie, en de gitaar stond maar te staan op mijn kamer. nu dus maar opnieuw beginne spelen, en ik moet zeggen .. ik heb het gemist (maar dat merk je natuurlijk pas als je terug begint )

RoelTM
4 december 2008, 20:53
dat was voornamelijk het probleem .. slecht geluid zet niet aan tot spelen. ik ben gestopt voor de zomervakantie, en de gitaar stond maar te staan op mijn kamer. nu dus maar opnieuw beginne spelen, en ik moet zeggen .. ik heb het gemist (maar dat merk je natuurlijk pas als je terug begint )

Dus? Het wordt de versterker?


(Heb ik nou serieus geluid met een t gespeld??? :nervous: )

GunMetalBlue
5 december 2008, 00:55
Jae, dad hep je :D

pieter-jan1
5 december 2008, 12:50
Dus? Het wordt de versterker?


(Heb ik nou serieus geluid met een t gespeld??? :nervous: )

inderdaad en inderdaad :dance: